Gå til innhold

Røyking utenfor café

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nærheten av her vi bor, er det en Baker Hansen, som er populær hos både gamle og unge. Den ligger fint til, med mange bord ute. Det er ikke tillatt å ta med barnevogn inn, og det er greit. Det som ikke er greit, er at man må sette fra seg barnevogn med sovende baby rett ved siden av utebordene, der det alltid sitter noen og røyker. Med et barn med alvorlig astma, synes jeg ikke dette er greit, og kan derfor ikke bruke cafeen så lenge jeg har en liten baby. 

Nå har jo Norge kommet ganske langt i anti-røykekampanjen, men hvorfor er det fremdeles lov til å røyke ute på café? Bare et lite hjertesukk fra meg. (Får sikkert alle røykerne mot meg nå, men dere får si det dere vil!!!)

Anonymous poster hash: 824da...d4b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Jeg røyker ikke)

Men mener at lufta er fri for alle, ute da altså... Om noen røyker og noen har en barnevogn, så er det bare et uheldig sammentreff mener jeg. En eller annen får flytte seg isåfall.

Anonymous poster hash: 12c4d...6f7

Skrevet

Hvor skal vi få røyke, da?

Skrevet

Herlighet. Er det lov å hoste og prompe innen 50m radius av ungen din eller?

Det er ikke resten av verden sin skyld at babyen har astma.

Anonymous poster hash: 92b29...888

Skrevet

Lurer på hva promping og hosting har med røyk å gjøre  :fnise:

Forpeste luften med giftstoffer kan man gjøre hjemme.

Anonymous poster hash: 824da...d4b
Skrevet

Hvor skal vi få røyke, da?

Heime?

Eg er sjølv ikkje veldig plaga av røyk på uteservering, då det er fritt for å sitte inne om ein ikkje vil stinke krematorium etter kafebesøket (men eg setter pris på stader med røykeforbud på uteserveringa). Forøvrig er eg oppvokst med innerøyking og må dusje og vaske kleda mine kvar gong eg har vore hjå foreldra mine sjølv om dei hevdar å ikkje røyke inne lenger. Det hindrar meg ikkje i å besøke. Men røyking i busskur og ved inngangen til kjøpesenter, sjukehus mm provoserar meg kraftig. Då kan ein ikkje velge. Ein bør trekke vekk frå stader der ein er til sjenanse.

Skrevet

Enig! Skjønner heller ikke hvorfor det er lov til å røyke på uteservering på cafe og restauranter. Jeg er ikke allergisk eller noe men synes det stinker og vil ikke bli nedblåst i røyk hvis jeg prøver å kose meg med god mat ute i finværet. Da blir det heller sånn at jeg sitter inne. Stusselig i varmen det og, men gidder ikke å sitte ved siden av alle røykerne! Æsj!!!

Anonymous poster hash: 2dc40...e72

Skrevet

Hjelpes

Da får du la være å sette ungen din utenfor den kafeen. Ellers dør hun ikke av at det røykes ute i det fri, selvom hun står i nærheten.

Anonymous poster hash: e10cf...f27

Skrevet

Beklager, men uteservering er uteservering. Det er ett av de få steder røykere KAN røyke, så da tar man seg den friheten.

Om du har bagvogn, kan du alltids ta bagen med inn.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI. Ofte er bordene plassert så nær hverandre på slike uteserveringer at man får all røyk på seg. Når de fleste serveringsstedene også bryter forskriftene med for høye levegger og solskjermin i tillegg, så blir det omtrent som å sitte inne og røyke.

Røyk på slike offentlige steder bør forbys.

Anonymous poster hash: 8f355...f43
Skrevet

Bli hjemme.. Du tåler jo tydeligvis ikke å være utendørs.

Skrevet

Jeg synes også at røyk er helt pyton. Samme som de som på død og liv skal røyke rett ved inngangsdør til feks kjøpesenter, restauranter etc. Det stinker jo på innsiden også. Jeg holder pusten når jeg går forbi - blir rett og slett kvalm av lukta. 

Og jeg driter i om jeg blir kalt for persilleblad nå, men røyk er bare så mega-harry og det lukter vondt og jeg skulle ønske jeg slapp å lukte den dritten rundt omkring.

Anonymous poster hash: ad823...8f6
Skrevet

Jeg tenker det samme hver gang jeg treffer på noen med en sterk parfyme som kjennes ut som de har drukna i parfymeflaska.... Blir skikkelig dårlig, kvalt og hodepine av det.... Hvor mange tar hensyn til det? Når folk slutter å bruke parfyme på buss og andre offentlige steder skal jeg slutte å røyke ute i frisk luft...... De fleste røykere er ganske hensynsfulle og klarer å flytte seg....

Skrevet

Jeg synes også at røyk er helt pyton. Samme som de som på død og liv skal røyke rett ved inngangsdør til feks kjøpesenter, restauranter etc. Det stinker jo på innsiden også. Jeg holder pusten når jeg går forbi - blir rett og slett kvalm av lukta.

Og jeg driter i om jeg blir kalt for persilleblad nå, men røyk er bare så mega-harry og det lukter vondt og jeg skulle ønske jeg slapp å lukte den dritten rundt omkring.

Jeg holder også pusten når jeg går inn innganger og sånt hvor det står folk utenfor og røyker. Hvis det er på sykehuset så holder jeg faktisk for nesen evt. vifter litt foran ansiktet med hånden for å signalisere at jeg synes det er uakseptabelt å stå der å røyke. Jeg er OFTE på sykehuset pga. høyrisiko svangerskap og kreftsyk far. Hver gang står det noen og røykee utenfor :( :( Respektløst!

Skrevet

Jeg tenker det samme hver gang jeg treffer på noen med en sterk parfyme som kjennes ut som de har drukna i parfymeflaska.... Blir skikkelig dårlig, kvalt og hodepine av det.... Hvor mange tar hensyn til det? Når folk slutter å bruke parfyme på buss og andre offentlige steder skal jeg slutte å røyke ute i frisk luft...... De fleste røykere er ganske hensynsfulle og klarer å flytte seg....

Men overdrevent parfymebruk er vel ikke bevist helseskadelig og kreftfremkallende? En ting er allergikere, men røyk er skadelig for alle og enhver!

Skrevet

Håper ikke det er biler eller fabrikker i nærheten av der dere bor, eller gud fory at dere bor i en by? For den daglige forurensningen du utsetter babyen din for er mange ganger større og mer skadelig enn litt røyk, UTE i friluft, en sjelden gang.

Skrevet

Utenfor et kjøpesenter her i byen er det to røykeskur. Det skulle vært røykeskur litt rundomkring og en lov som sier at det utendørs er kun lov til å røyke der, og at uteplasser ol. kan ha egne røykeskur. Ellers kun lov å røyke på privat eiendom som ditt hus og hage. Men vanskelig å håndheve ja siden mange røykere ikke gidder å ta hensyn.

Har røkt i 14 år selv men har sluttet.

Anonymous poster hash: c5649...05e

Skrevet

Jeg har sterk astma. Hater røyklukt. Og er skikkelig antirøyk.

Men, er det uteservering så må røykerne faktisk få lov å røyke dessverre.

Loven er slik. Jeg forstår frustrasjonen jeg føler sterkt på den selv, likevel må de få lov å hygge seg et eller annet sted de også.

Hva med å ta dette opp med den lokale bakeren?

Finne en løsning der barna kan få stå røykfritt?

Anonymous poster hash: f3044...75d

Skrevet

Jeg holder også pusten når jeg går inn innganger og sånt hvor det står folk utenfor og røyker. Hvis det er på sykehuset så holder jeg faktisk for nesen evt. vifter litt foran ansiktet med hånden for å signalisere at jeg synes det er uakseptabelt å stå der å røyke. Jeg er OFTE på sykehuset pga. høyrisiko svangerskap og kreftsyk far. Hver gang står det noen og røykee utenfor :( :( Respektløst!

Hahaha, dauer! Hadde jeg sett en person som holdt for nesen hadde jeg tilbydt å kjøpe neseklype! Så latterlig barnslig demostrasjon 😂

For all del, jeg skjønner det er irriterende, og ikke minst er det ikke lov å stå der og røyke.... Men likevel... 😂

Skrevet

Enig! Skjønner heller ikke hvorfor det er lov til å røyke på uteservering på cafe og restauranter. Jeg er ikke allergisk eller noe men synes det stinker og vil ikke bli nedblåst i røyk hvis jeg prøver å kose meg med god mat ute i finværet. Da blir det heller sånn at jeg sitter inne. Stusselig i varmen det og, men gidder ikke å sitte ved siden av alle røykerne! Æsj!!!

Hehe..røykerne har blitt kastet ut av offentlige steder for å røyke. Da er det jammen morsomt å lese at røykerne kaster ikke-røykerne inn for å spise:)))

Anonymous poster hash: 2cef7...7f9

Skrevet

Men overdrevent parfymebruk er vel ikke bevist helseskadelig og kreftfremkallende? En ting er allergikere, men røyk er skadelig for alle og enhver!

Ja men det er eksos fra alle bilene og all annen drit som er i lufta også, skal man slutte å kjøre bil og da, si til en som står med bilen på tomgang at det er helsskedelig, skulle vært forbudt ved lov.  Hvis man er så fanatisk på det, holder man seg inne. Ferdig med det.

Det er veldig mange fler enn man er klar over som reagerer på parfyme, både lukta og odøren, og andre sterke "godlukter".

Skrevet

Ja men det er eksos fra alle bilene og all annen drit som er i lufta også, skal man slutte å kjøre bil og da, si til en som står med bilen på tomgang at det er helsskedelig, skulle vært forbudt ved lov.  Hvis man er så fanatisk på det, holder man seg inne. Ferdig med det.

Det er veldig mange fler enn man er klar over som reagerer på parfyme, både lukta og odøren, og andre sterke "godlukter".

Hm... jeg vurderer etter ditt innlegg å begynne å bruker parfyme oftere igjen. Har så å si sluttet med tanke på allergikere. Men når du som allergiker røyker og krever at andre skal slutte å bruke parfyme før du vil vudere å slutte å røyke, da mister jeg respekt.

Du vet at røykingen din belaster immunforsvaret ditt så mye at du trolig reagerer mer på parfyme enn du ellers trenger å gjøre?

Skrevet

Hm... jeg vurderer etter ditt innlegg å begynne å bruker parfyme oftere igjen. Har så å si sluttet med tanke på allergikere. Men når du som allergiker røyker og krever at andre skal slutte å bruke parfyme før du vil vudere å slutte å røyke, da mister jeg respekt.

Du vet at røykingen din belaster immunforsvaret ditt så mye at du trolig reagerer mer på parfyme enn du ellers trenger å gjøre?

Jeg satte ting litt på spissen nå....

Men ja jeg veit det.

Skrevet

Jeg satte ting litt på spissen nå....

Men ja jeg veit det.

Du vet at folk også er allergisk mot røyk?

Du mener altså at andre skal ta hensyn til deg - men du vil ikke ta hensyn til andre. Smart.

Skrevet

"Morsomt" er det iallefall utenfor sykehuset i Fredrikstad. Der er det røykebu med tak, likevel står 50% av røykerne 1-3 meter fra inngangen, rett ved skiltet som viser røykeforbud ved inngangen. Undrer meg på om røykerne i Østfold ønsker å fremstå som dumme eller rett og slett ikke kan lese?

Røyking på uteservering burde også vært regulert, fader, noen røyker jo så hyppig at de bruker første sigarett til å tenne den andre med. Greit nok at de ønsker å forpeste egen helse, men gi faen i å forpeste min.

Anonymous poster hash: e7f7a...b0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...