Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Er sikkert jeg som er hysterisk her... Han er snart tre år, og en liten bolle. 15 kg, litt usikker på høyden, men bruker strl 98 i klær (104 litt stort). Han spiser jo helt normalt, havregryn med bittelitt sukker til frokost, lunsj i bhg, litt matboks, middag og kanskje en banan til kvelden (ikke annen kveldsmat).Han får litt lørdagsgodt, men mindre enn de større barna, og ikke noe annet søtt til hverdags. Normalt aktiv gutt. Er det bare babyfett som han vokser av seg? Han har fulgt kurven sin på helsekontroller, men det er en stund siden forrige kontroll. Anonymous poster hash: efb57...27e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Alle er forskjellige! Så lenge han er normalt aktiv og spise variert hadde jeg ikke tenkt på det. De vokser jo i rykk og napp. Plutselig strekker han seg så er han " tynn" igjen Anonymous poster hash: 70029...c53
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 15 kg er då ikkje spesiellt stort for ein gut på snart tre år? Min treåring er nesten 17 kg og innenfor normalvektsområdet. Det veit eg fordi han var veldig rund som eitåring og vil har fulgt nøye med. Anonymous poster hash: b4b9d...427
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Min var god og rund til han plutselig ble syk en lang periode. Etter det har han aldri hentet seg inn og ligger litt under sin kurve. Greit at de har litt å gå på og 15 kg på 98 cm er ikke mye. Anonymous poster hash: 4c996...9f3
LittLykkelig Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Hvorfor spiser han ikke kvelds? Beklager men det var det jeg hang meg opp i..
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Min gutt var også god og rund på den aldere, men sunn og frisk. Fikk faktisk beskjed om å slanke ham på helsestasjonen.... Jeg syns det bare var tull og fortsatte imidlertid bare å være aktiv med ham. Nå er han 10 år og en slank og atletisk gutt. Så ikke stress - vær aktiv med ham og se ting an :-) Anonymous poster hash: be846...477
Major HotLips Houlihan Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Den ene jenta mi veide faktisk 13 kg på 15 mnd kontrollen og da fikk vi beskjed om hvis vektøkningen fortsatte på to årskontrollen så måtte vi snakke om hva hun spiste. Nå er kontrollen like om hjørnet og jeg tror ikke hun har lagt på seg mye, men heller at høyden har tatt igjen vekten. 15 kg på en treår gammel gutt ville ikke jeg stresset med så lenge han er aktiv og glad, men det gjelder jo alle barn uansett vektklasse
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Har også en på 3 år som veier 15 kg. Stresser ikke med det, han kommer til å strekke seg og er en aktiv gutt. Ro ned :-) Anonymous poster hash: 0f2bc...b7c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Ja, og vår er heller ikke veldig lang. Bruker 98 i klær, noe 92. 104 er altfor stort.. ;-) Anonymous poster hash: 0f2bc...b7c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 15 kg på en 3 åring er da ikke stort? Min 4 åring veier 14 kg, de legger da ikke så mye på seg på ett år Anonymous poster hash: 5c131...f02
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Min sønn var 16 kg da han var 18 mnd. Han har aldri sett tjukk ut, bare stor og god. Nå er han 3 år og en muskelbunt uten like. Usikker på hvor mye han veier, men tipper ca 20 kg. Han er ganske lang da, men som du kanskje forstår har jeg problemer med å forstå at 15 kg på en 3-åring er mye.. Anonymous poster hash: 1d9ab...865
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 15 kg når de er 3 år er jo ganske vanlig? Ville ikke bekymre meg i hvert fall. Du som skriver at gutten var 16 kg når han var 18 mnd, hvor lang var han da? For det høres utrolig mye ut. Anonymous poster hash: 1e3c2...4ac
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 To ting jeg lurer på. Hvorfor får han sukker på grøten hver dag, og hvorfor spiser han ikke kveldsmat? For å holde forbrenningen i gang gjennom natten, må man spise kvelds. Anonymous poster hash: 0c44a...294
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Whaaat? 15 kg er ingenting for en på nesten 100 cm. Min er ca sånn, snart 3 år og bruker 98/104 i klær og er nesten 15 kg. Han ser SLANK ut, tynnere enn de fleste andre på hans alder. Anonymous poster hash: be969...c1f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Takk, jeg har roet meg nå! Bare en kommentar fra mannen i går som fikk meg til å bli litt bekymret. Har sett på percentiler, og han er nok helt normal, bare litt babyrund ennå. Han spiser ikke kveldsmat fordi han ikke vil! Spiser mat i bhg rundt 14.30, så middag 16.30-17. Da spiser han en del. Rekker ikke å bli sulten igjen før han legger seg kl 18.30, men koser seg ofte med en banan og litt melk foran barne tv. Alle barna spiser havregryn med melk til frokost (ikke grøt). De får mindre enn en halv teskje sukker på, noe som sikkert er mye mindre enn hvis de f.eks. hadde spist Havre Fras (som var det de ville ha tidligere) Anonymous poster hash: efb57...27e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #17 Skrevet 5. mai 2014 Blir litt sjokkert over svarene her. 15 kg er da på den midterste linjen på skjemaet, altså helt på gjennomsnittet? Da er han hverken stor eller liten for alderen. Min snart 4 åring er snart nesten 16 kg, og han er ikke stor. Han er en slank og aktiv gutt, har aldri tenkt at han var "lubben" Anonymous poster hash: a5819...a9d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #18 Skrevet 5. mai 2014 Hvorfor spiser han ikke kvelds? Beklager men det var det jeg hang meg opp i.. Hvorfor skal han spise kvelds? Er da et helt bortkastet måltid om han ikke trenger det for å holde seg mett til dagen etter! Anonymous poster hash: 795da...e99
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #19 Skrevet 5. mai 2014 15 kg når de er 3 år er jo ganske vanlig? Ville ikke bekymre meg i hvert fall. Du som skriver at gutten var 16 kg når han var 18 mnd, hvor lang var han da? For det høres utrolig mye ut. Anonymous poster hash: 1e3c2...4ac Husker ikke nøyaktig, men han lå på øverste streken på høyde og litt over øverste strek på vekt. Enig i at det var mye ja, men han er yngst av tre og de har alle vært sånn, så jeg har aldri vært bekymret. De to eldste er nå høye og slanke. 3-åringen er kraftig bygget (prikk lik sin far, bare i mini-versjon) og har de sykeste musklene i bena. Vi var i svømmehallen i går og frasparket hans er helt utrolig. Tror vi må satse på at han blir en fremtidig atlet.. :-) Anonymous poster hash: 1d9ab...865
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #20 Skrevet 5. mai 2014 Jeg blir så forvirret. Senest i går leste jeg en sak der 'eksperter' sier at foreldre er blinde for barns overvekt (og undervekt). Over 70% av dem med overvektige barn regnet dem som normalvektige, til og med dem med svært overvektige barn. Jeg har selv et barn som er veldig tynn, men hva kan man gjøre da? Jeg prøver jo å få henne til å spise mer og flere kalorier, men kan jo ikke tvinge i henne mat heller. Anonymous poster hash: b751a...426
Gjest Julia1984 Skrevet 5. mai 2014 #21 Skrevet 5. mai 2014 Mine spiser heller ikke kveldsmat fordi vi spiser middag 17.30-18.00. Ingen av de som orker mat i timen før legging. Men hvorfor sukker på grøten? Hvorfor venne barn til at det skal smake søtt? Mine spiser havregrøt uten sukker, men har riktignok litt eple eller bananbiter i grøten.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #22 Skrevet 5. mai 2014 Synes han høres ganske så normal ut jeg... Den fasen han går inn i nå kommer det til å skje utrolig mye med kroppen hans, frem mot skolestart strekker gjerne barna seg veldig og da blir den baby-rundheten plutselig borte. De runde kinnene blir byttet ut med et helt nytt ansikt synes jeg, hvor de plutselig ser ut som store barn. Den runde myke magen blir flatere og hardere osv. De får mer muskler og den myke "babyen" blir en hardere skoleunge, de får lavere fettprosent og kroppen forandres veldig. Jeg har en 1.klassing som var myk og rund, men langt fra tykk altså (lå midt på skjemaet) som 3-4 åring, men nå er hun så langlemmet og slank som en mynde. Den rundheten i ansikt og kropp har helt forsvunnet og hun er plutselig lang og tynn med en helt annen fasthet i kroppen. Lillesøster som er født i 2007 har fremdeles den runde magen og runde kinnene, men hun er i ferd med å strekke seg veldig nå (plutselig er jo alle klærne for små) så jeg regner med hun også er i ferd med å vokse ut av denne "toddler"-mykheten nå. Synes det er litt vemodig jeg, de blir så fort store Anonymous poster hash: fee1b...eb2
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #23 Skrevet 5. mai 2014 To ting jeg lurer på. Hvorfor får han sukker på grøten hver dag, og hvorfor spiser han ikke kveldsmat? For å holde forbrenningen i gang gjennom natten, må man spise kvelds. Anonymous poster hash: 0c44a...294 Dette med sukkeret forstår ikke jeg heller... Hva er poenget liksom? Hvis gutten din er rund, må du jo være ekstra påpasselig med slikt. Anonymous poster hash: e7752...e0a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #24 Skrevet 5. mai 2014 Jeg blir så forvirret. Senest i går leste jeg en sak der 'eksperter' sier at foreldre er blinde for barns overvekt (og undervekt). Over 70% av dem med overvektige barn regnet dem som normalvektige, til og med dem med svært overvektige barn. Jeg har selv et barn som er veldig tynn, men hva kan man gjøre da? Jeg prøver jo å få henne til å spise mer og flere kalorier, men kan jo ikke tvinge i henne mat heller. Anonymous poster hash: b751a...426 Her er det vel to grunner til blindheten. Foreldrene er glad i barna og synes de er fine som de er. Men og at barn idag er større enn for 30 år siden. Da ser vi ikke like godt at noen er runde, fordi dette er blitt normalt. Anonymous poster hash: 96ee2...efc
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #25 Skrevet 5. mai 2014 Jeg synes virkelig noen er hysteriske når det gjelder sukker her!! Det er snakk om MINDRE enn en halv teskje på en porsjon en gang om dagen, ikke snakk om at det smaker mye søtt eller at det har noe å si for vekten! De får velge hva de vil ha på, rosiner, litt syltetøy (lett) eller litt sukker. Hadde fått i seg mye mer fruktsukker om han hadde valgt rosiner. Når det gjelder egne barn og overvekt, har en venninne av meg en jente som er overvektig. De får vite det på hver kontroll på HS, og hun er fullt klar over det. Jenta er veldig glad i mat og liker å holde seg i ro, men familien spiser sunt, og moren oppmuntrer mye til aktivitet og gjør det hun kan. Jenta har strukket seg litt nå (er syv år) uten å gå opp i vekt. De som har overvektige barn og ikke er klar over det, går de ikke til kontroller? Gutten min har for övrig alltid ligget midt på den grønne streken på de tidligere kontrollene, så det går nok bra. Veide han i dag, han veier 15,1 kg. Prøvde å måle også, han er kanskje 96 cm høy. HI Anonymous poster hash: efb57...27e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå