Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #26 Skrevet 12. mai 2014 Vet ikke hvor gammel du er, men da jeg var liten så var vi alle tynne - fordi vi ikke var innaktive. Var ute dagen lang og kom ikke hjem føre seint på kveld. Fikk vanlig mat, dvs norsk kosthold på 70 og 80 tallet føre den exotiske mexicanske gruten fra Tore gjorde sitt inntog på 80 tallet Men er ENIG med deg. Har selv 4 unger og alle ungene har måttet være ute og nada PS og data. Alle er de aktive i idretter og kan til tider spise crapmat, men forbrenner det like fort vekk. Ser desverre som deg, at mange unger feite, og kom ikke her å si at de har sjukdommer alle sammen. Ei jeg veit om, kaller dattra si for lille buddah og er STOLT av det. En fet 2 åring er IKKE pent! Samme når jeg ser henne, så stapper de i henne tomme kalorier som is m.m Noen foreldre er tydeligvis tjukke i huet eller så veit de ikke bedre!! Ikke alle vokser det av seg og kan slite med overvekt i mange år fremover. Og ja, fler og fler har tjukke unger som følge av dårlig kosthold, aktivitet og ineffektivitet.!! Anonymous poster hash: da393...b2d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #27 Skrevet 12. mai 2014 Vet ikke hvor gammel du er, men da jeg var liten så var vi alle tynne - fordi vi ikke var innaktive. Var ute dagen lang og kom ikke hjem føre seint på kveld. Fikk vanlig mat, dvs norsk kosthold på 70 og 80 tallet føre den exotiske mexicanske gruten fra Tore gjorde sitt inntog på 80 tallet Men er ENIG med deg. Har selv 4 unger og alle ungene har måttet være ute og nada PS og data. Alle er de aktive i idretter og kan til tider spise crapmat, men forbrenner det like fort vekk. Ser desverre som deg, at mange unger feite, og kom ikke her å si at de har sjukdommer alle sammen. Ei jeg veit om, kaller dattra si for lille buddah og er STOLT av det. En fet 2 åring er IKKE pent! Samme når jeg ser henne, så stapper de i henne tomme kalorier som is m.m Noen foreldre er tydeligvis tjukke i huet eller så veit de ikke bedre!! Ikke alle vokser det av seg og kan slite med overvekt i mange år fremover. Og ja, fler og fler har tjukke unger som følge av dårlig kosthold, aktivitet og ineffektivitet.!! Anonymous poster hash: da393...b2d Kom borti feil knapp. Vel, jeg vet ikke hvor gammel DU er, men jeg er 34, og det var da såmenn flere som var overvektige da jeg var liten. Overvekt har også en genetisk komponent. Sier ikke at det er en unnskyldning, men det kan være en forklaring. Samt at det er faktisk sykdommer som kan føre til overvekt, også hos barn. Det er ikke fullt så enkelt som å si at ingen Toro og sjokkis og ute i skog og mark hele dagen = ingen overvekt. Anonymous poster hash: da393...b2d
Iiiiik Skrevet 12. mai 2014 #28 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Jeg er nok på alder med sug lut og det var feite unger på min skole. En klassekamerat gikk under navnet Kula. Selv var jeg lubben. Vi spiste lite sukker, men husmannnskost som ikke var fettfattig akkurat. Jeg var veldig aktiv, spilte håndball på ganske høyt nivå og trente mye, men var ikke slank allikevel. Av mine egne unger er det en som ble temmelig feit på morsmelk. Hun var lubben frem til hun ble tre kanskje og var også lubben da hun var ca 11. Etter å ha erfart at var vanskelig å finne bukser som passet, hentet hun seg inn selv og skjønte at hun måtte spise mindre i de periodene hun trente mindre. Nå som 15-åring er hun slank. Ser at alle mine barn har venner som ikke kan begrense seg. 6-åringer som sluker 20 kyllingvinger og fortsatt vil ha mer og som er mer enn lubne, lager jeg begrensninger for selv om de nok ikke har det hjemme. Endret 12. mai 2014 av Iiiiik
3 i april Skrevet 12. mai 2014 #29 Skrevet 12. mai 2014 Jeg tenker at det er lettere å ha kontroll over barnas matvaner og inntak mens de enda er små. Mine er bare 6, 4 og 1 år og alle 3 er sunne, aktive og normalvektige. Vi har et helt vanlig sunt kosthold med både frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling, fett og melkeprodukter. Altså et allsidig kosthold som gjør at det er rom for en is eller et glass brus innimellom. Men her er det hverdagsmaten som teller å så koser vi oss i helger og høytider. Barna mine liker det aller meste og smaker på det aller meste. Dette er noe jeg selv er oppvokst med. Jeg er selv ikke hysterisk og jeg får ikke anfall om barna får tilbud om en glass saft om vi er på besøk. Jeg mener at det er viktig at barna får et normalt forholdt til mat og at de ikke får inn med ts at sukker og fett er djevelens verk, men at det er noe som er helt ok å kose seg med inni mellom men ikke hver dag. For problemene begynner ofte når barna blir så store når de begynner å renne rundt til venner, når de får ukepenger og selv kan gå å handle på butikken eller kiosken. For da er det mye vanskeligere å kontroller hva barna får i seg. Begynner de feks å spise et par ekstra skiver hos naboen, et glass brus her, en is der og kanskje en ekstra middag hos en annen venn, så er dette noe som raskt kan vises på vekta. Ene sønnen min er begynt å være sammen med de andre ungene i gata og jeg har en avtale med han at han skal komme hjem når han er sulten. Ellers så tenker jeg over hva jeg serverer når nabobarn er på besøk her og jeg spør også alltid foreldrene før jeg tilbyr middag eller kvelds. Nettopp for enkelt unger klarer ikke å kontrollere matinntaket å spiser gladelig både middag å kvelds borte før de så gå hjem for å spise videre
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #30 Skrevet 12. mai 2014 Mine barn er 3 og 4. Ca normalvektige, litt korte men veier også mindre enn gjennomsnittet på samme alder. Minste har fortsatt litt babyfett, noe eldste vokste av seg i fjor sommer, så antar det samme skjer hos henne. De spiser stort sett 1 brødskive/1 knekkebrød/1porsjon frokostblanding (uten sukker) og litt frukt til måltidene/oppkappede grønnsaker utenom middag. Har vi fiskekaker til middag spiser de gjerne to, men lar poteten ligge igjen. Grønnsakene går ned. Har vi grillpølser, spiser de en hver, kyllingfilet 1/4 osv. De spiser ikke mye men er selvsagt selektive. Får de fri tilgang på yoghurt, godteri og is, så spiser de jo mye mer, men her får de slikt kun i helgene (fortrinnsvis lørdag). De går/sykler fint 5 km og hopper/løper rundt dagen lang. Om de hadde fått fri tilgang til ipad og dvd, hadde de klart vært mer stillesittende. De fleste barn spiser ikke mye av vanlig mat, problemet er når de får servert "gode" ting, da spiser de ekstra mye. Har en da i tillegg en stillesittende livsstil, så er veien kort til overvekt om en har de rette anliggende. Kjære alle foreldre: vi har alle ansvar for at barna våre får sunn og næringsrik kost og har et aktivt liv. En kan faktisk ikke skylde på andre ting. Det må være et visst forhold mellom ting som går inn og mengde energi ut. Anonymous poster hash: 4f4a8...67c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #31 Skrevet 12. mai 2014 Men altså...mange foreldre er veldig nøye på kosthold og aktivitet, likevel ender ett av barna i flokken opp som lubben/tjukk. Hvordan forklare det??? Jeg tror at gener har litt betydning også. Min venninne er ernæringsfysiolog og de spiser sunt der i gården. Men likevel er ene barnet småfeit (straks 4 år) Aktiv familie. Så at foreldre ikke bryr seg slik at ungene blir småfeite er en sannhet med modifikasjoner noen ganger. Anonymous poster hash: f09b7...458
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #32 Skrevet 12. mai 2014 Blir så trist når jeg ser det. For et liv foreldrene legger opp til at barna skal få… Et liv med livsstilsykdommer, potensielle hjerte- og kar problemer, diabetes og mobbing. Og den selvfølelsen barna går rundt med som overvektige… den unner jeg ingen. Den er helt jævlig. Jævlig å aldri kunne yte maks i en gymtime, løpe i trapper uten å bli slitne, føle at man ser feit ut uansett hva man har på seg… Så man begynner å skjule kroppen sin.. og ønsker å isolere seg. Føler blikkene i nakken hele tiden... Ta grep når dere ser at vekta begynner å øke på og at kroppsformen endrer seg utover det normale. Og ja, det kan begynne å øke på allerede 4-årsalderen. Gjør noe! Oppsøk helsestasjonen. Oppsøk legen. Bli henvist videre! Ernærinsgysiologer står klar til å hjelpe, men DERE foreldre må gjøre det. Et overvektig barn har STOR sjanse for å bli overvektig og dermed få et dårligere liv også som voksen. Ikke avfei det osm valpefett... Det er et helvete å være et tykt barn. Og det er UTELUKKENDE foreldrenes feil. Ta grep. Hilsen en som har vært det selv da hun var liten. Anonymous poster hash: 38344...938 Jeg var selv et tykt barn, og jeg kan love det at det bare var min egen skyld. Litt nyansering skader ikke. Anonymous poster hash: 23bc4...8a3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #33 Skrevet 12. mai 2014 Jeg fikk faktisk virkelig vondt inni meg en gang jeg var rundt på handletur med guttungen. Vi var kommet inn på senteret og stoppet opp utenfor mc'en for å ta frem vannflasken hans, og inn mot mc'en går to overvektige foreldre med et barn (så ut som han var 7-9 et sted der) med ganske stor størrelse selv. Når de går gjennom dørene hører jeg sønnen si "men mamma, må vi gå her i dag og? Jeg vil ikke ha mer". Jeg sto å måpte, haken datt i gulvet. Foreldrene hadde jeg sett før, går alltid å spiser på noe som kan kalles junk. Og at ikke foreldrene tar det til seg når barnet selv som er overvektig sier ifra, da blir jeg faktisk sjokkert. Anonymous poster hash: fc849...4a6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #34 Skrevet 12. mai 2014 Jeg har en venninne som har et barn som er overvektig og et barn som er på grensen til mager. De spiser sunt hjemme, mye sunnere enn oss, som har 3 normalvektige barn. De er flinke på aktivitet, og jenta trener aktivt flere ganger i uken. I tillegg er de på turer i helgene, og hun går til og fra skolen. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig at hun er overvektig, men det er hun altså... Det er faktisk ikke mulig å generalisere, men det er klart at foreldrene på ta grep, og gjøre det de kan. Få hodet ut av sanden, og sette grenser for ungene. Men når hodet aldri har vært i sanden, og det er en tvers gjennom sunn familie? Det må ligge noe i genene der også... Anonymous poster hash: 3fc1b...4b1
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #35 Skrevet 12. mai 2014 Vel, jeg har måttet gi beskjed til enkelte familiemedlemmer som vil passe minste på 5 her hva som er ok å spise til hvert måltid. Hvis noen gir ham fri tilgang på brødskiver med sjokoladepålegg (noe vi aldri har hjemme), eter han glatt 6 skiver. Til sammenligning får han 1 brødskive til frokost med f.eks leverpostei, en banan og et glass melk. Da er han mett. Til middag lesser spesielt farmor på, gjerne 3-4 pølser og en halv ferdigpose med potetstappe. Det er jo helt sinnsykt å tro at en femåring trenger så mye mat til et måltid! Her hjemme hadde det nok vært mer en pølse, en halv dl potetmos og en halv dl grønnsaker. MER enn nok. Vi bruker heller ikke store tallerkner til ungene, men frokosttallerkner. Da begrenser det seg litt selv hvor mye det er plass til, for ingen femåring trenger så store mengder mat som mange ser ut til å tro. Sunn mat metter mer enn drittmat, og holder en mett lenger. Anonymous poster hash: 7c574...0a4 Håper ungen din får spise seg mett på sunn mat og at du ikke rasjonerer ut og bestemmer når han er mett. Barn i vekst trenger mye mat, sunn mat! Merker på egne barn. I perioder er de småspiste, andre perioder spiser de som hester! Veldig enig med siste her. Jeg tror også det er viktig å la barna spise til de er mette. Synes det er viktig at de faktisk lærer å kjenne etter på sult og metthetsfølelse. Så sant barna ikke alltid spiser enorme mengder da. Anonymous poster hash: f5329...707
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #36 Skrevet 12. mai 2014 Jeg startet på skolen i 1989, husker ei i klassen min som var litt lubbeb og som i dag er svær. Vi andre var slanke og spiste det som var normal kost den gang. Kan ikke huske det var spesielt restriksjoner på godterier men vi var så aktive! Max halvtime barnetv, resten av dagen løp vi rundt. Husker enda da jeg noen ganger sov over hos hun lubne i klassen, jeg pleide å være kvalm da jeg gikk derfra neste dag fordi mamman hennes nærmest tvinga i meg mat..kunne ikke sende meg hjem uten å få spist sikkelig! Men klart det er foreldrenes ansvar, man kommer vel ikke helt utenom arv og genetikk men det meste går nok på andre ting. Anonymous poster hash: ba236...106
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå