Gå til innhold

Far vil ikke behandle seg for skabb


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor hver for oss, og han pleier å ha besøk av jentene (1,10) annenhver helg. 

 

I utgangspunktet ble vi enige om at han ikke skulle ha besøk av jentene før etter behandling. Etter behandling hadde han et samvær, og fikk utbrudd kort tid etter. Han kom da frem med at han bare hadde tatt halve behandlingen, fordi han syns den salven var så dyr, og dessuten "virket den ikke", noe jeg ikke syns er så rart ettersom han ikke fulgte anvisningen.

 

Nå vil han ikke lenger behandle seg for dette i tråd med hva som er anbefalt av leger og apotek, for han "har ikke tro" på den slags. I stedet sverger han til mynteolje, sitronolje ol. 

 

Jeg har prøvd å spørre all verden av helsepersonell rundt dette, for det er ingen som vil uttale seg pga manglende kunnskap om emnet, det er jo ikke mange som har skabb nå til dags.

 

Er det noen som har erfaring med skabb og alternativ behandling? Er dette til å stole på? Når blir man smittefri i så fall? 

 

Jeg er litt fortvilet, for det er ikke bare til å nekte samvær. Han er troende til å stevne meg, så jeg havner lett i en situasjon hvor det er jeg som må bevise at han er smittefarlig i stedet for omvendt.

 

PS: Jeg vet at problemstillingen er helt absurd, men dette er ikke tull for det om.



Anonymous poster hash: 97ce5...58e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han ha jentene, og blir de smittet får du behandle dem og ta det derfra. Da har du jo en grunn til at de ikke kan være sammen med pappa igjen før han er smittefri, om han ikke har smittet dem til nå har du vel ikke så mye å komme med...

 

Er mange ting som er smittsomt, men vi er jo foreldre selv om vi har alt fra lus til herpes, hvordan vi behandler det (alternativt eller ikke) er ikke grunn nok til å ta fra oss barna.

 

Skabb er vel ikke akkurat verdens undergang heller er det det da? La han være sammen med ungene og ta det som det kommer.

 

Hehe, hørtes kanskje ut som jeg har hatt både det ene og det andre selv og ikke tror på tradisjonell medisin, men det er ikke sant altså. Har riktignok opplevd både ringorm og lus, men har absolutt behandlet det med remedier fra lege/apotek ;)



Anonymous poster hash: d6099...ceb
Skrevet

Da hadde jeg jaggu kjøpt en behandling til faren... hadde ikke orket å få ungene smittet igjen fordi han ikke ville koste på seg medisin.

Skrevet

Skabb er særdeles smittsomt (i tillegg til veldig ubehagelig). Hvis ett barn har det, er det snart eoidemi på skolen eller i barnehagen. Hadde IKKE latt jentene mine bli smittet!



Anonymous poster hash: 1b4cd...038
Skrevet

 

La han ha jentene, og blir de smittet får du behandle dem og ta det derfra. Da har du jo en grunn til at de ikke kan være sammen med pappa igjen før han er smittefri, om han ikke har smittet dem til nå har du vel ikke så mye å komme med...

 

Er mange ting som er smittsomt, men vi er jo foreldre selv om vi har alt fra lus til herpes, hvordan vi behandler det (alternativt eller ikke) er ikke grunn nok til å ta fra oss barna.

 

Skabb er vel ikke akkurat verdens undergang heller er det det da? La han være sammen med ungene og ta det som det kommer.

 

Hehe, hørtes kanskje ut som jeg har hatt både det ene og det andre selv og ikke tror på tradisjonell medisin, men det er ikke sant altså. Har riktignok opplevd både ringorm og lus, men har absolutt behandlet det med remedier fra lege/apotek ;)

 

Anonymous poster hash: d6099...ceb

 

Nå er det jo ikke barebare det heller. For det første går de på skole og skabb er svært smittsomt. Det er ikke gøy å ha verken skabb eller ettåring med skabb. Det forverres om natten, og jeg er alene med omsorgen. Kløen vedvarer i 4-6 uker etter behandling. Har man først fått det er det et mareritt å bli kvitt. De overlever i dagevis uten kroppskontakt, og man ender ofte opp med å smitte seg selv igjen og igjen. Behandlingen er dyr. Jeg betalte nettopp kr 1400 for å behandle hele familien.

 

Selvfølgelig er samvær viktig, men han kan i det minste gjøre så godt han kan for å bli kvitt det før han krever samvær. 

 

Anonymous poster hash: 97ce5...58e

Skrevet

Kontakt barnevernet og be de om hjelp. Det hadde jeg gjort.

 

Anonymous poster hash: aea01...7b1

Skrevet

Kontakt barnevernet og be de om hjelp. Det hadde jeg gjort.

 

Anonymous poster hash: aea01...7b1

 

Barnevernet håndterer ikke saker som omhandler samværsforeldre. De antar bare at samværsforeldre ikke får samvær dersom det foreligger omsorgssvikt.

 

Anonymous poster hash: 97ce5...58e

Skrevet

Nekt samvær og se hva han gjør. Er ikke mye han kan gjøre igrunnen. 

 

Hadde ungen min kommet hjem fra skolen med skabb skal jeg love deg at jeg hadde laget et helvete ut av det.



Anonymous poster hash: 52825...df2
Skrevet

Skjønner ikke at han vil utsette barna sine for skabb hvis han kan unngå det. Synes han det er godt å klø seg til blods?

Ingen erfaring med alternativ behandling, men med riktig bruk av Nix og tekstiler, har vi alltid klart å bli kvitt det på jobb (sykehjem).

 

Anonymous poster hash: 64072...453

Skrevet

For en type! skabb må man jobbe for å bli kvitt. hadde ikke latt barnet mitt være hos en som utsatte de for smitte.

stakkars barn hvis de får det, det klør jo grusomt.

 

Anonymous poster hash: 8c10f...1f8

Skrevet

Kontakt helsestasjonen og spør de om råd.

 

Anonymous poster hash: bb49b...3d6

Skrevet

Meld med ham og få ham til å innrømme at han har skabb - og gjerne også det at han vil behandle seg alternativt.

 

Han må gjerne behandle seg alternativt, det er mulig, men da tar det ofte lenger tid. Slik han begynte, å bruke medisinsk salve uten å fullføre, da risikerer han at den skabben han har blir motstandsdyktig til behandling og vanskeligere å bli bli kvitt.

 

Hvis barna er ordentlig behandlet og blitt skabbfrie, så kan ikke far forvente å ha barna igjen før han selv er skabbfri. Så se om du får ham til å innrømme det på en sms, da står du litt sterkere om han tar saken videre.

 

Lever denne mannen som en munk for tiden? Hvis ikke så risikerer han å smitte sin (eller alle sine) sexpartnere også.

 

En annen ting - har han fulgt retningslinjene for vask av leilighet og sengetøy og klær ellers?

Hvis ikke risikerer han jo at han blir smittet på nytt og på nytt.

 

Det er ikke sååå mange år siden (20?) at skabbsmitte var meldepliktig fordi det er så smittsomt - så få ham til å forstå at han må ta det på alvor.



Anonymous poster hash: d5198...011
Skrevet

Jada, jeg har tekstet med ham. 

 

Det kan godt hende at alternativ medisin virker, men det er i så fall veldig vanskelig å få opplysninger om det. Helsevesenet rister på hodet, og ingen har hørt om noe om det. Jeg tror det er fordi det så å si ikke finnes forskning på det. 

 

Det finnes div internettsider med anbefalinger, men disse sier fint lite om når man kan regnes som smittefri. Jeg vet at med salve fra apotek er det dagen etter behandling, men jeg skulle tro det tar litt lenger tid med f eks mynteolje om det overhodet virker. Lege på helsestasjon sa kontant nei. Jeg får høre med fastlege i morgen, tror jeg.

 

Jeg tror han har rengjort leiligheten sin godt nok, men det hjelper jo ikke hvis han infiserer alt sammen igjen pga manglende behandling.



Anonymous poster hash: 97ce5...58e
Skrevet

Går det forresten an for en lege å bekrefte at man ikke har skabb lenger?



Anonymous poster hash: 97ce5...58e
Skrevet

dytt



Anonymous poster hash: 97ce5...58e
Skrevet

Hvordan i huleste har dere fått skabb? Eneste jeg kjenner som har hatt det, er en venn som ble smittet på et overnattingssted i Øst-Europa i forbindelse med utelandsstudier. Det er svært smittsomt og må behandles.



Anonymous poster hash: ca1b8...49f
Skrevet

 

Hvordan i huleste har dere fått skabb? Eneste jeg kjenner som har hatt det, er en venn som ble smittet på et overnattingssted i Øst-Europa i forbindelse med utelandsstudier. Det er svært smittsomt og må behandles.

 

Anonymous poster hash: ca1b8...49f

 

Jeg vet ikke, men han sier det må være fra klær kjøpt på Fretex :P

 

Anonymous poster hash: 97ce5...58e

Skrevet

 

 

Hvordan i huleste har dere fått skabb? Eneste jeg kjenner som har hatt det, er en venn som ble smittet på et overnattingssted i Øst-Europa i forbindelse med utelandsstudier. Det er svært smittsomt og må behandles.

 

Anonymous poster hash: ca1b8...49f

 

Jeg vet ikke, men han sier det må være fra klær kjøpt på Fretex :P

 

Anonymous poster hash: 97ce5...58e

 

 

 

Æsj!!

Aldri hørt om noen som har det jeg heller. Vet at det er utrolig smittsomt og hadde ikke sendt barna dit. Kan love deg at ryktene går raskt om 10 åringen smitter noen, og i den alderen må det være fælt å gå rundt med sånt. Snakk om å utsette barna for å bli ertet/mobbet.

 

Greit nok at samværsretten står sterkt, men avogtil må en ta noen avgjørelser som er for det beste for barna. 10 åringen er også så stor at hun/han har rett til å uttale seg ang samvær, så jeg hadde rett og slett tatt en prat med h?n, og fortalt alt.

 

Når det gjelder faren høres han rett og slett ekkel ut. Jeg hadde overdramatisert det og sagt eldste ikke ville dit, at noen har kommentert det til henne osv. Rett og slett gjort alt for å ikke sendt de dit, og også overdrevet for å spille på samvittigheten hans- om han evner ha det.

 

Syns det er utrolig at noen foreslår at en bare skal sende barna dit og etterpå behandle dem. Skal en gå rundt i evig behandling av barna? Hadde også kontaktet helsestasjon og lagt frem hvor uansvarlig faren er.

 

Anonymous poster hash: e1d04...b1c

Skrevet

http://www.fhi.no/dokumenter/9d1b8e7a45.pdf

 

Her er noen bilder og forklaringer på hvordan det smitter, kan ikke skjønne at han risikerer å utsette ungene for det.

Han må ha fått skabb i hjernen også for helt sykt om dette er sant.

 

Hadde ikke sendt han dit før han hadde legeerklæring på at han var fri for fanskapet.

 

Anonymous poster hash: e1d04...b1c

Skrevet

http://www.fhi.no/dokumenter/9d1b8e7a45.pdf

 

Her er noen bilder og forklaringer på hvordan det smitter, kan ikke skjønne at han risikerer å utsette ungene for det.

Å fy fader!!! Hadde aldri utsatt ungene mine for det nei!! Kommer til å ha mareritt om skorpeskabb i natt.
Skrevet

Jeg vet ikke, men han sier det må være fra klær kjøpt på Fretex :P

 

Anonymous poster hash: 97ce5...58e

 

 

 

En venninne av meg fikk skabb som høygravid. Viste seg at typen hadde vært utro. Var også slik hun fant ut at han også var rusmisbruker (!).

 

Selv om det kanskje er mulig, så vil vel de fleste vaske klær man kjøper på Fretex, så jeg kjøper ikke helt den forklaringen... ;)

 

Anonymous poster hash: d5198...011

Skrevet (endret)

 

Vi bor hver for oss, og han pleier å ha besøk av jentene (1,10) annenhver helg. 

 

I utgangspunktet ble vi enige om at han ikke skulle ha besøk av jentene før etter behandling. Etter behandling hadde han et samvær, og fikk utbrudd kort tid etter. Han kom da frem med at han bare hadde tatt halve behandlingen, fordi han syns den salven var så dyr, og dessuten "virket den ikke", noe jeg ikke syns er så rart ettersom han ikke fulgte anvisningen.

 

Nå vil han ikke lenger behandle seg for dette i tråd med hva som er anbefalt av leger og apotek, for han "har ikke tro" på den slags. I stedet sverger han til mynteolje, sitronolje ol. 

 

Jeg har prøvd å spørre all verden av helsepersonell rundt dette, for det er ingen som vil uttale seg pga manglende kunnskap om emnet, det er jo ikke mange som har skabb nå til dags.

 

Er det noen som har erfaring med skabb og alternativ behandling? Er dette til å stole på? Når blir man smittefri i så fall? 

 

Jeg er litt fortvilet, for det er ikke bare til å nekte samvær. Han er troende til å stevne meg, så jeg havner lett i en situasjon hvor det er jeg som må bevise at han er smittefarlig i stedet for omvendt.

 

PS: Jeg vet at problemstillingen er helt absurd, men dette er ikke tull for det om.

 

Anonymous poster hash: 97ce5...58e

 

 

What?!!

 

Jo, her er det virkelig bare å nekte samvær helt til alt av klær og sengetøy er kokt, og far har bekreftelse fra legen på at han er smittefri!

 

Aldri hatt det selv, men du kan bruke Google og Folkehelseinstituttet for å finne info.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

 

La han ha jentene, og blir de smittet får du behandle dem og ta det derfra. Da har du jo en grunn til at de ikke kan være sammen med pappa igjen før han er smittefri, om han ikke har smittet dem til nå har du vel ikke så mye å komme med...

 

Er mange ting som er smittsomt, men vi er jo foreldre selv om vi har alt fra lus til herpes, hvordan vi behandler det (alternativt eller ikke) er ikke grunn nok til å ta fra oss barna.

 

Skabb er vel ikke akkurat verdens undergang heller er det det da? La han være sammen med ungene og ta det som det kommer.

 

Hehe, hørtes kanskje ut som jeg har hatt både det ene og det andre selv og ikke tror på tradisjonell medisin, men det er ikke sant altså. Har riktignok opplevd både ringorm og lus, men har absolutt behandlet det med remedier fra lege/apotek ;)

 

Anonymous poster hash: d6099...ceb

 

 

 

 

Går det forresten an for en lege å bekrefte at man ikke har skabb lenger?

 

Anonymous poster hash: 97ce5...58e

 

 

Ja, de skal kunne se det ved å undersøke huden under mikroskop. Hørte av en jeg kjenner som visst hadde hatt det som ung at østeuropeiske leger var best på dette og hadde mer erfaring med å oppdage der, siden det er mer utbredt der.

 

Anonymous poster hash: 01661...955

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...