Gå til innhold

Hvem er det som har andre planer på 17.mai??

Anbefalte innlegg

Skrevet

17.mai er ikke for barna og ikke for oss, 17.mai er Norges dag! Det er den dagen vi feirer at vi bor i det som er et av verdens beste land å bo i. Det blir feiret med barnetog, og da stiller man opp. Og gjør det beste utt av det. Foreldrenes holdninger smitter over på barna. Gleder meg til 17.mai, jeg!

Anonymous poster hash: 5ca8d...429

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenke seg til, å sløse bort ein laurdag på å feire nasjonaldagen. Det går da ikkje an!

For ikke å snakke om å måtte bidra med noe for å markere dagen. Tenk å måtte stryke bunaden og bake en kake! Det er ikke måte på hva som forventes av voksne folk i dag.

Anonymous poster hash: 5952b...a67

Skrevet

Hva slags plikter er det dere har hvar 17.mai da, er ikke dette ting man deler på?

Her kjører vi til byen med ungene så de får gått i tog med alle de andre skolene i distriktet, litt stress å finne parkeringsplass, men er man tidig nok ute går det helt greit.

Ungene går i tog et par timer, vi hilser på kjente og ukjente, kjøper en is og vender nesa hjemover. Da er det et par timer å slå ihjel før opplegget begynner på skolen. De timene tilbringer vi som regel sammen med naboer, tenner en grill, hiver på noen pølser, drikker en brus og skravler litt mens barna løper rundt og leker.

Så er det tid for opplegg på skolen, vare som regen i 2-3 timer. Da er det de vanlige 17.mai lekene, loddsalg osv også avsluttes det med at korpset spiller et par sanger. Ferdig rundt kl 17. Da reiser noen til byen igjen for å se borgertoget, noen reiser til besteforeldre e.l. og andre skal ha litt gjester hjemme.

Opplegget på skolen er det 8.klasse som har ansvaret for. Pengene som kommer inn går til klassekassen og leirskolen i 10.klasse. Vi som ikke har barn i 8.klasse har ingen oppgaver på 17.mai. Jeg har fire barn og må derfor til sammen 4 ganger være med å arrangere på skolen (bake, selge lodd, skaffe premier osv osv osv). Mye jobb det året man er med å arrangerer, men de andre årene har man jo fri til å være sammen med familien og kose seg med ungene.

Her går barnetoget klokken 10 (ferdig ca 12). Opplegget på skolen begynner enten 14 eller 14.30 og er ferdig klokken 17. En helt ok dag synes jeg :)

Anonymous poster hash: 85ff4...679
Skrevet

Tenke seg til, å sløse bort ein laurdag på å feire nasjonaldagen. Det går da ikkje an!

For ikke å snakke om å måtte bidra med noe for å markere dagen. Tenk å måtte stryke bunaden og bake en kake! Det er ikke måte på hva som forventes av voksne folk i dag.

Anonymous poster hash: 5952b...a67

Grusomt!

Sit faktisk og mannar meg opp til stryking no, veit jo at det tek 10 minutt max og er kjempeenkelt, men forsikringane frå flinke husmødre om at bunadsskjortestryking er grusomt vanskelig og tidkrevjande arbeid heng i.

Skrevet

17.mai er ikke for barna og ikke for oss, 17.mai er Norges dag! Det er den dagen vi feirer at vi bor i det som er et av verdens beste land å bo i. Det blir feiret med barnetog, og da stiller man opp. Og gjør det beste utt av det. Foreldrenes holdninger smitter over på barna. Gleder meg til 17.mai, jeg!

Anonymous poster hash: 5ca8d...429

Vi voksene elsker 17 mai feiringen, men å presse 4 unger som ikke liker store menneskemengden, trengsel, brå osv er uaktuelt.. Så her går det ikke på at vi har lært de å mislike feiring, og vår glede over dagen smittet aldri over på de, kan hende de eldste har påvirket de yngre, men det er ikke noe å gjøre med..

Siden ungene ikke vil feire dagen, hadde vi håpt å kunne ta en rolig "sløv-dag".. Men ungene vil være aktive på den dagen, spesielt om det er utenom helga, vi pleier å gå turer i fjellet ol, istedenfor å presse ungene til noe de ikke vil, vi gjorde det siste tiden av bhg, og første årene på barneskolen, og det hele ble bare verre, sure unger hele dagen, gjerne med klaging og gråt over å måtte gjøre dette osv, mye bedre å kunne finne på noe vi alle liker. Hvem sier man ikke feirer dagen, bare fordi man ikke deltar i tog og folkemassen rundt dette?

Anonymous poster hash: 332a4...4ab

Skrevet

Jeg synes folk skal gjøre det som passer dem og deres familier best denne dagen!

Vil man dra på hytta, ja så gjør man det!

Vil man gå i tog og delta i skolens aktiviteter så gjør man det!

De to siste årene har vi vært i utlandet på ferie,,og det har vært fantastisk det også!

Personlig gidder jeg ikke få dårlig samvittighet for at vi hopper over en feiring i ny og ne.

Jeg er alenemor og gjør det som passer meg og mine barn best! I år blir jeg hjemme med mellomste, fordi hun vil gå i tog med skolen (oslo), mens største og minste ville på hytta med bestemor og bestefar.

Helt greit det også :)

Og alle får gjøre det de vil :)

Noen elsker 17 mai, andre opplever det som stress, folk får gjøre som de vil :)

Anonymous poster hash: 31f97...80d

Skrevet

Jeg er helt enig i at folk får gjøre som de vil, men det var måten det ble lagt frem på. LItt sånn "Hva med oss det ikke passer for?" Ja, hva med dere? Skal vi utsette det? Passer det bedre på fredag? Eller onsdag neste uke? 17 mai er 17 mai, uansett hvilken ukedag den faller på, og sånn er det bare.

HI

Anonymous poster hash: 53862...ee6
Skrevet

Hos oss er det ikke noe valg - vi pynter oss og går i tog. Ungene vet at det er sånn det er og at de ut barneskolen skal gå i tog. I ungdomsskolealder kan de velge bort toget, men de vet at jeg helst vil de skal gå.

Enkelte foreldre klager rett og slett over alt, jeg blir så lei!

Skrevet

Barna mine liker ikke 17.mai. De vil virkelig ikke gå i tog. Og minste som går i 1.klasse takler dårlig store folkemengder. Jeg er den moren som har svart i en annen tråd og, jeg spurte om å få gå med han, men fikk ikke lov. Så vi reiser på tusenfryd og koser oss masse denne dagen.

Og jeg er litt letta, for jeg hater 17. mai. Dette er en dag jeg føler meg virkelig alene. Jeg går alene hele dagen, barna går fra og til. Og jeg ser på alle som koser seg med familie og hverandre. Og ingen prater med meg heller, da de er der med alle sine. Tar heller julaften alene, enn 17. mai.

Anonymous poster hash: 71f22...18f
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er helt enig i at folk får gjøre som de vil, men det var måten det ble lagt frem på. LItt sånn "Hva med oss det ikke passer for?" Ja, hva med dere? Skal vi utsette det? Passer det bedre på fredag? Eller onsdag neste uke? 17 mai er 17 mai, uansett hvilken ukedag den faller på, og sånn er det bare.

HI

Anonymous poster hash: 53862...ee6

Han har vel fått med seg noe som har blitt feira i ca 200 år på samme dato, uavhengig av ukedag...

De kan jo feire nøyaktig som de vil, men hvis han ser for seg å erstatte toget med en vanlig shoppinglørdag så vil han vel treffe på kvist!

Skrevet

Barna mine liker ikke 17.mai. De vil virkelig ikke gå i tog. Og minste som går i 1.klasse takler dårlig store folkemengder. Jeg er den moren som har svart i en annen tråd og, jeg spurte om å få gå med han, men fikk ikke lov. Så vi reiser på tusenfryd og koser oss masse denne dagen.

Og jeg er litt letta, for jeg hater 17. mai. Dette er en dag jeg føler meg virkelig alene. Jeg går alene hele dagen, barna går fra og til. Og jeg ser på alle som koser seg med familie og hverandre. Og ingen prater med meg heller, da de er der med alle sine. Tar heller julaften alene, enn 17. mai.

Anonymous poster hash: 71f22...18f

Det at du er alene tror jeg er noe du selv føler på altså. Jeg har mann, men vi står da ikke ved siden av hverandre hele dagen akkurat. Vi er like til og fra vi som ungene, han snakker litt med en kompis, føler en unge å do, møter en kollega på veien osv mens jeg skravler med en annen mamma fra klassen, dumper borti en venninne osv. 17.mai er en sosial dag, ikke en dag hvor hver familie står i hver sin klynge uten å mingle med andre de møter. Det er deg selv som lager den forestillingen tror jeg, av alle de jeg møter på 17.mai tenker jeg aldri over om det står en partner på siden eller ikke for veldig ofte gjør det ikke det...

Det at du hater 17.mai er med å forme barna dine sine tanker om denne dagen også, de merker det, uansett om du aldri har sagt det så sanser de det altså. Så da har dere blitt en familie som velger å trekke dere unna nærmiljøet og den sosiale biten der på 17.mai.

Anonymous poster hash: 85ff4...679

Gjest Antarctica
Skrevet

Det i seg sjøl trenger ikke være noe problem. Man feirer som man selv liker det best. Hvis man vil på fjellet går man dit, vil man i tog, går man i tog. Det man IKKE gjør er å fortelle andre at 17.mai passer dårlig i år, fordi det hadde vært gunstigere om det var på en mandag! Da er man jo idiot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...