Magia Skrevet 21. april 2014 #1 Skrevet 21. april 2014 (endret) Jeg skal en av de nærmeste dagene søke om overgangsstønad. Jeg er student på tredje året på grunnskolelærerutdanninga, og har søkt meg over på master (blir da lektor etterhvert) fra høsten. Lærerutdanningen er fireårig, så jeg har ikke noen yrkeskompetanse enda. Nå ser jeg at man ikke har rett på OS til mastergradsstudier, da bachelor regnes som tilstrekkelig for å kunne forsørge seg selv. Men lærerutdanningen er ingen bachelor... Hva skjer nå da? Får jeg ikke OS hvis jeg takker ja til plass på masteren?? Skjønner ingenting.... Beklager rotete innlegg. Håper noen orker å lese og har noen svar til meg Endret 21. april 2014 av Magia
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 Er utdanningen 4 årig og du mangler et år der for å være ferdig utdannet vil du nok få innvilget det!men utover d som behøves for å ha en utdanning vil nok være håpløst.. Anonymous poster hash: d7f1d...6af
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2014 Er utdanningen 4 årig og du mangler et år der for å være ferdig utdannet vil du nok få innvilget det!men utover d som behøves for å ha en utdanning vil nok være håpløst..Anonymous poster hash: d7f1d...6af Men siden jeg tenkte meg over på master så begynner jeg rett der uten å ta det fjerde året i grunnskolelærerutdanninga. Neste yrkeskvalifiserende grad blir da master. Men det er ikke sikkert NAV støtter et slikt løp... Får jeg ikke OS går det jo til helvete... Huff, beklager, jeg er dårlig til å forklare det her... Noen som forstår, eller har noen erfaringer med det her??
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2014 Om jeg får plass på masteren før jeg får et eventuelt avslag, så har jeg ikke lenger noen skoleplass på det fjerde året til lærerutdanningen heller. Huff...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 Hvis du ikke har fått OS før så får du vel nå, selv om det er masterstudier? Anonymous poster hash: 5d7d0...859
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2014 Hvis du ikke har fått OS før så får du vel nå, selv om det er masterstudier? Anonymous poster hash: 5d7d0...859 Det var det jeg trodde også, men så er det slik at man kun får støtte under studier til man har oppnådd yrkeskompetanse. Og der regnes visst bachelor som tilstrekkelig, og master som noe man må finansiere selv... Eller roter jeg nå, slik at denne regelen kun gjelder for utdanningsstønad?
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc Huff ja, jeg må ringe NAV i morgen. Håper jeg greier å legge frem saken bedre da. Merker jeg sliter med å forklare det her... Begge mulighetene du skisserer er jo greit nok, det vil jo muligens gå. Men jeg får ikke noe reelt valg hvis behandlingen av søknad tar lenger tid enn det tar å få svar på opptaket til masteren. Får jeg plass der, men ikke innvilget os, så blir jeg jo nødt til å jobbe mye ved siden av osv, som du sier først der.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc Huff ja, jeg må ringe NAV i morgen. Håper jeg greier å legge frem saken bedre da. Merker jeg sliter med å forklare det her... Begge mulighetene du skisserer er jo greit nok, det vil jo muligens gå. Men jeg får ikke noe reelt valg hvis behandlingen av søknad tar lenger tid enn det tar å få svar på opptaket til masteren. Får jeg plass der, men ikke innvilget os, så blir jeg jo nødt til å jobbe mye ved siden av osv, som du sier først der. Hvorfor kan du ikke ta opp studielån og jobbe litt ved siden av slik som alle oss andre? En ting er å få utdannelse så du kan forsørge deg selv men skal staten betale for høyere utdanning fordi du har lyst på det? Anonymous poster hash: 4c246...732
C&M&H Skrevet 21. april 2014 #10 Skrevet 21. april 2014 Så lenge du får ordinær os og ikke utdanningstønad er jeg 90% sikker på at det går fint å ta master. Det er kun utdanningsstønaden en ikke får om en allerede har yrkeskompetanse. Du kan heller ikke si opp en jobb for å begynne på et studie med os. Men i ditt tilfelle er det kun aktivitetskravet som gjelder og da er fulltids studier nok.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #11 Skrevet 21. april 2014 Har du ikke studielån? Anonymous poster hash: 787f9...d2e
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #12 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc Huff ja, jeg må ringe NAV i morgen. Håper jeg greier å legge frem saken bedre da. Merker jeg sliter med å forklare det her... Begge mulighetene du skisserer er jo greit nok, det vil jo muligens gå. Men jeg får ikke noe reelt valg hvis behandlingen av søknad tar lenger tid enn det tar å få svar på opptaket til masteren. Får jeg plass der, men ikke innvilget os, så blir jeg jo nødt til å jobbe mye ved siden av osv, som du sier først der. Hvorfor kan du ikke ta opp studielån og jobbe litt ved siden av slik som alle oss andre? En ting er å få utdannelse så du kan forsørge deg selv men skal staten betale for høyere utdanning fordi du har lyst på det? Anonymous poster hash: 4c246...732 Sort, klarer ikke korte ned siteringa fra iPad. Jege tar opp lån og jobber ved siden av, som alle andre. Men når man er alene med et barn har man gjerne mer utgifter alene enn når man er to voksne. Jeg kunne selvfølgelig bodd i en pappeske som jeg og barnet mitt kunne gnage på til middag, slik du tydeligvis ønsker. Men jeg ser helst at barnet mitt har et stabilt og trygt bosted osv. Det handler ikke bare om at jeg har lyst til å utdanne meg. Jeg har ingen yrkeskompetanse, og det vil på sikt gagne statskassen om jeg fikk meg det, for å slippe å gi meg alskens stønader senere, ved f eks å gjøre meg mindre utsatt for arbeidsledighet.
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #13 Skrevet 21. april 2014 Så lenge du får ordinær os og ikke utdanningstønad er jeg 90% sikker på at det går fint å ta master. Det er kun utdanningsstønaden en ikke får om en allerede har yrkeskompetanse. Du kan heller ikke si opp en jobb for å begynne på et studie med os. Men i ditt tilfelle er det kun aktivitetskravet som gjelder og da er fulltids studier nok. Er det sant?? Får håpe du har rett
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #14 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc Huff ja, jeg må ringe NAV i morgen. Håper jeg greier å legge frem saken bedre da. Merker jeg sliter med å forklare det her... Begge mulighetene du skisserer er jo greit nok, det vil jo muligens gå. Men jeg får ikke noe reelt valg hvis behandlingen av søknad tar lenger tid enn det tar å få svar på opptaket til masteren. Får jeg plass der, men ikke innvilget os, så blir jeg jo nødt til å jobbe mye ved siden av osv, som du sier først der. Hvorfor kan du ikke ta opp studielån og jobbe litt ved siden av slik som alle oss andre? En ting er å få utdannelse så du kan forsørge deg selv men skal staten betale for høyere utdanning fordi du har lyst på det? Anonymous poster hash: 4c246...732 Sort, klarer ikke korte ned siteringa fra iPad. Jege tar opp lån og jobber ved siden av, som alle andre. Men når man er alene med et barn har man gjerne mer utgifter alene enn når man er to voksne. Jeg kunne selvfølgelig bodd i en pappeske som jeg og barnet mitt kunne gnage på til middag, slik du tydeligvis ønsker. Men jeg ser helst at barnet mitt har et stabilt og trygt bosted osv. Det handler ikke bare om at jeg har lyst til å utdanne meg. Jeg har ingen yrkeskompetanse, og det vil på sikt gagne statskassen om jeg fikk meg det, for å slippe å gi meg alskens stønader senere, ved f eks å gjøre meg mindre utsatt for arbeidsledighet. Har du jobb, os, stipend og lån i tillegg til utvidet barnetrygd, bidrag og stønad tiø barnetilsyn har du faktisk nesten like mye inn sol noen i full jobb. Det bør være mulig legge av penger nå for å greie seg neste år. Anonymous poster hash: 787f9...d2e
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #15 Skrevet 21. april 2014 Du har jo haugevis inn, hva er problemet? Anonymous poster hash: 94786...ded
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #16 Skrevet 21. april 2014 Hvis du ikke har fått OS før så får du vel nå, selv om det er masterstudier? Anonymous poster hash: 5d7d0...859 Det var det jeg trodde også, men så er det slik at man kun får støtte under studier til man har oppnådd yrkeskompetanse. Og der regnes visst bachelor som tilstrekkelig, og master som noe man må finansiere selv... Eller roter jeg nå, slik at denne regelen kun gjelder for utdanningsstønad? Dette gjelder nok bare utdanningsstønad og ikke OS. Hør med NAV, men slik jeg tolker det får du OS uansett. Anonymous poster hash: 5d7d0...859
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #17 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc Huff ja, jeg må ringe NAV i morgen. Håper jeg greier å legge frem saken bedre da. Merker jeg sliter med å forklare det her... Begge mulighetene du skisserer er jo greit nok, det vil jo muligens gå. Men jeg får ikke noe reelt valg hvis behandlingen av søknad tar lenger tid enn det tar å få svar på opptaket til masteren. Får jeg plass der, men ikke innvilget os, så blir jeg jo nødt til å jobbe mye ved siden av osv, som du sier først der. Hvorfor kan du ikke ta opp studielån og jobbe litt ved siden av slik som alle oss andre? En ting er å få utdannelse så du kan forsørge deg selv men skal staten betale for høyere utdanning fordi du har lyst på det? Anonymous poster hash: 4c246...732 Sort, klarer ikke korte ned siteringa fra iPad. Jege tar opp lån og jobber ved siden av, som alle andre. Men når man er alene med et barn har man gjerne mer utgifter alene enn når man er to voksne. Jeg kunne selvfølgelig bodd i en pappeske som jeg og barnet mitt kunne gnage på til middag, slik du tydeligvis ønsker. Men jeg ser helst at barnet mitt har et stabilt og trygt bosted osv. Det handler ikke bare om at jeg har lyst til å utdanne meg. Jeg har ingen yrkeskompetanse, og det vil på sikt gagne statskassen om jeg fikk meg det, for å slippe å gi meg alskens stønader senere, ved f eks å gjøre meg mindre utsatt for arbeidsledighet. Har du jobb, os, stipend og lån i tillegg til utvidet barnetrygd, bidrag og stønad tiø barnetilsyn har du faktisk nesten like mye inn sol noen i full jobb. Det bør være mulig legge av penger nå for å greie seg neste år.Anonymous poster hash: 787f9...d2e Ja, hadde jeg hatt alt det så skulle det kanskje vært mulig. Men jeg skal altså til å søke stønader, da jeg står midt i bruddet nå og endelig har fått meg et sted å bo. Noe som vil være vanskelig å betale for dersom jeg ikke får stønader. Forstår du bekymringen min? Ikke bare bare å jobbe mye ekstra i tillegg til studier når man er alene med barn heller...
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #18 Skrevet 21. april 2014 Du har jo haugevis inn, hva er problemet? Anonymous poster hash: 94786...ded Hva mener du? Du aner da ikke hva jeg har inn...
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #19 Skrevet 21. april 2014 Hvis du ikke har fått OS før så får du vel nå, selv om det er masterstudier? Anonymous poster hash: 5d7d0...859 Det var det jeg trodde også, men så er det slik at man kun får støtte under studier til man har oppnådd yrkeskompetanse. Og der regnes visst bachelor som tilstrekkelig, og master som noe man må finansiere selv... Eller roter jeg nå, slik at denne regelen kun gjelder for utdanningsstønad? Dette gjelder nok bare utdanningsstønad og ikke OS. Hør med NAV, men slik jeg tolker det får du OS uansett. Anonymous poster hash: 5d7d0...859 Får virkelig håpe det!
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #20 Skrevet 21. april 2014 Jeg kjenner at jeg virkelig ikke orker å gå inn i en diskusjon om alenemødre og hvor forbanna rike de er. Ha litt respekt for at jeg (og andre) er i en vanskelig situasjon og føler fortvilelse over å ikke vite om jeg har noe å leve av framover.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #21 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc Huff ja, jeg må ringe NAV i morgen. Håper jeg greier å legge frem saken bedre da. Merker jeg sliter med å forklare det her... Begge mulighetene du skisserer er jo greit nok, det vil jo muligens gå. Men jeg får ikke noe reelt valg hvis behandlingen av søknad tar lenger tid enn det tar å få svar på opptaket til masteren. Får jeg plass der, men ikke innvilget os, så blir jeg jo nødt til å jobbe mye ved siden av osv, som du sier først der. Hvorfor kan du ikke ta opp studielån og jobbe litt ved siden av slik som alle oss andre? En ting er å få utdannelse så du kan forsørge deg selv men skal staten betale for høyere utdanning fordi du har lyst på det? Anonymous poster hash: 4c246...732 Sort, klarer ikke korte ned siteringa fra iPad.Jege tar opp lån og jobber ved siden av, som alle andre. Men når man er alene med et barn har man gjerne mer utgifter alene enn når man er to voksne. Jeg kunne selvfølgelig bodd i en pappeske som jeg og barnet mitt kunne gnage på til middag, slik du tydeligvis ønsker. Men jeg ser helst at barnet mitt har et stabilt og trygt bosted osv. Det handler ikke bare om at jeg har lyst til å utdanne meg. Jeg har ingen yrkeskompetanse, og det vil på sikt gagne statskassen om jeg fikk meg det, for å slippe å gi meg alskens stønader senere, ved f eks å gjøre meg mindre utsatt for arbeidsledighet. Har du jobb, os, stipend og lån i tillegg til utvidet barnetrygd, bidrag og stønad tiø barnetilsyn har du faktisk nesten like mye inn sol noen i full jobb. Det bør være mulig legge av penger nå for å greie seg neste år.Anonymous poster hash: 787f9...d2e Ja, hadde jeg hatt alt det så skulle det kanskje vært mulig. Men jeg skal altså til å søke stønader, da jeg står midt i bruddet nå og endelig har fått meg et sted å bo. Noe som vil være vanskelig å betale for dersom jeg ikke får stønader. Forstår du bekymringen min? Ikke bare bare å jobbe mye ekstra i tillegg til studier når man er alene med barn heller... Beklager- trodde du skulle søke utvidet os og at du hadde vært alene hele tiden. Du vil få os da ja når du ikke har hatt det før. Er selv alene på fulltid og gjort ferdig master. Fikk meg en liten stilling som vikar nattevakt og hadde barnevakt her om natten og jobbet og leste samtidig;) Få, men lange vakter og mye tillegg;-) Anonymous poster hash: 787f9...d2e
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #22 Skrevet 21. april 2014 Her er å ringe NAV det eneste du kan gjøre.Er du heldig får du, hvis ikke må du greie deg uten. Ta studielån, jobb ved siden av, lev fattig.Eller bli på grunnskolelærerutdanninga, få OS i ett år og ta masteren på deltid ved siden av jobb etterpå. Anonymous poster hash: 69a8a...ccc Huff ja, jeg må ringe NAV i morgen. Håper jeg greier å legge frem saken bedre da. Merker jeg sliter med å forklare det her... Begge mulighetene du skisserer er jo greit nok, det vil jo muligens gå. Men jeg får ikke noe reelt valg hvis behandlingen av søknad tar lenger tid enn det tar å få svar på opptaket til masteren. Får jeg plass der, men ikke innvilget os, så blir jeg jo nødt til å jobbe mye ved siden av osv, som du sier først der. Hvorfor kan du ikke ta opp studielån og jobbe litt ved siden av slik som alle oss andre? En ting er å få utdannelse så du kan forsørge deg selv men skal staten betale for høyere utdanning fordi du har lyst på det? Anonymous poster hash: 4c246...732 Sort, klarer ikke korte ned siteringa fra iPad.Jege tar opp lån og jobber ved siden av, som alle andre. Men når man er alene med et barn har man gjerne mer utgifter alene enn når man er to voksne. Jeg kunne selvfølgelig bodd i en pappeske som jeg og barnet mitt kunne gnage på til middag, slik du tydeligvis ønsker. Men jeg ser helst at barnet mitt har et stabilt og trygt bosted osv. Det handler ikke bare om at jeg har lyst til å utdanne meg. Jeg har ingen yrkeskompetanse, og det vil på sikt gagne statskassen om jeg fikk meg det, for å slippe å gi meg alskens stønader senere, ved f eks å gjøre meg mindre utsatt for arbeidsledighet. Har du jobb, os, stipend og lån i tillegg til utvidet barnetrygd, bidrag og stønad tiø barnetilsyn har du faktisk nesten like mye inn sol noen i full jobb. Det bør være mulig legge av penger nå for å greie seg neste år.Anonymous poster hash: 787f9...d2e Ja, hadde jeg hatt alt det så skulle det kanskje vært mulig. Men jeg skal altså til å søke stønader, da jeg står midt i bruddet nå og endelig har fått meg et sted å bo. Noe som vil være vanskelig å betale for dersom jeg ikke får stønader. Forstår du bekymringen min? Ikke bare bare å jobbe mye ekstra i tillegg til studier når man er alene med barn heller... Beklager- trodde du skulle søke utvidet os og at du hadde vært alene hele tiden. Du vil få os da ja når du ikke har hatt det før. Er selv alene på fulltid og gjort ferdig master. Fikk meg en liten stilling som vikar nattevakt og hadde barnevakt her om natten og jobbet og leste samtidig;) Få, men lange vakter og mye tillegg;-)Anonymous poster hash: 787f9...d2e Så bra! Da er du flink stå på!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #23 Skrevet 21. april 2014 Fordelen mange alenemødre har er jo faktisk at de har mye Barnefri og da har en mulighet til å jobbe ekstra for å spe på inntekten😄 Anonymous poster hash: d7f1d...6af
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #24 Skrevet 21. april 2014 Hei! I utgangspunktet får man ikke OS når man skal ta master. Men naboen min tar master nå som byggingeniør og får OS. Jeg aner ikke hvorfor, det er jo ganske lett å få jobb som ingeniør selv om man "bare" har bachelor. Jeg ville tatt en telefon til NAV og hørt. Enda bedre, be om et møte og få alt skriftlig. Lykke til Anonymous poster hash: 522c5...cc0
Magia Skrevet 21. april 2014 Forfatter #25 Skrevet 21. april 2014 Hei! I utgangspunktet får man ikke OS når man skal ta master. Men naboen min tar master nå som byggingeniør og får OS. Jeg aner ikke hvorfor, det er jo ganske lett å få jobb som ingeniør selv om man "bare" har bachelor. Jeg ville tatt en telefon til NAV og hørt. Enda bedre, be om et møte og få alt skriftlig. Lykke til Anonymous poster hash: 522c5...cc0 Ja, det er kanskje best å få et møte. Takk for lykkeønskninger, det trenger jeg nå kjenner jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå