Gå til innhold

Where art thou inspiration??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her er pastalaksen:

500g laks i spisebiter, 500g spaghetti/annen pasta (jeg synes fullkorn er best),1 pakke fersk spinat, 1 boks matfløte, 1 bunt vårløk, eller 1 purre, salt og pepper.

Bruk stor kjele. Kok spaghetti til det er igjen et par minutter, hiv laksen oppi de siste to minuttene, hell av vann, putt oppi hele posen med spinat (derav stor kjele - den krymper jo etterhvert) og finhakka vårløk og purre, salt og pepper, og hell fløten over. Flytt ting forsiktig rundt så du får slapp spinat og alt blanda sammen. Det er dødsgodt, tar max 15 minutter på en vanlig onsdag, og spises av alle, inkl kresent barnebesøk og ikkefiskespisende niese.

Herved testet og godkjent!

:D

Endret av bIomstre
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vi ikke bare flytte sammen vi damene og drikke vin, spise mat og gjøre hagearbeid? Det drømmer jeg om.

Skrevet

Kom gjerne hit. Jeg har mange hundre kvadrat hage som trenger hjelp, og en kjeller full av alkohol jeg ikke drikker. :)

Skrevet

Forresten, jeg vil spise mer kål, for det er så godt og så er det supersunt og koster ingenting. Og en ting er fårikål og nykål med smelta smør og sånt, men jeg husker jo muttern lagde kålruletter og kål i form og sånt, dere sitter ikke på noen gode oppskrifter på sånt?

Her borte lager de kål og kjøttdeigs grateng, veldig god! Hvis du vil kan jeg gi oppskrift på den. Må bare snakke med svigerbeistet først for hun lager den beste...

Skrevet

Forresten, jeg vil spise mer kål, for det er så godt og så er det supersunt og koster ingenting. Og en ting er fårikål og nykål med smelta smør og sånt, men jeg husker jo muttern lagde kålruletter og kål i form og sånt, dere sitter ikke på noen gode oppskrifter på sånt?

Her borte lager de kål og kjøttdeigs grateng, veldig god! Hvis du vil kan jeg gi oppskrift på den. Må bare snakke med svigerbeistet først for hun lager den beste...

Supert, om du orker beistet er jeg evig takknemlig og du har selvsagt overnatting i Oslo om du skal innom! :)

Skrevet

Supert, om du orker beistet er jeg evig takknemlig og du har selvsagt overnatting i Oslo om du skal innom! :)

Da har jeg fått oppskrift! Du får bare unnskylde dårlig språk, det er forbausende vanskelig å oversette....

2 ss olje

ca 1,2 kg hvitkål

1 l vann

2 dl ris (ordentlig ris, ikke sånn hurtigfjas. Noen sverger til grötris)

400 gr kjöttdeig

1 stor lök

2 hvitlöksfedd

salt

pepper

paprikapulver

merian

2 egg

1/2 dl sirup

Skjär opp kålen ( event grovrasp). Varm olje i en kasserolle og surr kålen i ca 5 min. Tilsett vann og småkok kålen myk (15-20 min). Ta så kålen ut av vannet. Kok risen i vannet kålen kokte i. IKKE kast bort overflödig vann! Hakk lök og brun den sammen med kjöttdeigen. Smak til med salt, pepper, hvitlök, paprika og merian. Ta alt opp i en form, også resten av vannet. Tilsett egg og sirup og bland godt. 175 grader i 1 time. La den stå litt för servering. Ha tyttebärsyltetöy til.

Jeg synes denne er god! Möter du en annen finne og av en eller annen grunn diskuterer kålgrateng med h*n vil de sikkert si at sånn lager du ikke gratengen! For moren deres gjorde sånn etc etc....

Skrevet

Da har jeg fått oppskrift! Du får bare unnskylde dårlig språk, det er forbausende vanskelig å oversette....

2 ss olje

ca 1,2 kg hvitkål

1 l vann

2 dl ris (ordentlig ris, ikke sånn hurtigfjas. Noen sverger til grötris)

400 gr kjöttdeig

1 stor lök

2 hvitlöksfedd

salt

pepper

paprikapulver

merian

2 egg

1/2 dl sirup

Skjär opp kålen ( event grovrasp). Varm olje i en kasserolle og surr kålen i ca 5 min. Tilsett vann og småkok kålen myk (15-20 min). Ta så kålen ut av vannet. Kok risen i vannet kålen kokte i. IKKE kast bort overflödig vann! Hakk lök og brun den sammen med kjöttdeigen. Smak til med salt, pepper, hvitlök, paprika og merian. Ta alt opp i en form, også resten av vannet. Tilsett egg og sirup og bland godt. 175 grader i 1 time. La den stå litt för servering. Ha tyttebärsyltetöy til.

Jeg synes denne er god! Möter du en annen finne og av en eller annen grunn diskuterer kålgrateng med h*n vil de sikkert si at sånn lager du ikke gratengen! For moren deres gjorde sånn etc etc....

ps: hvis du ser underveis at den blir for törr så kan du tilsette litt matflöte/ kjöttbuljong

Skrevet

Supert, den skal prøves ut til uka!

Skrevet

Supert, den skal prøves ut til uka!

Du får avgi rapport!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...