Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Datteren min på 5 skulle ta blodprøver idag. Hun var litt redd så de skulle være to stk for hun andre var bedre å stikke på barn. Mens hun hentet hun andre så lot hun stasen være på (den man strammer med for at blodåren skal komme frem). Det tok flere minutter før hun kom tilbake så armen hennes ble blå, så jeg tok den av for hun sa det var vondt. Da de endelig kom ble hun sur for jeg hadde tatt den av. Så skulle de stikke og datteren min prøvde å dra armen til seg, men hun la den fort på plass igjen. Da sier hun ene "nå må du gi deg for dette har vi ikke tid til!". Er selv sykepleier og vi sier ALDRI til pasientene at vi ikke har tid. Det er vårt problem, ikke pasienten sitt. Hadde det ikke vært for at jeg måtte trøste datteren min hadde hun fått seg en lekse! Ble så irritert at jeg vurderer å klage. Anonymous poster hash: 299e4...16d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 1) Du har ingenting med å fjerne stasen 2) Man har faktisk ikke tid til å tulle. Hvis barnet ikke vil, får man komme tilbake senere. Anonymous poster hash: c193f...444
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 1) Du har ingenting med å fjerne stasen 2) Man har faktisk ikke tid til å tulle. Hvis barnet ikke vil, får man komme tilbake senere. Anonymous poster hash: c193f...444 For noe stort tull! Om barnet ditt har vondt og armen har blitt blå, så tar man selvsagt av stasen. Det er da enkelt å sette den på igjen. Ingen barn VIL ta blodprøver, men man får det som regel til til slutt. Det kreves imidlertid både barnetekke og TID!! Anonymous poster hash: 43904...e44
mamma_bergen Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 1) Du har ingenting med å fjerne stasen 2) Man har faktisk ikke tid til å tulle. Hvis barnet ikke vil, får man komme tilbake senere. Anonymous poster hash: c193f...444 Du har ikke så mye peiling du?... Stasen skal _selvsagt_ ikke være på lenge, det sier jo seg selv. Og jo, man har alltid tid til barn! Herregud..
Vaffelstrikk Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Det hadde vært greiest om den litt mer tålmodige typen tok seg av barn. Stramme kunne de gjort når hun som skulle stikke var på plass, det tar ikke akkurat lang tid å samle opp nok blod til å finne åra.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Jeg tar blodprøver daglig på jobb og stasen blir vond etter en stund. Datteren min sine årer kom frem med en gang hun staset opp så det var ingen vits å ha den på til armen ble blå. Og en bør ha tid til pasientene sine, om det er et barn eller noen med sprøyteskrekk så sier man ikke sånt. HI Anonymous poster hash: 299e4...16d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 For en kjerring. Folk med dårlig holdning har ingenting i helsevesenet og gjøre. Anonymous poster hash: b7da2...1eb
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Å la stasen sitte for lenge, fjerner uansett blodåren man skal stikke. Og da må man uansett vente, og så stase på nytt. Dette virker som en dum eller uerfaren helsesekretær(legesekretærer har ikke anledning til å ta blodprøver, da det ligger utenfor deres fagområde). Man skal kunne kommunikasjon, for det er en del av fagområdet til en helsesekretær. Og det gjelder også overfor barn. Du klager så klart først til behandlende lege, og så kanskje videre til fylkeslege, om legen ikke tar fatt. Anonymous poster hash: 81bd5...5bf
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Hvorfor i all verden kaller dere dette for en stas? Sprøytereima høres mer ordentlig ut. Hvorfor et så barnslig ord? Anonymous poster hash: f72b8...718
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Dette er ingen sak for fylkeslegen, da de stort sett håndterer mer alvorlige tilfeller, men en tilbakemelding til kontoret kan være på sin plass. Anonymous poster hash: 8a1a9...29d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #11 Skrevet 12. mai 2014 Hvorfor i all verden kaller dere dette for en stas? Sprøytereima høres mer ordentlig ut. Hvorfor et så barnslig ord? Anonymous poster hash: f72b8...718 Vi sier stas fordi det heter stas. Det heter ikke sprøytereim, selv om det er en passende beskrivelse Anonymous poster hash: d4c52...b41
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. mai 2014 #12 Skrevet 12. mai 2014 Stakkars Det hendte vi måtte si til barna at de måtte være med på det, eller komme tilbake, fordi det satt andre ute å ventet. Men da hadde vi gjerne forsøkt bortimot 15-20 minutter. Dette synes jeg var dårlig behandling.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #13 Skrevet 12. mai 2014 Her var det snakk om 5-10 sekunder når hun trakk armen til seg for å så legge den tilbake. Synes heller ikke sånne sure folk har noe i helsesektoren å gjøre, men det finnes mange av dem.. HI Anonymous poster hash: 299e4...16d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #14 Skrevet 12. mai 2014 Hvorfor i all verden kaller dere dette for en stas?Sprøytereima høres mer ordentlig ut.Hvorfor et så barnslig ord?Anonymous poster hash: f72b8...718 Vi sier stas fordi det heter stas. Det heter ikke sprøytereim, selv om det er en passende beskrivelse Anonymous poster hash: d4c52...b41 Så staselig da med en så stas sak;) Anonymous poster hash: f72b8...718
skjotta Skrevet 12. mai 2014 #15 Skrevet 12. mai 2014 Hva gjorde legesekretæren? Det er vel ikke de som tar blodprøver???
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #16 Skrevet 12. mai 2014 Hadde det vært min datter hadde jeg sagt fra at vi kommer tilbake en annen dag når det er noen dugelige folk på jobb... Ikke godt å bli kjefta på og så stukket i. Kan jo bare gi mer helsevesen- eller sprøyteskrekk. Anonymous poster hash: 03f07...97f
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #17 Skrevet 12. mai 2014 Var dette på Bogerud legesenter? Der er det nemlig kun inkompetente drittkjerringer som jobber. Håper de leser dette. Det er selvfølgelig ikke bra at stasen sitter for lenge. Jeg hadde tatt den av og også informert idioten(e) om dette når de kom tilbake. Anonymous poster hash: 0dec1...725
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #18 Skrevet 12. mai 2014 Jo her tar de blodprøver legesekretærene. De har nok fått opplæring i det. Det var ikke hun som kjeftet som stakk heldigvis, hun skulle gjøre det, men hentet en annen til å hjelpe. Det var da hun ble sur siden jeg hadde tatt av stasen og enda surere når 5-åringen trakk armen tilbake. Hun skulle liksom holde henne fast. Om hun er der neste gang ber jeg om en annen. HI Anonymous poster hash: 299e4...16d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #19 Skrevet 12. mai 2014 Var ikke på bogerud. Anonymous poster hash: 299e4...16d
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 12. mai 2014 #20 Skrevet 12. mai 2014 Det er helt vanlig at helsesekretærene tar blodprøver. De færreste legekontor ansetter sykepleiere.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #21 Skrevet 12. mai 2014 Høres ut som vårt legesenter på Sunnmøre. Hun ene lot den være på min baby til hånden ble blå og den andre reagerte. Neida det går fint svarte hun men så tok hun den av likevel. Endte med at ingen av de tok blod prøve fordi hun var så liten og de syntes det var skummelt. Skvatt hvis hun rørte på seg og slik. Vi dro på sykehuset. Anonymous poster hash: 18fee...758
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #22 Skrevet 12. mai 2014 Hvorfor i all verden kaller dere dette for en stas?Sprøytereima høres mer ordentlig ut.Hvorfor et så barnslig ord?Anonymous poster hash: f72b8...718 Vi sier stas fordi det heter stas. Det heter ikke sprøytereim, selv om det er en passende beskrivelse Anonymous poster hash: d4c52...b41 Så staselig da med en så stas sak;) Anonymous poster hash: f72b8...718 Virkelig...? Trodde faktisk de fleste visste at mange ord har dobbel betydning. Anonymous poster hash: d4c52...b41
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #23 Skrevet 12. mai 2014 Er enig i det en annen skriver her, at dette ikke er noe sak for fylkeslegen, men du kan jo sikkert legge inn en klage til helsesjef eller leder for senteret/kontoret. Jeg er sykepleier som jobber på legesenter, og tar ofte prøver av barn. Dette hørtes ikke bra ut. Stasen skal jo ikke sitte på så veldig lenge, det kan jo faktisk gi feil resultat f.eks av kreatinin. Jeg erfarer også at nettopp stasen er det mange barn opplever som verst med hele blodprøvetakingen, så den prøver jeg å ha på minst mulig. Skal jeg ta prøve av en 5 åring har jeg alltid med meg en legesekeretær til å holde armen til barnet. Det er jo viktig at de sitter i ro, og ofte klarer ikke foreldrene å holde hardt no pga at de synes synd på barnet. Men vi har faktisk ikke tid til å holde på i 15 minutter med en blodprøve. Ofte blir det bare enda mer skremmende for barnet. Men vi forsøker jo alltid å "gosnakke" litt først, og til en 5 åring forteller jeg alt hva jeg har tenkt å gjøre. Så er det om å gjøre at den som holder, holder stødig nok til at vi får det til på første forsøk. Det er mindre avskrekkende for barnet, og det bruker lite av vår, og alle de som sitter i kø og venter, sin tid. Det har hendt at jeg må snakke litt "strengt" til barn som ikke samarbeider, det er faktisk noen ganger det eneste som hjelper. Men det er først viss de har "tullet" veldig lenge, og ofte også har foreldre som ikke spiller på lag med oss i det hele tatt. Prøvetaking av barn kan være svært vanskelig, og det viktigste for meg er at det skjer kjapt og trygt slik at barnet ikke husker det som en forferdelig opplevelse. Sjansen for at et barn husker det med gru er mye større viss det er krangling, mekling og frykt i 20 minutter og til slutt ender med tvang, enn om en er trygg, men bestemt og får det gjort med eller uten tvang på 2 min. Anonymous poster hash: 13626...d3b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #24 Skrevet 12. mai 2014 Ja jeg skjønner at tiden er knapp, vi løpet oss ihel på sykehuset til tider, men sier aldri direkte til en pasient at vi et i tidsklemma. Uansett så tok det vel 1 min å ta blodprøven så synes det var unødvendig å si at hun måtte gi seg for de hadde ikke tid. Hun skvatt bare litt når de kom med nålen så da trakk hun armen til seg, men la den rett tilbake. Synes hun kunne spart seg for det. Takk for alle svar. HI Anonymous poster hash: 299e4...16d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #25 Skrevet 12. mai 2014 Det er helt vanlig at helsesekretærene tar blodprøver. De færreste legekontor ansetter sykepleiere. Sykepleiere tar vanligvis ikke så mye blodprøver. Det er det bioingeniører som gjør Anonymous poster hash: 56c52...e0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå