Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #51 Skrevet 9. mai 2014 Her får de lerum sin husholdningssaft. De drikker kun saft begge to så går ca 1stor flaske saft i uka. Synes det er trist å kun drikke vann så her får de saft med god samvittighet. Er selv oppvokst med å kun drikke saft og det gikk helt fint med meg og alle de andre som vokste opp samtidig med meg. Anonymous poster hash: e7966...d65 Hva er grunnlaget for at du mener at "det har gått bra med de som vokste opp med deg"? Det er mye mindre karies hos de som vokser opp nå sammenliknet med foreldregenerasjonen deres (oss). Ja, men det skyldes nok ikke mindre saftdrikking. Det var betydelig mindreårig sukker i omløp nå enn da. Og hovedårsaken til at det likevel var mer karies enn nå kan sees i lys av mindre bruk av fluortannkrem. Det som imidlertid er et stort problem i dag er syreskader pga brus- og juicedrikking, og har ført til at dagens barn/unge har måttet trekke flere tenner enn hva som var vanlig for foreldregenerasjonen. Anonymous poster hash: 84ae8...a4c
Cat.68 Skrevet 9. mai 2014 #52 Skrevet 9. mai 2014 Vi drikker Fun light. Det er tilbakevist for lengst at søtningstoffet er farlig.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #53 Skrevet 9. mai 2014 Her får de lerum sin husholdningssaft. De drikker kun saft begge to så går ca 1stor flaske saft i uka. Synes det er trist å kun drikke vann så her får de saft med god samvittighet. Er selv oppvokst med å kun drikke saft og det gikk helt fint med meg og alle de andre som vokste opp samtidig med meg. Anonymous poster hash: e7966...d65 I alle dager Anonymous poster hash: a345c...3f8
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #54 Skrevet 9. mai 2014 Gir ikke saft. De kan til nød få "Oldefars hjemmelagde saft", men den liker de ikke.. Jeg er ikke sukkerhysterisk eller noe, men saft er ikke noe jeg er vant med å ha i hus, og jeg glemmer rett å slett å kjøpe det. Kanskje jeg burde kjøpe det, siden det tydeligvis er normalt å ha i hus. Anonymous poster hash: 37f1e...e5e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #55 Skrevet 9. mai 2014 Her får de lerum sin husholdningssaft. De drikker kun saft begge to så går ca 1stor flaske saft i uka. Synes det er trist å kun drikke vann så her får de saft med god samvittighet. Er selv oppvokst med å kun drikke saft og det gikk helt fint med meg og alle de andre som vokste opp samtidig med meg. Anonymous poster hash: e7966...d65 Og du kjøper gebiss til barna dine til konfirmasjonen eller? Anonymous poster hash: bc014...7f2
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #56 Skrevet 9. mai 2014 Sjelden vi drikker saft, men når vi gjør det, er det solbærsirup. Anonymous poster hash: 13ba5...5eb
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #57 Skrevet 9. mai 2014 Husholdning eller solbær.. Putter ikke i barnamine gøy ol som smaker Eeee lang vei Anonymous poster hash: 158a8...533
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #59 Skrevet 9. mai 2014 Her får de lerum sin husholdningssaft. De drikker kun saft begge to så går ca 1stor flaske saft i uka. Synes det er trist å kun drikke vann så her får de saft med god samvittighet. Er selv oppvokst med å kun drikke saft og det gikk helt fint med meg og alle de andre som vokste opp samtidig med meg. Anonymous poster hash: e7966...d65 Og du kjøper gebiss til barna dine til konfirmasjonen eller? Anonymous poster hash: bc014...7f2 Trenger nok ikke det gitt. De har fine sterke tenner med null hull. Eldste er 13 og yngste er 1,5 år. Begge de og de to i midten drikker kun saft, spiser enten kake, gele, frukt, sjokoladepudding eller is til dessert hver dag i tillegg. Og vet du ingen av barna er overvektige heller. Slik er jeg vokst opp og slik vil vi ha det. Anonymous poster hash: e7966...d65
stratosku Skrevet 9. mai 2014 #60 Skrevet 9. mai 2014 Hjemmelaget rips, blåbær og solbærsaft. Drikker nesten aldri saft, så det lille vi koker hver høst holder gjennom året- og vel så det
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #62 Skrevet 9. mai 2014 Fun light går det mye i, men drikker mest vann Anonymous poster hash: 236d3...e2b
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #63 Skrevet 9. mai 2014 Ja ja, vi skulle jo alle vært hjerneskadede og dumme vi da som drakk saft hele oppveksten.... Anonymous poster hash: 236d3...e2b
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #64 Skrevet 9. mai 2014 Du som kun gir saft og ikke vann er du lettere tilbakestående? Littegranne bare ? Anonymous poster hash: b3ec9...cdf
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #65 Skrevet 9. mai 2014 Vi vokste da ikke opp med kun saft og juice vi heller, vann er tørstedrikk nr.1 og det har jeg lært av mine foreldre siden jeg var liten. Saft drikker man til risengrynsgrøt. Brus i selskap eller konfirmasjoner. Er ingen som dauer av å drikke hovedsakelig vann. Anonymous poster hash: 6ad9c...189
Salomine Skrevet 9. mai 2014 #66 Skrevet 9. mai 2014 Jeg og barna drikker helst vann. (Sambo drikker saft, fordi vann ikke smaker noe. Vi krangler litt om det.....må det smake så mye da, hensikten er å bli utørst.) Hender vi drikker juice blandet med vann, (hvis det er juice med sterk smak .) Jeg ser på saft med sukker som unødig tilførsel av kalorier, og sukker trenger man heller ikke. Min yngste datter er 1.5 år, og som det skrives over skal ikke barn under 3 ha kunstig søtstoff, (aspartam, aselsufam K osv.) Info om dette fikk jeg senest i hefte fra ernæringsfysiolog for to uker siden, så det har jeg ikke gitt barna, når ikke yngste kan ha blir det feil å gi de andre.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #67 Skrevet 9. mai 2014 Jeg og barna drikker helst vann. (Sambo drikker saft, fordi vann ikke smaker noe. Vi krangler litt om det.....må det smake så mye da, hensikten er å bli utørst.) Hender vi drikker juice blandet med vann, (hvis det er juice med sterk smak .) Jeg ser på saft med sukker som unødig tilførsel av kalorier, og sukker trenger man heller ikke. Min yngste datter er 1.5 år, og som det skrives over skal ikke barn under 3 ha kunstig søtstoff, (aspartam, aselsufam K osv.) Info om dette fikk jeg senest i hefte fra ernæringsfysiolog for to uker siden, så det har jeg ikke gitt barna, når ikke yngste kan ha blir det feil å gi de andre. Nemlig, er akkurat det jeg og funderer på. Vann drikker man for å bli utørst. Med mindre man brekker seg totalt av vann(noe jeg faktisk sliter med å tro at noen gjør) kan jeg ikke skjønne for det første at folk orker å bruke penger på saft og alt mulig annet dritt når vannet er klart hele døgnet i springen? Vil man ha smak er det jo bare å lempe oppi noen skiver sitron og slenge en mugge i kjøleskapet. Anonymous poster hash: 6ad9c...189
monson Skrevet 9. mai 2014 #68 Skrevet 9. mai 2014 mamma liker heller ikke vann, og dermed gjorde ikke jeg det før jeg ble tennåring eller.. drakk seriøst brus eller jus til frokst tillogmed, haha.. ja,ja.. ikke noe som kommer til å gå i arv akkurat, jeg har forresten ikke drukket brus på over 6år nå, og drikker aldri saft. men, selvom jeg drakk brus eller jus tillogmed til frokost når jeg var liten så har jeg bare hatt et hull,(etter at jeg fylte 19) og har ikke noe syreskader på tennene.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #69 Skrevet 9. mai 2014 Lerums med solbær går det mest i. Men hender jeg bytter litt på smakene. Anonymous poster hash: 83b4a...7d5
monson Skrevet 9. mai 2014 #70 Skrevet 9. mai 2014 mamma liker heller ikke vann, og dermed gjorde ikke jeg det før jeg ble tennåring eller.. drakk seriøst brus eller jus til frokst tillogmed, haha.. ja,ja.. ikke noe som kommer til å gå i arv akkurat, jeg har forresten ikke drukket brus på over 6år nå, og drikker aldri saft. men, selvom jeg drakk brus eller jus tillogmed til frokost når jeg var liten så har jeg bare hatt et hull,(etter at jeg fylte 19) og har ikke noe syreskader på tennene. (for jeg brekker meg av melk. så melk var aldri et alternativ hverken som liten eller nå.. )
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #71 Skrevet 9. mai 2014 Da har du hatt flaks, er ikke alle som er velsignet med sterke tenner som tåler så mye syre:) Det skal du være glad for, selv om jeg alltid har drukket vann har jeg elendig tannkvalitet. Tør ikke tenke på hvordan de hadde vært om jeg hovedsakelig drakk brus og saft! Anonymous poster hash: 6ad9c...189
monson Skrevet 9. mai 2014 #72 Skrevet 9. mai 2014 Da har du hatt flaks, er ikke alle som er velsignet med sterke tenner som tåler så mye syre:) Det skal du være glad for, selv om jeg alltid har drukket vann har jeg elendig tannkvalitet. Tør ikke tenke på hvordan de hadde vært om jeg hovedsakelig drakk brus og saft! Anonymous poster hash: 6ad9c...189 det har du nok helt rett i!! haha herregud, jeg skjønner ikke at det er mulig å drikke brus til frokost når jeg "ser tilbake". helt utrolig!!...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #73 Skrevet 9. mai 2014 Da har du hatt flaks, er ikke alle som er velsignet med sterke tenner som tåler så mye syre:) Det skal du være glad for, selv om jeg alltid har drukket vann har jeg elendig tannkvalitet. Tør ikke tenke på hvordan de hadde vært om jeg hovedsakelig drakk brus og saft! Anonymous poster hash: 6ad9c...189 det har du nok helt rett i!! haha herregud, jeg skjønner ikke at det er mulig å drikke brus til frokost når jeg "ser tilbake". helt utrolig!!... Går helt fint å drikke brus til frokost. Jeg drikker kun Pepsi Max og ikke noe annet. Anonymous poster hash: e7966...d65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå