Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #26 Skrevet 21. april 2014 Fordelen mange alenemødre har er jo faktisk at de har mye Barnefri og da har en mulighet til å jobbe ekstra for å spe på inntekten😄 Anonymous poster hash: d7f1d...6af Jeg har aldri barnefri, men selv om en er i forhold har en da virkelig mulighet ta ekstravakter. Da er en jo to. Så kan ikke se at en har noe mer fordel med å være alenemor. Anonymous poster hash: 787f9...d2e
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #27 Skrevet 21. april 2014 Hei! I utgangspunktet får man ikke OS når man skal ta master. Men naboen min tar master nå som byggingeniør og får OS. Jeg aner ikke hvorfor, det er jo ganske lett å få jobb som ingeniør selv om man "bare" har bachelor. Jeg ville tatt en telefon til NAV og hørt. Enda bedre, be om et møte og få alt skriftlig. Lykke til Anonymous poster hash: 522c5...cc0 Siden HI ikke har hatt os tidligere har hun krav på det i 3 år. Det er aktivitetskrav knyttet til det om barnet er over 1 år. Om hun jobber eller studerer bachelor, master eller enda høyere er likegyldig. Anonymous poster hash: 787f9...d2e
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #28 Skrevet 21. april 2014 Det du har er vel yrkesutdannelse, så lite trolig du får 4 år med OS. Dessverre. Det er et meget firkantet system, uten synsing. Generell studiekompetanse er "uten fagutdannelse". Lærer er en tittel, og dermed noe du får spesifikke jobber med. At du velger et litt annet løp, er din sak. Yrkesskole er fagutdannelse, selv om det bare er 3 år på videregående og inkluderer studiekompetanse....... Anonymous poster hash: 7f74c...873
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #29 Skrevet 21. april 2014 Det du har er vel yrkesutdannelse, så lite trolig du får 4 år med OS. Dessverre. Det er et meget firkantet system, uten synsing. Generell studiekompetanse er "uten fagutdannelse". Lærer er en tittel, og dermed noe du får spesifikke jobber med. At du velger et litt annet løp, er din sak. Yrkesskole er fagutdannelse, selv om det bare er 3 år på videregående og inkluderer studiekompetanse....... Anonymous poster hash: 7f74c...873 Men jeg har altså to år igjen av utdannelsen min, og har ikke mottatt os før. Jeg har ikke yrkesutdannelse pr def. Fordi lærerutdanningen er fireårig og jeg er ferdig med tre av dem når jeg fullfører eksamener i vår. Det er altså snakk om to år med os. Det jeg lurte på var om jeg kan få de to årene med os selv om det er master jeg går under de to årene. Men jeg ser jo at folk svarer forskjellig, så det beste er uansett å snakke med NAV om dette. For nå vet jeg ikke hvem jeg skal tro på. Jeg bare ble veldig bekymra og fortvila når jeg ikke helt forstod alt på NAV sine sider, og tenkte kanskje noen var i samme situasjon her inne eller kunne noe om regelverket. Jeg skjønner at det er jeg som har forklart dette dårlig, så det er forståelig at svarene spriker litt pga det også
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #30 Skrevet 21. april 2014 Hei! I utgangspunktet får man ikke OS når man skal ta master. Men naboen min tar master nå som byggingeniør og får OS. Jeg aner ikke hvorfor, det er jo ganske lett å få jobb som ingeniør selv om man "bare" har bachelor. Jeg ville tatt en telefon til NAV og hørt. Enda bedre, be om et møte og få alt skriftlig. Lykke til Anonymous poster hash: 522c5...cc0 Siden HI ikke har hatt os tidligere har hun krav på det i 3 år. Det er aktivitetskrav knyttet til det om barnet er over 1 år. Om hun jobber eller studerer bachelor, master eller enda høyere er likegyldig. Anonymous poster hash: 787f9...d2e Jeg håper du har rett!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #31 Skrevet 21. april 2014 Hei! I utgangspunktet får man ikke OS når man skal ta master. Men naboen min tar master nå som byggingeniør og får OS. Jeg aner ikke hvorfor, det er jo ganske lett å få jobb som ingeniør selv om man "bare" har bachelor. Jeg ville tatt en telefon til NAV og hørt. Enda bedre, be om et møte og få alt skriftlig. Lykke til Anonymous poster hash: 522c5...cc0 Siden HI ikke har hatt os tidligere har hun krav på det i 3 år. Det er aktivitetskrav knyttet til det om barnet er over 1 år. Om hun jobber eller studerer bachelor, master eller enda høyere er likegyldig. Anonymous poster hash: 787f9...d2e Jeg håper du har rett! Jeg har rett;-) Men ring i morgen å få det bekreftet. Det er når en søker utvidet os de ser på hvilken utdannelse en har. Du har krav på os som aleneforsørger og så lenge du oppfyller aktivitetskrav spiller det ingen rolle hva du gjør. Anonymous poster hash: 787f9...d2e
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #32 Skrevet 21. april 2014 " Spesielt om utdanningsstønad til enslig mor eller far som tar høyskolenes grunnskolelærerutdanning (tidligere allmennlærerutdanning) [Tilføyet 08/13] Når det gjelder fireårig lærerutdanning, har det vært lagt til grunn at vedkommende ikke oppnår yrkeskompetanse før etter det fjerde året. Departementet har i brev av 5. juli 2013 uttalt følgende: «Grunnskolelærerutdanningen er den eneste av høyskolestudiene som har avsluttende eksamen etter fire år. Studentene kan be om å få utstedt et bevis på at de har oppnådd bachelorgraden etter tre år. Avhengig av hvilket fagvalg de har gjort, kan det fjerde året godkjennes som en del av masterstudiet. Direktoratet spør om praksis her bør endres under betraktningen at lærerstudentene oppnår bachelorgrad etter det tredje året. Grunnskolelærerutdanningen er offentlig og er ikke berørt av unntaksreglene i forskriften § 1. Departementet mener derfor at direktoratet fortsatt bør kunne gi stønad til det fjerde året, dersom stønadstiden på til sammen tre år ikke er brukt opp.»" https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-12+Utdanningsst%C3%B8nad.147939.cms Anonymous poster hash: 22c29...503
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #33 Skrevet 21. april 2014 "Spesielt om utdanningsstønad til enslig mor eller far som tar høyskolenes grunnskolelærerutdanning (tidligere allmennlærerutdanning) [Tilføyet 08/13] Når det gjelder fireårig lærerutdanning, har det vært lagt til grunn at vedkommende ikke oppnår yrkeskompetanse før etter det fjerde året. Departementet har i brev av 5. juli 2013 uttalt følgende:«Grunnskolelærerutdanningen er den eneste av høyskolestudiene som har avsluttende eksamen etter fire år. Studentene kan be om å få utstedt et bevis på at de har oppnådd bachelorgraden etter tre år. Avhengig av hvilket fagvalg de har gjort, kan det fjerde året godkjennes som en del av masterstudiet. Direktoratet spør om praksis her bør endres under betraktningen at lærerstudentene oppnår bachelorgrad etter det tredje året. Grunnskolelærerutdanningen er offentlig og er ikke berørt av unntaksreglene i forskriften § 1. Departementet mener derfor at direktoratet fortsatt bør kunne gi stønad til det fjerde året, dersom stønadstiden på til sammen tre år ikke er brukt opp.»" https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+15-12+Utdanningsstønad.147939.cms Anonymous poster hash: 22c29...503 Takk. Ja. Denne har jeg sett, men den sier ingenting om det å fortsette på master. Men om det altså ikke går, så er der i hvert fall bekreftet der at jeg kan få stønaden dersom jeg fortsetter på GLU med fjerde året.
Soulless Skrevet 2. september 2017 #34 Skrevet 2. september 2017 Har du fått svar, Magia? Jeg står nemlig i en veldig lignende situasjon.
Soulless Skrevet 2. september 2017 #35 Skrevet 2. september 2017 På 21.4.2014 den 22.09, Magia skrev: Takk. Ja. Denne har jeg sett, men den sier ingenting om det å fortsette på master. Men om det altså ikke går, så er der i hvert fall bekreftet der at jeg kan få stønaden dersom jeg fortsetter på GLU med fjerde året. 54 minutter siden, Soulless skrev: Har du fått svar, Magia? Jeg står nemlig i en veldig lignende situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå