Gå til innhold

Dette med å drikke alkohol foran barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange som mener at det er viktig for at barna skal lære seg at en kan kose seg med alkohol uten å bli full. Men er det virkelig verdt det å lære barna deres at det IKKE går ann å kose seg uten alkohol? 

Man må ikke ligge drita full i rennesteinene hver dag for å være alkoholiker. Vet om alkoholikere som min svigerfar som aldri drikker seg full alene eller sammen med familien, som skjøta jobben sin perfekt i alle år, MEN som må ha alkohol hver dag for å klare å slappe av og kose seg.

Er det dette dere ønsker å lære barna deres? 

Anonymous poster hash: a7f3c...362
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg lærer de begge deler. Selv om jeg tar meg et glass vin eller to på fredager betyr ikke det at jeg ikke koser meg andre dager hvor jeg ikke tar et glass vin. Vi har da mange flotte dager sammen uten alkohol så ser ikke helt hvorfor barna mine skulle lære at man ikke kan kose seg uten alkohol.

Skrevet

Alt med måte :P  Skjønner ikke helt hvordan det kan skade barna mine at jeg tar meg en øl til maten en gang i måneden. 

Skrevet

Vel, jeg lærer de begge deler. Selv om jeg tar meg et glass vin eller to på fredager betyr ikke det at jeg ikke koser meg andre dager hvor jeg ikke tar et glass vin. Vi har da mange flotte dager sammen uten alkohol så ser ikke helt hvorfor barna mine skulle lære at man ikke kan kose seg uten alkohol.

Fordi veldig mange tar seg ett glass for å koble av etter en hard uke med jobbing, folk må ha alkohol for at jul, nyttår, 17 mai og alle andre høytider skal bli perfekte. Da får de hele tiden små bevis på at alkohol er det som trengs for å slappe av og kose seg. 

Skrevet

Jeg kan fint kose meg med barnet mitt uten alkohol. Men jeg tror heller ikke hun får store skader av å se meg drikke litt alkohol innimellom.

Vi er på ferie nå, og jeg var så vill og gal at jeg drakk en hel halvliter med øl til maten. Jeg tror ikke at hun kommer til å bli dypt traumatisert av dette for resten av oppveksten ;)

Og ja, jeg tror at hvis barn ser at foreldrene tar en øl eller et glass vin innimellom så kan det bidra til at de får et greit forhold til alkohol. Det er noe med å lære at det går an å ta en enhet, og stoppe med det...

Skrevet (endret)

"Drikke med måte" er ikke å _måtte_ ha alkohol hver dag- eller når som helst-, bare så det er sagt.

Det er ikke det jeg mener med å "lære barna at man kan kose seg med vin uten å bli full", men det at man i ny og ne kan ta litt vin til maten for smakens skyld, eller en øl til fotballkampen en gang i uka osv. Noen ganger har man det, andre ganger ikke, og begge deler går like bra.

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Å ta en øl til grillmaten en sjelden gang, kan for barna bli hver grilling.

Fotball kamp  gang i måneden kan bli hver eneste fotball kamp. 

Osv osv

Det viser barna at det er tusen anledninger til å ta seg noe godt å drikke, og barna ser ikke forskjell på annenhver gang og hver gang. Så når de blir voksne kan det fort bli for mange ganger. Er ingen om planlegger at de vil bli avhengige, men dere gir de mange gode unnskyldninger som hjelper de godt på vei. 

Skrevet

Fordi veldig mange tar seg ett glass for å koble av etter en hard uke med jobbing, folk må ha alkohol for at jul, nyttår, 17 mai og alle andre høytider skal bli perfekte. Da får de hele tiden små bevis på at alkohol er det som trengs for å slappe av og kose seg.

Det er vel ingen barn som tror at voksne kun slapper av og koser seg i jula, på 17.mai eller andre høytider. Det de i verste fall kan lære seg at man ofte feirer høytider med god mat OG alkohol..

Skrevet

Osv osv

Det viser barna at det er tusen anledninger til å ta seg noe godt å drikke, og barna ser ikke forskjell på annenhver gang og hver gang. Så når de blir voksne kan det fort bli for mange ganger. Er ingen om planlegger at de vil bli avhengige, men dere gir de mange gode unnskyldninger som hjelper de godt på vei. 

Du er temmelig naiv om du tror at barna dine kommer til å få et ikke-ekstisterende forhold til alkohol kun fordi de vokser opp i et hjem hvor foreldrene ikke drikker så dem kan se det!

Anonymous poster hash: abe22...1a0

Skrevet

Jeg oppfører meg helt likt om jeg drikker ett glass vin eller ett glass vann. Hun vet ikke hva vin eller alkohol er en gang

Anonymous poster hash: c7c34...235

Skrevet

Fotball kamp gang i måneden kan bli hver eneste fotball kamp.

Osv osv

Det her er et så utrolig dårlig argument.

De aller fleste voksne klarer å holde seg til en gang i blandt. De aller fleste som drikker alkohol har også et fornuftig forhold til det.

Og størsteparten av oss som har barn klarer også å ta ansvar, og gir barna fornuftige holdninger til alkohol.

Man kan da virkelig ikke gå rundt å tenke sånn som dette.

Skrevet

Osv osv

Du er temmelig naiv om du tror at barna dine kommer til å få et ikke-ekstisterende forhold til alkohol kun fordi de vokser opp i et hjem hvor foreldrene ikke drikker så dem kan se det!

Anonymous poster hash: abe22...1a0

Selvfølgelig kommer de til å teste alkohol som alle andre, jeg er da virkelig ikke dum. og de kommer nok til å rave rundt like drita som deres barn. Men mine barn vil i det minste ikke lære at det finnes 1000 grunner til å kose seg med alkohol og derav minker sjansen for at de vil finne 1000 flere grunner for å kose seg ennå mer. Jeg har mer tro på å snakke om og være åpen om konsekvensene av for høyt alkohol inntak. Og de skal alltid vite at de kan ringe hjem hvis noe skjer uansett hvor fulle de blir. Jeg trenger ikke lære de å være en samvittighets og ansvarlig alkoholiker. 

Skrevet

Fordi veldig mange tar seg ett glass for å koble av etter en hard uke med jobbing, folk må ha alkohol for at jul, nyttår, 17 mai og alle andre høytider skal bli perfekte. Da får de hele tiden små bevis på at alkohol er det som trengs for å slappe av og kose seg.  Anonymous poster hash: a7f3c...362

Hvordan føles det å se alt så svart-hvitt?

Anonymous poster hash: d551e...1a3

Skrevet

Jeg er ingen motstander av alkohol foran barn, jeg liker regelen om alt med måte. 

Jeg er lite glad i alkohol, jeg liker ikke smaken, så jeg drikker sjeldent. 

Jeg var en gang på restaurant med familien og kelneren misforsto bestillingen, så jeg fikk servert et stort glass med øl. 

Jeg hadde ikke drukket på mange år, men jeg skulle nå drikke opp den ølen, jeg hadde jo tross alt betalt. 

Så jeg satt nå med et en halvliter øl og nippet til glasset mens jeg spiste maten min. Dette til stor stas for tiåringen som syntes det var veldig spennende at mamma drakk øl, det hadde han aldri sett før. :fnise:

Jeg synes det må være lov å kose seg med alkohol og uten alkohol, så sant man holder seg innenfor rimelighetens grenser.

Anonymous poster hash: 80de7...8be
Skrevet

Fordi veldig mange tar seg ett glass for å koble av etter en hard uke med jobbing, folk må ha alkohol for at jul, nyttår, 17 mai og alle andre høytider skal bli perfekte. Da får de hele tiden små bevis på at alkohol er det som trengs for å slappe av og kose seg.  Anonymous poster hash: a7f3c...362

Hvordan føles det å se alt så svart-hvitt?

Anonymous poster hash: d551e...1a3

Jeg ser mange farger, er heldigvis ikke fargeblind. :-)

Skrevet

For min mor var det viktig å vise meg og lillebror at alkohol ikke var ensbetydende med drita full. (min far er alkoholiker)

Min bror er vokst opp med far, og er selv alkoholiker. (eller poå god vei.. Drikker seg full alene og sånt, og kan aldri bare  ta EN øl)

Jeg er vokst opp med mor, og drikker veldig skjeldent. En gang imelom tar vi et glass vin til maten, en øl i hagen på ettermiddagen osv. Har ikke vært full på flere år.

For meg (og mannen min som er utdannet vinkelner) er dette verdier vi gjerne vil føre videre til jenta vår. Et avslappet forhold til alkohol. Et glass holder. Man drikker ikke for å bli full, man drikker fordi av og til er det digg :)

Skrevet

Tar gjerne er glass til grillmaten eller om vi spiser fredag eller lørdagskveld (ikke hver uke da). Men jeg drikker ikke i hverdagen, det har jeg ikke behov for og jeg koser meg mer med vina når arbeidsuka er over å jeg kan "legge beina på bordet";)

Syns det er viktig å vise barna og lære de at det er helt ok å kunne at er glass eller to, at man kan KOSE seg med det. At man ikke Blor synlig påvirket av et glass, og at de ser at vi er normale i adferden. Tror det er et verre signal å sende ut at øl og vin er "fy, fy,, da blir barna mer nysgjerrig og de får ikke så naturlig forhold til det, enn det de kanskje får nå når de ser at det går an å kose seg LITT. Mener jeg da;)

Anonymous poster hash: ed9c4...380

Skrevet

Kan ikke folk selv få avgjøre om de tillater vin/øl foran barn?

Jeg tillater ikke fyll foran barna mine og synes ikke noe om å drikke masse drinker, men litt øl eller vin en kveld er helt ok i min verden.

Jeg synes folk som ikke kan ta ett glass er hysteriske.

Den dagen det kommer GODE argumenter på hvorfor jeg ikke kan ta en øl på lørdagskvelden skal jeg lytte, men at barna blir traumatiserte og står i fare for å bli alkoholiker kjøper jeg ikke.

Dette er noe kristenfolket messer om stort sett.

Anonymous poster hash: ff5fa...475

Skrevet

Har vokst opp i et hjem med et avslappet forhold til akohol. Selv drakk jeg ikke før jeg ble 18 år og har aldri vært en festejente. Kan ta meg noen glass vin ett par ganger i året. Når jeg tenker meg om så har jeg kun en gang, det var på julaften, tatt et halvt glass vin med henne til stede. Det var julen som var. Det var siste gang jeg drakk også.

Anonymous poster hash: 2f4eb...9a3
Skrevet

Her drikker verken mor eller far, så blir ingen alkohol i vårt hjem. Vi kan ha det morro uten alkohol også, og det er sånn jeg vil oppdra mine barn ihvertfall :)

Anonymous poster hash: b8101...5eb
Skrevet

Synes du har et poeng.

Jeg ser på det som problemfritt å ta et par glass vin til maten med barna tilstede. Men det betyr jo ikke at det skjer hver eneste gang det skal være noe koselig, høytider etc.

Ser ikke at man må ha enten alltid alkohol eller aldri alkohol.

Noen dager passer det seg sånn, andre dager ikke. Eksempelvis funker det ikke for meg med øl til maten hele jula, da blir jeg oppblåst, kroppen sliten, vanskelig å trene etc.

Og selv om jeg liker vin og øl i helgene, så blir det ikke akkurat mye av det den fredagskvelden før jeg tenker å ha hardtrening lørdags morgen.

Altså ofte passer ikke det koselige vinglasset inn i resten av hverdagen - og da blir det heller noe annet til kos. Eksempelvis ei stor kanne te fra Japan, farris eller en gigantisk smoothie.

Skrevet

A-L-T  M-E-D  M-Å-T-E   :opplyser:

Skrevet

Her skal ingen barn måtte se foreldrene synlig beruset, men litt øl eller vin ser jeg virkelig ikke problemet med.

Jeg er forøvrig selv oppvokst med foreldre som drakk øl/vin hver helg, pappa drakk alltid øl til tippekampen lørdag klokka fire, og de kunne gjerne ha venner på besøk og drikke såpass at vi skjønte at de var beruset etter at vi var i seng. Min samboer er oppvokst med totalt avhold. Gjett hvem som drikker mest av oss...

Skrevet

Jeg er oppvoksen med en del av familien som mente at "litt alkohol foran barna er ikke skadelig" og et avholds. Jeg bodde mest i "avholdsdelen" og broren min i den andre. Jeg drikker minst av oss to, og hittil den som ventet lengst med å faktisk drikke. 

Jeg har totalforbud mot alkohol i mitt hjem når jentungen er hjemme, delvis pga jeg er helt alene om omsorgen og sover ekstremt tungt hvis jeg drikker feks ei cider. Andre grunnen som er den mest tungtveiende, er det ubehaget jeg selv husker som barn fra høytidene hos familien der alkohol var en del av slikt. Og det var det holdningen "et til to glass skader ikke... "

Helt ærlig så synes jeg det er et latterlig argument for å drikke foran barn, at man skal "vise" at man kan kose seg med alkohol... 

Skrevet

Vi har vel drukket alkohol med barna til stede sånn ca 2-4 ganger pr år i snitt i oppveksten deres.

Jeg tviler på at de forbinder alkohol med hverken synlig beruset eller 'kos' av den grunn. Det er rett og slett noe mamma og pappa drikker en sjelden gang på lik linje med solo og te.

Jeg tror det er vel så viktig å si alt med måte og ikke male fanden på veggen av alt som kan være farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...