Ugl@ ruger... Skrevet 24. april 2014 #26 Skrevet 24. april 2014 Hadde ei lita trille til guttungen var nesten 4 år, kjørte ikke bil og hadde et stykke å gå fra barnehagen og hjem. Måtte handle i tillegg så da var det ok å la en sliten unge sitte i trilla og ha kurven under til varene. I stedenfor å bære en illsint, sur unge, dagligvarer, våte klær og min egen skolesekk et par km.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #27 Skrevet 24. april 2014 Tror mange av de som kritiserer vognbruk på litt større barn er de som tar bilen på de avstandene de andre bruker vogn. Virker som det er mer akseptert å bruke bil enn vogn på samme strekning. hehehe.. eller bære i armkroken eller på skudra Ler meg skakk av hele diskusjonen Anonymous poster hash: bf05e...b55
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #28 Skrevet 24. april 2014 Hvis jeg ser et barn over 3/4 år i vogn, tenker jeg automatisk at den ungen er det "noe i veien" med. Altså at han har svake bein, en sykdom ol. Så snart ungene kan gå har ikke vogna vært mye i bruk her. Selv om vi har gått turer på flere kilometer. Når det gjelder vogn på 17. mai, eller i parker etc, så er dette også greit - til en viss alder. Man må da klare å ha kontroll over barnet uten at det må sitte i vogn?? Her er det mange tusen som går i tog på 17. mai, og som ser på toget - vi har da kontroll på barna uansett. Anonymous poster hash: 82a3d...21c Anonymous poster hash: 82a3d...21c
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #29 Skrevet 24. april 2014 Heier på den over som skrev at de som sterkt kritiserer vognbruk nok er de samme som har bil. Her tar vi kun offentlig transport og går t/r barnehagen hver dag. Uten vogn tar den gåturen med treåringen opptil 45 minutter hjem. Og avsluttes med en trapp (vi har ikke heis) opp til toppen av blokka. Hjelper ikke at turen hjem kun er oppoverbakke. Å bastant si at ungen aldri skal bruke trilla etter at han fyller fire vil iallfall ikke jeg si. Det kommer jo ann på hvor lenge si skal være ute/hvor lang dagen blir. Sålenge det er en viss risiko for at ungen trenger den (jeg klarer ikke bære han) så blir trilla med. Anonymous poster hash: 4e849...fbc
Theaen Skrevet 24. april 2014 #30 Skrevet 24. april 2014 http://www.bt.no/familie-og-oppvekst/Mener-barn-sitter-for-lenge-i-barnevogn-3104286.html Anonymous poster hash: 4cd53...1a9 Jeg bruker vogna og jenta mi er 3 år. Jeg kommer ikke til å slutte å bruke den med det første. Ho går mye selv også. Men når vi skal gå lengere strekninger, ved en trafikkert vei eller ved henting i bhg, så er vogna skjekk å ha. Det viktigste er at barna er daglig i aktivitet og ikke blir stillesittende hele dagen. Alternativet uten vogn blir jo at jeg må bære ho, når det blir langt å gå eller ho er sliten. Å det ser jeg på som lite praktisk og ikke minst slitsomt. Fokuset bør ligge på at barna får beveget seg nok og ikke om de bruker vogn eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #31 Skrevet 24. april 2014 Hvis jeg ser et barn over 3/4 år i vogn, tenker jeg automatisk at den ungen er det "noe i veien" med. Altså at han har svake bein, en sykdom ol. Så snart ungene kan gå har ikke vogna vært mye i bruk her. Selv om vi har gått turer på flere kilometer. Når det gjelder vogn på 17. mai, eller i parker etc, så er dette også greit - til en viss alder. Man må da klare å ha kontroll over barnet uten at det må sitte i vogn?? Her er det mange tusen som går i tog på 17. mai, og som ser på toget - vi har da kontroll på barna uansett. Anonymous poster hash: 82a3d...21c Anonymous poster hash: 82a3d...21c Har jobbet i bhg og tro meg; Ikke alle barn er like flinke til å stå i ro, selv om de blir bedt om det. Det kan holde å snu på hodet og barnet er borte. Anonymous poster hash: a1516...f1c
suseduse Skrevet 24. april 2014 #32 Skrevet 24. april 2014 Hender faktisk minste på 4 her bruker vogn. Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan bære. Kan godt gå lange turer, og går mye, men greit å ha innimellom. Kommer mest sannsynlig til å bruke den i helga når vi skal til Oslo. Hva folk syns om det bryr meg ikke. Ungen er aktiv og flink til å gå turer.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #33 Skrevet 24. april 2014 Oi, vi har ikke engang eid en trille de siste to årene.. Siden vi ikke har bil har jeg bare tenkt at da må man gå, og tenkte jo som så at ungen går jo bra så da kan vi kvitte oss med trilla. Turen til bhg tar 40 minutter en vei når han går ja, men vi har liksom ikke noe alternativ. Hender vi sykler, og da går det fortere. Han er vant med det nå. Anonymous poster hash: a68e8...bd7
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. april 2014 #34 Skrevet 24. april 2014 Generelt bør vel barn gå mer enn de gjør, og vår unger har gått mye fra de var ganske små. Men vi er også blant dem som bruker bilen lite. Tar gjerne bussen eller går til byen, går for å besøke venner, går mye når vi er på ferie, har gått mye til barnehagen og andre aktiviteter. Så dermed kan det nok ha hendt en og annen gang at vi kan ha kommet trillende med en fireåring. Ikke alltid det passer å bruke den ekstra tiden på å gå - i alle fall ikke hele veien. Men det skader ikke å gå i seg selv og tenke over om man bruker vogna for mye og hiver ungene i vogna nesten uten å tenke, eller om man kjører for mye eller på andre måter er for lite aktive. Men å rent generelt å sette likhet mellom en fireåring i vogn og normalt aktivitetsnivå, det stemmer nok ikke alltid.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #35 Skrevet 24. april 2014 Selvsagt er det gode grunner for at enkelte trenger vogn lenger enn det som er normalt, men det gjelder jo ikke flertallet. Vi har alltid gått mye med barna og har dermed barn som er vant med å gå og som ikke klager. Det er faktisk en logisk brist i din ellers logiske forklaring. Det er ikke slik at om man drar ungen masse på tur så blir ungen automatisk glad i å gå tur. Ei heller slik at om du fòrer ungen med allslags spennende mat så blir den altetende. Ei heller slik at om du lærer ungen din masse rart så vil den elske skolen og det å lære. Ei heller slik at om du leser masse for ungen din så blir den en lesehest. (Den er tung å svelge for meg. Elsker og har alltid elsket bøker. Akk..) Klart du legger bedre forutsetninger, men absolutt ingen automatikk, for dette er levende vesener med egne ønsker og behov, så enkel matte funker ikke; Tur - vogn = garantert turglede Skulle ønske det var så enkelt, altså. Anonymous poster hash: febf8...f26
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #36 Skrevet 24. april 2014 Må si jeg ble litt overrasket nå altså, HAR dere virkelig triller/vogn til fireåringene altså? Anonymous poster hash: a68e8...bd7
trekkoppfugl Skrevet 24. april 2014 #37 Skrevet 24. april 2014 Vi har ikke bil, og bruker derfor ofte trille når vi skal noe sted. Problemet er ikke at 3åringen ikke kan eller vil gå, men at store deler av strekningen til og fra barnehagen er uten fortau, og med uoversiktlig bytrafikk. klart treåringen kan gå, men han kan da ikke vikepliktregler. Han går når det er trygt.
trekkoppfugl Skrevet 24. april 2014 #38 Skrevet 24. april 2014 Vi har ikke bil, og bruker derfor ofte trille når vi skal noe sted. Problemet er ikke at 3åringen ikke kan eller vil gå, men at store deler av strekningen til og fra barnehagen er uten fortau, og med uoversiktlig bytrafikk. klart treåringen kan gå, men han kan da ikke vikepliktregler. Han går når det er trygt.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #39 Skrevet 24. april 2014 Tror mange av de som kritiserer vognbruk på litt større barn er de som tar bilen på de avstandene de andre bruker vogn. Virker som det er mer akseptert å bruke bil enn vogn på samme strekning. Signerer denne. Du har også de som slutter tidlig med vogn, men "som legger turer opp på barnas premisser" (les: neppe går særlig langt av gangen), i motsetning til dem som beveger seg lengre til fots med vogn i bakhånd. Syns også det er interessant med dem som sier de bærer barna på rygg eller skuldre ved behov. Mange bruker vogna til samme funksjon, at barnet kan hvile seg innimellom. Om barnet "har sluttet med vogn", men fortsatt bæres, syns jeg ikke man skal kritisere de som har med seg vogn altså. Jeg kunne godt sagt at min treåring har sluttet med vogn, for hun sitter nesten aldri i den lenger, vi kjører til barnehagen (en tur en del andre bruker vogn, jepp) og går sjelden lange turer - men i blant går vi turer eller tar en bytur, og da er vogna god å ha for å hvile beina innimellom. Kritiserer selvsagt ikke andre som bruker vogna mer til sin treåring - de har sikkert et annet behov enn oss! Anonymous poster hash: 79b18...d15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå