Gå til innhold

Forskjellsbehandlig av gaver til konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan ikke din mann og barnas mor gi bunad til sine barn?

Anonymous poster hash: a4c76...572

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå får vi regne ut hva barna får på begge sider, for jeg har nå regnet ut hva de får fra begge sider og hans barn får mye mer hvis man regner med hva de får fra sin mor og mormor, og siden min eks glimrer med sitt fravær, og ikke gir presang siden han syntes hans mor gir så mye.

Hvis vi skal kompensere hvor hva mine to barn får fra sin farmor så skal vi også kompensere for hva hans tre barn får fra sin mor og mormor.

Hi

Anonymous poster hash: 490cf...42d

Du er visst irritert for at hans barn får mer enn dine?

Dine barn er heldig og får bunad av farmor. Hva dersom de ikke hadde fått det, ville du ha kjøpt bunad til dem?

Det virker ikke som om dere har felles barn. La far gi bunad (helst spleise med mor) til sine 3 barn. Han kjøper egen gave til dine barn.

Du gir dine barn det beløpet/gaven du vil og så kjøper du gave til hans barn fra deg.

At din x ikke gir sine barn gaver får du ta opp med han.

Bunad er en ting man har for livet, jeg forstår godt at far ønsker at hans barn skal få bunad.

Hva besteforeldre, onkler og slekt gir til komfirmanten har du ikke noe med og det vil heller aldri bli likt.

Skrevet

Nå får vi regne ut hva barna får på begge sider, for jeg har nå regnet ut hva de får fra begge sider og hans barn får mye mer hvis man regner med hva de får fra sin mor og mormor, og siden min eks glimrer med sitt fravær, og ikke gir presang siden han syntes hans mor gir så mye.

Hvis vi skal kompensere hvor hva mine to barn får fra sin farmor så skal vi også kompensere for hva hans tre barn får fra sin mor og mormor.

Hi

Du er visst irritert for at hans barn får mer enn dine?

Dine barn er heldig og får bunad av farmor. Hva dersom de ikke hadde fått det, ville du ha kjøpt bunad til dem?

Det virker ikke som om dere har felles barn. La far gi bunad (helst spleise med mor) til sine 3 barn. Han kjøper egen gave til dine barn.

Du gir dine barn det beløpet/gaven du vil og så kjøper du gave til hans barn fra deg.

At din x ikke gir sine barn gaver får du ta opp med han.

Bunad er en ting man har for livet, jeg forstår godt at far ønsker at hans barn skal få bunad.

Hva besteforeldre, onkler og slekt gir til komfirmanten har du ikke noe med og det vil heller aldri bli likt.

Så lenge far ikke har penger til å gi barna bunad mener jeg at jeg har noe med det. Det er mine sparepenger han mener skal gå med på og betale for bunaden.

HI

Skrevet

Hvor gamle er disse barna? Skal de konfirmeres i år eller mye senere?

Anonymous poster hash: 18ad2...35e

Skrevet

Er enig med deg HI. Dere kan ikke kompansere alle gaver fra andre i familien fordi det skal bli likt til en hver tid. Nå får de gaver fra forskjellige far og morsider samt stefamilier, med sikkert forskjellige økonomiske forutsetninger. Det skal jo ikke være sånn at dere skal måtte dekke det hver gang farmoren til dine eller hans barn velger å gi mer i gave enn den andre. Blir jo helt feil.

Skjønner at han vil at sine skal får bunad, dere kan jo sette opp en sparekonto til det. Og snakke med barna om det. Men jeg synes at dere sammen skal gi det samme verdien/beløpet til alle. Kanskje mor kan være med på bunaden? Eller så får de bunad og dine penger tilsvarende bunad.

Men snakk med barna, komunikasjon er nøkkelen. Det er ikke sikkert alle vil ha bunad, det ville ikke jeg. Og jeg fikk ikke engang beløp tilsvarende det, men tenkte aldri på det da og det gjør jeg ikke nå heller.

Hva gjør han om det er hans barn som får mer? Har nemlig en følelse av at han ikke tenker på det da......

Skrevet

Er enig med deg HI. Dere kan ikke kompansere alle gaver fra andre i familien fordi det skal bli likt til en hver tid. Nå får de gaver fra forskjellige far og morsider samt stefamilier, med sikkert forskjellige økonomiske forutsetninger. Det skal jo ikke være sånn at dere skal måtte dekke det hver gang farmoren til dine eller hans barn velger å gi mer i gave enn den andre. Blir jo helt feil.

Skjønner at han vil at sine skal får bunad, dere kan jo sette opp en sparekonto til det. Og snakke med barna om det. Men jeg synes at dere sammen skal gi det samme verdien/beløpet til alle. Kanskje mor kan være med på bunaden? Eller så får de bunad og dine penger tilsvarende bunad.

Men snakk med barna, komunikasjon er nøkkelen. Det er ikke sikkert alle vil ha bunad, det ville ikke jeg. Og jeg fikk ikke engang beløp tilsvarende det, men tenkte aldri på det da og det gjør jeg ikke nå heller.

Hva gjør han om det er hans barn som får mer? Har nemlig en følelse av at han ikke tenker på det da......

Enig.

Anonymous poster hash: 63b98...6fa

Skrevet

Jeg mener gaven fra dere til barna burde være lik/ha lik verdi.  Hvis dine barn allerede har fått 15 000 kr til konfimasjonen bør også hans barn få det samme - av DERE.

Dereter kan dere ikke alltid kompensere for hva deres respektive familier velger å gi til ungene. Din farmor gir bunad til sine barnebarn. Det betyr selvsagt ikke at dere kan forvente at den andre besteforeldresiden gir tilsvarende til sine barnebarn. Det betyr heller ikke at dere skal kompenseer for denne gaven. Hva hvis (hypotetisk sett) hans foreldre bestemte seg for å gi 50 000 hver til barnabarna på sin side. Skal dere da gå inn i ettertid å kompensere for dette?

Dere kan jo snakke med ungene. Dersom de ønsker seg bunad kan de jo bruke konfirmasjonspengene på det - da kan pengene fra dere og evt pengene fra mor og besteforeldre inngå i potten.

Anonymous poster hash: 340ee...461
Skrevet

Har to barn fra et tidligere forhold. Her har de fått bunad av min eks. svigermor. Altså bestemoren, og de har fått 10 000,- i gave fra meg og mannen. 

De minste vil få bunad og 10 000,- fra meg og mannen. Har egentlig aldri tenkt over at det skulle vert urettferdig før jeg leste dette innlegget... De minste får jo mer fra oss, men det har aldri vert noe problem for de eldste. Alle får jo bunad.

Å, bruke penger fra andre besteforeldre til bunad var her uaktuelt. De pengene får de bruke på hva de vil.

Anonymous poster hash: f396c...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...