Gå til innhold

Hvem er det som har andre planer på 17.mai??

Anbefalte innlegg

Skrevet

En far i trinnet under mine har nå laget et spetakkel fordi ungene må gå i tog 17mai. Det er jo en lørdag! Han mener det ikke passer for alle...? Hvem passer det ikke for? Kommer det brått på? Jeg ble litt lattermild :P

Anonymous poster hash: 53862...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna mine har lyst å gå i toget og for oss er det viktig. 

Hadde det derimot ikke vært viktig for meg eller barna om de mer eller mindre nektet hadde jeg gitt en kort beskjed dagen før om at barna mine ikke kom, uten videre grunn og så latt være å stille. Hadde ikke laget spetakkel av det. 

Skrevet

Hahahahahahahahahahha, noen foreldre altså, de skal lage spetakkel for ALT! Feks i bhg her, bhg er stengt de to samme ukene hver sommer, men ett foreldrepar er like oppgitt hvert år... de har jo ett år på å planlegge.... er bare å riste på hodet å le :)

Anonymous poster hash: 7eeb4...535
Skrevet

Haha. For en dust.

Anonymous poster hash: b520d...9bd

Skrevet

Hos oss er det obligatorisk da, og de får halv sag en annen dag. Blir bare så matt av at samme mannen skal lage problemer utav absolutt alt :-)

Skrevet

Herer det faktisk ganske mange som drar på hytta eller til besteforeldre på 17. mai. Foreldrene synes det er så mye "styr" med 17. mai så de finner heller en løsning der de enten kan hoppe over allt ekstraarbeid ved å dra på hytta, eller overlate det til en bestemor ved å dra på besøk.

Vi får lapp i posten hvert år om at de som ikke skal være med i toget på 17. mai må gi beskjed. Da får de bare se på når de øver også så det ikke blir huller i rekkene eller den som skulle bære fanen bare ikke møter opp. To av min datters venninneer har det sån hvert år. De synes det er leit, men det er foreldrene som bestemmer.

Anonymous poster hash: 5952b...a67
Skrevet

Om barna mine kunne velge, 10 og 12 år, så hadde de ikke gått i tog. Så ikke alle som liker å gå i tog. Husker selv at jeg var glad når vi ble så store at vi slapp å stå opp for å gå i tog. Om denne faren har så sterke meninger rund dette, så tror jeg alle er best tjent med at de slipper.

Anonymous poster hash: f31ab...bdb
Skrevet

Herer det faktisk ganske mange som drar på hytta eller til besteforeldre på 17. mai. Foreldrene synes det er så mye "styr" med 17. mai så de finner heller en løsning der de enten kan hoppe over allt ekstraarbeid ved å dra på hytta, eller overlate det til en bestemor ved å dra på besøk.

Vi får lapp i posten hvert år om at de som ikke skal være med i toget på 17. mai må gi beskjed. Da får de bare se på når de øver også så det ikke blir huller i rekkene eller den som skulle bære fanen bare ikke møter opp. To av min datters venninneer har det sån hvert år. De synes det er leit, men det er foreldrene som bestemmer.

Anonymous poster hash: 5952b...a67

Jo, det er klart. Men da drar man på hytta da, man peiser ikke inn innlegg på skolen sine facebooksider og klager og syter :P hva tenker de liksom? At man skal vente til neste arbeidsdag? :P

Skrevet

Aldri hørt at tog er obligatorisk. Vi gjør som vi vil på 17.mai og skolen bestemmer ikke over oss den dagen. Iallfall ikke på en lørdag som er fridag uansett.

Anonymous poster hash: ec172...fd3
Skrevet

Aldri hørt at tog er obligatorisk. Vi gjør som vi vil på 17.mai og skolen bestemmer ikke over oss den dagen. Iallfall ikke på en lørdag som er fridag uansett.

Anonymous poster hash: ec172...fd3

Ikke sikkert det er det hos dere, men som sagt får de en halv dag fri for å delta

Skrevet

Gærne avvikere og/eller late subbiser som burde bankes, det er de barnefamiliene som ikke går i toget. Og der er det gjerne nok grunner til å banke dem året rundt.

Skrevet

Her er ungene 7, 9, 12 og 15 år, ingen av de vil gå i tog, de gjorde det i bhg, og sine første år på barneskolen, men fra 2 klasse, var det nok, det ble med klaging over å måtte gå i tog, så det orker vi ikke, dagen er for våres del, for ungene, og det blir som de ønsker, eldste skal være med en venninne sin familie på hytta deres, resten av oss skal heller ta oss en tur ut med båten, om det blir med overnatting eller ei, det finner vi ut av, men seile, det skal vi :D

Anonymous poster hash: 332a4...4ab
Skrevet

Da blir det en utfordring for oss til neste år. Faren til frøkna  bor et par timers biltur fra oss og frem til nå har vi hatt annehver 17 mai. Nå går hun i første klasse og det er  "min" 17 mai, men neste år forventer han at hun kommer til han. Vet ikke helt hvordan skolen forholder seg til det...

Anonymous poster hash: a4ade...1ea
Skrevet

Da blir det en utfordring for oss til neste år. Faren til frøkna  bor et par timers biltur fra oss og frem til nå har vi hatt annehver 17 mai. Nå går hun i første klasse og det er  "min" 17 mai, men neste år forventer han at hun kommer til han. Vet ikke helt hvordan skolen forholder seg til det...

Skolebarn bør få feire med resten av klassen, dvs gå i toget der hun hører hjemme. Så får heller far løfte på rompa og komme og hente etter toget eller tilbringe dagen med henne på stedet der dere bor. Det er ikke fars behov som skal styre, det er jentas.

Når det er sagt så er det selvsagt ikke noe skolen kan gjøre noe med, er hun bortreist er hun bortreist og det er en helligdag, ikke en skoledag. Men det er en fellesskapsdag, og om far henter henne blir hun faktisk frarøvet fellesskapet - hun får da potensielt ikke gått i toget i det hele tatt, for hun kan ikke bare jumpe inn med en tilsvarende klasse der han bor.

Skrevet

Skolebarn bør få feire med resten av klassen, dvs gå i toget der hun hører hjemme. Så får heller far løfte på rompa og komme og hente etter toget eller tilbringe dagen med henne på stedet der dere bor. Det er ikke fars behov som skal styre, det er jentas.

Når det er sagt så er det selvsagt ikke noe skolen kan gjøre noe med, er hun bortreist er hun bortreist og det er en helligdag, ikke en skoledag. Men det er en fellesskapsdag, og om far henter henne blir hun faktisk frarøvet fellesskapet - hun får da potensielt ikke gått i toget i det hele tatt, for hun kan ikke bare jumpe inn med en tilsvarende klasse der han bor.

Veldig enig med luten her, når barna har begynt på skolen må samværsordningen på 17.mai revurderes og kanskje forandres. 17.mai er en dag barna gjerne vil ha sammen med vennene sine, det er mye som skjer den dagen og å få gjøre det sammen med vennene er viktig.

Her vi bor er det først tog og etterpå masse aktiviteter i skolegården, potetløp, kaste erteposer på blikkbokser, fiske etter lykkeposer, loddsalg, cafè med pølser, is og kaker osv osv osv. Disse timene hvor barna løper rundt med vennene sine og fryder seg ville jeg absolutt ikke frarøvet dem altså, da får far komme til barnet og være sammen med henne der hun bor og har sitt sosiale nettverk.

Anonymous poster hash: 85ff4...679

Skrevet

Helt enig med deg.

Anonymous poster hash: b520d...9bd

Skrevet

Jeg misuner dere som gjør som dere vil i stede for, slik som jeg, gjør det som er forventet av oss. Jeg hater 17. Mai. Har gjort det siden jeg gikk i 3. Klasse. Eneste positive med den dagen er å ta av seg finsatsen. Det er jo blitt bare stress. Bake kake, selge kake, holde leker, være med å rydde etter arrangementet osv. Barna ser jeg knapt etter klokken 11:00. for vi har fått så mange oppgaver. Alt er bare stress. Nei, høres deilig ut å bare reise bort. Misuner dere.

Skrevet

Vi hadde og annenhver 17 mai helt til eldste begynte på skolen. Nå er hun hos meg hver 17 mai, og far glimrer med sitt fravær (Så mye for at han MÅ se henne så mye som mulig) Hun skal i år gå i sitt 4. tog og far har enda ikke sett henne i den settingen.

Men sånn er det. 17 mai er for barna, for skolen, klassen, venner. De er sammen hele dagen, går i tog, leker på skolen, spiser pølser til det tyter ut av øra på dem og is til de omtrent stuper.

Synd for han, det er ikke jeg som går glipp av all morroa!

Skrevet

Jeg misuner dere som gjør som dere vil i stede for, slik som jeg, gjør det som er forventet av oss. Jeg hater 17. Mai. Har gjort det siden jeg gikk i 3. Klasse. Eneste positive med den dagen er å ta av seg finsatsen. Det er jo blitt bare stress. Bake kake, selge kake, holde leker, være med å rydde etter arrangementet osv. Barna ser jeg knapt etter klokken 11:00. for vi har fått så mange oppgaver. Alt er bare stress. Nei, høres deilig ut å bare reise bort. Misuner dere.

Vi gjør det ungene vil, ikke det vi vil, hadde vi gjort som vi ville, hadde vi sovet til klokka 12 og latet oss på sofaen hele dagen ;) hehe

Anonymous poster hash: 332a4...4ab

Skrevet

Men tenk så koselig ungene har det! Mannen min og hater 17 mai. Han synes det bare er pes. Men, han er voksen og må pent nødt til å ta seg sammen og være der for ungene sine på nasjonaldagen :)

Skrevet

Her må jeg også bite tennene sammen og stupe inn i stresset det er med hele 17 mai. 4 klassingen må avgårde til toget, vanskelig med parkering :( så pese avgårde til skolen der jeg må stå i pølsebod og ha ansvar hele tiden. Bake kake til salg.

Her er det bare å legge angst og stress reaksjoner til side og stå på.

Dette gjør jeg kun for at sønnen min gleder seg slik at han ikke snakker om noe annet for tiden.

Hadde det vært opp til meg hadde vi hatt en lang frokost, avslapping med tv og god tid. Ruslet en tur innom skolen for litt lek og sett russetog på ettermiddagen.

Nå etter alt plikt stresset kommer jeg til å ende opp gråtende på sofaen på ettermiddagen :( det skal bli deilig når den dagen er over!

Anonymous poster hash: fa92e...057

Skrevet

Men tenk så koselig ungene har det! Mannen min og hater 17 mai. Han synes det bare er pes. Men, han er voksen og må pent nødt til å ta seg sammen og være der for ungene sine på nasjonaldagen :)

Ungene liker det ikke noe særlig heller. Spesielt ikke de største på 9 og 12 år, de synest selv at det bare er stress. Han på 5 synest det fortsatt er gøy og gleder seg til å spise is. For meg virker det heller som at dagen er for de eldre og de som liker gammle tradisjoner.

Skrevet

Hæ?! Ditcher dere 17.mai feiringa??

Anonymous poster hash: 7e61d...5a8

Skrevet

Tenke seg til, å sløse bort ein laurdag på å feire nasjonaldagen. Det går da ikkje an!

Skrevet

Jeg ser frem til barna er ferdige på barneskolen. 17.Mai var ok før barna begynte på barneskolen. Etter at barna er begynt på skolen blir en pålagt så mye oppgaver at hele dagen og dagene i forkant blir bare stress og lite kos/feiring. Regner med det blir kjekkere når vi ikke har barn i barneskolealder lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...