Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #26 Skrevet 24. april 2014 Skrivefeil er irriterende, men det verste er vel egentlig de som ikke aner når punktum og komma skal settes, og ender opp med en tekst som kan betyr litt av hvert. Når selve språket i tillegg er ganske dårlig er det lett å bli forvirret. Tenker noe ala dette: åee kom hjem idag til mannen og han var bare sur å gretten å jeg skjønte ikkeno å når jeg spurte fikk jeg ikke noe svar å er det noen som har noe tips til åssn jeg skal få han til å snakke til meg eller? *Grøss* Anonymous poster hash: 6537e...795
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #27 Skrevet 24. april 2014 Skrivefeil er irriterende, men det verste er vel egentlig de som ikke aner når punktum og komma skal settes, og ender opp med en tekst som kan betyr litt av hvert. Når selve språket i tillegg er ganske dårlig er det lett å bli forvirret. Tenker noe ala dette: åee kom hjem idag til mannen og han var bare sur å gretten å jeg skjønte ikkeno å når jeg spurte fikk jeg ikke noe svar å er det noen som har noe tips til åssn jeg skal få han til å snakke til meg eller? *Grøss* Anonymous poster hash: 6537e...795 Da er det jo litt sjarmerende at du selv har to tydelige feil i første del av svaret ditt. "kan betyr"? Og så mangler du et komma etter "dårlig". Anonymous poster hash: 9ee5d...76e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #28 Skrevet 24. april 2014 Skrivefeil er irriterende, men det verste er vel egentlig de som ikke aner når punktum og komma skal settes, og ender opp med en tekst som kan betyr litt av hvert. Når selve språket i tillegg er ganske dårlig er det lett å bli forvirret. Tenker noe ala dette: åee kom hjem idag til mannen og han var bare sur å gretten å jeg skjønte ikkeno å når jeg spurte fikk jeg ikke noe svar å er det noen som har noe tips til åssn jeg skal få han til å snakke til meg eller? *Grøss* Anonymous poster hash: 6537e...795 Da er det jo litt sjarmerende at du selv har to tydelige feil i første del av svaret ditt. "kan betyr"? Og så mangler du et komma etter "dårlig". Anonymous poster hash: 9ee5d...76e Hvorfor ville du hatt komma etter "dårlig"? Det er ingen naturlig pause i den setningen der. Jeg regner med du skjønner at betyr er en tastefeil? Anonymous poster hash: 6537e...795
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #29 Skrevet 24. april 2014 Det blir liksom litt dumt det her. Med tanke på at fra tid til annen skriver de aller fleste feil her eller der. Noe er slurvefeil, noe er uvane, og andre ting har vi bare ikke lært oss. Og diskutere om man er mer eller mindre intelligent av den grunn synes jeg blir for dumt. Jeg tror mange som er over gjennomsnittlig intelligente også skriver feil. Og så finnes det brødhoder som er vanvittig gode på rettskriving. Vi er og blir forskjellige. Heldigvis og takk og lov for det. Anonymous poster hash: 8ab66...a22
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #30 Skrevet 24. april 2014 Skrivefeil er irriterende, men det verste er vel egentlig de som ikke aner når punktum og komma skal settes, og ender opp med en tekst som kan betyr litt av hvert. Når selve språket i tillegg er ganske dårlig er det lett å bli forvirret. Tenker noe ala dette: åee kom hjem idag til mannen og han var bare sur å gretten å jeg skjønte ikkeno å når jeg spurte fikk jeg ikke noe svar å er det noen som har noe tips til åssn jeg skal få han til å snakke til meg eller? *Grøss* Anonymous poster hash: 6537e...795 Da er det jo litt sjarmerende at du selv har to tydelige feil i første del av svaret ditt. "kan betyr"? Og så mangler du et komma etter "dårlig". Anonymous poster hash: 9ee5d...76e Hvorfor ville du hatt komma etter "dårlig"? Det er ingen naturlig pause i den setningen der. Jeg regner med du skjønner at betyr er en tastefeil? Anonymous poster hash: 6537e...795 Ja, jeg skjønte at det ene var en tastefeil Du må ha komma fordi setningen din begynner med foranstilt leddsetning. Anonymous poster hash: 9ee5d...76e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #31 Skrevet 24. april 2014 Ok, det er faktisk en feil jeg ikke har vært klar over. F.eks skriver jeg "da de kom, gikk vi". Så det er ikke en konsekvent feil jeg gjør, det kommer nok mer av at jeg er typen som ikke er god på reglene, men jeg husker som regel hvordan en setning skal se ut hvis jeg har sett den før. Slike lange setninger er også drepen til tider, jeg er visst en megasynder i dag #28 Anonymous poster hash: 6537e...795
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #32 Skrevet 24. april 2014 Ok, det er faktisk en feil jeg ikke har vært klar over. F.eks skriver jeg "da de kom, gikk vi". Så det er ikke en konsekvent feil jeg gjør, det kommer nok mer av at jeg er typen som ikke er god på reglene, men jeg husker som regel hvordan en setning skal se ut hvis jeg har sett den før. Slike lange setninger er også drepen til tider, jeg er visst en megasynder i dag #28 Anonymous poster hash: 6537e...795 Kommareglene i Norge er veldig vanskelige! Jeg er norsklærer, men kan likevel rote litt med komma av og til Jeg kan reglene godt, men når jeg skriver fort glipper det av og til. Anonymous poster hash: 9ee5d...76e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #33 Skrevet 24. april 2014 Jeg snakker et par andre språk flytende til daglig, spesielt engelsk, og må innrømme at jeg blir litt språkforvirret til tider. Må skrive en god del engelsk på jobb, og det føler jeg påvirker norsken mye siden det nesten ikke foregår kommunikasjon på norsk der. #28 Anonymous poster hash: 6537e...795
Voilà Skrevet 24. april 2014 #35 Skrevet 24. april 2014 Det er lett å se om personene leser mye - enten det er aviser, bøker, blader eller annet. Noen interesserer seg ikke for språk, og gir bang i om de skriver mye feil. Posetiv, innteresert og morning - bare for å ta noen eksempel - er ord jeg leser daglig, opp til flere ganger (skrevet rett, vel og merke). Les mer, så blir skriftspråket bedre også. Kom på nå at man kanskje er en smule mindre intelligent om man har mange skrivefeil, siden man lærer veldig mye av å lese. Vel... Når journalister ikke kan skrive korrekt norsk engang, da lærer man ikke stort om rettskriving... Anonymous poster hash: 72a77...a9e Rettskriving skal du vel strengt tatt ha lært på skolen selv. Jeg synes ikke at det er så mye skrivefeil i norske aviser eller nettsteder, men det er klart at det skjer glipper i de største avisene, der alt skal skje veldig fort. Om én journalist kommer med en flau utgave av et ord eller fem innimellom, regner jeg med at du har lest de ordene flere ganger før. Du klarer jo å se at de skriver feil, og allerede da har du jo lært noe
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #36 Skrevet 24. april 2014 Du har en ganske stygg kommafeil i hovedinnlegget ditt også. Anonymous poster hash: 544dd...9d2
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #37 Skrevet 24. april 2014 Mja... Jeg tenker ikke at de er mindre intelligente, men jeg tenker at de leser ikke mye/har mindre kunnskap. I min omgangskrets er det hvertfall slik. Det værste er derimot når de begir seg ut i dypt vann med kompliserte fremmedord... Får helt fnatt av ord som blir brukt feil... Tastefeil og skrivefeil er to helt forskjellige ting. Anonymous poster hash: 2ad43...fea Hahaha, skriv i det minste rett du da! Anonymous poster hash: c0deb...758
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #38 Skrevet 25. april 2014 Kort svart, ja. Anonymous poster hash: ff0a6...507
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #39 Skrevet 25. april 2014 Nei, så dum er jeg ikke Anonymous poster hash: a5524...2b4
Chl85 Skrevet 25. april 2014 #40 Skrevet 25. april 2014 Niks... Ser ikke på de som har skrivefeil som mindre intelligente. Det finnes så mange former for intelligens i mine øyne. Synes heller det er slitsomt og mindre intelligente mennesker, som ser på det som sin rett å måtte rette på andre mennesker hele tiden. Da oppfatter jeg dem ofte som usympatiske og "ensporete". Det er forskjell på å rette på en feil her og der, eller rett og slett kritisere som det blir gjort her inne. Noen som er dårlig på rettskrivning kan jo være et geni i matte og fysikk. Man vet aldri I tillegg er det mye og forskjellige grader av dysleksi i min familie, som opplever daglig å bli oppfattet som trege. Enda de ikke er mindre intelligente enn andre. Det er min mening da.
Mandala Skrevet 25. april 2014 #41 Skrevet 25. april 2014 Nå er det stor forskjell på skrivefeil som i slurvefeil, og på det å ikke kunne bruke relativt vanlige ord og uttrykk riktig eller ikke kunne stave selv det enkleste ord. Med de to sistnevnte så er min erfaring at interessene og den kritiske tenkningen er noe snever.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #42 Skrevet 25. april 2014 Mja... Jeg tenker ikke at de er mindre intelligente, men jeg tenker at de leser ikke mye/har mindre kunnskap. I min omgangskrets er det hvertfall slik. Det værste er derimot når de begir seg ut i dypt vann med kompliserte fremmedord... Får helt fnatt av ord som blir brukt feil... Tastefeil og skrivefeil er to helt forskjellige ting. Anonymous poster hash: 2ad43...fea Hahaha, skriv i det minste rett du da! Anonymous poster hash: c0deb...758 Tror ikke jeg hadde klart å skrive rett uansett hvor mye jeg prøvde Jeg kan ikke gramatikk. Vet hva verb og substantiv er, but that's about it. En av bivirkningene av å vokse opp utenlands. Ikke er jeg spesielt intelligent heller, så det ser dårlig ut for meg gitt xD Uansett, hovedinlegget mitt er basert på min omgangskrets. Det er hva jeg tenker om de jeg kjenner og jeg gjør opp min mening basert på mange statusoppdateringer/meldinger. På forum tenker jeg ikke på hva de forskjellige skriver, da jeg ikke kjenner dem. Anonymous poster hash: 2ad43...fea
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #43 Skrevet 25. april 2014 Ja, jeg ser på de som mindre inteligente. Og jeg tror de er det også. Spesiellt de som skriver: hvem bukse er finest? Da får jeg hudkløe da! De som skriver slik kan umulig ha mye i topplokket. Små slurvfeil bryr jeg meg lite om. Anonymous poster hash: 8780b...a27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå