Gå til innhold

Dere som har barn med ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor dose måtte barnet opp i før dere merket noen virkning på medisinen? Vi er halvveis mellom minimumsdose og maksdose nå (øker med 5 mg pr uke), og merker veldig liten effekt så langt, bare litt bivirkninger. Er bitte litt forskjell, men veldig liten.

Anonymous poster hash: ebce3...753
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken medisin er det snakk om? Ritalin?

Anonymous poster hash: 18f24...cca
Skrevet

Med engang vi kom opp i rett dose var det en helt annen hverdag.

Men økte litt og litt pga vekt endring.begynte med medikinet og går nå på conserta

Skrevet

Han går på medikinet nå, begynte for ca 4 uker siden. Var det slik at bare plutselig kom det en endring etter ny liten økning?

HI

Skrevet

Tok 1 uke på hver dose startet på 5 mg,så 15 mg,20 mg det kom gradvis,men på kvelden når medisinen hadde gått ut av kroppen så vi hvor stor effekt det hadde fått.gikk gradvis med medisin oppstart,men så det godt på kveldstid når vi var oppe i 20 mg

Skrevet

Tok 1 uke på hver dose startet på 5 mg,så 15 mg,20 mg det kom gradvis,men på kvelden når medisinen hadde gått ut av kroppen så vi hvor stor effekt det hadde fått.gikk gradvis med medisin oppstart,men så det godt på kveldstid når vi var oppe i 20 mg

Takk for svar :) Vi er oppe i 20 mg nå, men merker veldig lite. Er noen småting som er blitt bitte litt bedre, f.eks. klarer han å rydde rommet og få med alle sokkene nå :P Gutten vår har ikke atferdsvansker og er "rolig" med tanke på diagnosen (folk rundt blir sjokkert når de hører om diagnosen), så det vi må prøve å måle effekten på er om han får bedre konsentrasjon, impulskontroll osv, og der merker vi lite foreløpig.

HI

Skrevet

Vår gutt har store adferdsvansker og begynte på medikinet for 6 uker siden. Vi merket forskjell når han kom opp i 7,5 mg, når han kom opp i 10 mg så var oppførselen rett og slett eksemplarisk. Slutt på all skriking , Brøling,aggressiv og voldelig oppførsel var borte vekk så lenge han var og er påvirket av medisiner. Når medisinene er ute av kroppen er han sånn som hav var før medisinering. Eneste bivirkning han har hatt er ar er blitt veldi vanskelig å legge. Han sovner ikke før i 24 tiden på kvelden å står opp igjen 0330. Skal på mediseringsmøte nå i uka og da blir vi nødt til å få noe som får han til og sove .

Skrevet

La inn innlegget mitt litt kjapt her.... #2 igjen...

Vi merket det ved første kvarte tabletten av en Ritalin 10 mg. Roligheten selv, og sååå forsiktig. Ble nesten litt redd for alt, noe som var uvant. Vi var jo vant til en som ikke hadde grenser i hva som skulle gjøres og prøves, så at ungen tenkte på hva resultatet av det han hadde tenkt å gjøre, var helt nytt for oss.

Skrevet

Jeg har ADHD selv, og Medikinet/Ritalin er som sovemedisin å regne for meg.

Skrevet

Slutt å fore de såkalte ADHD barna deres med mat uten næring, vær tilstede med barnet og aktiviser på en fysisk og mentalt sunn måte, så vips så kan dere kutte medisinen. Og joda, jeg hva jeg snakker om.. Bare vent, alt kommer for en dag. Om ikke lenge kommer dere til å gremmes over at dere gav dere over til ADHD bølgen..

Anonymous poster hash: 9580e...c35

Skrevet

Takk for svar :) Vi er oppe i 20 mg nå, men merker veldig lite. Er noen småting som er blitt bitte litt bedre, f.eks. klarer han å rydde rommet og få med alle sokkene nå :P Gutten vår har ikke atferdsvansker og er "rolig" med tanke på diagnosen (folk rundt blir sjokkert når de hører om diagnosen), så det vi må prøve å måle effekten på er om han får bedre konsentrasjon, impulskontroll osv, og der merker vi lite foreløpig.

HI

Diagnose?

Når ble ADHD en diagnose?

Skrevet

Slutt å fore de såkalte ADHD barna deres med mat uten næring, vær tilstede med barnet og aktiviser på en fysisk og mentalt sunn måte, så vips så kan dere kutte medisinen. Og joda, jeg hva jeg snakker om.. Bare vent, alt kommer for en dag. Om ikke lenge kommer dere til å gremmes over at dere gav dere over til ADHD bølgen..

Kan du utdype litt?

Og tror du ikke mange foreldre har prøvd alt det du foreslår, og det fortsatt ikke hjelper.

Anonymous poster hash: 57768...d72

Skrevet

Nei, du vet ikke hva du snakker om!!! Enten har barnet ditt blitt understimulert før, har ADHD-light, eller så er bare alt galt hos DEG.

Du vet faktisk ikke hva du sier her. Og det er skummelt med sånne som later som om det ikke finnes. For det betyr nemlig at den allerede manglende hjelpen bruker enda lengre tid på å komme i skolene og barnehagene. Noe som faktisk går ut over ungene!

Det er ikke en ADHD-bølge, og jeg har papirer på at jeg er mer en god nok forelder, selv med barn med sterk grad av ADHD. Har du noen sånne papirer, eller bare vil du vise hvor lite ADHD det er i din familie? Hadde du opplevd ADHD hos et av dine barn, så hadde du aldri sagt det du her sier. Og det VET jeg!

Skrevet

Kan du utdype litt?

Og tror du ikke mange foreldre har prøvd alt det du foreslår, og det fortsatt ikke hjelper.

Joda, jeg tror det. Det har bare ikke vært nok. Og nei, orker ikke utdype, blir slaktet uansett.

Synes bare det er så synd på alle de medisinbarna hvis foreldre ikke forstår at de må ofre mer av seg selv og arbeide hardere med barnet og seg selv.

Skrevet

Nei, du vet ikke hva du snakker om!!! Enten har barnet ditt blitt understimulert før, har ADHD-light, eller så er bare alt galt hos DEG.

Du vet faktisk ikke hva du sier her. Og det er skummelt med sånne som later som om det ikke finnes. For det betyr nemlig at den allerede manglende hjelpen bruker enda lengre tid på å komme i skolene og barnehagene. Noe som faktisk går ut over ungene!

Det er ikke en ADHD-bølge, og jeg har papirer på at jeg er mer en god nok forelder, selv med barn med sterk grad av ADHD. Har du noen sånne papirer, eller bare vil du vise hvor lite ADHD det er i din familie? Hadde du opplevd ADHD hos et av dine barn, så hadde du aldri sagt det du her sier. Og det VET jeg!

Trist med sånne som deg, som mener de VET alt. Tenk litt over det..., kan det være et poeng midt oppi det hele????

Skrevet

Kan du utdype litt?

Joda, jeg tror det. Det har bare ikke vært nok. Og nei, orker ikke utdype, blir slaktet uansett.

Synes bare det er så synd på alle de medisinbarna hvis foreldre ikke forstår at de må ofre mer av seg selv og arbeide hardere med barnet og seg selv.

Orker ikke? Eller gidder ikke? Herregud, har du ADHD, eller?

Anonymous poster hash: b568d...69d

Skrevet

Jeg skal ikke legge meg på den aggressive linja som hun over her... MEN det er mange tiltak man burde prøve før man medisinerer barna sine..

Jeg er selv mor til to barn, en med ADHD og en med tourettes/ADD.

Jeg har blitt uglesett av skolen og leger fordi jeg har vært så imot medisinering.

Jeg mener det bør være absolutt siste vei ut!! Jeg har sloss for mine barn i åresvis, yngste fikk et nytt liv etter han fikk plass på spesialskole. Han gikk fra å være en skolevegrer og sosialt utenfor til å blomstre opp! Han går nå i liten klasse med fem elever og mestrer vanlig læreplan! IOP er overflødig! Han er også med i organiserte aktiviteter da han sliter med vennskap og det sosiale.

Dette fungerer utmerket! Han føler han er en del av et fellesskap og klarer seg mye bedre i strukturerte aktiviteter enn i frilek.

Eldstemann har fått en fantastisk lærer som tilrettelegger og bruker mye visuelle ting i timene. Feks når de hadde om den franske revolusjon fikk sønnen min en link med dokumentarer på YouTube han kunne se på istedenfor å lese i en bok.

Han kunne ha lest i den boka i ukesvis uten å få med seg noenting...

Han får ta prøver muntlig istedenfor skriftlig, og har gått fra å være en skoletaper til å bli en elev med mest 4'ere. (8. Klasse)

Så det gjelder og tenke alternativt! Ikke ta et nei for et nei, og bytt klasse hvis ikke barnet har en lærer som er villig til å hjelpe eller prøve alternative ting.

Trening i strukturerte former er alfa omega! Jeg kan anbefale individuelle idretter som ski, svømming, tae kwon do e.l.

Eller lagidrett i høyt tempo som feks ishockey. Fantastisk idrett for barn med hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker.

Blir langspillet for vanskelig, kan barnet stå keeper. Da er man en del av et lag, men har en spesifik oppgave.

Mange steder har de idretts SFO, og det er helt genialt! Da får barna tatt ut en masse energi!

Som sagt, det krever MYE av foreldrene, spesielt når enkelte leger omtrent kaster Ritalin etter deg... Men jeg har to eksempler på hva tilrettelegging og daglig aktivitet kan gjøre! Og jeg er så glad for at mine barn ikke må medisineres.

Ser selvfølgelig ikke ned på de som tyr til medisiner etter at ALT annet er utprøvd, bare så det er sagt..

Anonymous poster hash: 37e34...f38

Skrevet

Jeg må også legge til at jeg ble overtalt til å prøve Ritalin på eldstemann da han var 11 år.. Resulterte i at jeg fikk en zombie.. Han mistet matlysten og gleden over det meste av aktiviteter... Han gikk på det i ti mndr før magefølelsen min sa STOPP!

Skrevet

Skulle stå TO måneder, ikke TI... ;-)

Skrevet

Gud bedre...

Jeg er skeptisk til overdiagnostiseringen selv, men dette er da bare unyansert tøv.

Du høres på ingen måte ut som om du vet hva du snakker om overhodet.

Anonymous poster hash: 60504...1ae

Skrevet

Takk for svar :) Vi er oppe i 20 mg nå, men merker veldig lite. Er noen småting som er blitt bitte litt bedre, f.eks. klarer han å rydde rommet og få med alle sokkene nå :P Gutten vår har ikke atferdsvansker og er "rolig" med tanke på diagnosen (folk rundt blir sjokkert når de hører om diagnosen), så det vi må prøve å måle effekten på er om han får bedre konsentrasjon, impulskontroll osv, og der merker vi lite foreløpig.

HI

Diagnose?

Når ble ADHD en diagnose?

Troll ;).

Skrevet

For å være helt ærlig, så har jeg et barn som i dag er narkoman fordi skole og samfunnet ellers ikke tror at ADHD finnes, og ei heller vet hvordan de skal hjelpe!

Og jeg blir skikkelig forbanna av at folk kan si man skal gjøre mer! INGEN andre enn foreldre til ADHD-barn jobber MER med ungene, og prøver å få storsamfunnet med! Blir rett og slett dårlig av innlegg som det at "kost og sånt fikser såkalt ADHD". Syke, syke menneske!

Jeg har ofret ALT, og kommer til å ende opp som minstepensjonist når den tid kommer. Ofrer fortsatt ALT. Men når samfunnet er som det er, så blir det som det blir. For vi er og har alltid vært avhengig av at andre forstår. Men jeg ser at det skjer ikke.

Greit å ha små unger uten større vansker, det vet jeg også......

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal le eller hisse meg opp over folk som påstår sånt på vegne av andre. Det finnes foreldre som ikke gidder å gjøre noe selv og som roper etter en pille mot alt. Min erfaring (etter ganske mange år i hjelpeapparatet) er at de aller aller fleste foreldre gjør alt de kan. De strekker seg så langt de greier og enda litt til. Og allikevel er det ikke alltid nok. En viss skepsis er fornuftig, utprøving av miljøtiltak bør alltid prøves først etter min mening. Allikevel er det arrogant å påstå at medisinering aldri er nødvendig for barn med ADHD. Dessuten er utsagn som dine med på å trykke ned foreldre som allerede sliter masse. De lurer på hva de har gjort feil, hvorfor deres barn er så "umulig" og hva de skulle gjort annerledes for å hjelpe barnet sitt. De leser, googler, kjøper kosttilskudd, planlegger, strukturerer, strever og sover lite. Og så dukker det i offentlige debatter opp emosjonelle bulldosere som deg mener at alt er foreldrenes feil. Det er nyttig vet du! Da får barna det så mye bedre... 

Skrevet

Merket virkningen av ritalin ganske kjapt og enda bedre på kvelden når medisinen er ute av kroppen!

Og dere andre som mener ADHD er ingen diagnose,kosthold løser alt,kan godt låne min ADHD gutt 1 uke umedisinert ,så skulle nok pipa kjapt fått en annen lyd.

Ingen som medisineres barna sine for morro skyld!

Anonymous poster hash: 9d175...983

Skrevet

Trist med sånne som deg, som mener de VET alt. Tenk litt over det..., kan det være et poeng midt oppi det hele????

Ærlig talt!

Du er tydeligvis både frekk og kunnskapsløs.

Greit å være skeptisk hvis man kan noe om emnet, men i ditt tilfelle så ville jeg nok ha snudd det du slenger ut og tatt en kikk i speilet selv.... 

ADHD er klart en diagnose, og ses ofte også ved undersøkelser av hjernen.

Den er dog helt klart overdiagnostisert og nok overmedisinert, og mange barn og foreldre vil kunne ha stort utbytte av kurs og teknikker som hjelper dem å bedre og takle symptomene, og gi en bedre hverdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...