Gå til innhold

Hva synes du er gravidhysteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert her etter tråden om noen dråper champagne ville være skikkelig fy i uke 10.

Selv blir jeg oppgitt over når folk lurer på om jeg har gitt bort katten fordi jeg er gravid. 

Mye uvitenhet og hysteri der ute på hva som kan være skadelige for gravide og hvilke forhåndsregler man bør ta. 

Hva oppfatter du som hysteri blant gravide?

Anonymous poster hash: b58c2...150
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at når man bærer er lite barn i magen så skal ikke jeg kalle den som bærer barnet for hysterisk. Noen gravide er kanskje langt mer forsiktig enn jeg var, men om det kan trygge dem så er det fint. Ingenting er bedre enn en gravid som gjør det hun mener er best for babyen i magen.

Anonymous poster hash: 8bd0a...fd9
Skrevet

Jeg tenker at når man bærer er lite barn i magen så skal ikke jeg kalle den som bærer barnet for hysterisk. Noen gravide er kanskje langt mer forsiktig enn jeg var, men om det kan trygge dem så er det fint. Ingenting er bedre enn en gravid som gjør det hun mener er best for babyen i magen.

Anonymous poster hash: 8bd0a...fd9

Men hysteriet kommer like så mye fra folk rundt. Det som føles helt ok for den gravide, kan folk rundt reagere på. Det er litt av poenget med denne tråden.

Skrevet

Har noen ganger tenkt at ei bekjent var litt hysterisk da hun i uke 20 sa at hun ikke kunne spise løk og hvitløk. Fosteret kunne få vondt i magen...

Skrevet

Min mor mente jeg var hysterisk og kom til å drepe ungen i magen pga stress fordi jeg takket nei til en ørret-middag etterfulgt med ost og vin til "dessert".

Jeg fortalte henne at det var ikke anbefalt å spise ørret over en kilo og oster, samt diverse andre ting. Pluss at alkohol var totalt fyfy.

Da kunne jeg vist ikke spise NOE og kom til å stresse sånn med maten at ungen døde av det. Dessuten var det bare tøys hele greia om at barnet kunne ta skade eller i værstefall dø om jeg uheldigvis skulle få i meg bakterier, osv, for HUN hadde spist ALT og både røyket (30-40 daglig) og drukket alkohol med sine fire barn og ALLE levde.

Vel... Vi lever, ja, men hver og en av oss feiler det minst en ting. Kan det være årsaken?

Uansett så er anbefalingene der for en grunn. Det var ikke alle som opplevde å få levende barn eller friske. Og det er snakk om 40 usle uker av livet vårt der vi er litt mer påpasselig med hva vi får i oss for hele livet til våres barn.

Jeg er virkelig ikke hysterisk om jeg ikke ønsker å spise visse ting. Og da jeg i tillegg er avhold så burde det ikke komme som ett sjokk at jeg ikke ønsker å drikke i graviditeten. Jeg drikker ikke til vanlig engang!

Men for å ta til tema igjen så mener jeg graviditets-hysteri er de som aldri løfter armene over hodet da de tror at det vil få barnet til å få navlestrengen surret stramt rundt halsen og dø.

Anonymous poster hash: 8dc5a...862

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg vil kalle det hysteri  når mor ikke kan sole seg eller ta et normalt varmt bad fordi barnet kan "bli kokt" inni der, eller når de omtrent ikke kan gjøre noe som helst eller spise noe som helst fordi det kan være farlig for barnet.  Og da snakker jeg ikke om ting som er alment kjent at man bør passe seg for.

(At man selv som gravid kanskje ikke orker å ligge så lenge i sola lenger og at man kan føle seg uvel av det varme vannet i badekaret er en annen ting, men skyld ikke på barnet)

Skrevet

Jeg himlet nok litt med øynene da en temmelig nygravid kollega ikke kunne hjelpe til med å rydde av bordet etter en felleslunsj, fordi hun mente at hun ikke skulle bære noe, strekke armene over hodet eller bøye seg nå som hun ventet smått. 

Anonymous poster hash: 4ead1...cd4
Skrevet

Hysteri er for meg folk som stikker på sykehuset hver mnd for sparketest, fordi krabaten har vært litt rolig noen timer en dag.

Anonymous poster hash: 8d13c...9a4
Skrevet

Jeg vil kalle det hysteri når mor ikke kan sole seg eller ta et normalt varmt bad fordi barnet kan "bli kokt" inni der, eller når de omtrent ikke kan gjøre noe som helst eller spise noe som helst fordi det kan være farlig for barnet. Og da snakker jeg ikke om ting som er alment kjent at man bør passe seg for.

(At man selv som gravid kanskje ikke orker å ligge så lenge i sola lenger og at man kan føle seg uvel av det varme vannet i badekaret er en annen ting, men skyld ikke på barnet)

. Oi- er du alvorlig? Vet du ikke at grunnen til at man ikke skal sole seg lenge- som i å steke er fordi fostervannet kan bli overopphetet! Det er veldig farlig. Ikke hysteri, men allmenn kunnskap i mine øyne...

Anonymous poster hash: b5dc6...6ae

Skrevet

Unødvendig å dømme andre som hysteriske. Vi har alle personlige erfaringer. Personlig har jeg opplevd å spontanabortere på et fly i uke 10. Selvsagt har det ingen sammenheng men etter mange spontanaborter har jeg nå valgt å IKKE fly da jeg er redd for det i gravid tilstand.

Har hatt venninner som feks ikke har villet mosjonere under svangerskapet da de har fått kynnere når de gjør det. Jeg har veldig forståelse for at man kan bli redd av dette.

Vi har alle våre grunner for å kanskje være "hysteriske" og så lenge man ikke plager omgivelsene med det, hvorfor henge seg opp i det?

Anonymous poster hash: be2a2...7b3

Skrevet

Hysteri er for meg folk som stikker på sykehuset hver mnd for sparketest, fordi krabaten har vært litt rolig noen timer en dag. Anonymous poster hash: 8d13c...9a4

Hm, min gutt ble reddet fordi jeg var "hysterisk". Var inne fire ganger på én uke pga lite liv. 3 ganger undersøkte de og fant det normalt. 4. gangen full alarm og gutten ble tatt med keisersnitt umiddelbart. Takket være mitt "hysteri" har vi i dag en frisk 3-åring. Tror du det var god stemning da jeg ringte inn 4. gangen? Tror du jeg ble ansett som en kvise på rumpa? Kjenner den gravide lite liv skal hun tas på alvor, IKKE ansees som hysterisk.

Anonymous poster hash: e0ec6...691

Skrevet

Hysteri er: folk som ikke tørr å trene pga kynnere (hallo, kynnere er normalt, regelmessige vonde kynnere som ikke gir seg (etter uke 25) bør en kanskje være litt var for, men kynnere i seg selv er ikke farlig!

De som ikke kan hjelpe til med noe fordi de er gravide....

De som ringer inn til føden for hver minste lille roligperiode fra fosteret. Altså-de har et søvnmønster (deg som opplevde 4 ganger med rolige perioder på en uke, det er jo annerledes med så hyppig og så påfallende, et engansgtilfelle er noe annet).

Samtidig synes jeg mange er uforsiktige, de som flyr laaaangt (type Norge-Thailand i 2.-3. trimester, blodpropp kan være fatalt om en bærer de "rette" genene.

Folk som ukritisk spiser alt, mykoster er vel noe av det verste, Ørret på 1,2 kg kunne jeg nok fint spist.

Anonymous poster hash: f71a2...c04
Skrevet

Mange har nok desverre opplevd at et svangerskap ikke alltid går som det skal. Når man har opplevd det, et skikkelig slag i trynet, mistentidlig/ sent, opplevd noe utrolig kjip i et svangerskap, kan drt neste svangerskapet være utrolig vanskelig.

Det er det klart man kan bli litt overnervøs.

Er ikke noe hyggelig å da bli kalt hysterisk.

Anonymous poster hash: 78a87...dc3

Skrevet

Jeg vil kalle det hysteri når mor ikke kan sole seg eller ta et normalt varmt bad fordi barnet kan "bli kokt" inni der, eller når de omtrent ikke kan gjøre noe som helst eller spise noe som helst fordi det kan være farlig for barnet. Og da snakker jeg ikke om ting som er alment kjent at man bør passe seg for.

. Oi- er du alvorlig? Vet du ikke at grunnen til at man ikke skal sole seg lenge- som i å steke er fordi fostervannet kan bli overopphetet! Det er veldig farlig. Ikke hysteri, men allmenn kunnskap i mine øyne...

Du vet at fostervannet allerede er 37 grader, og varmeveksler med resten av kroppen til mor, som igjen varmeveksler med omgivelsene....? Dvs for at fostervannet skal bli overopphetet så må mor bli det samme, og det skal relativt mye til. Folk går tross alt gravide på sørlige breddegrader også (inkludert ørkenområder), man får feber som gravid og det går greit, så akkurat overopphetet fostervann tror jeg er en myte/ekstremtilfeller. 

Man får faktisk ikke økt kjernetemperatur av å sole seg hvis man er frisk og fremdeles klarer å svette.

Anonymous poster hash: e65c3...98c

Skrevet

Du vet at fostervannet allerede er 37 grader, og varmeveksler med resten av kroppen til mor, som igjen varmeveksler med omgivelsene....? Dvs for at fostervannet skal bli overopphetet så må mor bli det samme, og det skal relativt mye til. Folk går tross alt gravide på sørlige breddegrader også (inkludert ørkenområder), man får feber som gravid og det går greit, så akkurat overopphetet fostervann tror jeg er en myte/ekstremtilfeller.

Man får faktisk ikke økt kjernetemperatur av å sole seg hvis man er frisk og fremdeles klarer å svette.

Ja det er ganske utrolig at det fødes friske barn syd for Danmark:)

Det er ikke mange år siden gravide knapt fikk trene grunnet det med fare for overoppheting, men det er jo avkreftet det også.

Men greit å ha en unnskyldning for å ligge på sofaen i 9 mnd uten å måtte gjøre så mye.

Anonymous poster hash: b3568...d1b

Skrevet

Jeg var ikke hysterisk sist gang. Jeg sluttet med de verste fyfyene og levde som vanlig ellers. Spesielt koffein vet jeg at jeg fikk i meg for mye av. Sønnen min er sent utviklet, er dysmatur og har reflux. Alt dette kan rette seg igjen. Men jeg har en stygg følelse av at det var kaffedrikkinga mi som gjorde utslaget.

Så denne gangen kommer jeg til å være hysterisk

Anonymous poster hash: d6836...b53

Skrevet

Det var ei her tidligere som lurte på om hun kunne spise kokt skinke som hadde ligget på samme fat som spekemat. Da har man bikka over til hysteriet etter mitt syn.

Skrevet

. Oi- er du alvorlig? Vet du ikke at grunnen til at man ikke skal sole seg lenge- som i å steke er fordi fostervannet kan bli overopphetet! Det er veldig farlig. Ikke hysteri, men allmenn kunnskap i mine øyne... Anonymous poster hash: b5dc6...6ae

Detter forskjell på å sole seg og å sole seg lenge. Dessuten kan man ta et bad som gravid. Tror du misforstod innlegget som du kommenterte på.

Anonymous poster hash: 04858...938

Skrevet

Det var ei her tidligere som lurte på om hun kunne spise kokt skinke som hadde ligget på samme fat som spekemat. Da har man bikka over til hysteriet etter mitt syn.

Det er jo en grunn til at man skal homde seg unna spekemat og bakteriene kan komme over på skinken hvis de ligger inntil hverandre. Syns ikke det er så hysteri jeg. Man bør ha forståelse for at andre er usikre og nervøse.

Anonymous poster hash: 78a87...dc3

Skrevet

Det er veldig forståelig at de med trist "historie" er ekstra vare.

Men ellers synes jeg mye utenom avstand fra mat som kan inneholde toxoplasmose/listeria, alkohol og tobakk er litt småhysteri for den generelt friske gravide.

Anonymous poster hash: 11e47...41f

Skrevet

Det er bra folk tørr spørre synes jeg!

Anonymous poster hash: 11e47...41f

Skrevet

En venninne frarådet meg til å ta varm dusj, men dusje i lunkent vann. Av samme grunn som blir nevnt over, at fosteret vil "koke" i fostervannet.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Nettopp. Så lenge mor er normalt oppegående og rusfri klarer hun ikke å koke barnet.  Og er hun ikke normalt oppegående og ikke rusfri, så er nok det er større fare for barnet enn sola.  

Skrevet

Sist jeg gikk gravid var jeg livredd for å gjøre noe feil etter å ha lest retningslinjene for hva gravide ikke kan spise.

Jeg klarte ikke å kose meg på samme måte som med eldste.

Jeg skulle ønske vi ikke hadde disse retningslinjene.

Det var mye bedre på tallet.

Anonymous poster hash: 8310a...00e

Skrevet

Det er hysteri og ikke kunne ta 1 glass vin i svangerskapet. Det er hysteri å se ned på de som røyker i svangerskapet. Klarte selv ikke røyk i noen av svangerskapene da jeg ble kvalm av det, men kjenner MANGE som røyket opptil 20 røyk om dagen gjennom hele svangerskapet og INGEN av de har fått skader eller sykdommer av det. Så nei, det er nok absolutt ikke skadelig.

Anonymous poster hash: e3496...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...