Gå til innhold

Forskjellsbehandlig av gaver til konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det dine og mine barn, og problemet er at mine barn får bunad av farmor til konfirmasjonen. Nå mener mannen min at siden hans barn ikke får det så skal vi kjøpe det til hans barn.

Jeg forstår jo at han vil gi sine barn bunad, men jeg mener vi ikke kan gi hans barn det samme som mine + en bunad.

Anonymous poster hash: 490cf...42d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det dine og mine barn, og problemet er at mine barn får bunad av farmor til konfirmasjonen. Nå mener mannen min at siden hans barn ikke får det så skal vi kjøpe det til hans barn.

Jeg forstår jo at han vil gi sine barn bunad, men jeg mener vi ikke kan gi hans barn det samme som mine + en bunad.

Gi kun bunad til hans barn?

Anonymous poster hash: 3a5d2...603

Skrevet

Om det skal være rettferdig så må hans barn få bunad av sin farmor :D

Anonymous poster hash: f1c31...33e
Skrevet

Rettferdig og rettferdig..

Om de har råd til det er det jo vanlig å få bunad av foreldra, at dine får av farmor burde jo ikkje stå i vegen for at hans barn får bunad.

Skrevet

Verden er ikke alltid helt rettferdig og det er jeg sikker på at dine barn også forstår.

Om dere sier til dine barn at siden hans barn ikke har noen farmor å få bunad av skal de få det av dere sånn at alle søsknene (stesøsknene) får bunad til konfirmasjonen.

Anonymous poster hash: 991fb...c36
Skrevet

Hans foreldre gir 10 000 kr. som jeg mener bør gå med på bunaden, og vi har gitt mine barn 15 000 kr. og siden verden ikke er rettferdig så er det ikke alltid mine barn som skal måtte godta urettferdighet. Hvis vi bruker de 25 000 kronene på bunad så kommer de til å få 15 000 mer av oss enn mine barn, og ikke 40 000 som han mener vi skal gi.

HI

Skrevet

Jeg ville snakket med barnet om dette. Forklart situasjonen og at hun (?) kan få velge selv om hun vil ha bunad, men at det betyr at hun ikke får annen gave fra besteforeldrene og dere.

Anonymous poster hash: 2b1e5...84e
Skrevet

Hans foreldre gir 10 000 kr. som jeg mener bør gå med på bunaden, og vi har gitt mine barn 15 000 kr. og siden verden ikke er rettferdig så er det ikke alltid mine barn som skal måtte godta urettferdighet. Hvis vi bruker de 25 000 kronene på bunad så kommer de til å få 15 000 mer av oss enn mine barn, og ikke 40 000 som han mener vi skal gi.

HI

Jeg hadde ikke gått med på dette da det er en veldig stor forskjell. Eneste mulighet hadde vært som du skissere at pengene fra hans foreldre går inn i bunadkjøpet og dere legger til resten. Hadde han nektet det så hadde jeg gitt 25.000 til mine barn nå i ettertid. At alt ikke er likt i forhold til gaver må alle regne med og godta, men ikke så store forskjeller.  

Anonymous poster hash: 119d1...3d7

Skrevet (endret)

Ikke lett med mine og dine barn.

Hvis dine barn har en gavmild farmor skal de vel ikke straffes for dette...

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Da syns jeg dere skal gi hans barn bunad, men ikke kontanter i tillegg.

Skrevet

Hadde lagt til pengene fra hans foreldre og gitt bunad.

Så hadde de fått samme kontantsum.

Summa sumarum blir det likt.

Skrevet

Om de har råd til det er det jo vanlig å få bunad av foreldra, at dine får av farmor burde jo ikkje stå i vegen for at hans barn får bunad.

Svaret ditt utelukker jo så meget og mangt. Dette e vel noe mora da også bidrar til, ikke hi.....

Det er jo temmelig urettferdig om noen av barna får 10.000 + 15.000 + bunad + gave fra sin mor

Og noen av barna får 15.000 + bunad, er det ikke?

Anonymous poster hash: fa356...665

Skrevet

Samme sum til alle.

Hvordan konfirmanten ønsker å bruke pengene (kjøpe bunad eller ikke) får være opp til konfirmanten.

Han mener det er urettferdig at barna hans ikke får bunad (noe de kan kjøpe selv av pengene), men rettferdig at barna dine skal få mer enn halvparten mindre i gave?

Joa...

Skrevet

Ville gitt de bunad og ikke kontanter! Det er ikke urettferdig i mine øyne.

Skrevet

HI

Har ikke barna hans også en mor som kan bidra til bunad til barna deres?

Anonymous poster hash: f1c31...33e

Skrevet

Jeg ville gitt samme beløp til alle barna. Det er jo ikke din "feil" at dine barn sin farmor gav de bunad til konfirmasjon. Det er veldig enkelt å forklare en tenåring at alle banra får samme beløp og om de vil bruke pengene på bunad (siden de ikke får det av sin farmor) så kan de jo det.

Det er heller ingen god ide å forskjellsbehandle søsken/stesøsken, har man mine dine og våre så bør alle stå likt i forhold til gaver og ønsker, om det ikke går, så må man inngå kompromiss som jeg syntes du har en god løsning på slik at stebarnas besteforeldre legger pengegaven i betaling av bunad slik at de alle har bunad. Men ikke gi pengegave i tillegg.

Anonymous poster hash: b7f94...357
Skrevet

Får de bunad av sin mor?

Synes ikke dere bør kjøpe bunad til dem.

Hvor mange barn er det snakk om som får/ ikke får bunad og er de like gamle?

Jeg tenker at dersom mor og far (din mann) går sammen og betaler halvparten hver så kan de jo kjøpe bunad til sine barn. Mannen din kan jo også kjøpe bunad fra seg som far til sine barn.

Da kan jo du og far til dine barn gi større pengegave til deres barn siden de får bunad av farmor.

Da kan din mann og du gi en mindre ekstragave til stebarna.

Det er jo dumt at stebarna dine ikke skal få bunad kun fordi dine barn får det av sin farmor. Hva dersom det var dine stebarn som fikk bunad av sin farmor og dine barn ønsket seg bunad?

Anonymous poster hash: a4c76...572

Skrevet

Svaret ditt utelukker jo så meget og mangt. Dette e vel noe mora da også bidrar til, ikke hi.....

Det er jo temmelig urettferdig om noen av barna får 10.000 + 15.000 + bunad + gave fra sin mor

Og noen av barna får 15.000 + bunad, er det ikke?

Anonymous poster hash: fa356...665

Hovudinnlegget inneholdt ikkje alle desse opplysningane, og då må vel svaret bli deretter.
Skrevet

Jeg synes dere bør gi bunad til alle ungene om dere har råd til det og de vil ha det. Ja, hvis bunaden er dyr får hans barn litt dyrere gave enn dine, men hva så? Dine får fortsatt mest totalt sett (5000,- mer fra dere enn det hans får fra farmor).

Anonymous poster hash: 18ad2...35e
Skrevet

Tenk deg omvendt:

Hans barn får bunad fra sin farmor. Skal ikke dine barn få bunad selv om deres farmor ikke gir det i presang?

Far og mor deler på bunadkostnader/presang til sine barn.

Barnet får en hyggelig presang fra steforeldren.

Anonymous poster hash: a4c76...572

Skrevet

Nå får vi regne ut hva barna får på begge sider, for jeg har nå regnet ut hva de får fra begge sider og hans barn får mye mer hvis man regner med hva de får fra sin mor og mormor, og siden min eks glimrer med sitt fravær, og ikke gir presang siden han syntes hans mor gir så mye.

Hvis vi skal kompensere hvor hva mine to barn får fra sin farmor så skal vi også kompensere for hva hans tre barn får fra sin mor og mormor.

Hi

Skrevet

Kva med å spleise med mor på bunad?

Skrevet

Hei :)

Jeg ville satt meg ned med mor og mormor til mannens barn og spurt om ikke de kunne gitt bunad til barna og så gi dere den samme summen til alle barna. Blir ikke det noen lunde rettferdig?

Anonymous poster hash: a438d...447
Skrevet

Akkurat bunad er litt spessielt. Det er sansynligvis den eneste gaven de kommer til å huske fra konfirmasjonen.

Hvis barna skal få så mye av farens familie kan jo han ta en prat med dem slik at de spleiser på bunaden da, men har dere virklig full kontroll på hva alle kommer til å gi til en konfirmasjon flere år frem i tid?

Anonymous poster hash: 18ad2...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...