Gå til innhold

Er vi virkelig blitt så egoistiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler bare for å dele en historie ifra lørdagen (17. mai), som virkelig har fått meg til å tenke over hvordan vi er blitt. Trodde det var et fåtall som oppførte seg på den måten, men der tok jeg kanskje feil.

Etter barnetoget med barnehagen dro jeg, mannen og barna på cafe i idrettshallen. Det var masse folk og 4-5 lange rader med bord. Disse ble fort fyllt opp, men de fleste hadde en plass ledig eller to med bordetne sine.
Etter hvert fikk jeg øye på en eldre alene mann som gikk sakte mellom radene og pratet litt med folk på de fleste bordene. Tenkte at denne mannen var veldig hyggelig og ville prate eller at han kjente dem, og etterhvert nermet han seg oss. Han kom bort, veldig forsiktig og spurte "kan jeg være så snill å få sitte sammen med dere?". Selvfølgelig, sier jeg og spørr på nabobordet om jeg får låne en stol som jeg setter på enden av bordet. Først da går det opp for meg, denne stakkars mannen gikk rundt fra bord til bord og spurt om å få sitte sammen, og absolutt alle hadde sagt NEI av dem han hadde spurt!
Etter denne mannen hadde satt seg meg oss ser jeg en mann ved nabobordet som ser bort og hånler av oss, mens han rister på hodet. 
I det han skulle gå spurte han om han fikk gi hvert av barna 20 kr til å kjøpe is, han satt så pris på at han fikk sitte sammen med oss! :(

Jeg fikk så vondt i meg for denne mannen, klarte såvidt å holde tårene tilbake. Er vi virkelig blitt så egoistiske som ikke tar vare på di rundt oss? Dette var en stakkars eldre mann som kun ville ha et bord å sitte med for å spise litt kake og drikke kaffe. Det er ikke alle som er litt oppi årene som har noen å være sammen med, og er det ikke på sin plass at det er vårt ansvar å passe på at alle har det bra og ta vare på de rundt oss? 
Bare å gi denne mannen en plass, er det virkelig så vanskelig å si ja eller la en fremmed sitte sammen med oss? Det koster oss ikke en kalori og være hyggelig eller ta vare på fremmede som en dag som dette.

Jeg vil såklart si at dette ikke gjelder alle, men jeg ble skremt. Jeg har virkelig tenkt mye på dette siden lørdag, og jeg tar ikke noe stor ære av det jeg gjorde. Det var et ja som skulle til og forhåpentligvis glede denne mannen litt. Han var utrolig hyggelig, og barna ble på kort tid glad i han. Håper virkelig jeg møter han igjen :)

Anonymous poster hash: 59894...6db
Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Nå fikk jeg vondt! Men han som hånlo...han hadde jeg virkelig ikke klart å la være å sette på plass, 17 mai eller ei!!

Skrevet

Så glad jeg ble nå for at en til har sett det! Det er dette jeg synes er vondt i Norge, at man er blitt så altfor redd for fremmede. Og vet du, av og til så er det ikke mer enn et smil som trengs.

Anonymous poster hash: 939f9...4fa
Skrevet

Uff - grusomt å høre! MEN bra at det endte godt!

Jeg tror heldigvis at dette ikke er gjengs oppførsel. Ser mange eksempler på det, men at det skjer en gang er en gang for mye!

Anonymous poster hash: f8d7a...45d
Skrevet

Så hyggelig at du tok godt i mot han gamle mannen :) Det er nok mange eldre som er blitt alene og ikke har noen å væreed, dessverre..

Fyren på neste bord er det egentlig bare synd på, han skjønner vel ikke at det er han selv som fremstår som en stor idiot.

Skrevet

Tror ikke det ville falt oss inn å si nei en gang, så det er utrolig trist å høre at denne eldre herren måtte spørre flere før han fikk ja. Likevel tror jeg nok du har rett, nordmenn generelt blir mer og mer egoistiske, det er i hvert fall mitt inntrykk (og de gjelder sikkert oss alle, ikke bare de mest åpenbare tilfellene). Jeg tenker at om alle gjør  èn ting for noen andre vi i første omgang ville sagt nei til, så ville vi fått det bedre alle sammen :) Det skal så lite til for å gjøre hverdagen til de rundt oss litt bedre.

Anonymous poster hash: 050c6...a10
Skrevet

Nå fikk jeg ekstremt vondt i hjertet... Huff... :trist:

Skrevet

Måtte gråte en skvett jeg nå...

Anonymous poster hash: 7a644...5e5
Skrevet

Nå begynte jeg faktisk å gråte!

Anonymous poster hash: d8d29...560
Skrevet

Fy søren så mange teite mennesker der er.
Uansett om alle stolene i utgangspunktet er opptatt, så seier en JA.

Er ikkje så vanskelig å få tak i bare 1 stol...

Skrevet

Får helt vondt av historien din, HI. Jeg tror du tar opp noe som er veldig viktig. Det virker som om mange er blitt så kortsynte og egoistiske at de ikke lenger vil se andre eller ønsker å bry seg. Hver og en får bry seg om seg selv, liksom.

Jeg har vært altfor mye alene og har opplevd lignende episoder selv. Det er ingen dager man er så ensom som man er når man ikke har noen slike høytidsdager.

Jeg får virkelig vondt av denne mannen. Hans livshistorie - kanskje levde han under krigen og hadde kjære som kjempet for friheten vår, kanskje husker han å ha mistet noen under krigen. Han har vært med på å bygge landet, men fordi han nå er alene så er han liksom ikke verd noe. Det er lite medmenneskelighet i det! Vi var opprørt over at regjeringen ikke vil ta imot Dalai Lama da han kom til Norge - men å omsette omtanke for andre i praksis, det er tydeligvis verre for mange..

Så bra dere lot ham få sitte hos dere, HI. Som du sier - det koster så lite. Og i tillegg fikk dere en god opplevelse, barna dine fikk lære en god mann å kjenne. Jeg håper den eldre mannen følte det dere fikk av å møte ham også :)

Barna dine er heldige som lærer at det å inkludere andre kan være en berikelse i livene deres :)

Anonymous poster hash: 0f3a4...57d
Skrevet

Dette var trist og fin lesning på en gang. Jeg får helt vondt av denne mannen, han har kanskje ingen, men ønsker allikevel ut og gjøre noe på den store dagen. Og så blir han avvist, det er helt ufattelig sårt å tenke på. Tusen tusen takk, HI, for at du sa ja.

Anonymous poster hash: 75c3a...20f

Skrevet

Takk for at du skrev dette Hi. Er så utrulig viktig å se de rundt oss. Hadde en lignende episode på tivoli 17 mai. En eldre dame med et barn. Og de ville ikke sitte alene i vognen..Damen spurte alle som gikk forbi om noen kunne sitte med henne og batnet, Flere som sa Nei! Vi hoppet selvsagt oppi.

Det er så viktig å inkludere! !

Trist og godlesning..

Takk for at du sa Ja som en selvfølge. ! :)

Skrevet

Huff! Det er ille.. Jeg hadde hundene mine med meg på gamlehjemmet på 17'nde mai & vi hadde kø rundt bordet med barn & eldre som ville hilse på & prate litt.. Mange av disse eldre var alene & siden vi er heldige å ha en mormor som er livredd for at alle ikke skal føle seg inkludert & ivaretatt hadde vi bordet fuldt med folk vi ikke ante hvem var.. Kjempe koselig det :D det koster så lite å være litt hyggelig som du også sa. Bra han fikk sitte med dere til slutt :)

Gjest StineTh
Skrevet

Huff&huff, dette var trist :( Glad dere tok godt i mot mannen. For en idiot han på nabobordet var! Fy skam altså!

Det dere gjorde var sikkert med på at mannen fikk en fin 17 mai til slutt! ❤❤

Skrevet

Men, hvis ikke du faktisk hørte hva han hadde sagt til de andre, så vet du jo heller ikke hvordan de samtalene forløp? Du kan derfor ikke ta det for gitt at de andre bare hadde avvist ham uten en god grunn, faktisk...

Personlig opplevde jeg å skumpe borti en eldre kar som sto og tok bilder. Jeg smilte og sa unnskyld, og flyttet meg. Vi ble stående litt i folkemengden og vente på å komme oss videre, og la derfor merke til hva det var han tok bilder av. Det satt noen tenåringsjenter i pinnkorte skjørt på en benk, og dette sto han og fotograferte. Når han la merke til at jeg hadde oppdaget det, så trakk han seg fort bort i folkemengden. En slik en ville jeg ikke hatt ved siden av meg ved bordet sammen med jentene mine. Bare nevner det...

Men utover det, så synes jeg det var hyggelig av dere å la han sette seg hos dere. :)

Anonymous poster hash: d1c33...03d
Skrevet

Huff dette var vondt OG godt å lese.

Der finnes slike mennesker men det er også mange gode som deg.

Jeg personlig føler en veldig omsorg for eldre mennesker og tar alltid vare på de jeg støter på. Utenfor butikken med tunge poser tilbyr jeg meg å kjøre de hjem. Sitte sammen med de på cafe, slik som deg.

Det er så trist med disse ensomme gamle menneskene.

Anonymous poster hash: c9ba9...f6c

Skrevet

Uff, nå ble jeg blank på øynene gitt. Så flott at du iallefall har folkeskikk og medlidenhet innabords! :) 

Anonymous poster hash: 54099...b2a
Skrevet

Takk for svar ifra dere, så godt å se at jeg ikke er alene om å tenke slik. Til deg nr. 16, så såg jeg ved ett bort at fyren satte ned fatet og kaffekoppen, men så ristet noen på hodet så han gikk videre. Jeg ville ikke spørre, men da jeg begynte å legge merke til dette var det tydelig at han bare ønsket en plass å sitte for en liten stund å drikke litt kaffe og spise kake. 

Jeg gråt nesten selv, synes det er grusomt å se hvilken vei dette landet kan ta. Selv er jeg oppdratt med å hjelpe andre det jeg kan, og jeg tar det som en selvfølge å gjøre små ting i hverdagen som kan være til nytte eller glede. Jeg har alltid tenkt at jeg vil få igjen for det senere, og de gledene jeg får igjen er den gode følelsen og å se lykken blandt de rundt meg. Lykke kjøpes virkelig ikke for penger, det må man kjenne på og gjøre noe selv for å bli glad. 

Men tris å se hvordan enkelte tenker, tror ikke dem ville følt det så godt selv om dem fikk slik behandling :( 
Men tusen takk til dere som tok dere tid til å svare her, og igjen så er det godt å se at det er mange der ute som tenker akkurat som meg!

Ha ei god natt alle sammen!

Hi

Anonymous poster hash: 59894...6db
Skrevet

Godt å lese en tråd med noen gode mennesker i. Er så sjokkert her på forumet noen ganger hvor slemme folk er. Nå kan jeg sove. Takk

Skrevet

Fy f så provosert og uvel jeg ble av å lese det innlegget. For noen egosentriske møkkafolk! Hvem er det som sier nei til at noen får sitte ved bordet? Jeg har flere ganger tilbudt folk plass ved mitt bord på spisesteder, feiringer og slikt hvis det er kø. Har mange ganger spist middag/lunsj med fremmede, både her og i utlandet. Har alltid forstått det slik at det er en selvfølge og glede å si ja.

Anonymous poster hash: c4fc7...c1e

Skrevet

Enten bor du på et veldig spesielt sted eller så har du mistolket situasjonen grovt. Jeg har aldri sett noen slik oppførsel. Ja, det hender folk svarer at en stol ikke er ledig. Som oftest er det fordi de venter på en person til, men at et gammelt menneske skulle gå slik og be om å få sitte uten å få et ja, tror jeg ikke på. Endog mindre troverdig blir det når du legger på hånlatteren og tårene i øynene.

Anonymous poster hash: 40e1b...0dd

Skrevet

Enten bor du på et veldig spesielt sted eller så har du mistolket situasjonen grovt. Jeg har aldri sett noen slik oppførsel. Ja, det hender folk svarer at en stol ikke er ledig. Som oftest er det fordi de venter på en person til, men at et gammelt menneske skulle gå slik og be om å få sitte uten å få et ja, tror jeg ikke på. Endog mindre troverdig blir det når du legger på hånlatteren og tårene i øynene.

Anonymous poster hash: 40e1b...0dd

Så fordi du ikke har opplevd noe, kan det ikke skje andre?

Utrolig rar innstilling. Men så er du sikkert av dem som roper troll hver gang du leser noe du ikke har hørt om før.

Anonymous poster hash: 544b2...535

Skrevet

Ja faktisk. Var en tråd her i går om hvorfor nordmenn er som de er. Trist at de fleste er så selvopptatte

Anonymous poster hash: df7f8...1c2

Skrevet

Ville ikke falt meg inn å si nei med den beskrivelsen du gir av mannen, og jeg er glad du gjorde som du gjorde. Jeg er også glad du deler det her, og jeg håper du deler historien din andre steder også, den kan bli en tankevekker til folk som tydeligvis trenger det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...