Gå til innhold

Anser du de med mange skrivefeil som mindre intelligente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner på at jeg gjør det. Både de med dårlig (skriftlig) språk og de som skriver ord som apselutt, intrisert osv. Å skrive hytte tur og kjøkken bord svir godt i øynene mine. Skjemmrs også over de som ikke klarer å skille enkle ord som hvert/vært.

Legger merke til på sosiale medier, at de som gjerne ikke er de skapeste knivene, ofte har dårlig skriftspråk. Og motsatt.

Hvordan oppfatter dere dette?

(Hold nå for all del dysleksi unna diskusjonen, det er ikke det jeg prater om!)

Anonymous poster hash: c6844...cca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ironisk at du selv klarer å trykke feil på tastaturet da. Av og til går det fort i svingene for alle og enhver. 

Anonymous poster hash: 8ab66...a22
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Det er mange som har påvist dysleksi, men mange "skryter" på seg dette uten å ha fått diagnosen. Uansett, å ha dysleksi diagnose er ingen hvilepute. De må jobbe bare enda hardere for å lære seg skriftspråket.

Anonymous poster hash: 42ce4...5ea

Skrevet

Ironisk at du selv klarer å trykke feil på tastaturet da. Av og til går det fort i svingene for alle og enhver.

Anonymous poster hash: 8ab66...a22

Ja jeg så det etter jeg publiserte ;) Synes ikke det har noe med ironi å gjøre, da tastefeil er en helt annen sak. (Sitter på mobil, fort gjort å sleive da)

Anonymous poster hash: c6844...cca

Skrevet

Når man skriver et innlegg for å kritisere andres skrivekunnskaper, bør man lese godt gjennom teksten og sørge for at den er feilfri før man poster :P

Anonymous poster hash: 152b0...8c7

Skrevet

Ironien her er fantastisk :)

Anonymous poster hash: 4af15...e3d

Skrevet

Jeg irriterer meg over skrivefeil, men jeg anser ikke personen som mindre intelligent av den grunn. Har hatt flere professorer i tunge realfag med MYE skrivefeil, men dumme er det siste jeg vil beskrive de som.

Skrevet

Kjære.... Mange feil er slurv. Og du fremstår som den største slurvefanten.

Leser du ikke over det du har skrevet før du trykker send?

Anonymous poster hash: 6a2d7...0b6

Skrevet

Jeg skriver mye feil, selv om jeg gjør mitt beste. Ofte jeg ikke gidder å skrive innlegg her, fordi jeg vet at noen kommer til å bemerke feilene jeg gjør. Jeg har ikke fått påvist noe dysleksi el. Men tror at, om jeg gikk på skolen i dag, ville fått det.

Anonymous poster hash: a5524...2b4
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 4a1e5...06d

Skrevet (endret)

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg tenker at de er understimulert på skriftlig språk. Det er lett å se om personene leser mye - enten det er aviser, bøker, blader eller annet. Noen interesserer seg ikke for språk, og gir bang i om de skriver mye feil. Posetiv, innteresert og morning - bare for å ta noen eksempel - er ord jeg leser daglig, opp til flere ganger (skrevet rett, vel og merke). Les mer, så blir skriftspråket bedre også. Kom på nå at man kanskje er en smule mindre intelligent om man har mange skrivefeil, siden man lærer veldig mye av å lese. Så, jo, litt mindre intelligent likevel. 

Noe av det verste, synes jeg, er når det kommer frem i slike diskusjoner at folk ikke gidder å skrive rett, for alle skjønner jo hva man mener. Da får jeg fnatt! Man kan plutselig blir sett på som mindre intelligent av slike ting, selv om man gjerne ikke er det, og jeg forstår meg bare ikke på folk som mener det ikke har noen betydning å skrive feil. Særskrivingsfeil er et annet kapittel, men jeg blir irritert og oppgitt når folk ikke engang prøver. 

Selvfølgelig tenker jeg ikke på dem med dysleksi nå. Og da utelukker jeg kun de som faktisk har fått påvist dysleksi. Ikke dem som bruker det som skjold når noen retter på skrivefeilene deres. 

Tastefeil er heller ikke direkte skrivefeil, synes jeg. Fingrene går raskt over tastaturet, og jeg pleier ikke å gå tilbake i teksten for å luke ut tastefeil - med mindre det er noe viktig. På Facebook og DiB synes jeg ikke tastefeil er viktig i det hele tatt, selv om det tydeligvis er det for mange her inne. Tydelige skrivefeil er mer viktig. 

Edit: Jeg gidder ikke engang å nevne hva jeg synes om dem som attpåtil skal skrive dialekt. Merkelig at det oftest er nordlendinger og rogalendinger som gjør det, men jeg blir så irritert at jeg ikke orker å lese hva folk skriver. 

Endret av New Girl
Skrevet

Reagerar langt meir på grammatikkfeil og elendig språk (ofte så ille at det er vanskelig å få tak på kva som er meininga) enn reine skrivefeil.

Den som tenker klart, snakkar og skriv også klart. Men rettskriving er noko anna. Eg meinar at dei fleste kan lære å skrive riktig, men eg forventar ikkje at dyslektikarar skal sitje 10 minutt for å publisere tre setningar. Andre bør skjerpe seg litt.

Og eg bør skjerpe med på feiltrykking på mobilen, den feite tommelen min trykker stadig på feil tast utan at eg ser det før eg postar innlegget.

Skrevet

Nei, jeg tenker ikke at de er mindre intelligente. Jeg sliter selv, og har gjort det i alle år, jeg er veldig klar over det, og jobber hardt med det. Og jeg er den som leste flest bøker i barndommen, elsker fortsatt å lese.  

Jeg har og høyere utdannelse, og klarer meg bra på skolen.

Anonymous poster hash: 30554...fc5
Skrevet

Aldeles ikke. Kjenner til en prest med kraftig dysleksi og han kan knapt skrive/lese, han lærte seg hele bibelen og alt som man måtte trenge i jobben som prest ved å bli lest for eller høre på innspillinger. 

Så lenge jeg forstår hva som står er jeg fornøyd :) 

Skrevet

Ja jeg må innrømme at det tenker jeg.

Ironisk ettersom jeg ofte har mange skrivefeil selv,I know.

Anonymous poster hash: 8cf1a...2d7
Skrevet

Mja... Jeg tenker ikke at de er mindre intelligente, men jeg tenker at de leser ikke mye/har mindre kunnskap. I min omgangskrets er det hvertfall slik. Det værste er derimot når de begir seg ut i dypt vann med kompliserte fremmedord... Får helt fnatt av ord som blir brukt feil...

Tastefeil og skrivefeil er to helt forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 2ad43...fea
Skrevet

Mannen min er pilot i et av Norges største flyselskap.

Han har bestandig hatt mye rettskrivingsfeil.

Jeg mener intelligens ikke har noe med evnen til å skrive feilfritt.

Anonymous poster hash: 749a7...56a

Skrevet

Hehe, det kommer an på hva de skriver!

Skrevet

Kjenner på at jeg gjør det. Både de med dårlig (skriftlig) språk og de som skriver ord som apselutt, intrisert osv. Å skrive hytte tur og kjøkken bord svir godt i øynene mine. Skjemmrs også over de som ikke klarer å skille enkle ord som hvert/vært.

Legger merke til på sosiale medier, at de som gjerne ikke er de skapeste knivene, ofte har dårlig skriftspråk. Og motsatt.

(Hold nå for all del dysleksi unna diskusjonen, det er ikke det jeg prater om!)Anonymous poster hash: c6844...cca

Ja jeg er ei som skriver masssssssse feil og aallldddrrii vert noen skolelys.

Min stilling er handlingsansvarlig. Tener 680 000 i året + bonuser og overtid vist jeg gidder.

Anonymous poster hash: 6d1d6...0d2

Gjest Løvemusene
Skrevet

Reagerar langt meir på grammatikkfeil og elendig språk (ofte så ille at det er vanskelig å få tak på kva som er meininga) enn reine skrivefeil.

Den som tenker klart, snakkar og skriv også klart. Men rettskriving er noko anna. Eg meinar at dei fleste kan lære å skrive riktig, men eg forventar ikkje at dyslektikarar skal sitje 10 minutt for å publisere tre setningar. Andre bør skjerpe seg litt.

Og eg bør skjerpe med på feiltrykking på mobilen, den feite tommelen min trykker stadig på feil tast utan at eg ser det før eg postar innlegget.

Helt enig, er egentlig ganske ofte det dukker opp slike tråder her for eksempel, hvor stakkars damen gjør så godt hun kan og forklarer dilemmaet. Likevel forstår jeg ingenting fordi jeg finner ikke et eneste punktum eller komma... 

Skrevet

Stavefeil skal være veldig grove før jeg i det heletatt ser dem. Det er en av fordelen ved å være dyslektikker. Dårlig flyt i språket, manglende tegnsetting, gramatikkfeil og uttrykk brukt helt galt gjør at jeg nok vurderer avsenderen som mindre inteligent. Vedkommende kan likevell ha god greie på den aktuelle saken.

Anonymous poster hash: 86c46...85c
Skrevet

Det er lett å se om personene leser mye - enten det er aviser, bøker, blader eller annet. Noen interesserer seg ikke for språk, og gir bang i om de skriver mye feil. Posetiv, innteresert og morning - bare for å ta noen eksempel - er ord jeg leser daglig, opp til flere ganger (skrevet rett, vel og merke). Les mer, så blir skriftspråket bedre også. Kom på nå at man kanskje er en smule mindre intelligent om man har mange skrivefeil, siden man lærer veldig mye av å lese.

Vel... Når journalister ikke kan skrive korrekt norsk engang, da lærer man ikke stort om rettskriving...

Anonymous poster hash: 72a77...a9e

Skrevet

(Hold nå for all del dysleksi unna diskusjonen, det er ikke det jeg prater om!)Anonymous poster hash: c6844...cca

Ja jeg er ei som skriver masssssssse feil og aallldddrrii vert noen skolelys.

Min stilling er handlingsansvarlig. Tener 680 000 i året + bonuser og overtid vist jeg gidder.

Anonymous poster hash: 6d1d6...0d2

Ikke for å være slem, men hva du tjener i året har ikke nødvendigvis noe med intelligensen å gjøre. Bare nevner det. Det virker jo som om du er stolt av å skrive feil? Det er litt merkelig synes jeg. Personling skriver jeg langt fra feilfritt, men jeg prøver i alle fall å gjøre så godt jeg kan. 

Anonymous poster hash: 1fed6...50e

Skrevet

Nei, selvsagt ikke! Jeg er heldigvis intelligent nok til å vite at skrivefeil på ingen måte trenger å ha noe med intelligens å gjøre.

Anonymous poster hash: 9ee5d...76e
Skrevet

Mja... Jeg tenker ikke at de er mindre intelligente, men jeg tenker at de leser ikke mye/har mindre kunnskap. I min omgangskrets er det hvertfall slik. Det værste er derimot når de begir seg ut i dypt vann med kompliserte fremmedord... Får helt fnatt av ord som blir brukt feil...

Tastefeil og skrivefeil er to helt forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 2ad43...fea

Værste? 

Det heter verste!

Anonymous poster hash: 0d1c0...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...