Kathrine. Skrevet 7. mai 2014 #26 Skrevet 7. mai 2014 Må bare forsvare HI i forhold til dere som meiner ho er egoistisk og bare tenker på kva som er best for henne. Ho ER jo ikkje det. Ho fordeler jo tida si mellom mor og svigermor. Skjønner godt at du stiller spm. om nødvendigheten av å gi like mye av tid og andre ting til ei som ikkje gir noke tilbake, kontra dei som gir mye av seg sjølv. Kanskje dere kan være annet hvert år heime og hos dine foreldre. Og invitere begge sider av fam. når dere er heime. Eg ville absolutt vært mest ilag med dine foreldre. Men er motstander av å la folk bli ekskludert i jula.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #27 Skrevet 7. mai 2014 Det er like ille om dere forskjellsbehandler besteforeldrene som at besteforeldrene forskjellsbehandler barnebarna. Anonymous poster hash: 5e817...2b4
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #28 Skrevet 7. mai 2014 Jeg sier drit fult i svigermor, og vær der dere føler dere velkomne og ivaretatt. Det er vel ingenting galt ved å bli vartet opp litt av foreldrene sine vel ! Hvis de ønsker å stryke duken og lage middag så GULL. Ta imot med begge armer. Hva vet vel de andre, kanskje det er dine foreldres måte å vise at de er glade i deg på. Jeg er mye mer hos min mor enn hos svigermor. Rett og slett fordi jeg trives mer hos min egen mor, og vi og sønnen vår er mer ivaretatt iht. helsen hans. Trives barna best hos din mor også ser jeg ingen grunn til å trykke barna på henne i høytider som man stengt tatt gjør så store nettopp for barna. De merker at det ikke er så stas med de de også. Kos deg hos moren og faren din du og gi beng i alle disse som mener at du har moren din som slave. Det er moren din. og hun gjør sikkert dette for å avlaste litt. Når mor får avlastning bli mor en enda bedre mor. Anonymous poster hash: a0cf0...ca3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #29 Skrevet 7. mai 2014 Det er like ille om dere forskjellsbehandler besteforeldrene som at besteforeldrene forskjellsbehandler barnebarna. Anonymous poster hash: 5e817...2b4 For et tåpelig utsagn ! Det er ikke det samme i det hele tatt, av den enkle grunn at barn er barn og voksne er voksne. Voksne er mer utrustet til å takle avvisning enn hva barn er. Dessuten er barn rimelig programertstyrt til å elske foreldre og besteforeldre. Men besteforeldre er ikke nødvendigvis programertstyrt til å elske barnebarna sine. Anonymous poster hash: a0cf0...ca3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #30 Skrevet 7. mai 2014 Det er like ille om dere forskjellsbehandler besteforeldrene som at besteforeldrene forskjellsbehandler barnebarna.Anonymous poster hash: 5e817...2b4 For et tåpelig utsagn ! Det er ikke det samme i det hele tatt, av den enkle grunn at barn er barn og voksne er voksne. Voksne er mer utrustet til å takle avvisning enn hva barn er. Dessuten er barn rimelig programertstyrt til å elske foreldre og besteforeldre. Men besteforeldre er ikke nødvendigvis programertstyrt til å elske barnebarna sine. Anonymous poster hash: a0cf0...ca3 Så da er det greit å forskjellsbehandler barna når de er over 18 og voksne er det det du mener? Anonymous poster hash: 5e817...2b4
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #31 Skrevet 7. mai 2014 Det er et valg som er helt og holdent opp til dere. Man har ikke plikt til å likebehandling besteforeldre! Mye kommer an på mye. Dere må gjøre det som er best for dere. I situasjonen du beskriver forstår jeg veldig godt at det blir "forskjellsbehandling". Anonymous poster hash: 7769d...ff0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #32 Skrevet 7. mai 2014 I vår familie er det min mor som er som din svigermor. Hun sørger voldsomt etter at hun mistet sin mann forbflere år siden og kom se aldri i gjenge igjen. Hun er ung og frisk, men helt inaktiv. Vi forsøker likevel alltid å inkludere henne i det meste fordi hun ikke evner selv å sørge for å holde relasjonene gode. Men jeg har vært sint og frustrert, lei meg og fortvilet, men elger likevel ikke den harde veien. Jeg håper min mor en dag vil innse at viner viktige for henne og blir villig til å gjøre en innsats/vise interesse. Iallefall vil jeg vite at jeg gjorde det beste jeg kunne for at hennes muligheter skulle være åpne. Anonymous poster hash: cad7c...c9e
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #33 Skrevet 7. mai 2014 Kan ikke alle være samlet hos dere da? Videre må jeg si at det høres ut som dere utnytter dine foreldre. Dere har små barn og det kan være lurt lage noen tradisjoner som innebærer at barna ser at dere også fikser istand jul f.eks. Høres jo ut som dine foreldre er slaver hos dere Anonymous poster hash: 92712...600 Vi lager jo til til jul. Vi baker og pynter. Jeg lager til dessert og står for drikkevarer. Mamma og pappa lager julemiddagen og mamma stryker dukene. Når svigermor er her sitter hun i sofaen og venter på å bli servert. Har ikke med seg noe. Hjelpen går begge veier. Vi utnytter dem ikke. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c Gjester, selv om det er deres foreldre,har ikke med seg middagen og stryker duker når de er bedt bort!! Det er det sløveste jeg har hørt på lenge. Anonymous poster hash: bba9b...4e7
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #34 Skrevet 7. mai 2014 Kan ikke alle være samlet hos dere da? Videre må jeg si at det høres ut som dere utnytter dine foreldre. Dere har små barn og det kan være lurt lage noen tradisjoner som innebærer at barna ser at dere også fikser istand jul f.eks. Høres jo ut som dine foreldre er slaver hos dere Anonymous poster hash: 92712...600 Vi lager jo til til jul. Vi baker og pynter. Jeg lager til dessert og står for drikkevarer. Mamma og pappa lager julemiddagen og mamma stryker dukene. Når svigermor er her sitter hun i sofaen og venter på å bli servert. Har ikke med seg noe. Hjelpen går begge veier. Vi utnytter dem ikke. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c Gjester, selv om det er deres foreldre,har ikke med seg middagen og stryker duker når de er bedt bort!! Det er det sløveste jeg har hørt på lenge. Anonymous poster hash: bba9b...4e7 Hehe, ja jeg ser for meg at HI en dag biter seg selv i ræva. Er vel ganske mulig at hun en dad i fremtiden blir lik sin svigermor og at hennes svigerdøtre/ døtre blir å slite med henne;-) Anonymous poster hash: 92712...600
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #35 Skrevet 7. mai 2014 Skjønner hvor du kommer fra Hi! Her er det ganske likt. Foreldrene mine er skilt og har etablert seg på nytt hver for seg. Mamma er kjempepåkoblet og må treffe ungen minst en gang i uken, så lenge hun får lov/passer for oss som hun så fint sier. Min far treffer vi ikke såå ofte, men han stiller alltid opp og er veldig opptatt av ungen på sin måte. Mer det at han ikke vil presse seg på tror jeg. Foreldrene til mannen er ikke særlig tilstedeværende. Nå bor de ikke her noen av dem, og de strever med sitt begge to sikkert. Vi inviterer dem jo hit, og tidvis takker de ja, tidvis ikke. Men jeg kjenner at jeg faktisk skal ha retten til å si noe om hva jeg synes er greit og ikke i mitt hjem. Det er ikke kjekt å invitere på besøk og sitte igjen og føle at man ikke blir verdsatt for det man gjør. Når de, men spesielt svigermor, kommer til duk og dekket bord, forventer at vi skal betale alt, selv om de gjerne bor her en mnd i slengen( da mener jeg mat, strøm, bil som de disponerer, om vi skal ut å spise, om vi skal gjøre noen som helst aktiviteter), og om vi ikke tilbyr det, så spilles det på samvittigheten vår til vi enten avlyser eller tilbyr oss å betale. Nå skal det sies at hun og mannen ikke har mye penger, men det er mest pga at hun er utrolig dårlig på å disponere dem. Vi har heller ikke god råd, men vi klarer oss, og disponerer pengene våres helt annerledes. Når de har vært her fire fem dager, så er vi helt utslitt begge to pga alt det negative fokuset, alt som er stress og problemer. Vi driver "brannslukking" og problemløsning hele tiden. Kjenner det ikke frister å invitere så ofte som vi ellers gjerne ville gjort, og det er mer tiltak å gå til det skritt å gjøre det, fordi vi vet hvordan det blir. Kanskje er vi egoister, men hvorfor i alle dager skal de komme hit og få og få og få, og ikke gi tilbake. Da mener jeg ikke at de skal kjøpe oss ting, degge for oss, men delta og bidra. Lager vi middag, så tilby å vaske opp. Fyll bilen med bensin når det er de som bruker den ol. Og ikke minst den negative stemningen som blir etter noen dager. Det er slitsomt, og sånn ønsker jeg ikke å ha det i mitt hjem, og slik ønsker jeg ikke at datteren min skal oppleve at vi voksne blir når farmor er her heller. Synes ikke du er ego. Synes du skal ha lov til å forvente litt tilbake når det er familie. En relasjon går begge veier, det er alles ansvar, ikke bare deres. Og før noen begynner å si at vi er ego, hun har gitt mannen alt, hun har oppfostret han, fødd på han bla bla bla... sannhet med modifikasjoner... Greit å ikke lese annet i informasjonen en får, enn det som faktisk står... Anonymous poster hash: 857cb...300
Gjest Antarctica Skrevet 7. mai 2014 #36 Skrevet 7. mai 2014 Hun kommer til å bli liggende som hun reder. Om noen år gidder ikke barnebarna treffe henne i det hele tatt, når hun er så lite engasjert i dem. Men å"kutte henne ut" (ikke møte henne på julaften en gang?) er vel litt drøyt? Egentlig kunne dere godt ha henne hos dere til jul, samtidig med foreldrene dine bare én gang. Ikke for å ofre dere eller noe, men kanskje det ville bli synlig for henne hvor lite deltakende hun selv er?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #37 Skrevet 8. mai 2014 Hun kommer til å bli liggende som hun reder. Om noen år gidder ikke barnebarna treffe henne i det hele tatt, når hun er så lite engasjert i dem. Men å"kutte henne ut" (ikke møte henne på julaften en gang?) er vel litt drøyt? Egentlig kunne dere godt ha henne hos dere til jul, samtidig med foreldrene dine bare én gang. Ikke for å ofre dere eller noe, men kanskje det ville bli synlig for henne hvor lite deltakende hun selv er? Det siste forslaget synes jeg var en kjempeide! Samle alle besteforeldrene til julefeiring hos dere Anonymous poster hash: aef90...5df
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #38 Skrevet 8. mai 2014 Mamma er som du beskriver din svigermor, men jeg hadde ALDRI kuttet henne ut! Mamma har stilt opp gjennom hele barndommen, hun har trøstet, gitt klemmer, ryddet, lagd mat, kjørt til trening, heiet på sidelinjen, vært streng, god, gitt meg penger, passet på lekser osv. Hun har alltid vært tilstede. Hun er ikke like mye tilstede nå, men jeg ser på det som at det en min tur. Nå er det min tur til å gi tilbake og ALDRI i verden om jeg hadde betalt henne tilbake med å la henne sitte alene på juleaften. Det er så slemt, så slemt! Hva sier mannen til å droppe hans mor til høytidene? Anonymous poster hash: 2b378...b38
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #39 Skrevet 8. mai 2014 Jeg syntes ikke dere må invitere svigermor hver gang eller føle behov for å være rettferdig. Som man reder ligger man, og din svigermor reder dårlig. En gang innimellom for å holde kontakten kan jo være greit, men jeg syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ville være mer sammen med noen som viser så tydelig at de setter pris på dere (din familie). Svigermor høres veldig egosentrisk ut. Dine foreldre har skjønt at det er et privilegium å ha barnebarn og barn. Din svigermor tenker mest på seg selv. Du høres ut som en god datter. Nei, jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å be din familie mer enn svigermor. Anonymous poster hash: b4c28...c69
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #40 Skrevet 8. mai 2014 Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ønske å tilbringe mer tid med noen som tydeligvis setter pris på samværet. Men man dropper faktisk ikke samvær med noe i høytidene - uansett hvor lite de bidrar! Du kan ikke evrdsette samvær på julaften og nyttårsaften utfra om de bidrar med middagen eller om de er villig til å sitte barrevakt etter at ungene har sovnet! I min familie er jeg vant til atman bidrar med matlaging, matservering osv i høytider. Slik er har det ikke vært i min manns familie. Her forventet svigermor å komme til dekket bord og ferdig middag, mens mine foreldre gjerne bidro med matlaging, hadde med seg dessert, en flaske akkevit osv. Vi har faktisk brukt mye tid på forklare svigermor at hun må hjelpe til og bidra hvis hun forventer å bli bedt bort til en småbanrsfamilie i høytidene. Vi har 4 barn og det sier seg selv at det kan bli hektisk til tider. Da er det ikke lett å sjonglere baking, pynting, husvask, matlaging, unger, julestemning osv. Så her er avtalen at vi feirer jul hjemme hos oss og alle som vil er velkomne til å feire jul sammen med oss mot at de bidrar til fellesskapet. Alle må lage eller ha med seg minst en ting til julemiddagen og en ting til koldtbordet på 1. juledag:). Og sist jul kom faktisk svigermor med ferdigskrelte poteter, ferdigstekt juleskinke og multekrem:) Anonymous poster hash: 6b47e...749
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #41 Skrevet 8. mai 2014 Hun kommer til å bli liggende som hun reder. Om noen år gidder ikke barnebarna treffe henne i det hele tatt, når hun er så lite engasjert i dem. Men å"kutte henne ut" (ikke møte henne på julaften en gang?) er vel litt drøyt? Egentlig kunne dere godt ha henne hos dere til jul, samtidig med foreldrene dine bare én gang. Ikke for å ofre dere eller noe, men kanskje det ville bli synlig for henne hvor lite deltakende hun selv er? Det siste forslaget synes jeg var en kjempeide! Samle alle besteforeldrene til julefeiring hos dere Anonymous poster hash: aef90...5df Jeg syns faktisk ikke noe om å samle alle. Det blir for mange mennesker, for dårlig plass og for mye stress. Ønsker å feire høytider slik det passer vår familie best. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #42 Skrevet 8. mai 2014 Hun kommer til å bli liggende som hun reder. Om noen år gidder ikke barnebarna treffe henne i det hele tatt, når hun er så lite engasjert i dem. Men å"kutte henne ut" (ikke møte henne på julaften en gang?) er vel litt drøyt? Egentlig kunne dere godt ha henne hos dere til jul, samtidig med foreldrene dine bare én gang. Ikke for å ofre dere eller noe, men kanskje det ville bli synlig for henne hvor lite deltakende hun selv er? Det siste forslaget synes jeg var en kjempeide! Samle alle besteforeldrene til julefeiring hos dere Anonymous poster hash: aef90...5df Jeg syns faktisk ikke noe om å samle alle. Det blir for mange mennesker, for dårlig plass og for mye stress. Ønsker å feire høytider slik det passer vår familie best. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c Svigermor er 1 ekstra person. Hvor mye mer stress kan det medføre? Anonymous poster hash: 2b378...b38
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #43 Skrevet 8. mai 2014 Hun kommer til å bli liggende som hun reder. Om noen år gidder ikke barnebarna treffe henne i det hele tatt, når hun er så lite engasjert i dem. Men å"kutte henne ut" (ikke møte henne på julaften en gang?) er vel litt drøyt? Egentlig kunne dere godt ha henne hos dere til jul, samtidig med foreldrene dine bare én gang. Ikke for å ofre dere eller noe, men kanskje det ville bli synlig for henne hvor lite deltakende hun selv er? Det siste forslaget synes jeg var en kjempeide! Samle alle besteforeldrene til julefeiring hos dere Anonymous poster hash: aef90...5df Jeg syns faktisk ikke noe om å samle alle. Det blir for mange mennesker, for dårlig plass og for mye stress. Ønsker å feire høytider slik det passer vår familie best. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c Svigermor er 1 ekstra person. Hvor mye mer stress kan det medføre? Anonymous poster hash: 2b378...b38 De er fire. Hennes foreldre og hennes datter. Anonymous poster hash: 0b823...c4c
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #44 Skrevet 8. mai 2014 Det er like ille om dere forskjellsbehandler besteforeldrene som at besteforeldrene forskjellsbehandler barnebarna.Anonymous poster hash: 5e817...2b4 For et tåpelig utsagn ! Det er ikke det samme i det hele tatt, av den enkle grunn at barn er barn og voksne er voksne. Voksne er mer utrustet til å takle avvisning enn hva barn er. Dessuten er barn rimelig programertstyrt til å elske foreldre og besteforeldre. Men besteforeldre er ikke nødvendigvis programertstyrt til å elske barnebarna sine. Anonymous poster hash: a0cf0...ca3 Så da er det greit å forskjellsbehandler barna når de er over 18 og voksne er det det du mener? Anonymous poster hash: 5e817...2b4 Nei , det er ikke det jeg mener, og et barn vil alltid være ett "barn" i forhold til sine foreldre. Det er en forskjellig makt balanse. Jeg vil alltid se på min mor som min mor selv om jeg er nærmere 30 åra. Du klarer sikkert å forstå hvis du ikke legger den vanskelige siden til Anonymous poster hash: a0cf0...ca3
Gjest Antarctica Skrevet 11. mai 2014 #45 Skrevet 11. mai 2014 Hun kommer til å bli liggende som hun reder. Om noen år gidder ikke barnebarna treffe henne i det hele tatt, når hun er så lite engasjert i dem. Men å"kutte henne ut" (ikke møte henne på julaften en gang?) er vel litt drøyt? Egentlig kunne dere godt ha henne hos dere til jul, samtidig med foreldrene dine bare én gang. Ikke for å ofre dere eller noe, men kanskje det ville bli synlig for henne hvor lite deltakende hun selv er? Det siste forslaget synes jeg var en kjempeide! Samle alle besteforeldrene til julefeiring hos dere Anonymous poster hash: aef90...5df Jeg syns faktisk ikke noe om å samle alle. Det blir for mange mennesker, for dårlig plass og for mye stress. Ønsker å feire høytider slik det passer vår familie best. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c Svigermor er 1 ekstra person. Hvor mye mer stress kan det medføre? Anonymous poster hash: 2b378...b38 De er fire. Hennes foreldre og hennes datter. Anonymous poster hash: 0b823...c4c Men pleier dere å be alle 4 når dere har henne der til jul annet hvert år?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2014 #46 Skrevet 11. mai 2014 Har ikke lest de andre svarene, men dere forstår som umodne mennesker som burde ta ansvar for egne barn og egne høytider snart. Hva om dere inviterer på 17. Maifeiring i år? Er det ikke på tide, synes du? Kanskje moren din setter pris på den "luksus" det er å komme til dekket bord, for en gangs skyld? Anonymous poster hash: 68b7c...e95
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2014 #47 Skrevet 11. mai 2014 Hun kommer til å bli liggende som hun reder. Om noen år gidder ikke barnebarna treffe henne i det hele tatt, når hun er så lite engasjert i dem. Men å"kutte henne ut" (ikke møte henne på julaften en gang?) er vel litt drøyt? Egentlig kunne dere godt ha henne hos dere til jul, samtidig med foreldrene dine bare én gang. Ikke for å ofre dere eller noe, men kanskje det ville bli synlig for henne hvor lite deltakende hun selv er? Det siste forslaget synes jeg var en kjempeide! Samle alle besteforeldrene til julefeiring hos dere Anonymous poster hash: aef90...5df Jeg syns faktisk ikke noe om å samle alle. Det blir for mange mennesker, for dårlig plass og for mye stress. Ønsker å feire høytider slik det passer vår familie best. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c Svigermor er 1 ekstra person. Hvor mye mer stress kan det medføre? Anonymous poster hash: 2b378...b38 De er fire. Hennes foreldre og hennes datter. Anonymous poster hash: 0b823...c4c Men pleier dere å be alle 4 når dere har henne der til jul annet hvert år? Ja, det skrev hun tidligere. Anonymous poster hash: 28c8c...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå