Gå til innhold

Fosterforeldre som legger ut bilder av fosterbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare kommentere det med nistepakken. 

I en barnehage jeg jobbet i kontaktet vi barnevernet pga et barn. ( Etter veiledning og hjelp i lang tid, endte det forøvrig med at barnevernet tok barnet. )

Moren forteller om at det var nistepakke med muggent brød som gjorde at barnevernet ble kontaktet. Og at hun ikke hadde noen sjans til å rette opp et fordumsfullt bilde. I hennes gjenfortelling ble det laget et negativt bilde av henne pga en matpakke, og hun fikk aldri mulighet til å fikse det bildet. 

Men den mugne matpakken var bare siste dråpe i et beger som nok hadde fått fullt seg alt for høyt opp. Jeg skal ikke nevne så mange ting, men barnet kom i barnehagen om morgenen i de bleiene vi sendte ham hjem i på ettermiddagen (vi merket dem), mor kom stadig beruset å hentet ham (eller, prøvde å hente ham. Hun fikk ham ikke med seg full), vi måtte vaske ham og klærne i barnehagen regelmessig hvis ikke luktet barnet så vondt at selv ingen småbarn ville leke med ham, han viste en urovekkende tillit til fremmede i forhold til  alderen, gråt når han måtte bli med sin mor hjem istedet for Pers mor osv osv. 

(Dette er mange mange år siden, men det er ingen barn jeg har tenkt så masse på som ham. Det eneste jeg vet om ham er at han ble adoptert bort tilslutt.)

Du skal ikke frykte barnevernet pga matpakker. De som forteller slike historier er én av to ting, enten løgnere, eller så enkle at de ikke forstår situasjonen.  

Selvfølgelig gjør barnevernet feil. Alle yrker som involverer mennesker gjør feil. Slik vil det alltid være. Men man skal ha så mange ledd i en etterforskning at feilene blir marginalisert. 

Anonymkode: 6fdab...d3c

Da vil jeg jo tro at de jeg kjenner til, har dratt en hvit løgn.. Pyntet litt på sin egen historie!

Men i dette tilfellet du skriver om, er det jo selvfølgelig et godt grunnlag for at barnevernet skal gripe inn! I slike tilfeller er det jo helt forferdelig om de ikke gjør det.. For her er det jo virkelig snakk om å verne et barn!!

Mens jeg har lest andre forum hvor de skriver om at foreldre/lærere/voksne får èn mistanke om noe, så ringer de barnevernet.. Slikt syns jeg er skummelt, og unødvendig. Det skal vel være et relativt godt grunnlag for tvil før man tilkaller disse?! 
Selvsagt; er det mistanke om grove brudd skal man jo ikke nøle.. Men ift ei nistepakke glemt, eller lignende, bør man vel se an situasjonen og om det vil gjenta seg??

Godt å høre at gutten fikk et nytt hjem! <3 

Anonymkode: cf4d7...9f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg jo tro at de jeg kjenner til, har dratt en hvit løgn.. Pyntet litt på sin egen historie!

Men i dette tilfellet du skriver om, er det jo selvfølgelig et godt grunnlag for at barnevernet skal gripe inn! I slike tilfeller er det jo helt forferdelig om de ikke gjør det.. For her er det jo virkelig snakk om å verne et barn!!

Mens jeg har lest andre forum hvor de skriver om at foreldre/lærere/voksne får èn mistanke om noe, så ringer de barnevernet.. Slikt syns jeg er skummelt, og unødvendig. Det skal vel være et relativt godt grunnlag for tvil før man tilkaller disse?! 
Selvsagt; er det mistanke om grove brudd skal man jo ikke nøle.. Men ift ei nistepakke glemt, eller lignende, bør man vel se an situasjonen og om det vil gjenta seg??

Husk at det at noen kontakter barnevernet ikke betyr at foreldene er dårlige forelde, feil kan skje.

Barnevernet har såpass med rutiner at de nok ser forskjell på de sakene hvor det er grunn til å gå in med hjelpetiltak(omsorgsovertakelse er det siste de gjør) og de sakene hvor noen får en bekymringsmelding ubegrunnet.

Skrevet

Det sitter fryktelig langt inne å skulle inrømme for seg selv og ikke minst for andre at man er en dårlig forelder. Det har de som er så dårlige foreldre gjerne ikke selvinnsikt til å se selv, engang. Det er bedre å tenke at bv har tatt feil enn å skulle ta inn over seg at man suger i verdens viktigste jobb, å være forelder.

Anonymkode: 73da5...be4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må bare kommentere det med nistepakken. 

I en barnehage jeg jobbet i kontaktet vi barnevernet pga et barn. ( Etter veiledning og hjelp i lang tid, endte det forøvrig med at barnevernet tok barnet. )

Moren forteller om at det var nistepakke med muggent brød som gjorde at barnevernet ble kontaktet. Og at hun ikke hadde noen sjans til å rette opp et fordumsfullt bilde. I hennes gjenfortelling ble det laget et negativt bilde av henne pga en matpakke, og hun fikk aldri mulighet til å fikse det bildet. 

Men den mugne matpakken var bare siste dråpe i et beger som nok hadde fått fullt seg alt for høyt opp. Jeg skal ikke nevne så mange ting, men barnet kom i barnehagen om morgenen i de bleiene vi sendte ham hjem i på ettermiddagen (vi merket dem), mor kom stadig beruset å hentet ham (eller, prøvde å hente ham. Hun fikk ham ikke med seg full), vi måtte vaske ham og klærne i barnehagen regelmessig hvis ikke luktet barnet så vondt at selv ingen småbarn ville leke med ham, han viste en urovekkende tillit til fremmede i forhold til  alderen, gråt når han måtte bli med sin mor hjem istedet for Pers mor osv osv. 

(Dette er mange mange år siden, men det er ingen barn jeg har tenkt så masse på som ham. Det eneste jeg vet om ham er at han ble adoptert bort tilslutt.)

Du skal ikke frykte barnevernet pga matpakker. De som forteller slike historier er én av to ting, enten løgnere, eller så enkle at de ikke forstår situasjonen.  

Selvfølgelig gjør barnevernet feil. Alle yrker som involverer mennesker gjør feil. Slik vil det alltid være. Men man skal ha så mange ledd i en etterforskning at feilene blir marginalisert. 

Anonymkode: 6fdab...d3c

Herregud, stakkars liten :(! 

Anonymkode: c6c3d...98d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lærer her. På min skole sender vi ikke bekymring pga en eneste glemt matpakke. Det tør jeg nesten påstå at svært få gjør. Jeg tror du bør utvikle din kritiske sans, og ikke tro alt du leser på anonyme forum, eller noen som kjenner noen.

Det er ingen grunn for normale, oppegående mennesker å gå rundt og frykte barnevernet! De aller fleste foreldre er gode nok! Barnevernet er til for de ungene som utsettes for vold, overgrep og omsorgssvikt. Med mindre du planlegger noe av det tror jeg du kan puste lettet ut. 

Et siste tips; for en god start for deg og babyen, les om tilknytningsomsorg, les boka De utrolige årene. Lykke til 😊

Anonymkode: 0b0b7...650

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærer her. På min skole sender vi ikke bekymring pga en eneste glemt matpakke. Det tør jeg nesten påstå at svært få gjør. Jeg tror du bør utvikle din kritiske sans, og ikke tro alt du leser på anonyme forum, eller noen som kjenner noen.

Det er ingen grunn for normale, oppegående mennesker å gå rundt og frykte barnevernet! De aller fleste foreldre er gode nok! Barnevernet er til for de ungene som utsettes for vold, overgrep og omsorgssvikt. Med mindre du planlegger noe av det tror jeg du kan puste lettet ut. 

Et siste tips; for en god start for deg og babyen, les om tilknytningsomsorg, les boka De utrolige årene. Lykke til 😊

Jeg fikk aldri med niste på skolen, ingen meldte mine foreldre til bv 🤔

Anonymkode: 82a58...f7d

Skrevet

Men det er vel ikke lov å legge ut bilder av fosterbarn på åpne nettsider?

Anonymkode: 47f01...9e0

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk aldri med niste på skolen, ingen meldte mine foreldre til bv 🤔

Anonymkode: 82a58...f7d

Hæ aldri? Hvorfor ikke?

Anonymkode: 5e742...47f

Skrevet

Klart jeg er kritisk.. Men dette var faktisk et vedkommende jeg jobbet med daglig, som fortalte meg titt og ofte om ting som skjedde.. Også dette med glemt matpakka, og bv var på nakken dems. 

Jeg har også jobbet med fosterbarn, og føler da at slike ting som matpakke (og andre småting jeg personlig har hørt om) da er meget små bagateller som kan forekomme i de fleste hjem. Er det behov for at bv må gripe inn, skal man selvfølgelig rapportere, slik at vi kan verne om disse barna :) 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor? Altså; jeg har aldri hørt så mye om barnevernet, som jeg har de siste, tja 4 årene...
Hva gjør folk galt? Eller er det at foreldre/voksne rundt omkring reagerer sterkere nå enn før?

Jeg har hørt en lærer som ringte BV fordi en unge ikke hadde med nistepakke EN dag.. Foreldrene hadde glemt den på kjøkkenbenken den dagen. Poof, da hadde de barnevernet på nakken! Skal det virkelig være sånn????
Da jeg gikk på skolen delte vi maten vår med hverandre om noen var ekstra sultne eller hadde glemt nista si...

Jeg er vettskremt (venter mitt første barn) og er livredd for dette "barnevernet".... 

Vet om et lignende tilfelle i en barnehage.

Endte med at barnevernet gikk hardt på barnehagen og avviste de fremtidige bekymringmeldingene.

Anonymkode: 907b6...55b

Skrevet
21 minutes ago, Anonym bruker said:

Klart jeg er kritisk.. Men dette var faktisk et vedkommende jeg jobbet med daglig, som fortalte meg titt og ofte om ting som skjedde.. Også dette med glemt matpakka, og bv var på nakken dems. 

Jeg har også jobbet med fosterbarn, og føler da at slike ting som matpakke (og andre småting jeg personlig har hørt om) da er meget små bagateller som kan forekomme i de fleste hjem. Er det behov for at bv må gripe inn, skal man selvfølgelig rapportere, slik at vi kan verne om disse barna :) 

Typisk at man har en haug med mer diffuse ting som bekymrer, f. eks fiendtlig/kald/avvisende oppførsel mot barnet og ting i barnets oppførsel som tyder på at barnet ikke har det så bra og så blir kanskje en konkret ting nevnt (glemte matpakka og virket helt likeglad til det) og vips så har man en historie om at kun en eneste gjennglemt matpakke førte til at barnevernet kom inn i bildet. Disse foreldrene filtrerer ofte ut alt som handler om emosjonell omsorg, kun fysisk omsorg er viktig nok til å i det hele tatt bli tillagt mening når de skal analysere og fortelle om sin egen sak. Alt som handler om hvordan barna blir behandlet psykisk faller bort, kun det helt håndfaste fysiske står igjen.

Anonymkode: 5e7f1...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...