Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #1 Skrevet 24. april 2014 er de late og ikke gidder å slanke seg selv? eller tror du de har prøvd alt selv og ikke fått til? hva er deres meninger? Anonymous poster hash: 55624...b39
sug lut Skrevet 24. april 2014 #2 Skrevet 24. april 2014 At det må være en stor lettelse etter mange nederlag, og at jeg håper de tar vare på den nye sjansen de har fått i livet og den nye kroppen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #3 Skrevet 24. april 2014 Jeg tenker de er nok glade for å få bort mange kg, for nå har jeg selv slanket bort 35 kg, og jeg vet hvor godt det er når kroppen er lettere. Anonymous poster hash: e74c9...8f2
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Det spørs. Hvis de veier 180 kg, skjønner jeg det, men hvis de veier 130 kg, synes jeg det er "juks". Anonymous poster hash: e63e6...864
MJ<3 Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 Jeg syns det er helt fantastisk bra at de har den muligheten. Har selv en stefar som har gjort det nå i november, han har gått ned ca 45 kg og er nå rett under 100. All respekt! Ofte er det andre problemer som gjør det vanskelig for de å gå ned på den "vanlige" måten, psykiske ting og slikt, pluss at det er IKKE enkelt å ta en sånn operasjon, du må omstille deg kraftig i forhold til livsstil og det kan også virke veldig inn på psyken din. Så de som har tatt en slik operasjon og lykkes med det har jeg stor respekt for, det er lett å havne i samme gamle tralten etter en stund og bli like stor og større enn det man var. Da får man ikke noen ny sjanse. Så de som gjør dette må være motiverte, og ha slitt med det en stund, det er ikke "bare å ta en operasjon".
Gjest lillehi Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 Jeg er vel ikke objektiv siden jeg har tatt operasjonen selv. Det folk må være klar over at å få dekket en slik operasjon fra det offentlige ikke er bare enkelt. Dessuten kreves det en hel del, bla vektnedgang og kursing før den blir gjennomført. Det er også knallhard jobbing resten av livet for å opprettholde vekten, en stor del får også problemer med hvilken mat man kan spise, oppkast ol. Bare for å poengtere at det ikke er en lettvint løsning! Når det er sagt: det er en fantastisk gave, og jeg har fått et nytt liv😃 ikke bare fysisk, men også måten jeg blir oppfattet utad ( må nesten si dessverre her ) nå blir jeg sett på som et likeverdig menneske, og jeg slipper blikk og antagelser fra en stor del mennesker. Jeg kommer aldri til å angre på at jeg tok operasjonen, men det mange glemmer er at jeg er fremdeles den samme personen, bare i en annen innpakning💕
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 Jeg tenker at de nok trengte det og håper de får den hjelpen de trenger for å få skrudd hodet riktig på plass når det kommer til dette med kosthold og mosjon. Jeg kjenner nemlig tre stykker som er slankeopererte og alle sammen har spist seg opp igjen etterpå. Det er noe mentalt som er feil når man spiser seg sykelig overvektig, og da hjelper det ikke å snurpe igjen magesekken og ikke få hjelp med det psykiske. Man går ned i vekt den perioden man ikke klarer spise så mye etter operasjonen, men om man ikke mentalt har forandret seg så spiser man seg sakte men sikkert opp igjen etterpå... Nå har en gammel klassevenninne akkurat blitt operert, og jeg håper hun klarer seg. Hun har postet statuser på facebook hele siste halvåret mot denne operasjonen, undersøkelser, ventetid osv. Hele veien har hun samtidig lagt ut statuser med bilder av baking, helgekos med snop, bilder fra McDonalds, enda flere kaker osv osv. Jeg lurer på om hun klarer forandre livsstil eller om hun spiser seg opp igjen sånn som de tre andre jeg kjenner har gjort. Synes det er for lite fokus på det mentale i dette jeg... Anonymous poster hash: 19167...0f8
catchbaby Skrevet 24. april 2014 #8 Skrevet 24. april 2014 Tenker at de har vært heldig og godt at de endelig har fått hjelp og at de bruker muligheten rett. Har selv en søster som har tatt gbp og det er på ingen måte en enkel løsning.Problemet hennes med mat var stort, og hun fikk ikke til å endre på deg selv. Hun prøvde, men falt bestandig tilbake i gamle uvaner. Blei gravid og alvorlig syk, og da kunne det ikke fortsette lenger. Det kan kanskje virke som latskap, operasjonen er en kickstart, men etter en stund må man faktisk jobbe mye med seg selv. Hun har endra kostholdet totalt (mannen hennes gikk ned 20kg sammen med henne og han var ikke noe voldsomt overvektig) De har sunne gode mat rutiner og jeg er veldig imponert og stolt, det burde jeg kanskje si til henne for det har jeg ikke gjort. Barna er sunne og friske. Den konstante småspisinga er borte, brusdrikkinga er borte og overspisinga er borte. Og hun er LYKKELIG! Hun trener, jobber og er super engasjert i barna sine og det trur jeg ingen hadde sett for seg for fem år sida!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Jeg får faktisk vondt av de. Det er en del bivirkninger med slankeoperasjon som folk ikke ser. Anonymous poster hash: f6bcc...d2b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 Jeg får faktisk vondt av de. Det er en del bivirkninger med slankeoperasjon som folk ikke ser. Anonymous poster hash: f6bcc...d2b Langt ifra alle får problemer etter operasjon. Anonymous poster hash: c724f...5a0
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Ingen ting, utenom at jeg synes synd på dem som måtte ty til et så drastisk middel. Jeg har ingen tanker om at det er en lett løsning. I tillegg tenker jeg i mitt stille sinn at jeg håper det går bra. Jeg kjenner en dame som fire eller fem år etter gastric bypass-operasjon fikk alvorlige komplikasjoner og holdt på å dø. Utrolig nok gjorde hun det ikke. Anonymous poster hash: c51db...109
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Jeg tenker nok veldig forskjellig. Kjenner veldig mange som har tatt det. Og det er alt fra de som har vært sykelig overvektige i 20 år, og virkelig prøvd det meste, og sliter med helsen grunnet det. For de ser jeg ikke mye annen løsning. Så kjenner jeg 2 som veide ca 100 kg, hadde ingen problemer med å slanke seg hvis de bare gadd. Veldig unge, og som fant ut at de skulle legge på seg litt over 20 kg, for da kunne de jo bare bli operert. Da synes jeg det er ren idioti, latskap og unødvendig. Anonymous poster hash: 8224d...849
Mia_73 Skrevet 24. april 2014 #13 Skrevet 24. april 2014 Dersom bakgrunnen er spiseforstyrrelse som bulimi eller binge-eating syns jeg man burde få tak i det, det er ikke vekten i seg selv som er problemet. Som noen påpekte må opererte jobbe knallhardt for ellers kommer kiloene tilbake. Så det beste hadde da vært å få terapi istedenfor operasjon, for psykiske problemer forsvinner ikke bare man reduserer magesekken. Jeg hadde likt å se tallene hvordan det går med folk 5 år etter operasjonen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #14 Skrevet 24. april 2014 Veeeel, siden jeg på egenhånd klarte å snu livet mitt mtp kosthold og aktivitet, og har gått fra 120 kg til 65 kg fordelt på 160 cm over en 5 års periode, så tenker jeg at man kan klare det selv uten en drastisk operasjon. Jeg tror flere ville hatt bedre helsegevinst av å få et år på "slankeleir" hvor man omstiller hjernen og ikke fysisk angriper fordøyelsessystemet. Det sitter i hodet, ikke i magen! Jeg var normalvektig frem til puberteten, da begynte jeg å legge på meg av "ingenting" og måtte være aktiv og spise veldig regulert for å holde vekta normal. Etter fylte 18 år skle kosthold og livsstil ut til de grader, og jeg pakket på meg kilo etter kilo. Student som drakk ofte, spiste nudler og ikke rørte nok på meg.. Ble gravid før jeg fikk skikk på maten, og la på meg enorme mengder under svangerskapet. Endte som sagt på 120 kilo etter fødsel.... Det har tatt 5 år og komme i nogenlunde mål, jeg skal ned noen kilo fett til, og bygge meg opp mer muskler. Men jeg har klart å komme meg ned! Jeg lever normalt, med en normal vekt! Og jeg har til og med "akkurat" fått barn nr 2 uten at vekta skled ut! Så jeg er litt todelt. Veier man så mye at man MÅ ha operasjon for ikke å dø om 6 månders tid, da må man selvsagt operere. Men å tukle så mye med fornøyelsen er ikke heldig, man trenger all tarm man har for å få nok næring utav maten, og man må kunne spise "hva man vil" en sjelden gang uten å få magekramper, kvalme og oppkast/diaré. Etter en bypass må man spise for å dekke et unaturlig behov av vitaminer og mineraler, man har jo ikke nok tarm eller mage til å bryte ned nok til at "normal" kost kan dekke behovet, og mange jeg kjenner som sliter med vekt (både opererte og uopererte) sliter med å spise rett. Hvordan skal man klare å holde en slik "diett" resten av livet? De færreste klarer det, og ender opp med underskudd ca vitaminer og mineraler. Jeg vet ikke nok om langtidseffektene av slike operasjoner for å tørre å ta det selv, selv ikke når jeg fikk tilbudet av legen pga min høye vekt og lave alder. Hvordan lever en 80 åring med et slikt fordøyelsessystem? Klarer kroppen å leve med det i mange år? Så jeg ser ikke ned på de som tar operasjon, men operasjonen i deg selv er jeg skeptisk til. Og jeg tror man kan få bedre utbytte av andre løsninger som endrer hodet, ikke innvollene.... Anonymous poster hash: a7822...68b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #15 Skrevet 24. april 2014 Jeg synes det er latskap. De aller aller fleste klarer for det første å forhindre at de går opp i vekt til 100-130 kilos klasse, og å slanke det bort igjen. Man ser både på deltagere i The Biggest Loser, bekjente osv at folk klarer det hvis de legger viljen virkelig til. Men dessverre er veldig mange viljesvake og får heller ikke støtte fra sine nærmeste omgivelser. Selv hadde jeg aldri vurdert å ta slankeoperasjon hvis jeg ble overvektig. Det er et kirurgisk inngrep som er forbundet med risiko, man får unaturlig liten magesekk og må slite med bivirkninger resten av livet. Anonymous poster hash: 7b622...bca
I scream for icecream! Skrevet 24. april 2014 #16 Skrevet 24. april 2014 Jeg tenker absolutt ikke at det er en lettvint løsning eller juks, heller det motsatte. Jeg har en nær venn som har gått gjennom en slik operasjon, og det er virkelig ikke gratis vektnedgang. Vennen min måtte gå på kurs i lang tid på forhånd, hun måtte gå på streng diett flere uker i forveien, etter operasjonen kunne hun bare spise flytende mat, så most mat osv. Hun hadde store smerter i begynnelsen, og har en del bivirkninger som hårtap, brekninger, dumping, laktoseintoleranse osv. Hun kan bare spise bittesmå porsjoner, må bruke lang tid på maten, og være veldig nøye med å spise til riktige tider. Det hun tålte igår, kan hun plutselig ikke tåle dagen etter, så hun vet aldri hvordan reaksjonen blir etterpå. Når det har sagt; hun har vært kjempeflink, gått ned mange kg og virkelig stråler. På tross av bivirkningene er hun veldig fornøyd. Jeg har selv slanket meg mange kg, og jeg synes ikke det var noe vanskeligere enn det venninnen min har gjort.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #17 Skrevet 24. april 2014 Helt ærlig tenker jeg at dem er lite selvdisiplinerte og sliter med psyken. Har man sterk psyke er det "lett" å gå ned i vekt, men sliter man psykisk er det "umulig" å få til et vekttap.Det hadde kostet mye mindre for staten hvis man hadde laget tilbud som f.eks "slanke-leir". Der kunne folk fått hjelp til å finne sitt kosthold og bo der en stund slik at man hadde fått kjørt seg litt inn i den nye livsstilen, noen å prate med om hvorfor det har gått slik med vekta slik at psyken hadde kommet på plass etc. Det ville vært billigere, ingen bivirkninger osv.Jeg kjenner flere som har slanket seg på den vanlige måten. Min mor f.eks slanket seg 90(!) kg selv! Hun hadde vært overvektig hele livet og i midten av 40-åra fikk hun nok. Nå har hun vært normalvektig i snart 10 år! Kjenner til flere slike - så det er ikke umulig Kjenner også til 3 andre som har tatt slankeopdrasjon og alle dem har slitt med bivirkninger i ettertid.Det som er skummelt med tanke på at så mange legger seg under kniven er at vi vet svært lite om langstidsvirkningene.Jeg synes det bare er skummelt med disse operasjonene og spesielt når det faktisk er mulig å gjøre det på den vanlige måten. Anonymous poster hash: 966b5...bbb
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #18 Skrevet 24. april 2014 Tenker det er en lettvint løsning for tjukkaser som ikke gidder å gjøre noe som helst for å bedre egen helse. Anonymous poster hash: edad9...a86
Gjest lillehi Skrevet 24. april 2014 #19 Skrevet 24. april 2014 Tenker det er en lettvint løsning for tjukkaser som ikke gidder å gjøre noe som helst for å bedre egen helse. Anonymous poster hash: edad9...a86 Vet du hva? Jeg tenker at jeg heller ville tatt tilbake de 70 kg jeg mistet, enn å leve resten av livet med en hjerne på størrelse med en halv ert😡
Gjest lillehi Skrevet 24. april 2014 #20 Skrevet 24. april 2014 Jeg synes det er latskap. De aller aller fleste klarer for det første å forhindre at de går opp i vekt til 100-130 kilos klasse, og å slanke det bort igjen. Man ser både på deltagere i The Biggest Loser, bekjente osv at folk klarer det hvis de legger viljen virkelig til. Men dessverre er veldig mange viljesvake og får heller ikke støtte fra sine nærmeste omgivelser. Selv hadde jeg aldri vurdert å ta slankeoperasjon hvis jeg ble overvektig. Det er et kirurgisk inngrep som er forbundet med risiko, man får unaturlig liten magesekk og må slite med bivirkninger resten av livet. Anonymous poster hash: 7b622...bca Det er mange grunner til at folk legger på seg og ikke klarer å gå ned i vekt igjen. Så det blir litt vel nedlatende å si at de fleste klarer å unngå eller de fleste klarer å gå ned. Og å sammenligne med et program der deltagerne får oppfølging døgnet rundt i månedsvis blir rett og slett for dumt!
amandine Skrevet 24. april 2014 #21 Skrevet 24. april 2014 Jeg står som tilskuer til en som har gjort det, og må si det overrasket meg stort da det ble gjort. Det er en person som har selv gått ned mye i perioder, men som også periodevis er deprimert og spiser seg opp igjen. Det er en person hvis familie sitter i sofaen og spiser snop mens personen ser på med sin nyopererte mage. Det er en person som alt nå, noen måneder etter operasjonen, snakker om deilige måltider. For meg er det bare trist å se, jeg VET vekta kommer til å gå opp igjen. For fedmen sitter ikke i fettet. Den sitter i hodet. Og hodet har ingen fikset. Dessverre. Jeg håper bare det går bra.
amandine Skrevet 24. april 2014 #22 Skrevet 24. april 2014 Jeg står som tilskuer til en som har gjort det, og må si det overrasket meg stort da det ble gjort. Det er en person som har selv gått ned mye i perioder, men som også periodevis er deprimert og spiser seg opp igjen. Det er en person hvis familie sitter i sofaen og spiser snop mens personen ser på med sin nyopererte mage. Det er en person som alt nå, noen måneder etter operasjonen, snakker om deilige måltider. For meg er det bare trist å se, jeg VET vekta kommer til å gå opp igjen. For fedmen sitter ikke i fettet. Den sitter i hodet. Og hodet har ingen fikset. Dessverre. Jeg håper bare det går bra. Og når det er sagt, det ER vanslkelig å gå ned i vekt for noen av oss. For min del var å slutte å røyke lett som bare det sammenliknet med å kvitte seg med de 20 kiloene jeg driver på med om dagen. Men jeg tror ikke på operasjon for 20 kilo. Jeg må lære hodet mitt dette her.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #23 Skrevet 24. april 2014 At de sikkert var overvektige. Anonymous poster hash: ba34c...eaf
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #24 Skrevet 24. april 2014 Tenker at det ikke er en lettvint utvei. Kjenner flere som har tatt denne operasjonen. Noen hadde prøvd "alt" og trengte hjelp. Mens, en venninne er nok bare lat. Alltid snakket ned de som trener, og spiser bare usunt. Får håpe hun klarer å snu tankegangen etterhvert. Anonymous poster hash: e4267...9cf
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #25 Skrevet 24. april 2014 Tenker faktisk absolutt ingenting. Tenker ikke så mye på hva andre gjør, så lenge de ikke skader andre. Anonymous poster hash: 33345...fc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå