Gå til innhold

"Graviditet er ingen sykdom"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som sa dette til meg da jeg nevnte å gå til legen i forbindelse med at jeg er veldig kvalm hele døgnet. Er 6 uker gravid. Hadde tenkt å spørre legen om noe kvalmestillende for å unngå sykemelding, da jeg ikke fungerer på jobb når jeg er så dårlig. Hun sa også at jeg måtte tåle mye mer enn som så, og antydet at det var gale å ta paracet t.o.m hvis man hadde vondt, så lenge man var gravid, og at siden jeg har ønsket meg barn såpass lenge, så burde jeg klare å stå over denne kvalmen uten hjelpemidler, uansett om jeg ender opp med å spy i 6 mnd.

Hva mener dere andre om dette?

Forøvrig kan jeg si at samme venninne, til tross for at hun ikke tok noe medisiner under sine svangerskap, røykte under begge, så det er jo litt ironisk at hun "tør" å si noe i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 63172...69a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har jo rett i at graviditet ikke er en sykdom. Men noen av plagene graviditet fører med seg kan føre til sykdom, event forsterke sykdommer en har fra før av.

Syns det er godt du går til legen for å kunne bli i jobben :-)

Anonymous poster hash: a56d4...c2e

Skrevet

Svangerskap er ingen sykdom. Helt rett. Det er en tilstand der kroppen plutselig har et "fremmedlegeme" å forholde seg til. Å ty til tabletter for hver minste lille smerte eller ved kvalme i svangerskapet kan være litt uheldig da man skal ta minst mulig av dette.

Men. Dersom man mener at kvalmen eller smertene er i veien for å kunne fungere, så kan man jo sjekke med en lege og få råd og tips. Det kan da virkelig ikke skade.

Anonymous poster hash: e6153...fe4

Skrevet

Omstridt tema, men venninnen din har et poeng. Svangerskap er ingen sykdom.
Jeg var kvalm og spydde i fem mnd. Fikk aldri kvalmestillende, men var sykemeldt i perioder og på sykehus for å få intravenøs med væske og mineraler. Videre fikk jeg bekkenløsning og ble også sykemeldt periodevis 50% med dette. Etterhvert fikk jeg blodtrykksfall og ble innlagt på sykehus til observasjon og 100% sykemelding ut svangerskapet frem til permisjon. Jeg har ikke tatt paracet. Det er igjen mitt valg, jeg har ikke brukt paracet før jeg blei gravid og hadde derfor ikke lyst til å begynne med det nå.

Men som du ser - svangerskap er ingen sykdom, men det kan føre med seg en del plager som gjør at man trenger hjelp. Og også sykemelding. For noen går alt knirkefritt, for andre tar bare den ene plagen over for den andre. Heldigvis er ikke graviditet en varig tilstand. Så jeg synes man skal kunne tillate å klage og bære seg litt når man sliter. Men det er litt som venninna di sier. Den kvalmen kan være bare starten og det kan bli verre. Trenger ikke bli det, men vær forberedt du ;)

Anonymous poster hash: 082fd...1f8
Gjest thricane
Skrevet

Tja, google hellp og se om svangerskap kan defineres som sykdom.... For noen er det faktisk livstruende å gå gravid. Hva defineres som sykdom da? For om ikke det å kaste opp døgnet rundt, rase ned i vekt og bli dehydrert er sykdom, bør vi alle pelle oss opp av sofaen når vi har omgangssyke også. Eller migrene. Eller ryggproblemer.

Skrevet

Blir så provosert av folk som mener man bare må "tåle" alle plagene som kommer med det å gå gravid!

Hvis man spyr døgnet rundt eller såvidt kan gå pga bekkenplager er man selvsagt syk og bør behandles og evt sykemeldes dersom nødvendig. Gravid eller ei!

Skrevet

Normalt mener jeg at svangerskap ikke er noen sykdom. Også er det jo disse som får svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og sånt da.

Men svangerskapet fører for mange til en del andre plager. Jeg føler jeg har fått hele pakka av disse andre plagene. Kunne aldri fungert i jobb akkurat nå. Har nesten 10 uker igjen til termin.

Skrevet

Dette er et utsagn som provoserer meg grenseløst.

Jeg gikk til fysioterapaut fordi jeg har så vondt i bekkenet at jeg nesten ikke klarer å røre meg. Jeg sover nesten ikke pga. smerter og må ha hjelp til stort sett alt. Da han hadde konkludert med at det ikke var så mye han kunne gjøre for meg, sa han det ville være null problem for meg å fortsette i jobb "siden jobben min ikke var noe krevende" (er lærer).

Han avsluttet med å si (med sitt middelaldrende-har-aldri-vært-gravid-engang-hode på skakke) "men husk; graviditet er ingen sykdom". 

Ikke ofte jeg tar konfrontasjoner, men da ble jeg forbanna og raste tilbake "nei, det er jeg fullt klar over, men man kan føle seg elendig av mindre!" 

Anonymous poster hash: 809a3...220
Skrevet

Det er jo ikke det at graviditet er en sykdom, det vet vel alle. Hvis ikke hadde det vel ikke vært noen som hadde oppsøkt det.

Men ja, man kan få diverse sykdommer av å være gravid.

Er ikke det å spy, ha bekkenløsning, svangerskapsforgiftning etc sykdommer så vet virkelig ikke jeg...

Skrevet

Graviditet er ikke sykdom, men du kan bli syk på grunn av det! Lurt å spørre lege/jordmor om du lurer på noe. :)

Skrevet

Hun aner tydligvis ikke hvordan det føles. Det er forferdelig og du har min fulle sympati. Gravid er ingen sykdom er det dummeste jeg hører. Fller msn seg syk så gjør man det. Lykke til. Husk å ha liten terskel for innleggelse for væske iv om det blir for gale (noe jeg håper du slipper) jeg ventet for lenge. Det hjalp meg masse...var kvalm fra ukr 6-14...klem

Anonymous poster hash: bc2cc...2fc

Skrevet

Snakk med legen istedefor din venninne du, hun fremstår som lite sympatisk.

Det er jo i og for seg sant at graviditet ikke er en sykdom, men det kan sannelig føles slik noen ganger! I starten av begge mine svangerskap ba jeg på mine knær til legen om å få noe for å kunne stå oppreist, endte opp med sykemelding i de verste periodene. Jeg sliter med forferdelig kvalme og gjentatte migreneanfall i starten av graviditeter, så hadde ikke jeg fått sykemelding hadde jeg bare gått i veien, og vært en belastning for mine kolleger. Følte meg langt fra frisk, selv om jeg "bare" var gravid. Heldigvis er det over nå og det ser ut til at jeg kan stå i jobb til termin :)

Skrevet

Blir kjempeprovosert når folk sier dette! Hva er vitsen?! Nei det er ingen sykdom, men man kan bli kjempeplaget med både kvalme, bekkenløsning, utmattelse osv.

Anonymous poster hash: 88fb6...9af

Skrevet

Hva er egentlig vitsen med dette utsagnet? Utenom å skape dårlig samvittighet hos den som er gravid selvfølgelig...

Unødvendig å si. Hva blir det neste liksom: "Benbrudd er ingen sykdom". "Sorg er ingen sykdom"

Skrevet

Ser poenget. Det er jo den berømte grensa da,-det normale i at graviditet innebærer visse plager kontra at man blir virkelig syk. Var også kvalm hele dagen og kan anbefale akupunktur på det varmeste. Jeg har gått gravid flere ganger både med og uten akupunktur mot kvalme. Uten var jeg kvalm og måtte være hjemme fra jobb visse dager, med var jeg helt kvitt kvalmen etter 2 behandlinger:)

Skrevet

Dette utsagnet er nok kun konstruert for at den gravide som føler seg dårlig skal få dårlig samvittighet og for at den som sier det skal kunne føle seg bedre og tøffere enn den gravide. Og utsagnet provoserer meg voldsomt.

Da jeg gikk gravid med nr to, tilbrakte mesteparten av døgnet med hodet nede i do, raste ned i vekt og besvimte på kontroll - da fikk jeg også slengt dette etter meg. Og hva så? Greit nok at graviditet ikke er en sykdom, men jeg ble jammen meg syk av det lell. Og hva hjalp det utsagnet? Tenkte folk at når de bare slengte slike kommentarer kom kvalmen til å gå over og vips? I så fall - et mirakelmiddel mot hyperemesis, garantert uten bivirkninger! Bare at det virket ikke på meg. Jeg var akkurat like kvalm, og i tillegg med en diffus skyldfølelse for at jeg på en eller annen måte gjorde det galt. Det å være gravid.

En idiotisk kommentar.

Skrevet

Det er lett og si hvis man har hatt et lett svangerskap. Synes ikke noen skal uttale seg om hvordan andre føler seg når de er gravide. Konstant kvalme døgnet rundt, bekkenplager, utmattelse osv kan sette ut den beste av oss.

Anonymous poster hash: 32057...8e4
Skrevet

Er ikke folk lei av denne diskusjonen nå ? Ja vi vet alle at graviditet ikke er noen sykdom, men det kan gi plager og tilleggsykdommer. Kan ikke folk bare passe på seg selv, og for de som var helt friske gjennom svangerskapet så sier jeg bare : -Så heldig du har vært! Skulle virkelig ønske at det var realiteten for alle.

Er så lei av folk som skal gi de gravide dårlig samvittighet for at de er borte fra jobb når man er dårlig ! Det er bare snakk om noen få mnd i løpet av livet, og iløpet av de mnd så gjør man verdens viktigste jobb, å bære frem neste generasjon :)

Anonymous poster hash: fb180...762
Skrevet

Graviditet er ingen sykdom, men jeg har aldri vært så syk i hele mitt liv som de gangene jeg har vært gravid. 

Anonymous poster hash: 335d7...d0f
Skrevet

I første svangerskapet hennes var hun sykemeldt 100 % fra start til slutt pga en bilulykke noen måneder før.

I andre jobbet hun 50% frem til 6 måned, og var 100% sykemeldt videre ut svangerskapet.

Hun har aldri vært kvalm i noen av svangerskapene eller hatt noen andre store plager annet enn bekkenløsning siste halvdel av svangerskap nr 2 (ikke så gale at hun gikk på krykker eller noe)

Så, vet ikke hvorfor hun føler seg som en ekspert, når hun ikke har måttet gå på jobb i 100% stilling og være drit kvalm i ukesvis.

Kommer i allefall ikke til å snakke noe mer med henne om graviditeten.

Hun sa til meg i går at jeg kom til å få et sykt vanskelig svangerskap hvis jeg skulle gå til legen når jeg bare var 6 uker på vei, og mente at jeg burde lese meg litt mer opp om graviditet slik at jeg visste hva jeg går til.

Anonymous poster hash: d2cca...788
Skrevet

Det er ingen sykdom, men man kan bli syk av å være gravid!

Jeg tror det er lurt å begrense medikamentbruken, men samtidig - må man så må man, men da i samråd med lege. Grensen for "må" er forskjellig for oss alle.

Anonymous poster hash: 699e7...7cc
Skrevet

Hvis man må bruke medikamenter for å komme seg gjennom jobbhverdagen som gravid, er det bedre medisin med en sykemelding. Mener jeg.

Skrevet

I første svangerskapet hennes var hun sykemeldt 100 % fra start til slutt pga en bilulykke noen måneder før.

I andre jobbet hun 50% frem til 6 måned, og var 100% sykemeldt videre ut svangerskapet.

Hun har aldri vært kvalm i noen av svangerskapene eller hatt noen andre store plager annet enn bekkenløsning siste halvdel av svangerskap nr 2 (ikke så gale at hun gikk på krykker eller noe)

Så, vet ikke hvorfor hun føler seg som en ekspert, når hun ikke har måttet gå på jobb i 100% stilling og være drit kvalm i ukesvis.

Kommer i allefall ikke til å snakke noe mer med henne om graviditeten.

Hun sa til meg i går at jeg kom til å få et sykt vanskelig svangerskap hvis jeg skulle gå til legen når jeg bare var 6 uker på vei, og mente at jeg burde lese meg litt mer opp om graviditet slik at jeg visste hva jeg går til.

Anonymous poster hash: d2cca...788

Mange opplever 2.trimester som mye lettere enn 1. da spesielt kvalmen ofte gir seg rundt 12-16 uker, så du kan alikevel få et helt fantastisk svangerskap selv om du må til legen en tur nå. Så du gjør nok lurt i å bare nikke og smile overbærende når din venninne velger å komme med sine ytringer.
Skrevet

Graviditet er ingen sykdom, men det er en tilstand som kan gjøre en syk. Kjenner jeg er drittlei av denne diskusjonen nå. (Ikke ment som kritikk til deg, HI, mener jeg er drittlei av mennesker som fremdeles får seg til å si noe så dumt!)

Anonymous poster hash: f6689...f82
Skrevet

Det er provoserende å få det slengt i fjeset. Jeg er i uke 34, og for fire uker siden tenkte jeg at jeg var gravid. Før dette har jeg bare vært syk, og vært innlagt på sykehus ei lita stund. Når det er fare for mor og barn, skal man slippe å måtte forsvare seg. Det er jo ekkelt å si at man ikke jobber i svangerskapet, for man blir jo dømt nord og ned!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...