Gå til innhold

17-Mai press

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi liksom ikke noe valg når det kommer til stress på morgenen. 3 av 4 barn skal gå i tog, oppmøte kl 8.45, så før det er det 5 stk som skal på badet! Jeg må opp kl 6 i morgen for å få mulighet til å dusje og sminke meg før ungene setter igang.

Så går det slag i slag. Først går toget kl 9.15, ferdig kl 10.45. Så er det hjem og spise pølser før det bærer ned på skolen kl 12. Ferdig der kl 15.30. Da er det hjem og rigge til til gatefest. Alle naboene som er hjemme, og har lyst, samles kl 17 på ballplassen og griller. Det går slag i slag, men heldigvis tidlig ferdig med "pliktorogrammet" da :) Etter kl 15.30 er det jo bare å ta livet med ro :)

Anonymous poster hash: ab468...02f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagen starter med god normal frokost. Vi reiser til byn i 10 tiden, se på toget, spise pølser og is med 2,5 åringen. Skal på tivoli også :)

Regner med å være hjemme igjen i 14 tiden, får da besøk av min mor og far. Kanskje storesøster som er russ og kjæresten er stått opp da :P etter nattens festligheter! Da spiser vi rømmegrøt, spekemat og kringle :)

Kl. 15.30 skal vi gå i tog med barnehagen til skolen, regner med å være hjemme i 17 tiden.

Senere på kvelden skal mor og far kose seg med rødvin, ost, kjeks og druer :D

Skrevet

Var overrasket da jeg flyttet til ny plass og 17. mai var en dag folk gikk på besøk til hverandre på. Var vant til at hele dagen ble tilbrakt ute, fra tog om morgenen, gratis kino, kafe på samfunnshuset, tog igjen og så festmøte i idrettshallen. Rakk vel en pølse til middag eller noe. Det var ingen hjemme hos oss som trengte å bake eller lage masse mat. 

Nå er det forsåvidt fortsatt lite tid til besøk ettersom jeg spiller i korps og har et par tog pluss et arrangement jeg må delta på, mannen skal spille med sitt band og innimellom skal vi organisere leker for barn i skolegården. Det er stress ja, men gøy. Men jeg har ikke tenkt å bake noe som helst til å ha hjemme, og middag tror jeg kanskje vi hiver i oss på skolens kafe eller så drar barna og mannen til hans mor og spiser mens jeg går videre i tog :)

Anonymous poster hash: 379ff...ded
Skrevet

Her er det bygdetog på formiddagen, da går alle til kirka og så fortsetter aktiviterer, mat, grilling, kaker o.l. på skolen etterpå. Det er slutt kl. 17 og da dra folk hjem og gjør minst mulig ut av både mat og klær. Hører aldri om noen her som stiller med fancy servering etterpå.

Skrevet

Syns det er greit med litt 17. mai stress jeg. Liker at folk gjør det fint rundt seg, har dugnad med plukking av søppel, planter, klipper plen osv. Har tenkt mye på akkurat dette fenomenet og konkludert at vi trenger en slik dag for å få ryddet skikkelig opp til. Tror vel dette er temmelig unikt, i hvertfall om man sammenligner med land vi kan sammenligne oss med.

Skrevet

Det er så få dager iløpet av et år som man kan ordne og styre litt til, at for meg er det bare stas å få ordne litt.

Dessuten bor jeg på eidsvoll, og dagen imorgen blir uansett ekstra spesiell.

Vi skal ut og se på barnetoget, tilbake og spise koldtbord med familie, ut igjen og gå i bunadstog og så se festkonserten på kvelden. Etter det blir det avslappet grilling med sanger og god stemning, gleder meg til vonde bein på kvelden :-)

Skrevet

Her har yngstemann feber og vondt i halsen.. Så blir en rolig dag hjemme.

De to andre er på hytta med Bestemor og Bestefar, mens jeg skal pleie lillemann..

Anonymous poster hash: ba4ec...c50

Skrevet

Vi gidder ikke dra ut i morgen en gang :P

Skal kose oss hjemme med pannekaker til frokost, grillmat til middag, noe godt i glassene og skålene, masse is og så skal vi bare slappe av og nyte dagen:) Barnet har feiret med barnehagen i dag, har gått i tog og greier, så han har liksom fått dekket den biten. Orker ikke noe tog i morgen i regnet.. Dessuten går barnehagetoget 9 om morgenen og i morgen har vi planer om å sette på barnefilm i senga når han våkner så vi voksne kan ligge leeeeenge. Det skal bli så godt!Anonymous poster hash: 969ee...8ec

Snakk om å feire dagen etter deres voksne sine premisser. Se film alene i senga mens foreldrene sover lenge 17. Mai. Og fikk i tog idag? Vel, er ikke noe av sjarmen å gå sammen med barna når de går i bhg?

Vi får gjester halv ni i morgen tidlig vi. Null stress. Alene med barna jeg og vi har akkurat pyntet spisebordet med duk, flagg og blomster og dekt på det som dekkes kan. Kaffetrakteren er bare å slå på, og eggesalaten er laget. Resten er kjapt gjort. Klærne er strøket og hengt opp, og snart skal alle i dusjen.

ELSKER 17. Mai. Forventningsfulle barn og masse blide folk ute. Bor i nord og her er meldt både regn og vind men men- koselig blir det uansett.

Morgendagens feiring er dessuten ekstra spesiell. Anonymous poster hash: 5c41e...2d6

Neimen, er det selveste frøken perfekt som uttaler seg her?

Anonymous poster hash: 6ea06...0ef

Skrevet

Null stress, barnetoget går kl 12. Vi koser oss med god frokost ikke noe fancy, varme rundstykker, røkelaks og eggerøre. Etter toget blir det lek og moro på skolen. Så blir det grilling på kvelden med familien.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Her er det full rulle hele dagen,med barnetog i 10 tiden og leker på skolen. Så her blir det ingen fancy frokost i morgen,det blir nok mat i full fart som vanlig.

Middagen blir grilling, før vi drar til byen igjen og hun skal gå i tog nummer to av egen vilje.

En kake har jeg bakt for å ta med på skolen,og i fryseren er det is fra Hennig Olsen.Ikke så avansert her akkurat.

Skrevet

Vi gidder ikke dra ut i morgen en gang :P

Skal kose oss hjemme med pannekaker til frokost, grillmat til middag, noe godt i glassene og skålene, masse is og så skal vi bare slappe av og nyte dagen:) Barnet har feiret med barnehagen i dag, har gått i tog og greier, så han har liksom fått dekket den biten. Orker ikke noe tog i morgen i regnet.. Dessuten går barnehagetoget 9 om morgenen og i morgen har vi planer om å sette på barnefilm i senga når han våkner så vi voksne kan ligge leeeeenge. Det skal bli så godt!Anonymous poster hash: 969ee...8ec

Snakk om å feire dagen etter deres voksne sine premisser. Se film alene i senga mens foreldrene sover lenge 17. Mai. Og fikk i tog idag? Vel, er ikke noe av sjarmen å gå sammen med barna når de går i bhg?

Vi får gjester halv ni i morgen tidlig vi. Null stress. Alene med barna jeg og vi har akkurat pyntet spisebordet med duk, flagg og blomster og dekt på det som dekkes kan. Kaffetrakteren er bare å slå på, og eggesalaten er laget. Resten er kjapt gjort. Klærne er strøket og hengt opp, og snart skal alle i dusjen.

ELSKER 17. Mai. Forventningsfulle barn og masse blide folk ute. Bor i nord og her er meldt både regn og vind men men- koselig blir det uansett.

Morgendagens feiring er dessuten ekstra spesiell. Anonymous poster hash: 5c41e...2d6

Neimen, er det selveste frøken perfekt som uttaler seg her?

Anonymous poster hash: 6ea06...0ef

Ja, helt klart.

Takk:-)

Anonymous poster hash: 5c41e...2d6

Skrevet

Jeg har bakt, vi skal bort på brunsj, vi skal på selskap hos naboen ++ Men for meg er det ikke stress, men kos og sosialt og 17.mai!

Stress for meg hadde vært og ikke ha noe familie, venner å dra til, ingen å dele god mat meg og ta hele dagen med ro. 

Anonymous poster hash: e25f4...5ef
Skrevet

Dagen starter med vanlig frokost, bunader på og til sentrum for å gå i tog. Ungene med klassene sine, mor i flaggborgen og får på sidelinjen. Han kan brukes som "nødhjelp" for ungene, de liker godt at han er der og ikke har plikter. Han kan masse på om penger til pølser og is, han kan ta vare på flagget når man ikke gidder det selv, han er pakkesel for bunadscape og -trøye, og han skaffer plass ved et bord i idrettshallen til kaffe, brødskiver, brus og kaker etter toget. Og han har lommer! Det har ikke jeg på bunaden. Etter tog, mat og leker drar vi hjem og slapper av før vi er budne til gode venner på grillmat og pavlova utpå ettermiddagen en gang.

Sånn omtrent er 17. mai med skolebarn her. For de aller fleste. Det er meldt sol og fint vær, flagg og skjorter er strøket, det ligger an til å bli en fin dag.

Stas å kunne feire 200-årsjubileum for grunnloven, stas å feire friheten og grunn til å tenke på hvor godt vi har det her i landet. Hipp, hipp hurra!

Anonymous poster hash: a79d9...66d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...