Gå til innhold

Har du oversikt/kontroll over din økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt å så lå Luksusfellen idag, og kom på å tenke over hvor mange det faktisk er som sliter med økonomi. Å kjøpe jakke til 7.500,- som hun gjorde var ikke riktig smart.

Jeg har stålkontroll og det er jeg som styrer økonomien hos oss, ikke meningen å skryte, men er selv oppvokt med foreldre som tok opp masse forbrukslån og brukte det på dill dall mens vi så vidt fikk mat. Er sikkert derfor jeg er ekstra obs på å ha grundig oversikt over reginger osv.

Har du oversikt?:-) masse gjeld?

Anonymous poster hash: 54449...f04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har rimelig grei oversikt. Lite gjeld, men kunne vært flinkere til å spare

Anonymous poster hash: 1057c...1d3
Skrevet

Nei jeg har ingen oversikt :S

Å har nok gjeld på 10-15.000 kr dessverre..

Jeg kjøper det jeg vil ha å tenker lite over konsekvensene.

Kjøper også mye på avbetaling.

Men får skattepenger nå i sommer da,så skal nedbetale en del av det da.

Også MÅ jeg bare bli flinkere med penger.

Anonymous poster hash: 13dde...c4b
Skrevet

Har full kontroll her,,passe størrelse på lån på huset, har nettopp kjøpt meg en liten ferieplass, av sparepenger, er aleinemor og stolt over å klare meg så bra som jeg gjør ;)

Anonymous poster hash: 7c57b...bc1
Skrevet

Jeg har nazi kontroll på hver en krone som kommer inn og går ut ;) veldig viktig for meg med en trygg og stabil økonomi.

Anonymous poster hash: d102d...e5a

Skrevet

har full oversikt, har bare ikke nok penger.

har ikke så mye gjeld. 1,7 i boliglån, ikke billån, 50.000 i studielån, og vi er begge i jobb.

Anonymous poster hash: a649f...ab0

Skrevet

Har også oversikt, bare ikke penger. Gjeld er satt på vent av namsmannen siden jeg ikke vil ha betjeningsevne før senere, så det som kommer inn går til husleie, barnehage og strøm. Resterende til mat, gaver, sosialt m.m. Har heldigvis mange rundt meg som er forståelsesfulle. Snart håper jeg å kunne returnere noe til dem igjen.

Anonymous poster hash: 40317...031
Skrevet

Har stålkontroll. Felles kontoer og vi overfører slik at regninger prioriteres. Blir det ekstra regninger en mnd må vi ned i øvrig forbruk. Enkel matte. Men vi skal kjøpe større hus til neste år og i den forbindelse har vi bestemt oss for å betale ned billånet samt en annen, mindre kreditt før vi tar opp nytt og større huslån. Dvs at vi må betale rundt 8.000 ekstra i mnd fremover. Så ja, jeg (vi) har stålkontroll, men akkurat nå er det (frivillig) trangt. 

Anonymous poster hash: d222a...b74
Skrevet

Har relativt mye i lån, men sitter igjen med ca 20000 i mnd til div (mat, bensin, klær). Vi bruker aldri kredittkort feks i slutten av mnd, bruker kun det vi har. Sparer 500 til hvert av barna i fond, samt 1000 kr hver i fond. Ellers har vi en konto vi overfører penger til, der strømmen blir trukket fra. Det som blir igjen hver mnd, blir stående som en bufferkonto. Vi leve ikke fett, men klarer oss godt. Vi fikk mye, mye bedre oversikt da vi fikk felles økonomi, småforbruket har gått drastisk ned. Så lenge alle pengene er "alle" sine, tenker vi mye mer på hva vi faktisk velger å bruke dem på.

Anonymous poster hash: 452ee...281

Skrevet

Har jo vanlig gjeld i form av hus og studielån, ellers ingentingen. Har grei oversikt, men er nok litt glad i å bruke penger;) For det er alltid greit å få lønning, he he.  Får spart litt i måneden og kunne spart noe mer hadde jeg prioritert litt annerledes. Bruker aldri kreditt og eneste jeg har kjøpt på avbetaling er mobilen .

Så ja har absolutt kontroll, men kan sikkert stramme inn på litt hverdagsluksus ;)

Skrevet

Har full oversikt, men ikke så mye kontroll over den dessverre. Har 40-50000,- i forbrukslån og er alene. Betaler ned alt når skattepengene kommer. Og håper jeg slipper å ta opp mer lån. Så blir det kanskje ferie neste sommer istedenfor nedbetaling av gjeld.

Anonymous poster hash: c4502...0f3

Skrevet

Gikk fra å være gift der begge hadde lønninger på 600,000+ til å bli alenemor på AAP med tre barn.... Det er steintøft!

Jeg har en kronisk muskelsykdom som gjør meg arbeidsufør, og inntekten min er omtrent halvert.

Jeg kommer ofte etter med regninger og jeg hater det!

Lever så sparsommelig som overhode mulig, men kommer meg liksom aldri helt ovenpå...

Savner å alltid ha penger i banken...

Anonymous poster hash: a3237...621

Skrevet

Har full kontroll. Ikke noen gjeld annet enn boliglån og studielån. Kan ikke kjøpe alt jeg ønsker meg, men pengene strekker til og vi sparer litt hver måned.

Anonymous poster hash: f3584...dc9

Skrevet

Har full oversikt og kontroll ja, for meg er det en selvfølge og jeg forstår ikke hvordan det er mulig å lukke øyene og bare bruke og bruke til man havner i slike uføre som personene i luksusfellen er i...

Vi har gjeld på bolig og bil, og er lavtlønnede begge to så vi har ikke rom for masse luksus og sløsing. Vi lever ikke på forskudd og bruker ikke kredittkort/forbrukslån.

Det har hendt et par ganger at vi har måttet overtrekke litt (har stående avtale i banken med 10.000,- i kreditt på regningskontoen), men det har da vært pga mye utgifter på en gang så bufferen har blitt spist opp. I fjor høst hadde vi store reperasjoner på begge bilene, begge hadde mange tusen i utgifter hos tannlegen, pluss at vi fikk en skikkelig baksmell pga noe regnskapsrot i firmaet til mannen. Da ble hele bufferen spist opp så da vi kom på nyåret måtte vi bruke av kreditten på kontoen for å betale alle regningene... Men vi setter jo inn litt mer enn vi faktisk har i utgifter på regningskontoen, så vi kommer oss greit ovenpå igjen på noen måneden. Aldri noen stor krise heldigvis.

Anonymous poster hash: 0aa74...29a
Skrevet

Har kontroll, men innimellom ikke nok penger. Har pusset opp huset i lang tid og etter jul måtte jeg ha elektriker og rørlegger som ble litt dyrere enn antatt... Har derfor slitt litt med økonomien i vår og måttet bruke kredittkortet for å kjøpe mat, men det er ikke store summene, så jeg blir helt ajour og får litt ekstra til sparekontoen når ferie- og skattepengene kommer.

Selv om det har vært noen tøffe måneder, tror jeg det har vært bra for meg på sikt fordi jeg nå er blitt så mye mer klar over hva pengene går til :-)

Anonymous poster hash: 7d999...7c0

Skrevet

Her har jeg full kontroll!

Når lønnen kommer på konto betales huslån, og jeg setter inn en fast sum hver mnd på regningskontoen som går til strøm, tlf, tv-lisens osv.

Trekker også en fast sum til sparekontoen.

Det som er igjen på kontoen når alt dette er trekt går til mat, drikke og hygge. Dette er en kjempeordning! Ikke noe problem når regningene kommer, for det er jo alltid masse penger på regningskontoen så merker det ikke i hverdagen uansett hvor stor f.eks strømregningen blir. Skal sies at jeg setter inn mere enn strengt nødvendig på regningskontoen men ser det som ekstra sparing :)

Anonymous poster hash: 3bd8d...f39
Skrevet

Stålkontroll. Mer ikke noe alternativ for meg.

Anonymous poster hash: 93a0f...6d2

Skrevet

Har kontroll, ingen forbruksgjeld og kredittkortet brukes bare til innkjøp som jeg betaler ned mot slutten av måneden. Jeg/ vi kunne vært flinkere til å spare, men har 30 000,- i buffer samt foreldre med god økonomi så jeg vet at om det blir helt krise kan jeg søke hjelp hos dem (ikke vært nødvendig ennå og jeg er nå 39 år) Vi har 2,2 i boliglån, ingen bil- eller studielån. Har 23 000,- i faste utgifter og så går resten av inntekt til mat, klær, oppussing av hus etc. 

Nå er jeg hjemme i ulønnet permisjon og får kun kontantstøtte og barnetrygd og selv om jeg koser meg gleder jeg meg veldig til å begynne å jobbe og få normal lønn til høsten! Må til tannlegen og bruker 10 000,- nå i mai, kjipt men da vet jeg hva skattepengene går til i år.. :( 

Har også vanskelig for å forstå de som har merforbruk på mange tusen i måneden, bruker 60 000,- når de har samlet inntekt på 42 000,-, og mange bruker det jo bare på dill; interiør, klær, reiser, sminke, junk-food osv. Huff a meg! Er glad foreldrene mine lærte meg verdien av penger, sparing og jobbe for det jeg ønsket meg tidlig selv om de i realiteten kunne ha skjemt meg bort. Håper vi klarer å lære våre barn de samme verdiene! 

Anonymous poster hash: efffa...3dc
Skrevet

Vi har full oversikt og kontroll, men er unge og nyetablerte så har mye i lån. Vi har vel 300 000 hver i studielån og 2 mill tilsammen på leiligheten vi akkurat har kjøpt. I tillegg har vi 200 000 i privat gjeld til familien som vi fikk låne til egenandel. Jeg synes det er litt skummelt, men vi fikk jo go av banken og satte opp et budsjett før leilighetsjakten begynte.

Vi har hver våre egne regningskontoer der egne regninger trekkes, felles regningskonto der felles regninger og huslånet trekkes, felles brukskonto som begge har kort på der mat og felles aktiviteter og ting til baby går fra, samt egne brukskontoer til eget forbruk. Jeg har i tillegg høyrentekonto og bsu og sambo har en sparekonto. Jeg sparer ca 4000 kr på hver mnd og begge de to felleskontiene pleier å gå i overskudd og fungere som bufferkontier. Så selv om jeg føler at lånene nå er skyhøye har vi absolutt råd til dem og full kontroll. Vi har aldri kjøpt noe på avbetaling eller kreditt - ikke en gang nå da vi driver og kjøper så og si alt av møbler til den nye leiligheten.

Synes det er utrolig deilig å vite at vi har kontroll - dukker det opp en ny fast utgift, om det så er et netflix abonnement så er det rett inn i budsjettet jeg har i et excell ark, føre det inn under riktig konto og beskjed til sambo om å øke det månedlige beløpet som går inn til den kontoen (og selvfølgelig øke mitt eget trekk også)

Når det gjelder min egen forbrukskonto så er den bare til ting jeg selv vil ha, klær, frisør, sminke, spise med venninner osv. Innrømmer at den kan være litt vanskelig å fordele utover hele mnd (som når det dukker opp en marc Jacobs veske på tilbud) og det skjer jo at den er tom før. Men det går ikke utover noen andre enn meg selv for mat går jo fra felleskortet. :)

Anonymous poster hash: 77bde...3f4

Skrevet

Jeg liker denne tråden.

Anonymous poster hash: fc968...d12
Skrevet

Jeg har ikke stålkontroll i form av at jeg følger nøye med på alt av penger som går ut. MEN jeg bruker med fornuft og øker sparekontoen litt innimellom. Har aldri hatt kredittkortgjeld e.l. og har en god buffer.

I mine yngre år hadde jeg stålkontroll for da hadde jeg mer marginal økonomi.

Anonymous poster hash: a81c0...9ed
Skrevet

Jeg har absolutt ikke kontroll, men heldigvis nok penger. Bruker alt for mye på meg selv i måneden.. Spontanshopper litt på nett, og vips var 3000 borte. Har ikke sperrer lenger, kjøper dyrerene og dyrere ting, og det svir ikke som det gjorde før. Tar nok litt tid å venne seg til høyere inntekt!

Vil tro jeg bruker 15 000 kun på meg selv i måneden.. Klær, sko, vesker, sminke, skjønnhetsbehandlinger, frisør og hudpleieprodukter.

På den lyse siden kunne jeg fint kuttet ned mye hvis det plutselig ble en krise.

Ingen kredittkortlån, kontroll over huslån, nedbetalt bil og hyttelån og fast sparing i fond og bsu hver mnd.

Anonymous poster hash: 85bca...ef8

Skrevet

Stålkontroll.

Veldig godt og trygt, og aldri økonomiske problemer, har alltid det som trengs når man trenger noe som krever litt ekstra, for alltid tatt høyde for det på et tidligere tidspunkt etc.

Men litt merkelig når jeg ser mennesker omkring meg med et mye høyere forbruk enn oss, selv om vi vet at både inntektene er mindre og soliditeten mye mindre. Og vips kommer barna deres med nye klær annehver dag mens mine gjerne får lappet sine nøstebarnklær.

Joda, vi velger gjerne ganske dyre ting, men tar også vare på det vi har.

Sparer ca 3000 pr mnd nå, noe som er noe mindre enn jeg pleier, men nå er vi i en "tøff bruksperiode" med oppussing, investeringer og baby som kommer. Bra vi har tenkt på det tidligere, og alt var planlagt og lagt av det som var nødvendig.

Skrevet

Vi har ikke råd til å spare, og selv om jeg har stålkontroll vet jeg også hvor mye vi har i gjeld osv. Så ja, jeg vet på krona hva vi har inn og hva som går ut, men det er ikke mer å kutte på. Vi burde bodd billigere, men er ikke lett å finne noe her som koster mindre enn det vi alt betaler:/ Hvertfall hvis man vil unngå råtne leiligheter fra før krigen med muggsopp osv -_-.

Anonymous poster hash: f2d72...51a
Skrevet

Har full kontroll, og ligger hele tiden på et tosifret tall i pluss.

Vi tjener middels, har endel lån, men vi har ikke et stort forbruk. Måten vi lever på i hverdag og på helg gjør at vi ikke bruker så mye penger itilegg til faste utgifter. ( vi drar heller en tur i marka enn på Leos lekeland eller andre aktiviteter. Vi drar svært sjelden på shopping og lunching på kafe)

Derfor går vi i pluss hver mnd. Noe som fører til at vi betaler ekstra på lånet hver mnd og sparer slik at vi drar på en sydentur hvert år.

Vi har et vennepar som har like mye lån som oss, og tjener 200 000 mere enn oss, men de er blakke hver mnd, og må itilegg bruke kredittkort for å klare seg.

De har et helt annet forbruk enn det vi har. Mye kafebesøk, shopping, leos lekeland på helg. Drar veldig ofte til frisør med hele familien( og da merkefrisører) I tillegg kjøper de utrolig mye dyre merkeklær til seg selv. Og de sliter økonomisk, og sjønner ikke hvorfor....

Anonymous poster hash: 81a83...e8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...