Gå til innhold

Fosterforeldre som legger ut bilder av fosterbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

er dette lovlig, jeg og min mann er imot dette, fosterforeldre legger ut bilder på facebook av guttene våre på 3 og 5,synes ikke noe om dette,og de beskriver dem som sine biologiske,de er jo ikke det.

Føler meg enda mer brutt ned nå,men må holde hode oppe for tvillingene våre på 9mnd

Anonymous poster hash: 0895f...d9d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke ulovlig det, søskenbarnet mitt har 2 stk,så de gjør det,og barnvernet sier at de kan det

Skrevet

Regner med at det ikke er en frivillig plassering, sånn sett har dere altså ikke noe dere skal ha sagt. Er det en plassering etter 4-12, er det jo barneverntjenesten som offisielt har omsorg for dem og som eventuelt kan protestere mot bilder på FB. Skjønner at det er sårt, men det er tross alt bedre at barna er ordentlig inkludert der de er enn at de ikke regnes med. 

Skrevet

Det er ingenting i lovverket som forbyr det.

Men ganske lite gjennomtenkt av dem å ha åpen profil når de er fosterforeldre.

Hilsen en fostermor.

Anonymous poster hash: d81d3...1cc
Skrevet

Sånn er det

Anonymous poster hash: 00a59...dba

Skrevet

Oki skjønner,men veldig vondt for oss. ja er kjempe dumt de har åpen profil ;/

Skrevet

Oki skjønner,men veldig vondt for oss. ja er kjempe dumt de har åpen profil ;/

Skjønner at det er vondt. En mager trøst får være at de er stolte av fosterbarna sine.

Anonymous poster hash: d81d3...1cc

Skrevet

Kan dere ikke prøve å spørre dem om de kan la være? Godt mulig de etterkommer et slikt ønske fra foreldrene.

Anonymous poster hash: 73af1...081

Skrevet

Har dere mistet omsorgen og foreldreansvaret? Har dere mistet omsorgen men deler ansvaret med barnevernet kan dere nekte dem det juridisk.

Skulle tro at barnevernet ville skjerme barna som de tross alt ha under vingene sine. Såpass opplyst bør fagpersonell være. Har selv nær familie som har fosterbarn og de legger aldri ut bilder på nettet.

Anonymous poster hash: 3ebe2...e9e

Skrevet

Dette synes jeg er rart, broren min og kona har 2 fosterbarn, og de legger aldri ut bilder av de.

At det kan være lov kan det vel ikke være? Må jo tenke litt på barnet/barnene og foreldrene. Hvorfor opplyse "alle"? Hadde vært noe helt annet hvis det hadde vært adoptivbarn.

Anonymous poster hash: b406e...ddc

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med barnevernet. 

Anonymous poster hash: 979fd...519
Skrevet

Nei har mistet foreldreansvaret

Skrevet

Da bestemmer dere desverre ikke over barnas juridiske rettigheter og barnevernet bestemmer. Da kan fosterforeldre legge ut bilder sålenge barnevernet har gitt ja til det

Anonymous poster hash: 6c267...9eb

Skrevet

Da er det nok barnevernet som bestemmer. Men uansett er det latterlig at de lar dem få lov, skulle tro den hadde regler som ivaretok barnas beste på alle plan.

Anonymous poster hash: 3ebe2...e9e

Skrevet

hvordan kan man miste foreldreansvaret for 2 av 4 barn?

mener ikke å henge ut noen, bare lurer :)

Anonymous poster hash: bf2ef...a64
Skrevet

Fordi at vi var på mor og barnhjem i 7 mnd alle 4, og de mente vi klarte de fint,de andre har bodd borte i 1 år i mai

Skrevet

Det skulle vært forbudt at fosterforeldre får legge ut bilder av fosterbarn. Foreldre manes til nettvett, og fosterbarn burde i aller høyeste grad skjermes mot dette.

• 3 år senere...
Skrevet

Fosterforeldre er underlagt taushetsplikt og har ikke anledning til å publisere bilder av fosterbarna uten samtykke fra de som sitter med foreldreansvaret, altså biologiske foreldre frem til en evt adopsjon, eller barnet selv når barnet er gammel nok. 

Dere er i deres fulle rett til å kreve sletting av bildene når barna er så unge, uavhengig av om plasseringen er frivillig eller ikke. 

Anonymkode: bbeec...bb2

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fosterforeldre er underlagt taushetsplikt og har ikke anledning til å publisere bilder av fosterbarna uten samtykke fra de som sitter med foreldreansvaret, altså biologiske foreldre frem til en evt adopsjon, eller barnet selv når barnet er gammel nok. 

Dere er i deres fulle rett til å kreve sletting av bildene når barna er så unge, uavhengig av om plasseringen er frivillig eller ikke. 

Anonymkode: bbeec...bb2

Hi sier her at de ikke har foreldreansvar.  

Anonymkode: 73da5...be4

Skrevet
På 26.4.2014 den 20.09, Anonym bruker skrev:

hvordan kan man miste foreldreansvaret for 2 av 4 barn?

mener ikke å henge ut noen, bare lurer :)

Anonymous poster hash: bf2ef...a64

Det er fullt mulig det.Søsteren min har mistet omsorgen for tre barn,fem år senare fikk hun en baby som bv ikke har tatt omsorgen for. Nå er barnet 1 år å søsteren min har ikke noe kontakt med bv

Anonymkode: c8f29...302

Skrevet

At biologiske foreldre legger ut bilder av barna sine på facebook er ille. At fosterforeldre legger ut bilder av fosterbarna sine på en åpen profil på facebook er hårreisende! Håper det snart kommer en lov som forbyr dette.

Anonymkode: 9cf52...574

Skrevet

Hvorfor roter du frem en tre år gammel tråd?

Anonymkode: ad16e...1fa

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullt mulig det.Søsteren min har mistet omsorgen for tre barn,fem år senare fikk hun en baby som bv ikke har tatt omsorgen for. Nå er barnet 1 år å søsteren min har ikke noe kontakt med bv

Anonymkode: c8f29...302

Kan jeg spørre hvorfor? Altså; jeg har aldri hørt så mye om barnevernet, som jeg har de siste, tja 4 årene...
Hva gjør folk galt? Eller er det at foreldre/voksne rundt omkring reagerer sterkere nå enn før?

Jeg har hørt en lærer som ringte BV fordi en unge ikke hadde med nistepakke EN dag.. Foreldrene hadde glemt den på kjøkkenbenken den dagen. Poof, da hadde de barnevernet på nakken! Skal det virkelig være sånn????
Da jeg gikk på skolen delte vi maten vår med hverandre om noen var ekstra sultne eller hadde glemt nista si...

Jeg er vettskremt (venter mitt første barn) og er livredd for dette "barnevernet".... 

Anonymkode: cf4d7...9f1

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor? Altså; jeg har aldri hørt så mye om barnevernet, som jeg har de siste, tja 4 årene...
Hva gjør folk galt? Eller er det at foreldre/voksne rundt omkring reagerer sterkere nå enn før?

Jeg har hørt en lærer som ringte BV fordi en unge ikke hadde med nistepakke EN dag.. Foreldrene hadde glemt den på kjøkkenbenken den dagen. Poof, da hadde de barnevernet på nakken! Skal det virkelig være sånn????
Da jeg gikk på skolen delte vi maten vår med hverandre om noen var ekstra sultne eller hadde glemt nista si...

Jeg er vettskremt (venter mitt første barn) og er livredd for dette "barnevernet".... 

Anonymkode: cf4d7...9f1

Må bare kommentere det med nistepakken. 

I en barnehage jeg jobbet i kontaktet vi barnevernet pga et barn. ( Etter veiledning og hjelp i lang tid, endte det forøvrig med at barnevernet tok barnet. )

Moren forteller om at det var nistepakke med muggent brød som gjorde at barnevernet ble kontaktet. Og at hun ikke hadde noen sjans til å rette opp et fordumsfullt bilde. I hennes gjenfortelling ble det laget et negativt bilde av henne pga en matpakke, og hun fikk aldri mulighet til å fikse det bildet. 

Men den mugne matpakken var bare siste dråpe i et beger som nok hadde fått fullt seg alt for høyt opp. Jeg skal ikke nevne så mange ting, men barnet kom i barnehagen om morgenen i de bleiene vi sendte ham hjem i på ettermiddagen (vi merket dem), mor kom stadig beruset å hentet ham (eller, prøvde å hente ham. Hun fikk ham ikke med seg full), vi måtte vaske ham og klærne i barnehagen regelmessig hvis ikke luktet barnet så vondt at selv ingen småbarn ville leke med ham, han viste en urovekkende tillit til fremmede i forhold til  alderen, gråt når han måtte bli med sin mor hjem istedet for Pers mor osv osv. 

(Dette er mange mange år siden, men det er ingen barn jeg har tenkt så masse på som ham. Det eneste jeg vet om ham er at han ble adoptert bort tilslutt.)

Du skal ikke frykte barnevernet pga matpakker. De som forteller slike historier er én av to ting, enten løgnere, eller så enkle at de ikke forstår situasjonen.  

Selvfølgelig gjør barnevernet feil. Alle yrker som involverer mennesker gjør feil. Slik vil det alltid være. Men man skal ha så mange ledd i en etterforskning at feilene blir marginalisert. 

Anonymkode: 6fdab...d3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...