Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Vi har pr i dag en annenhver-helgordning som ble inngått pga reiseavstand mellom barnets far og bosted og skole. Faren bor 45-60 min borte fra bosted og skole. Barnet er ti år. Nå ønsker faren likevel å endre avtalen sånn at han har 40% samvær. Jeg forstår han vil ha mer samvær, og kan godt være med å utvide det en del, men jeg syns kanskje 40% er mye med tanke på at hun ikke får opprettholdt kontakten med venner på normalt vis (ingen av oss har bil). Er det noen med lignende erfaring her, eller noen som har synspunkt om hva som vil være en passende samværsordning i denne situasjonen? Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Hva vil barnet? Anonymous poster hash: e7e2f...93e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Men hvordan kommer barnet seg imellom dere? Må barnet selv reise frem og tilbake? og hvordan i all verden skal barnet kommet seg på skolen om morningen når det er 60 min reisevei? Veldig egoistisk spør du meg. Da burde han i det minste flytte til skolesistriktet. Anonymous poster hash: e2568...bf9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Barnet tar buss. Barnet vil være mer hos pappa, så jeg er innstilt på ät vi må få det til, men jeg er redd barnet ikke tenker like nøye gjennom alle aspekter av saken. Det er en nokså umoden og naiv tiåring. Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Barnet tar buss. Barnet vil være mer hos pappa, så jeg er innstilt på ät vi må få det til, men jeg er redd barnet ikke tenker like nøye gjennom alle aspekter av saken. Det er en nokså umoden og naiv tiåring. Anonymous poster hash: df496...8b9 Barnet er såpass stor at hun fint kan være med på denne avgjørelsen. Fungerer det ikke er det jo ikke umulig å gjøre om igjen. Så lenge alle parter vil prøve så hvorfor ikke? Anonymous poster hash: e7e2f...93e
3 i april Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Hva med å innføre "prøve tid". Altså, dere innfører ingenting på papiret før om noen mnd. Da får barnet selv se hvordan det er å reise frem og tilbake med buss så ofte. Mulig barnet dermed angrer og ikke ønsker en ny ordning allikevel og dere voksne slipper å stresse med ny samværsavtale.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #7 Skrevet 15. mai 2014 Burde nevne at barnet har to søsken, et barn som har en annen far og et søsken som er såpass mye yngre enn henne at det ikke er aktuelt med 40%. Dette er noe jeg også tar med i beregningen. En prøveordning er jeg skeptisk til fordi jeg aldri kan tenke meg at det bare er til å gå tilbake på det. I denne sammenhengen er muntlige avtaler like bindende som skriftlige. Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 45-60 minutter med skolevei 2 ganger om dagen ved samvær er alt for lang skolevei for en 10-åring. På bakgrunn av det hadde jeg ikke gått med på en slik avtale. Anonymous poster hash: cf0b2...074
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Jeg hadde ikke gått med på det, buss i nesten en time er for lenge for en tiåring. Anonymous poster hash: fe94d...7e5
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 Jeg hadde ikke gått med på en sånn avtale, da i tilfelle med en prøvetid som en annen nevner. En prøvetid kan gjennomføres ved at dere blir enige om at den nye avtalen skal gjelde f.eks frem til sommeren og etter det gjelder den gamle igjen til dere evt blir enige om noe annet igjen. Jeg syns at hvis barnet skal være noe særlig mer enn annenhver helg og en dag i uka, så bør foreldrene bo så nær hverandre at barna kan leke med de samme vennene hos begge, uten å måtte bli kjørt frem og tilbake. Anonymous poster hash: 2a6e0...5a0
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #12 Skrevet 18. mai 2014 45-60 minutter med skolevei 2 ganger om dagen ved samvær er alt for lang skolevei for en 10-åring. På bakgrunn av det hadde jeg ikke gått med på en slik avtale. Anonymous poster hash: cf0b2...074 Nå er det sånn at hun vil tilbringe mer tid med ham, og da tror jeg ikke bussturen plager henne nevneverdig. Det som bekymrer meg er hvilke konsekvenser det vil få for familiebåndene med søsknene, og hvordan det vil påvirke tilknytningen til venneflokken. Hun har ingen venner der faren bor, og hun mister den spontane vennekontakten hvis hun er nødt til å avtale hvem hun skal være med en time på forhånd. Hun har i utgangspunktet en veldig liten sosial kontaktflate, og er dermed lett sårbar hvis noen ikke kan følge med henne. Jeg arbeider for tiden med å utvide kontaktflaten hennes, oppmuntrer henne til å ta kontakt med også de hun ikke er så ofte med, ber henne invitere dem med hvis vi skal noe, osv. Anonymous poster hash: df496...8b9
Roheryn Skrevet 18. mai 2014 #13 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #14 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Enig. En reisevei som vil gå utover barnet ville jeg ikke latt barnet få bestemme selv. #9 Anonymous poster hash: cf0b2...074
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #15 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Ja, jeg kan være enig i at man ikke kan regne med at en tiåring har tenkt gjennom alle aspekter av saken, og det hadde vært lettest om begge foreldre kunne ta det inn over seg. Men når han står på sitt, og hun er enig, så blir det lett til at man blir fremstilt som noen som motvirker samvær med helt andre motiver enn barnets interesser. Når det i tillegg er sånn at denne faren er troende til å stevne til rettsak for å få det som han vil, blir det vanskelig å utelukkende fokusere på barnets beste bare i samværsspørsmålet, man må jo også prøve å unngå rettsak, for det er ingen bagatell for henne heller (eller meg forøvrig). Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #16 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Enig. En reisevei som vil gå utover barnet ville jeg ikke latt barnet få bestemme selv. #9 Anonymous poster hash: cf0b2...074 Men hvis jeg skal argumentere mot meg selv et øyeblikk, så kan det vel innvendes at mange barn uti distriktene har den reiseveien til og fra skole og venner. De mestrer det vel, går jeg utifra. Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #17 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Ja, jeg kan være enig i at man ikke kan regne med at en tiåring har tenkt gjennom alle aspekter av saken, og det hadde vært lettest om begge foreldre kunne ta det inn over seg. Men når han står på sitt, og hun er enig, så blir det lett til at man blir fremstilt som noen som motvirker samvær med helt andre motiver enn barnets interesser. Når det i tillegg er sånn at denne faren er troende til å stevne til rettsak for å få det som han vil, blir det vanskelig å utelukkende fokusere på barnets beste bare i samværsspørsmålet, man må jo også prøve å unngå rettsak, for det er ingen bagatell for henne heller (eller meg forøvrig). Anonymous poster hash: df496...8b9 Husk da på: Dersom du går med på en prøveperiode så kan retten opprettholde prøveperioden - status quo. Selv om du ikke er enig, og selv om barnet i verste fall finner det slitsomt med den lange skoleveien Anonymous poster hash: cf0b2...074
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #18 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Ja, jeg kan være enig i at man ikke kan regne med at en tiåring har tenkt gjennom alle aspekter av saken, og det hadde vært lettest om begge foreldre kunne ta det inn over seg. Men når han står på sitt, og hun er enig, så blir det lett til at man blir fremstilt som noen som motvirker samvær med helt andre motiver enn barnets interesser. Når det i tillegg er sånn at denne faren er troende til å stevne til rettsak for å få det som han vil, blir det vanskelig å utelukkende fokusere på barnets beste bare i samværsspørsmålet, man må jo også prøve å unngå rettsak, for det er ingen bagatell for henne heller (eller meg forøvrig). Anonymous poster hash: df496...8b9 Husk da på: Dersom du går med på en prøveperiode så kan retten opprettholde prøveperioden - status quo. Selv om du ikke er enig, og selv om barnet i verste fall finner det slitsomt med den lange skoleveien Anonymous poster hash: cf0b2...074 Ja, det er det jeg også tenker. Det er ikke barebare å trekke tilbake en prøveordning, selv om den er avtalefestet. Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #19 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Enig. En reisevei som vil gå utover barnet ville jeg ikke latt barnet få bestemme selv. #9 Anonymous poster hash: cf0b2...074 Men hvis jeg skal argumentere mot meg selv et øyeblikk, så kan det vel innvendes at mange barn uti distriktene har den reiseveien til og fra skole og venner. De mestrer det vel, går jeg utifra. Anonymous poster hash: df496...8b9 De barna har ikke noe valg. Hvorfor velge en dårlig løsning for barnet når dere har andre muligheter? Det er en grunn til at mange bygder og småkommuner opplever fraflytting. Lang skolevei og ingen mulighet til å velge nærskolen er årsaken til at mange flytter. Anonymous poster hash: cf0b2...074
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #20 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Enig. En reisevei som vil gå utover barnet ville jeg ikke latt barnet få bestemme selv. #9 Anonymous poster hash: cf0b2...074 Men hvis jeg skal argumentere mot meg selv et øyeblikk, så kan det vel innvendes at mange barn uti distriktene har den reiseveien til og fra skole og venner. De mestrer det vel, går jeg utifra. Anonymous poster hash: df496...8b9 De barna har ikke noe valg. Hvorfor velge en dårlig løsning for barnet når dere har andre muligheter? Det er en grunn til at mange bygder og småkommuner opplever fraflytting. Lang skolevei og ingen mulighet til å velge nærskolen er årsaken til at mange flytter. Anonymous poster hash: cf0b2...074 Jeg utforsker bare andre synspunkt i mitt eget, og benytter forumet til å tenke litt høyt sammen med dere Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #21 Skrevet 18. mai 2014 Jeg gjennomførte en times reisevei til og fra skolen siste året på vgs, og syntes det var fryktelig slitsomt. Aldri i verden om jeg hadde utsatt en tiåring for det- det KOMMER TIL å gå på bekostning av skolegangen... Barns medvirkning er flott, men i dette tilfellet tror jeg ikke en tiåring er moden for å ta inn over seg konsekvensene. Enig. En reisevei som vil gå utover barnet ville jeg ikke latt barnet få bestemme selv. #9 Anonymous poster hash: cf0b2...074 Men hvis jeg skal argumentere mot meg selv et øyeblikk, så kan det vel innvendes at mange barn uti distriktene har den reiseveien til og fra skole og venner. De mestrer det vel, går jeg utifra. Anonymous poster hash: df496...8b9 De barna har ikke noe valg. Hvorfor velge en dårlig løsning for barnet når dere har andre muligheter? Det er en grunn til at mange bygder og småkommuner opplever fraflytting. Lang skolevei og ingen mulighet til å velge nærskolen er årsaken til at mange flytter. Anonymous poster hash: cf0b2...074 Jeg utforsker bare andre synspunkt i mitt eget, og benytter forumet til å tenke litt høyt sammen med dere Anonymous poster hash: df496...8b9 Hva med å foreslå at far kommer til dere: Feks. at han har datteren på hjemstedet i noen timer en ekstra lørdag / søndag eller spiser middag med dere 1 gang i uka. Anonymous poster hash: cf0b2...074
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #22 Skrevet 18. mai 2014 Datteren min har pendlet med buss fra hun var 10 år. Det tar 45 min hver vei. Får gjort en del lekser på bussen. Null problem for henne. Og skoledagene er slim at når hun er hos far, så går bussen klokka 7 og hun er hjemme etter skolen til klokka 15. Ser ikke noe problem i det jeg... Anonymous poster hash: 5f87a...406
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #23 Skrevet 18. mai 2014 Datteren min har pendlet med buss fra hun var 10 år. Det tar 45 min hver vei. Får gjort en del lekser på bussen. Null problem for henne. Og skoledagene er slim at når hun er hos far, så går bussen klokka 7 og hun er hjemme etter skolen til klokka 15. Ser ikke noe problem i det jeg... Anonymous poster hash: 5f87a...406 Nå var det dette med søsken- og vennekontakt som opptok meg mest, da... Hun har to søsken som bor hos meg. Et eldre søsken med en annen far og et yngre søsken det ikke er aktuelt med 40% samvær for. Anonymous poster hash: df496...8b9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #24 Skrevet 18. mai 2014 Datteren min har pendlet med buss fra hun var 10 år. Det tar 45 min hver vei. Får gjort en del lekser på bussen. Null problem for henne. Og skoledagene er slim at når hun er hos far, så går bussen klokka 7 og hun er hjemme etter skolen til klokka 15. Ser ikke noe problem i det jeg... Anonymous poster hash: 5f87a...406 Nå var det dette med søsken- og vennekontakt som opptok meg mest, da... Hun har to søsken som bor hos meg. Et eldre søsken med en annen far og et yngre søsken det ikke er aktuelt med 40% samvær for. Anonymous poster hash: df496...8b9 Hun har god kontakt med venner og søsken. Min datter har også to søsken som bor hos meg. Fungerer veldig bra.. Anonymous poster hash: 5f87a...406
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #25 Skrevet 18. mai 2014 Datteren min har pendlet med buss fra hun var 10 år. Det tar 45 min hver vei. Får gjort en del lekser på bussen. Null problem for henne. Og skoledagene er slim at når hun er hos far, så går bussen klokka 7 og hun er hjemme etter skolen til klokka 15. Ser ikke noe problem i det jeg... Anonymous poster hash: 5f87a...406 Nå var det dette med søsken- og vennekontakt som opptok meg mest, da... Hun har to søsken som bor hos meg. Et eldre søsken med en annen far og et yngre søsken det ikke er aktuelt med 40% samvær for. Anonymous poster hash: df496...8b9 Hun har god kontakt med venner og søsken. Min datter har også to søsken som bor hos meg. Fungerer veldig bra.. Anonymous poster hash: 5f87a...406 Hvor gamle er barna dine? Anonymous poster hash: df496...8b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå