Gå til innhold

Where art thou inspiration??


Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg kommer her med en ærbødig og ydmyk forespørsel;

 

Kan dere legge ut forslag eller hva dere har til middag?

 

Jeg leter etter middagsinspirasjon og det er noe enklere her siden 1. Dere er knall 2. Dere har unger og lager trolig ikke blåskjell med ertesaus og purreskum (hvertfall ikke på en hverdag) 3. Dere har vist før at dere gidder å hjelpe en lettere uinspirert sjel

 

😄

 

Dessuten det kan jo hende at jeg ikke er alene i dette middagshelvetet og trenger litt nye ideer.

 

Så får å sparke i gang lista så kommer våre høydare:

 

Hjemmelaget fiskegrateng

Hjemmelagde fiskepinner/kyllingsnuggets (same wrapping, different content)

Pasta med hjemmelagd saus (både med og uten kjøtt)

Tako med enten skjell eller lefser

Crisp kylling Tako

Grillet kylling med salat og pita brød

Tomatsuppe (type barnas fra tårå)

Pannekaker (gjerne når størsten har med noen hjem)

Torsk med rømme, tomater og gressløk

Makaroni og kjøttpudding i en mild tomatsaus

Shepherd's pie (den fra rema heftet)

 

Og idag vurderer jeg polpette risoni eller på godt norsk - kyllingboller med pasta! Mulig det kommer på insta😄😄😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få tak i Lutens pasta med laks og spinat. Knallgodt, men husker ikke oppskriften.

Skrevet

Her er pastalaksen:

 

500g laks i spisebiter, 500g spaghetti/annen pasta (jeg synes fullkorn er best),1 pakke fersk spinat, 1 boks matfløte, 1 bunt vårløk, eller 1 purre, salt og pepper.

 

Bruk stor kjele. Kok spaghetti til det er igjen et par minutter, hiv laksen oppi de siste to minuttene, hell av vann, putt oppi hele posen med spinat (derav stor kjele - den krymper jo etterhvert) og finhakka vårløk og purre, salt og pepper, og hell fløten over. Flytt ting forsiktig rundt så du får slapp spinat og alt blanda sammen. Det er dødsgodt, tar max 15 minutter på en vanlig onsdag, og spises av alle, inkl kresent barnebesøk og ikkefiskespisende niese.

 

Åh, takk for inspirasjon til shepherd's pie, det er det årevis siden jeg har spist!

Skrevet

Forresten, jeg vil spise mer kål, for det er så godt og så er det supersunt og koster ingenting. Og en ting er fårikål og nykål med smelta smør og sånt, men jeg husker jo muttern lagde kålruletter og kål i form og sånt, dere sitter ikke på noen gode oppskrifter på sånt?

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Grønnsakssuppe med og uten kjøtt.

Salt kjøtt med løksaus og kålrabi.

Ovnsbakt laks med grønnsaker og agurksalat.

Fiskekaker i brun saus.

Kyllingsalat med pasta.

Blomkålsuppe.

Ovnsbakt torsk med grønnsaker.

Svinestek med masse grønnsaker.

Grillmat.

Hjemmelaget pizza.

 

:)

Skrevet

Deler du løksaus-oppskrift, Jigglewiggle? Det er jo så supergodt, men jeg har alltid bare spist det hos muttern. Og når du skriver "saltkjøtt", hvilket stykke kjøtt er det du bruker?

Skrevet

Leste akkurat om en hverdagslasagne, der man istedenfor å lage hvit saus heller hadde ett beger lett creme fraiche i kjøttsausen - tenker å teste.

 

Ja hva har vi til middag? Det burde jeg jo vite ettersom det er jeg som skriver hadlelisten hver uke... Vi er vel litt fastlåst i et mønste ca sånn:

 

Man - ferdigfisk ala fikseboller, fiskekaker eller frossen fiskefilet (som gjerne blir nuggets eller grateng)

Tirs - pasta, veksler mellom bolognese, skinkesaus m/fløte, hvitløks gambas og sitronsaus m/kylling

Ons - fersk fisk (ofte laks, blir det hvit havner den gjerne i en fiskegryte)

Tors - Prøver å passe inn svin/kylling/storfe/vegetar ettersom hva som mangler ift resten av uka...

Fre - hjemmelaget pizza!

Helg - Fritt frem, håper på mye grilling fremover, mest vanlige søndagsrett er en hel kylling.

 

Bruker Rema appen en del til hverdags, i dag er det kylling diavola fra den. Suppe på de travleste dagene fylt med fritidsaktiviteter. Ellers var blåskjell med ertesaus et flott forslag, mine to kresene liker nemlig akkurat de to tingene kjempegodt!

Skrevet

Forresten, jeg vil spise mer kål, for det er så godt og så er det supersunt og koster ingenting. Og en ting er fårikål og nykål med smelta smør og sånt, men jeg husker jo muttern lagde kålruletter og kål i form og sånt, dere sitter ikke på noen gode oppskrifter på sånt?

Har en spennende kokebok som er noen tiår eldre enn meg selv. Kan ta en titt etter kålretter i den senere. I skrivende stund tar mannen powernap på rommet med bøker, så det må vente litt. :)

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Deler du løksaus-oppskrift, Jigglewiggle? Det er jo så supergodt, men jeg har alltid bare spist det hos muttern. Og når du skriver "saltkjøtt", hvilket stykke kjøtt er det du bruker?

Spør, og du skal få :)

 

Smør og mel til jevning

1 spiseskje sukker

1/2 kork eddik

Kraft fra kjøtt (salt eller vann etter behov)

Pepper

1 stk finhakket løk

 

Bruker svinekjøtt fra lårdelen :)

Skrevet

Populære middager her i huset

 

Gulrotsuppe med ingefær og koriander

Paprikasuppe

Lasagne

Pasta med hvitsaus, spinat, erter og parmesan. Varier med skinke, bacon, laks, kylling +++

Kyllingfilèt med byggryn (i stede for ris) wokgrønnsaker, yoghurtdressing 

Kyllinggryte - thai el indiskispriert med basmati ris

Pitabrød eller wraps med svinekjøtt eller kylling, salat, mangosalsa, ulike grønnsaker, rømmedressing

Gulasj

Hjemmelagde hamburgere med finhakket chorizo i karbonadedeigen

Fiskeburgere med gressløkrømme, grove burgerbrød

Ovnsbakt laks/ørret med sesamfrø og soya, grønnsaksris (wokgrønnsaker og ris blandet)

 

Hvitfisk i tomatform - masse grønnsaker, hermetiske tomater, urter, salt, pepper, worshestershire og tabasco i ovnen på 200ci ca 15- 20 min, legg deretter torsk/sei/kveite etc i passe biter (salt, pepper, revet sitron) på toppen og la det stå i 8-12 min til, komer an på hvor godt stekt du liker fisken og tykkelsen) Serveres med ris, pasta, poteter, byggryn....

 

 

Og ja, ikke glem pannekaker ;) Jeg lager grove uten sukker. Jeg er rimelig lei blåbær/bacon varianten så jeg har alltid en buffet av tilbehør. Jeg pleier å spise pannekaker med feta, bacon, acaciehonning og valnøtter ;)

 

Hver fredag er pizza og filmkveld, den kommer jeg ikke unna

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg legger til polpette risoni eller polpette casarecce som det ble på lista. Minsten satt bare å smattet, størsten gomlet innpå og erklærte høyt " mamma du måååå bli kokk"! Før var det pappa som skulle være kokken og jeg skulle være serviettern:)

 

Og attpåtil tok det knapt en halvtime å lage!

 

På oversatt norsk ble det da kyllingboller (lagd fra bånn av) med pasta i en estragonsaus (eller i en ekstrakonsert som iPad mener er mer riktig)

Skrevet

Forresten, jeg vil spise mer kål, for det er så godt og så er det supersunt og koster ingenting. Og en ting er fårikål og nykål med smelta smør og sånt, men jeg husker jo muttern lagde kålruletter og kål i form og sånt, dere sitter ikke på noen gode oppskrifter på sånt?

Håper dette kan være noe i samme gate som det du husker. :)

Stor kålrulett (4 porsjoner)

1 kålhode

salt

400g medisterdeig

1 egg

2dl kokte byggryn

2dl melk

1 ts salt

1kryddermål pepper

2 ss smør

ca. 2 dl buljong

 

1. Kok kålhodet i saltet vann til de ytterste bladene er myke og lett kan skjæres løs. Du skal løsne alle de store bladene.

 

2. Sett stekovnen på 200 grader.

 

3. Bland sammen medisterdeig, egg, byggryn, melk, salt og pepper. Arbeid farsen godt. Den skal ikke være for fast.

 

4. Legg kålblader litt oppå hverandre så de danner en bunn. Form den spedde deigen som en bolle oppå kålbladene. Dekk rikelig med kålblader. Bind det hele sammen vet hjelp av hyssing.

 

5. Plasser ruletten i en smurt ildfast form. Legg små smørklatter på toppen.

 

6. Sett formen i stekovnen, hell ved buljongen. La kålruletten steke i ca 60 minutter. Øs den av og til med sjyen som danner seg i formen.

 

7. Skjær den ferdige kålruletten i skiver og server med kokte poteter og tomatsaus.

 

Alternativ: Små ruletter.

Legg 1 ss av farsen i hvert kålblad. Brett sammen som en liten pakke og legg disse tett ved siden av hverandre i en kasserolle. Skjøten må være ned. Hell på buljong og kok i 45 minutter. Kålrulettene kan stekes til slutt.

 

Kålruletter egner seg for dypfrysing.

Skrevet

Det et bare å si fra hvis noen vil ha oppskrift på for eksempel blåskjellgrateng, sherrygratinert krabbe, makrellsuppe, tunfiskfrikasse, ål i hvitvin, oksehaler i tomat, kjøttkaker med lever, sprengt lever, nyrer i sennepssaus, hvit bønnepudding, selleribiff, og en rekke andre merkeligheter som jeg personlig enten har prøvd, eller skal prøve. Denne kokeboka er helt sprø! Og hvis noen har en ku i nærheten, har jeg for eksempel dessertoppskrifter som krever råmelk og nysilt melk. Eller frister det mer med en surmelksfromasj?

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Det et bare å si fra hvis noen vil ha oppskrift på for eksempel blåskjellgrateng, sherrygratinert krabbe, makrellsuppe, tunfiskfrikasse, ål i hvitvin, oksehaler i tomat, kjøttkaker med lever, sprengt lever, nyrer i sennepssaus, hvit bønnepudding, selleribiff, og en rekke andre merkeligheter som jeg personlig enten har prøvd, eller skal prøve. Denne kokeboka er helt sprø! Og hvis noen har en ku i nærheten, har jeg for eksempel dessertoppskrifter som krever råmelk og nysilt melk. Eller frister det mer med en surmelksfromasj?

Ha ha, æsj! 😆

Skrevet

Det et bare å si fra hvis noen vil ha oppskrift på for eksempel blåskjellgrateng, sherrygratinert krabbe, makrellsuppe, tunfiskfrikasse, ål i hvitvin, oksehaler i tomat, kjøttkaker med lever, sprengt lever, nyrer i sennepssaus, hvit bønnepudding, selleribiff, og en rekke andre merkeligheter som jeg personlig enten har prøvd, eller skal prøve. Denne kokeboka er helt sprø! Og hvis noen har en ku i nærheten, har jeg for eksempel dessertoppskrifter som krever råmelk og nysilt melk. Eller frister det mer med en surmelksfromasj?

Så utrolig kult, hva heter boka?

Skrevet

 

 

Det et bare å si fra hvis noen vil ha oppskrift på for eksempel blåskjellgrateng, sherrygratinert krabbe, makrellsuppe, tunfiskfrikasse, ål i hvitvin, oksehaler i tomat, kjøttkaker med lever, sprengt lever, nyrer i sennepssaus, hvit bønnepudding, selleribiff, og en rekke andre merkeligheter som jeg personlig enten har prøvd, eller skal prøve. Denne kokeboka er helt sprø! Og hvis noen har en ku i nærheten, har jeg for eksempel dessertoppskrifter som krever råmelk og nysilt melk. Eller frister det mer med en surmelksfromasj?

Så utrolig kult, hva heter boka?

Norske matretter fra dagligbordet. (Anny Bjerkebæk)

 

Og det høres helt fjernt ut helt til man ser den er utgitt av Norsk Kunstforlag AS, da blir det logisk.

Skrevet (endret)

 

 

Det et bare å si fra hvis noen vil ha oppskrift på for eksempel blåskjellgrateng, sherrygratinert krabbe, makrellsuppe, tunfiskfrikasse, ål i hvitvin, oksehaler i tomat, kjøttkaker med lever, sprengt lever, nyrer i sennepssaus, hvit bønnepudding, selleribiff, og en rekke andre merkeligheter som jeg personlig enten har prøvd, eller skal prøve. Denne kokeboka er helt sprø! Og hvis noen har en ku i nærheten, har jeg for eksempel dessertoppskrifter som krever råmelk og nysilt melk. Eller frister det mer med en surmelksfromasj?

Så utrolig kult, hva heter boka?

Norske matretter fra dagligbordet. (Anny Bjerkebæk)

 

Og det høres helt fjernt ut helt til man ser den er utgitt av Norsk Kunstforlag AS, da blir det logisk.

 

Anny Bjerkebæk...hun må da ha vært matskribent i et av bestemors ukeblader? Kjent navn...man googler...jada, og hun er akkurat død: http://brittkasin.blogg.no/1389363359_anny_bjerkebk_til_min.html

Endret av sug lut
Skrevet

 

 

 

 

Det et bare å si fra hvis noen vil ha oppskrift på for eksempel blåskjellgrateng, sherrygratinert krabbe, makrellsuppe, tunfiskfrikasse, ål i hvitvin, oksehaler i tomat, kjøttkaker med lever, sprengt lever, nyrer i sennepssaus, hvit bønnepudding, selleribiff, og en rekke andre merkeligheter som jeg personlig enten har prøvd, eller skal prøve. Denne kokeboka er helt sprø! Og hvis noen har en ku i nærheten, har jeg for eksempel dessertoppskrifter som krever råmelk og nysilt melk. Eller frister det mer med en surmelksfromasj?

Så utrolig kult, hva heter boka?
Norske matretter fra dagligbordet. (Anny Bjerkebæk)

 

Og det høres helt fjernt ut helt til man ser den er utgitt av Norsk Kunstforlag AS, da blir det logisk.

Anny Bjerkebæk...hun må da ha vært matskribent i et av bestemors ukeblader? Kjent navn...man googler...jada, og hun er akkurat død: http://brittkasin.blogg.no/1389363359_anny_bjerkebk_til_min.html

Da har jeg veldig trua på de kålrulettene. De er nemlig hennes de også. :) For øvrig er boka full av fine og mindre sære oppskrifter også.

Gjest beef sister
Skrevet

Noe trenger litt tid på å stå i ovnen og alt det der, men stort sett lager det seg selv (kan jo kjøpes ferdig også, mye av det):

 

Ovnsbakt laks, grønnsaker og smørkokt mais
Vegetarlasagne
Hummus, salat og olivenbrød
Spinatburgere/Linseburgere med fruktsalsa
Fylte paprika
Falafel i pita med mozzarella, hummus og fersk spinat
Macaroni & cheese
Risotto og sopp
Pestopasta og salat (masse sitron er et must)
Vårruller (det kan være litt tidkrevende, da)
Blomkålsuppe
Soppsuppe
Tomatsuppe
Potetsuppe
Løksuppe

 

Skrevet

Åh, jeg børstet støv av en gammel klassiker i helgen! Vet ikke om den er fritt etter min mors hode, eller om den var en vanlig 70-tallsrett, nemlig torsk i rosa sjampinjongsaus :D

 

Man tager posjonsstykker av torskefilet (som gjerne kan ha vært frossen) i en ildfast form sammen med skivet sjampinjong i ønsket mengde (vårløk og hvitløk er også lov). Så heller man over en boks med fløte som man har ristet med 1 ss tomatpure, salt og pepper. Inn i ovn på 200 grader. Nu koker man poteter og ønsket grønnsak(er), når det er klart er fisken også redo!

 

(Funker også med en hel frossen torskeblokk, men da må man ha mer tålmodighet med stekinga...)

Skrevet

Jeg har også fått løst en del inspirasjonstrøbbel ved å spørre hva ungen ønsker seg - da dukker det gjerne opp ting som er så enkle at jeg har glemt dem. Så i dag skal vi spise kyllingvinger - det har jeg aldri før i hele mitt liv kjøpt, men ungen har fått det hos kompiser, hehe. Og ertepure (nei, jeg gidder ikke finne apostrofen) - grønne erter, en blokk kyllingbuljong og litt av kokevannet i hurtigmixer - og tomatsalat.

Skrevet

Jeg har også fått løst en del inspirasjonstrøbbel ved å spørre hva ungen ønsker seg - da dukker det gjerne opp ting som er så enkle at jeg har glemt dem. Så i dag skal vi spise kyllingvinger - det har jeg aldri før i hele mitt liv kjøpt, men ungen har fått det hos kompiser, hehe. Og ertepure (nei, jeg gidder ikke finne apostrofen) - grønne erter, en blokk kyllingbuljong og litt av kokevannet i hurtigmixer - og tomatsalat.

Ps: litt mynte er godt i ertepureen! :D

Skrevet

 

Jeg har også fått løst en del inspirasjonstrøbbel ved å spørre hva ungen ønsker seg - da dukker det gjerne opp ting som er så enkle at jeg har glemt dem. Så i dag skal vi spise kyllingvinger - det har jeg aldri før i hele mitt liv kjøpt, men ungen har fått det hos kompiser, hehe. Og ertepure (nei, jeg gidder ikke finne apostrofen) - grønne erter, en blokk kyllingbuljong og litt av kokevannet i hurtigmixer - og tomatsalat.

Ps: litt mynte er godt i ertepureen! :D

 

Ah, er det noe jeg har så er det mynte :D

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Til kyklingvinger, så kan man lage dip selv med rømme, hvitløkspepper, paprika, herbamare og frisk gressløk. Blir knallgodt!

 

Og som tilbehør til vel alt, så er karameliserte gulrøtter namorama! Gulrøtter i skiver, ei beta smør, ei spiseskje sukker og en halvliter kyllingbuljong. La koke til gulrøttene er passe kokt, ta de ut med hullsleiv og la væske reduseres helt ned til det er tyktflytende. Her er grensa mellom ok og kull faretruende nær, så vær obs. Når det er ok i konsistens - ha oppi gulrøtter og vend godt så alt dekkes av sausen. Er så utrolig digg!!

Skrevet

Her fikk 6-åringen velge tilbehør til laks i dag, cous cous, tzatziki og selleristang (ble flere grønnsaker og ;) )

 

Spør jeg ungene så er det ofte pannekaker som blir valgt så kjører heller litt på valg av tilbehør 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...