Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #26 Skrevet 9. mai 2014 Jeg var klar for barn da jeg var 19. Men da var jeg gift, ferdig med videregående med toppkarakterer, hadde førerkort og null interesse for fest, alkohol og venninnefjas. Denne dama hi beskriver bør vente med barn til forhold rundt henne er mer stabile. Anonymous poster hash: 7ecf1...d2c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #27 Skrevet 9. mai 2014 Her er det mange som går ut ifra at alle på 19 år er like. "For tidlig å få barn", "ikke moden nok" osv. Jeg ble mor 2 uker før jeg fylte 20. Vi hadde da vært sammen 2,5 år, hadde heltidsjobb, fullført vgs, bodde i egen leilighet, aldri vørt fått eller trengt økonomisk hjelp. Idag, 6 år senere, har vi 3 barn, han er ferdig med høyere utdannelse, og jeg er igang. Jeg mener bare at ikke alle ee "for unge". Sier ikke at det har vært enkelt. Er enig i mye som er skrevet her. Hadde jeg valgt igjen, hadde jeg ventet noen år. Har aldri angret, og ikke av økonomiske grunner eller utdannelse heller. Men rett å slett fordi jeg i ettertid ser at det kunne vært sunt at vi var voksne litt lenger før vi ble foreldre, for vår egen del. Det har gått kjempefint med oss, og det gjør det nok for mange. Men jeg ville rådet de til å vente til de i det minste står på egne ben økonomisk sett, med tanke på jobb og bolig. Men også til de har en "plan" fir tiden fremover. Anonymous poster hash: 55cb7...221 Da blir jo saken en annen:) Det bør være "minimumskravet" når man planlegger så tidlig, mener jeg. De kan jo hvertfall vente 1-2 år, så får de kjenne litt på livet før de tar valget, det er ikke så lenge. Beklager skrivefeil, tastes på mobil med sovende baby på puppen. Forskjellen er at disse ungdommene overhodet ikke har noe av det på plass, som du beskriver. Anonymous poster hash: 78b02...e30 Anonymous poster hash: 55cb7...221
sug lut Skrevet 9. mai 2014 #28 Skrevet 9. mai 2014 Huff, for et åndsfattig utgangspunkt for foreldreskap - jeg håper for alles del du når gjennom.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #29 Skrevet 9. mai 2014 Jeg ville bli mor som 13 åring. Men venta til jeg var 16 vært sammen med barnefar i 3 år da. Kan ikke jenta få bestemme selv? Hun er jo voksen. Men bør selvfølgelig flytte hjemmefra først! Jeg bodde hjemme i ett år, mens vi pussa opp huset vi skulle bo i. Anonymous poster hash: 03032...1bd
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #30 Skrevet 9. mai 2014 Jeg ville bli mor som 13 åring. Men venta til jeg var 16 vært sammen med barnefar i 3 år da. Kan ikke jenta få bestemme selv? Hun er jo voksen. Men bør selvfølgelig flytte hjemmefra først! Jeg bodde hjemme i ett år, mens vi pussa opp huset vi skulle bo i.Anonymous poster hash: 03032...1bd Og dere holder sammen enda? Anonymous poster hash: 090ca...8e1
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #31 Skrevet 9. mai 2014 Jeg ville bli mor som 13 åring. Men venta til jeg var 16 vært sammen med barnefar i 3 år da. Kan ikke jenta få bestemme selv? Hun er jo voksen. Men bør selvfølgelig flytte hjemmefra først! Jeg bodde hjemme i ett år, mens vi pussa opp huset vi skulle bo i. Anonymous poster hash: 03032...1bd Av ren nysgjerrighet: hva slags utdannelse har du og hva jobber du med? Anonymous poster hash: 458ef...d6b
Elsker livet Skrevet 9. mai 2014 #32 Skrevet 9. mai 2014 Etter min mening er det at de er i et trygt stabilt forhold det viktigste. De bør også begge være modne og sikre på at de begge vil ha barn og ha satt eg inn hva det innebærer. Der er det jo store variasjoner for hvor gammel en er når det er på plass. For meg virker det som i alle fall mannen i denne situasjonen ikke er klar, og de begge er umodne fordi de slurver med prevensjon uten å være helt sikker på at begge ønsker seg en graviditet. Selv kunne jeg fint ha blitt en god mor i den alderen, og ønsket meg barn. Men jeg valgte å vente på den rette mannen og få utdannelse og økonomien på plass først.
Turtelduen Skrevet 9. mai 2014 #33 Skrevet 9. mai 2014 Var selv ung mor uten ferdig utdannelse. Og i ettertid så hadde det ikke gjort noe å ventet, men jeg angrer ikke. Ansvaret har vært bra for meg. Jeg har vært heldig da. Har klart meg selv fra jeg gikk ut av ungdomsskolen. Flyttet hjemmefra da og fant kjæresten da. Vært sammen siden. Og utdanningen har jeg tatt underveis. Så alt håp er ikke ute. Men mye spørs på moral og hvordan de er som personer. Og ingen kan dømme dem...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #34 Skrevet 9. mai 2014 1: Hvordan vet duat de bruker kondom? Det er noget feil og umoralsk å sitte og diskutere puling med ungen sin... Å si at de må vente med barn til de er voksne, men man trenger ikke gå inn på hva de bruker på/i tissene sine. 2: Hun har fått et akutt anfall av hormonelle svingninger og tror at hun ønsker å bli mamma nå. Hadde hun visst hva det innebar, hadde hun ikke villet ha barn. 3: Hun må velge selv siden hun er myndig. Du kan ikke gjøre annet enn å stille opp som bestemor og eventuelt elstramor dersom hun velger å få og kan få barn nå. Anonymous poster hash: d5193...6b5
Elsker livet Skrevet 9. mai 2014 #35 Skrevet 9. mai 2014 1: Hvordan vet duat de bruker kondom? Det er noget feil og umoralsk å sitte og diskutere puling med ungen sin... Å si at de må vente med barn til de er voksne, men man trenger ikke gå inn på hva de bruker på/i tissene sine. 2: Hun har fått et akutt anfall av hormonelle svingninger og tror at hun ønsker å bli mamma nå. Hadde hun visst hva det innebar, hadde hun ikke villet ha barn. 3: Hun må velge selv siden hun er myndig. Du kan ikke gjøre annet enn å stille opp som bestemor og eventuelt elstramor dersom hun velger å få og kan få barn nå. Anonymous poster hash: d5193...6b5 HI er ikke 19-åringens mor. Hvorfor skulle hun ikke ville ha barn om hun visste hva det innebar? Hun kan vel klare morsrollen like godt som eldre kvinner? En 19 åring kan være moden nok til å bli mamma.
humlemamma Skrevet 9. mai 2014 #36 Skrevet 9. mai 2014 1: Hvordan vet duat de bruker kondom? Det er noget feil og umoralsk å sitte og diskutere puling med ungen sin... Å si at de må vente med barn til de er voksne, men man trenger ikke gå inn på hva de bruker på/i tissene sine. Anonymous poster hash: d5193...6b5 Hun er ikke moren, les tråden. Og nei, det er IKKE feil å diskutere sex med barna sine. Det er absolutt helt nødvendig om de skal få kunnskap nok til å velge rett prevensjon og vite om muligheter og risikoer idag, siden seksualundervisningen på skolen er langt fra nok. Alle burde snakke om prevensjonsmuligheter med ungene sine når de nærmer seg alder for seksuell aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #37 Skrevet 9. mai 2014 1: Hvordan vet duat de bruker kondom? Det er noget feil og umoralsk å sitte og diskutere puling med ungen sin... Å si at de må vente med barn til de er voksne, men man trenger ikke gå inn på hva de bruker på/i tissene sine. 2: Hun har fått et akutt anfall av hormonelle svingninger og tror at hun ønsker å bli mamma nå. Hadde hun visst hva det innebar, hadde hun ikke villet ha barn. 3: Hun må velge selv siden hun er myndig. Du kan ikke gjøre annet enn å stille opp som bestemor og eventuelt elstramor dersom hun velger å få og kan få barn nå. Anonymous poster hash: d5193...6b5 Jeg er ikke i famile med noen av ungdomene, men jeg kjenner dem godt nok til at det er naturlig å snakke om ptevansjon ol med dem, spessielt med gutten, men også med jenta. Jenta bør etter min mening ikke bestemme dette selv. De bør være enige og de bør forstå hva de går til. Det virker det ikke som de forstår i dag. Anonymous poster hash: 8e08a...300
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #38 Skrevet 9. mai 2014 Jeg er ikke i familie med noen av dem. Derfor kan jeg ikke be dem flytte ut eller noe sånt, men de snaker med meg og de jeg sier betyr litt for dem. Jeg trenger derfor råd om hvordan jeg kan overbevise dem om å vente, uten at jeg har noen "tvangsmidler" å ty til. HIAnonymous poster hash: 8e08a...300 Har du et lite barn eller kan du alliere deg med noen som har baby / lite barn? La dem passe barnet en hel helg, betale utgiftene til barnet iløpet av helgen og se om de fortsatt synes det er like kjekt.Anonymous poster hash: 5d53e...5f0 Nei, jeg har ikke så små barn selv. Ikke kjenner jeg noen andre de kunne låne av heller, ellers hadde det vært en idee. En helg hadde kansje vært lite, men en uke hvor de måtte kombinere barnepass av mine litt større unger med jobb, få til levering og hentig i barnehagn, handling, hjelp med lekser, transport til brsdager og trenin for eldste samt husarbeid og kansje en dugnad kunne de nok hatt godt av. Anonymous poster hash: 8e08a...300 Du har ikke barn selv, så hold kjeft. Anonymous poster hash: 18fb9...b33
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #39 Skrevet 9. mai 2014 Jeg er ikke i familie med noen av dem. Derfor kan jeg ikke be dem flytte ut eller noe sånt, men de snaker med meg og de jeg sier betyr litt for dem. Jeg trenger derfor råd om hvordan jeg kan overbevise dem om å vente, uten at jeg har noen "tvangsmidler" å ty til. HIAnonymous poster hash: 8e08a...300 Har du et lite barn eller kan du alliere deg med noen som har baby / lite barn? La dem passe barnet en hel helg, betale utgiftene til barnet iløpet av helgen og se om de fortsatt synes det er like kjekt.Anonymous poster hash: 5d53e...5f0 Nei, jeg har ikke så små barn selv. Ikke kjenner jeg noen andre de kunne låne av heller, ellers hadde det vært en idee. En helg hadde kansje vært lite, men en uke hvor de måtte kombinere barnepass av mine litt større unger med jobb, få til levering og hentig i barnehagn, handling, hjelp med lekser, transport til brsdager og trenin for eldste samt husarbeid og kansje en dugnad kunne de nok hatt godt av. Anonymous poster hash: 8e08a...300 Du har ikke barn selv, så hold kjeft. Anonymous poster hash: 18fb9...b33 HI har barn, men ikke så små som hun over spurte om. Kanskje lese før du vrenger ut av deg. Anonymous poster hash: fe7b0...47c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #40 Skrevet 9. mai 2014 En 19 åring er for ung til å bli mor. Men man trenger ikke utdannelse for å få barn altså. Anonymous poster hash: 6522c...c2b Tenker jeg også. For ungt for å planlegge barn Men utdannelse er ikke noe krav for å bli forelder. Har det ikke vært for vaskerne har ikke kirurgene kunnet opperere på operasjonsstua. Og hva med søppelmenn, hvordan ville der sett ut rundt advokatens hus hvis ingen har tatt rede på søpla. Anonymous poster hash: 5ad0e...caf
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #41 Skrevet 9. mai 2014 Jeg er ikke i familie med noen av dem. Derfor kan jeg ikke be dem flytte ut eller noe sånt, men de snaker med meg og de jeg sier betyr litt for dem. Jeg trenger derfor råd om hvordan jeg kan overbevise dem om å vente, uten at jeg har noen "tvangsmidler" å ty til. HIAnonymous poster hash: 8e08a...300 Har du et lite barn eller kan du alliere deg med noen som har baby / lite barn? La dem passe barnet en hel helg, betale utgiftene til barnet iløpet av helgen og se om de fortsatt synes det er like kjekt.Anonymous poster hash: 5d53e...5f0 Nei, jeg har ikke så små barn selv. Ikke kjenner jeg noen andre de kunne låne av heller, ellers hadde det vært en idee. En helg hadde kansje vært lite, men en uke hvor de måtte kombinere barnepass av mine litt større unger med jobb, få til levering og hentig i barnehagn, handling, hjelp med lekser, transport til brsdager og trenin for eldste samt husarbeid og kansje en dugnad kunne de nok hatt godt av. Anonymous poster hash: 8e08a...300 Du har ikke barn selv, så hold kjeft.Jeg har barn, men ikke små barn. Uansett går det an å være bekymret for unge mennesker man er glad i. Anonymous poster hash: 18fb9...b33 Anonymous poster hash: 8e08a...300
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #42 Skrevet 9. mai 2014 En 19 åring er for ung til å bli mor. Men man trenger ikke utdannelse for å få barn altså. Anonymous poster hash: 6522c...c2b Tenker jeg også. For ungt for å planlegge barn Men utdannelse er ikke noe krav for å bli forelder. Har det ikke vært for vaskerne har ikke kirurgene kunnet opperere på operasjonsstua. Og hva med søppelmenn, hvordan ville der sett ut rundt advokatens hus hvis ingen har tatt rede på søpla. Anonymous poster hash: 5ad0e...caf Hvorfor er da en 19åring ikke gammel nok om det ikke står på jobb/utdannelse, men bare alder? Ja det er ungt, men det er da like store forskjeller på kvinner på 19 år, som de på 40. Noen er egnet for foreldrerollen, andre ikke. Det er så mange som tror at alle unge voksne elsker fest, alkohol ol. Anonymous poster hash: 55cb7...221
Helene Harepus Skrevet 10. mai 2014 #43 Skrevet 10. mai 2014 En 19 åring er for ung til å bli mor. Men man trenger ikke utdannelse for å få barn altså. Anonymous poster hash: 6522c...c2b Tenker jeg også. For ungt for å planlegge barn Men utdannelse er ikke noe krav for å bli forelder. Har det ikke vært for vaskerne har ikke kirurgene kunnet opperere på operasjonsstua. Og hva med søppelmenn, hvordan ville der sett ut rundt advokatens hus hvis ingen har tatt rede på søpla.Anonymous poster hash: 5ad0e...caf Hvorfor er da en 19åring ikke gammel nok om det ikke står på jobb/utdannelse, men bare alder? Ja det er ungt, men det er da like store forskjeller på kvinner på 19 år, som de på 40. Noen er egnet for foreldrerollen, andre ikke. Det er så mange som tror at alle unge voksne elsker fest, alkohol ol.Anonymous poster hash: 55cb7...221 Det finnes alltid noen som er mer (eller mindre) voksen enn alderen tilsier, men jeg er enig med HI, akkurat disse 19 åringene virker ikke modne nok til å bli foreldre, noe gutten ser ut til å forstå. Jeg tror det er essensielt at alle som ønsker å sette et barn til verden, ikke gjør det før de klarer å stå på egne bein og forsørge seg selv. Noe disse to foreløpig ikke gjør. I første omgang bør de fokusere på å enten ta utdannelse, eller hvis de skal fortsette å jobbe, bør de flytte for seg selv og se hvordan det går. Jeg tror det vil bli mer enn nok utfordring til å begynne med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå