Gå til innhold

Å behandle besteforeldrene til barna ulikt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i samme by som mine foreldre og mannens mor (faren hans er døs, moren har ny kjæreste som hun ikke bor sammen med).

Alle tre er i full jobb.

Den første tiden etter at vi fikk barn spurte vi annenhver gang etter barnepass når vi trengte det (ikke så veldig ofte). Mine foreldre svarte alltid ja og de kjøpte senger og alt annet utstyr til barna slik at vi ikke trenger å pakke noe når de skal sove der.

Min svigermor har vært vanskeligere å be, og dersom hun passet ungene ville hun gjøre det hos oss. Èn gang vi hadde vært i et bryllup kom hun inn på soverommet vårt 09.30 neste morgen og sa at hun måtte dra fordi det var blitt så fint vær at hun ville ikke sitte inne (som om hun ikke kunne ta med ungene ut).

Når mine foreldre passer tar de med ungene på bading, i fornøyelseparker, på hytteturer osv.

Etterhvert har det blitt til at ungene har et mye nærmere forhold til mine foreldre enn til mannens mor. Hun har ikke hatt dem alene de siste to årene, og nå syns vi ikke hun kjenner dem godt nok til at de skal sove der. Hun er kanskje innom èn gang per mnd i èn time. Inviterer oss aldri til seg. Viser ingen interesse for oss eller ungene i det daglige.

Så er det høytidene da. Vi har pleid å være hos mine foreldre annenhver høytidsdag, og invitert mannens mor annenhver til oss (for hun orker ikke lage til noe).

Vi syns det er deilig å kunne dra rett til duk og dekket bord på 17 mai istedenfor å komme hjem etter tog og leker for så å ha gjester. Syns også det er deilig å få julematen ferdig tilberedt og dukene strøket slik mine foreldre gjør når de er her på julaften.

Kort oppsummert har vi alle (inkludert mannen) et mye nærmere forhold til mine foreldre enn til hans mor, og ønsker å benytte oss av den luksusen det er å tilbringe høytider sammen med dem. Går dette an å gjøre? Eller "må" vi sørge for å invitere henne annenhver gang?

Anonymous poster hash: 0b823...c4c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke alle være samlet hos dere da?

Videre må jeg si at det høres ut som dere utnytter dine foreldre. Dere har små barn og det kan være lurt lage noen tradisjoner som innebærer at barna ser at dere også fikser istand jul f.eks. Høres jo ut som dine foreldre er slaver hos dere😳

Anonymous poster hash: 92712...600

Skrevet

Det er jo bare å spørre henne hva hun vil. Kan det være en mulighet å invitere henne til dine foreldre? Da har hun ihvertfall et tilbud om å være med dere.

Anonymous poster hash: 6ec11...f46

Skrevet

Videre må jeg si at det høres ut som dere utnytter dine foreldre. Dere har små barn og det kan være lurt lage noen tradisjoner som innebærer at barna ser at dere også fikser istand jul f.eks. Høres jo ut som dine foreldre er slaver hos dere

Vi lager jo til til jul. Vi baker og pynter. Jeg lager til dessert og står for drikkevarer. Mamma og pappa lager julemiddagen og mamma stryker dukene. Når svigermor er her sitter hun i sofaen og venter på å bli servert. Har ikke med seg noe.

Hjelpen går begge veier. Vi utnytter dem ikke.

Hi

Skrevet

Det er jo bare å spørre henne hva hun vil. Kan det være en mulighet å invitere henne til dine foreldre? Da har hun ihvertfall et tilbud om å være med dere.

Jeg syns ikke det er naturlig å ta henne med til mine foreldre. Da måtte i tilfelle de ha foreslått det og det har de ikke gjort.

Hi

Skrevet

Videre må jeg si at det høres ut som dere utnytter dine foreldre. Dere har små barn og det kan være lurt lage noen tradisjoner som innebærer at barna ser at dere også fikser istand jul f.eks. Høres jo ut som dine foreldre er slaver hos dere

Vi lager jo til til jul. Vi baker og pynter. Jeg lager til dessert og står for drikkevarer. Mamma og pappa lager julemiddagen og mamma stryker dukene. Når svigermor er her sitter hun i sofaen og venter på å bli servert. Har ikke med seg noe.

Hjelpen går begge veier. Vi utnytter dem ikke.

Hi

Beklager- da misforsto jeg. Eller jeg leste det som sto og der sto det alt dine foreldre gjorde og at dere likte luksusen. Så var lett å misforsto.

Hadde ikke godt feire annenhver jul med noen som er så lite interessert. Når hun ikke gidder bry seg så mye i hverdagen; hvorfor skal hun "få" høytidene?

Kan hun bes til dine foreldre?

Evt at dere starter å feire hjemme og ber alle sammen.

Skrevet

Jeg syns ikke det er naturlig å ta henne med til mine foreldre. Da måtte i tilfelle de ha foreslått det og det har de ikke gjort.

Hi

Start egne tradisjoner hjemme da. Er vel ikke unormalt det da. Da kan dine foreldre komme hvert år og også mannen sin mor om hun ønsker.

Skrevet

Hi

Start egne tradisjoner hjemme da. Er vel ikke unormalt det da. Da kan dine foreldre komme hvert år og også mannen sin mor om hun ønsker.

Julaften feirer vi alltid hjemme og vi inviterer dem annenhvert år. Har ikke lyst til å ha alle sammen her.

17 mai syns jeg det er deilig å dra bort på middag etter en utrolig hektisk dag. Da har jeg ikke lyst til å styre her hjemme.

Nyttårsaften reiser vi annenhvert år til mine foreldre, der får vi servert middag og jeg har med dessert og drikke. Etter ungene har lagt seg drar vi til venner mens mine foreldre passer ungene. Det andre året inviterer vi mannens mor. Hun kommer tomhendt og drar når ungene skal legge seg. Så sitter vi her alene med mindre noen venner har barnevakt og kommer til oss.

Så for vår familie er det absolutt best å feire høytider sammen med mine foreldre.

Hi

Skrevet

Mine svigerforeldre bor en time unna. De gjør aldri noe, aldri ute på noe. Ungene ser dem sjelden pga avstand. (Pensjonister med god helse)

Ungene her på 10 og 12 tar toget alene til svigers nå. Ungene elsker å være der. De har tid til å prate og spille kort med dem. Farmor lærer dem å steke vafler og ellers er det avslapping og ro!

Vi lager våre egne tradisjoner. Jul har vi hatt annenhver. Nå har vi bestemt at vi vil være hjemme på jul. De som vil kan komme til oss! :-)

Jeg syns det er dumt at du ikke prøver å se hva farmor har å tilføre barna dine. Barn trenger ikke dyrepark, sirkus og stress og mas hele tiden.

Kan hende farmor ville likt bedre å hatt bare et barn om gangen? Fantastisk for barna å få tid og oppmerksomhet alene med en voksen.

Kan hende barna dine roter og herjer hos farmor slik at hun helst vil være hos dere der det er tilrettelagt for barna?

Anonymous poster hash: 1c0fb...680

Skrevet

Hvis du ikke vil ha alle hjemme hos deg hvert år når du har muligheten til der, så bør dere fortsette slik dere gjør nå.

Anonymous poster hash: c541d...02a

Skrevet

Er ikke rart du liker best aa vaere med dine foreldre, de er jo barnevakt og slaver i ett!

Anonymous poster hash: f330c...238
Skrevet

Mine svigerforeldre bor en time unna. De gjør aldri noe, aldri ute på noe. Ungene ser dem sjelden pga avstand. (Pensjonister med god helse)

Ungene her på 10 og 12 tar toget alene til svigers nå. Ungene elsker å være der. De har tid til å prate og spille kort med dem. Farmor lærer dem å steke vafler og ellers er det avslapping og ro!

Vi lager våre egne tradisjoner. Jul har vi hatt annenhver. Nå har vi bestemt at vi vil være hjemme på jul. De som vil kan komme til oss! :-)

Jeg syns det er dumt at du ikke prøver å se hva farmor har å tilføre barna dine. Barn trenger ikke dyrepark, sirkus og stress og mas hele tiden.

Kan hende farmor ville likt bedre å hatt bare et barn om gangen? Fantastisk for barna å få tid og oppmerksomhet alene med en voksen.

Kan hende barna dine roter og herjer hos farmor slik at hun helst vil være hos dere der det er tilrettelagt for barna?

Anonymous poster hash: 1c0fb...680

Har virkelig prøvd å se om hun kan ha noe å tilføre dem. Har spurt om hun kan ha bare et barn. Sist i forrige uke spurte jeg om hun kunne hente i barnehagen og ha det ene barnet i to timer da mannen var bortreist og jeg og det andre barnet begge skulle til frisøren. Det kunne hun ikke fordi hun ville gå en tur i det fine været.

Barna mine er fredelige og roter ikke mye.

Hi

Skrevet

Er ikke rart du liker best aa vaere med dine foreldre, de er jo barnevakt og slaver i ett!

Anonymous poster hash: f330c...238

Ok, jeg  må visst fortelle hva vi gjør for dem så dere ikke skal tro vi utnytter dem.

- jeg leverer hver jul 7 kakesorter (jeg er flinkere å bake enn min mor)

- jeg lager mat hver gang min mor skal ha klubb og serverer henne og venninnene hennes

- jeg handler alle julegaver for dem (de liker ikke å gå på shopping)

- jeg ordner selvangivelse og praktiske ting

- jeg baker slik at fryseren deres til enhver tid inneholder gjærbakst som min far elsker

Vi hjelper også svigermor med en del forskjellige ting, men der får vi ingenting igjen.

Hi

Skrevet

Hvis du ikke vil ha alle hjemme hos deg hvert år når du har muligheten til der, så bør dere fortsette slik dere gjør nå.

Men hvorfor må vi yte til et voksent oppegående menneske som ikke gir noe tilbake?

Hi

Skrevet

Har svigermor noen andre å tilbringe høytider med, så hun ikke blir sittende alene? I så fall - og med mindre det blir sårt for mannen din - synes jeg dere godt kan holde dere til din familie. Jeg synes dessuten det er helt greit at foreldre skjemmer sine voksne barn bort litt. For dem er det sikkert bare kjempehyggelig og godt å føle at noen trenger dem!

Anonymous poster hash: 59702...5a2

Skrevet

Her har dere nok ulike oppfatninger av hvordan hun skal være farmor. Du er tydeligvis veldig mye sammen med dine egne foreldre og har dette forholdet som mal. Syns du må akseptere hvordan svigermor er. Du får ikke forandret på det.

Jeg hadde fortsatt å feire slik vi ville selv når hun ikke er interessert.

Anonymous poster hash: 4d82b...7dd

Skrevet

Men om noen år er jo barna deres gamle nok til å være oppe hele nyttårsaften så da drar dere vel verken ut eller sitter alene. Du må jo ikke basere markering av høytidsdager på hvem som passer mest og lager mat??

Du høres lite løsningsorientert ut, og har vist allerede bestemt deg.

Skrevet

Har svigermor noen andre å tilbringe høytider med, så hun ikke blir sittende alene? I så fall - og med mindre det blir sårt for mannen din - synes jeg dere godt kan holde dere til din familie. Jeg synes dessuten det er helt greit at foreldre skjemmer sine voksne barn bort litt. For dem er det sikkert bare kjempehyggelig og godt å føle at noen trenger dem!

Ja, hun har en yngre datter som bor hjemme og foreldrene sine, men da er det jo hun som må lage til, og det vil hun jo gjerne unngå..

Hi

Skrevet

Ja, hun har en yngre datter som bor hjemme og foreldrene sine, men da er det jo hun som må lage til, og det vil hun jo gjerne unngå..

Hi

Snakk med henne da. Si at hun fikser dessert og drikkevarer f.eks.

Skrevet

Høres rett og slett ut som en kjerring. Skjønner godt du ikke har lyst til å være hos henne.

Skrevet

Men husk nå at hun er mor til din mann. Hun som har sørget for han i alle år. Men nå gir hun dere ikke nok tilbake med barnebarna!? Hun er jo familie. Må man betale for seg da?

Anonymous poster hash: 8b50f...5fb
Skrevet

Men hvorfor må vi yte til et voksent oppegående menneske som ikke gir noe tilbake?

Hi

Trodde familier var til for å ginuten å forvente å få noe tilbake jeg.. At hun har servert din mann i alle år og oppdratt han til å bli den han er teller nok ikke? At hun kanskje ikke tør delta i frykt for at du da skal bli grinete er en mulighet?

Skrevet

Nå har vi ikke et så skjevt forhold til foreldre/svigerforeldre. MEN vi er nå sammen alle sammen i høytidene vi. Det går på omgang mellom hjemmene slik at vi steller til jul hvert 3. år.

Da er alle besteforeldrene med alle stedene.

Anonymous poster hash: fc6f2...da9
Skrevet

Det er jo bare å spørre henne hva hun vil. Kan det være en mulighet å invitere henne til dine foreldre? Da har hun ihvertfall et tilbud om å være med dere.Anonymous poster hash: 6ec11...f46

Jeg syns ikke det er naturlig å ta henne med til mine foreldre. Da måtte i tilfelle de ha foreslått det og det har de ikke gjort.HiAnonymous poster hash: 0b823...c4c
Start egne tradisjoner hjemme da. Er vel ikke unormalt det da. Da kan dine foreldre komme hvert år og også mannen sin mor om hun ønsker.Anonymous poster hash: 92712...600

Julaften feirer vi alltid hjemme og vi inviterer dem annenhvert år. Har ikke lyst til å ha alle sammen her. 17 mai syns jeg det er deilig å dra bort på middag etter en utrolig hektisk dag. Da har jeg ikke lyst til å styre her hjemme. Nyttårsaften reiser vi annenhvert år til mine foreldre, der får vi servert middag og jeg har med dessert og drikke. Etter ungene har lagt seg drar vi til venner mens mine foreldre passer ungene. Det andre året inviterer vi mannens mor. Hun kommer tomhendt og drar når ungene skal legge seg. Så sitter vi her alene med mindre noen venner har barnevakt og kommer til oss. Så for vår familie er det absolutt best å feire høytider sammen med mine foreldre. Hi Anonymous poster hash: 0b823...c4c
For meg høres det ut som det kun er hva som er best for dere som gjelder. Jeg synes du virker en smule egoistisk og selvsentrert, og det høres ut som om du kun drar der det er fordeler for dere å hente. Din svigermor er bare en, mens dine foreldre er to. Da er det langt lettere å bidra.

Anonymous poster hash: 5ff9a...e27

Skrevet

Jeg skjønner et veldig godt. Vi har to sett veldig engasjerte besteforeldre, men mannens far gi oss ingenting, er ikke istand til å hjelpe oss med noe praktisk og krever en del. Det aller aller meste går bare en veg. Så her roterer vi blant de som er engasjerte, o så får mannens far være med der det måtte passe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...