Gå til innhold

Jobber i sosialtjenesten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og ser på vår egen økonomi opp i mot de som lever på sosialhjelp, og de som unntaksvis søker om hjelp til større utgifter, og hvilke avslag de får.

Vi ligger milevis over sosialhjelpssatsene, og jeg føler livet er knapt. Kan ikke forstå at det skal kunne gå an å leve på de budsjettene vi gir folk.

Vi kunne godt hatt mye mer penger enn vi har, og fremdeles ikke levd noe liv i luksus.

Anonymous poster hash: b100d...567
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel ikke et liv i luksus noe de fleste lever, og i hvert fall ikke på statens regning.

Anonymous poster hash: 48412...aa3

Skrevet

Så lenge man har tak over hodet, mat på bordet, tilgang på skole og helsetjenester, så må man være fornøyd.

Sosialhjelp er ment å være en kortvarig støtte til man klarer seg selv.

Anonymous poster hash: e0076...0a1

Skrevet

Er det livsoppholdssatsene du tenker på? 

Vi har mindre enn det de som får sosialstønad sikkert får. Hvis det stemmer at de regner 12220kr på to voksne, og et tillegg på 2810kr som skal gå til alt utenom husleie.. Hallo! Det er mye mer enn vi har. Vi har kanskje 10 000 igjen etter husleie er betalt, det skal gå til strøm, klær, mat.. 

Fett å jobbe for pengene sine gitt :(

Anonymous poster hash: 8ae07...65b
Skrevet

Vi har mindre enn det de som får sosialstønad sikkert får. Hvis det stemmer at de regner 12220kr på to voksne, og et tillegg på 2810kr som skal gå til alt utenom husleie.. Hallo! Det er mye mer enn vi har. Vi har kanskje 10 000 igjen etter husleie er betalt, det skal gå til strøm, klær, mat..

Feil ...

Min samboer får 5650

Jeg får 5650.

Pga et barn 2213

Barnetrygd 970.

Jobben gikk konkurs så venter på dagpenger.

I den summen skal husleie på 8500, strøm 500, mobil x 2 400, klær, medisiner til far og barn , reise utgifter 890 i måneden, barnehage regning 2670, mat og sikkert noe jeg har glemt.

Har dere 10000 til overs så har dere mye!

Heldigvis er dette en situasjon dom ikke vil være noe mer en dagpenge søknaden er ferdig behandlet.

Jeg blir ikke rik av nav.

Anonymous poster hash: 84475...0c9

Skrevet

For snart 20 år siden sa jeg til en på sosialkontoret at jeg ikke syns kr 1500 var for mye pr uke å leve av. Han syns jo det var lite....... Og det er da snart 20 år siden, og jeg tror neppe krisehjelpen på sosialkontoret har nådd slike summer enda heller......

Å være fattig er faktisk en heltidsjobb i bekymringer, og krever ekstremt mye av den enkelte. I form av søvnmangel og bekymring for hvordan man skal komme gjennom neste dag. Flaskepanting gir litt, men ikke mye ekstra. Å dele kjøttdeigpakken i 3, for at man skal ha 3 middager av den, og drøye med mel i sausen og alt som er. PS... den sausen lages av 1/3-del av et glass tomatpurè, vann, litt krydder og mel...... Og du gir kjøttet til ungen(-e), og nesten bare saus til deg selv, med mye spagghetti. Kjøkkenpapir er luksusvare, og kan til nøden kjøpes inn til jul, men da til pynt og lite bruk.....

Nei, satsene er en vits, og for mange kan det føre til kriminalitet, selv om det ikke gjorde det for meg.......

Jeg sier bare at de som bestemmer satsene, skulle prøvd i 1 år å leve slik. Uten sparekonto å ta av...... Og redsel for å miste taket over hodet, og ikke kunne gi ungene det mange tar som en selvfølge... Kino, sykkel, fritidsaktiviteter, gymsko og klær, svømmeklær, ski(de tre siste til den liksom gratis skolen vi har i Norge), og mye mer småting. 

Det er nemlig ikke sånn at man er tøffere i trynet av å være fattig, slik at man uten problemer skaffer seg en jobb. Det virker motsatt, men det er det få som vet. Man blir ikke motivert eller får mer jobbtilbud av å være fattig. 

Sosialsatsene er forøvrig langt under satsene Sifo mener er minimum.......

Anonymous poster hash: a7046...67c
Skrevet

Feil ...

Min samboer får 5650

Jeg får 5650.

Pga et barn 2213

Barnetrygd 970.

I den summen skal husleie på 8500, strøm 500, mobil x 2 400, klær, medisiner til far og barn , reise utgifter 890 i måneden, barnehage regning 2670, mat og sikkert noe jeg har glemt.

Heldigvis er dette en situasjon dom ikke vil være noe mer en dagpenge søknaden er ferdig behandlet.

Da hadde ikke vi klart oss, bare husleie og bhg er 14500 hos oss. Grøss. Merker jo vi har mindre enn mange, men trist at noen har enda mindre enn oss:/

Skrevet

Feil ...

Min samboer får 5650

Jeg får 5650.

Pga et barn 2213

Barnetrygd 970.

Da hadde ikke vi klart oss, bare husleie og bhg er 14500 hos oss. Grøss. Merker jo vi har mindre enn mange, men trist at noen har enda mindre enn oss:/

Noen kommer kanskje bra ut med å være "naver", men ikke vi. Så det søkes og søkes etter nye jobber.

Frem til dagpenge søknaden er ferdig behandlet ( tre måneder siden jeg sendte den), lever vi egentlig ikke.

Mye økonomisk rot og bekymringer pga dette :(

Skrevet

Man velger hvordan man lever. Hadde jeg vært avhengig av sosialstønad ville jeg ikke hatt de utgiftene jeg har i dag heller. Billigere sted å bo, vekk med dyre nett og tv pakker, ingen bhg eller sfo (vips, 10 000 mindre i regninger)

Vi har utgifter etter inntekt. Synes sosialstønad SKAL være på et minimum da det skal være fristende å komme seg ut i jobb igjen.

fikk selv sosialstønad ca 3 mnd for noen år siden fordi jeg ikke hadde rett på dagpenger og jobben jeg hadde fått ikke begynte før da. Husker sjokket da jeg fikk over 8000 inn på konto... (bodde hos min far, null utgifter utover forbruk, alene med ett barn)

Skrevet

I Oslo får to voksne ca 9000 å leve for. Hva mener du tillegget på 2810 er? 

Anonymous poster hash: d0f7b...5f2

Skrevet

Da regnes jo husleie inni dette. Så man sitter ikke igjen med så mye.

Anonymous poster hash: 3e3f7...15c

Skrevet

Sosialstønad er ikke ment å skulle være "luksus"!

Det er slik at man skal kunne klare seg og skal ikke være en langtidsstønad.

Jobbet selv i sosialtjenesten for mange år siden og det var faktisk enkelte av klientene som hadde det romsligere enn et par av saksbehandlerne.

Anonymous poster hash: 6c2ae...e8a
Skrevet

For snart 20 år siden sa jeg til en på sosialkontoret at jeg ikke syns kr 1500 var for mye pr uke å leve av. Han syns jo det var lite....... Og det er da snart 20 år siden, og jeg tror neppe krisehjelpen på sosialkontoret har nådd slike summer enda heller......

Å være fattig er faktisk en heltidsjobb i bekymringer, og krever ekstremt mye av den enkelte. I form av søvnmangel og bekymring for hvordan man skal komme gjennom neste dag. Flaskepanting gir litt, men ikke mye ekstra. Å dele kjøttdeigpakken i 3, for at man skal ha 3 middager av den, og drøye med mel i sausen og alt som er. PS... den sausen lages av 1/3-del av et glass tomatpurè, vann, litt krydder og mel...... Og du gir kjøttet til ungen(-e), og nesten bare saus til deg selv, med mye spagghetti. Kjøkkenpapir er luksusvare, og kan til nøden kjøpes inn til jul, men da til pynt og lite bruk.....

Nei, satsene er en vits, og for mange kan det føre til kriminalitet, selv om det ikke gjorde det for meg.......

Jeg sier bare at de som bestemmer satsene, skulle prøvd i 1 år å leve slik. Uten sparekonto å ta av...... Og redsel for å miste taket over hodet, og ikke kunne gi ungene det mange tar som en selvfølge... Kino, sykkel, fritidsaktiviteter, gymsko og klær, svømmeklær, ski(de tre siste til den liksom gratis skolen vi har i Norge), og mye mer småting. 

Det er nemlig ikke sånn at man er tøffere i trynet av å være fattig, slik at man uten problemer skaffer seg en jobb. Det virker motsatt, men det er det få som vet. Man blir ikke motivert eller får mer jobbtilbud av å være fattig. 

Sosialsatsene er forøvrig langt under satsene Sifo mener er minimum.......

Anonymous poster hash: a7046...67c

Innlegget ditt var faktisk godt å lese for meg - fordi det virker som om du virkelig forstår.

Jeg er en av dem som faller mellom alle stoler i systemene pga sykdom. Har mange begrensninger med tanke på mat jeg ikke tåler, dette fører til et dyrere kosthold - men ingenting ekstra pga det.

For å bli frisk er jeg avhengig av div. tilskudd, men ingen ekstra penger til det - det tar over 1000 kr hver måned.

Jeg tåler dessverre ikke mye av det som man kan kjøpe billig - kylling, svin, hveteprodukter, melkeprodukter, ting med tomat eller mais i.

Hver gang jeg tar opp dette så får jeg bare til svar at sosialhjelp er ment å være et kortvarig tiltak. Så spør jeg hva da om man faller mellom alle stoler i systemet og nav og lege alle er enige i at det hos meg ikke er kortvarig - det kommer til å ta lang tid å bli frisk (men jeg kan bli frisk). Da har de ikke noe svar.

Jeg går fra måned til måned, vet aldri om jeg får utbetalingen når jeg skal for å få betalt husleien min, hadde det ikke vært for en veldig medgjørlig huseier som er fleksibel.så hadde jeg stått uten sted å bo.

Ikke kan jeg flytte til et billigere sted heller, for alle er enige i at jeg må fortsette å bo her til jeg er frisk. Og tross alt bor jeg "billig" med de boligprisene som er i området her.

Siste halvår har jeg hatt fire forskjellige saksbehandlere, og for hver gang de bytter så kommer en ny som ikke forstår situasjonen, alt må forklares på nytt, gjerne flere ganger før de forstår - hvis jeg er så heldig å få et møte, da. Og som regel så blir det noe tull i utbetalinger slik at jeg plutselig står uten penger. Skal de da rette på feilen så går det fort to uker. Konkrete avtaler om møter og beskjeder blir brutt og det er vanskelig å få tak i dem.

Stress forverrer sykdommen - noe både nav og legen vet og har innrømmet, men det synes likevel umulig til dem å få til en stabil ordning selv om de vet at det tar tid før jeg blir frisk.

Jeg har stressnivå som ikke ligner noe pga de økonomiske bekymringene. Det går bare ikke rundt! Og nå har jeg egentlig nådd bunnen. Når jeg får utbetalinger i morgen og betaler de regningene som allerede er forfalt, da har jeg ikke en krone å leve for de neste to ukene. Hva jeg skal gjøre, det vet jeg ikke.

De som tror man får motivasjon for "å komme seg ut i jobb igjen" av å gå slik når man er syk, de misforstår. For friske som bare er late er det kanskje slik - men hvor mange er det i dag som er 100 % frisk og frivillig velger å gå på sosialen? Som regel er det fysisk eller psykisk sykdom som ligger bak.

Slik systemet fungerer når man er syk så gjør det motivasjonen mindre og mindre for å kjempe seg tilbake. Jeg går og drømmer om en uføretrygd om dagene, bare for å slippe unna alle j..... bekymringene pga systemet. Jeg vet jeg kan få det, men jeg vil ikke, for jeg kan bli frisk. Men jeg har allerede diskutert det med legen, at en uføretrygd kanskje er eneste måten jeg kan bli frisk nok til å jobbe. Til og med legen begynner å se at det kanskje er eneste mulighet. Og da har det gått langt.

Slik systemet fungerer nå så er det med på å ta fra meg muligheter for å bli frisk.

Systemet sparer noen kroner hver måned, og da er de fornøyd.

De ser ikke totalregnskapet som egentlig viser at de pådrar seg stoooore ekstrakostnader ved å måtte ha meg utenfor arbeidslivet i mye lengre tid enn hva som ellers hadde vært nødvendig.

Men, de teller ørene og bryr seg ikke om de store summene.

dårlig dag i dag.... :/

Anonymous poster hash: 2d299...959

Skrevet

Faktum er at for en del så blir sosialstønad eller suplerende sosialstønad dessverre en langtidsstønad.

Men det tas det ikke hensyn til overhodet.

Det er ikke snakk om å skulle få en luksustilværelse (bare å antyde noe slikt er en hån mot de som sliter!), det er snakk om å få nok til å greie seg på en slik måte at man har en reell sjanse på å komme seg ut i arbeid igjen, ikke at man skal måtte slite seg ut og bli ufør fordi det er klin umulig å få det til å gå rundt i lengden.

Anonymous poster hash: 2d299...959

Skrevet

Jeg trengte hjelp en liten periode. Fikk dekket husleie og strøm, og fikk 1800kr til alt annet, og dette var en hel mnd som dissr pengene skulle holde.

Jeg ble fortvila og sa "åssen skal jeg klare meg på 1800kr en hel mnd til mat,medisiner,reise til lege,tlf og forsikrinh? Hadde du klart deg på det?"

Dama på sosialen så hånlig på meg og svarte surt "jeg trenger ikke det jeg, for jeg har en jobb".

Jeg har aldri følt meg så tråkket på i hele mitt liv. Jeg hadde lagt ved dokumentasjon på sykdom og medisiner/legeutgifter, og dokumentasjon fra NAV selv på at jeg ventet på godkjenning på rehabiliteringspenger. Jeg hadde vært innlagt i nesten 1 år og trengte hjelp i en liten periode bare.

Dette er nå 11år siden,og hånligheten til dem dama gjør fortsatt vondt. Blandt annet pga henne, skammer jeg meg over at jeg er syk(har vært det hele livet).

Så ikke nok med alle bekymringene som følger med økonomiske vansker, får man tråkket ihjel den siste lille biten av selvtillitt fordi man våger å be om hjelp :-(

Anonymous poster hash: 59167...734

Skrevet

Feil ...

Min samboer får 5650

Jeg får 5650.

Pga et barn 2213

Barnetrygd 970.

Noen kommer kanskje bra ut med å være "naver", men ikke vi. Så det søkes og søkes etter nye jobber.

Frem til dagpenge søknaden er ferdig behandlet ( tre måneder siden jeg sendte den), lever vi egentlig ikke.

Mye økonomisk rot og bekymringer pga dette :(

Det positive oppi alt dette er at vi får etterbetalt lønning siden jobben gikk konkurs. Men vi som familie har brukt opp spare pengene våre siden vi måtte leve på dem før sosial stønad.

Vi vil fortsatt ligge etter med lån, men klarer vi å beholde leiligheten oppi alt dette så blir jeg glad :)

Mest lyst til å legge meg ned å pga alt det psykiske slitet ved å telle penger. Jeg tenker hele tiden på regninger og snu hver eneste krone.

Ikke noe luksus her for de som trur det....

Skrevet

Dette er jo bare tull! Vi får supplerende livsopphold og etter at husleie, strøm, bhg, fritidsaktiviteter til barna, telefon og nett er betalt, så har vi igjen ca 12000,- til mat og andre utgifter. Hvis dere sitter igjen med så lite så får dere ikke det dere har krav på!

Anonymous poster hash: a580e...dc6

Skrevet

For å si det sånn, det er et helvete å leve på sosialhjelp. Nav gransker din privatøkonomi 3 mnd bak i tid. Du føler at du blottlegger sjela di til fremmede folk som også sikkert leser journalen din. Å ikke kunne kjøpe nye vårklær til barna er ikke gøy.. Å måtte tigge penger av familie er heller ikke noe å le av når man nærmer seg 40 år. Den gnagende usikkerheten, å hele tiden være på telefonen med de man skylder penger for å gjøre betalingsavtaler, ikke kunne delta på noe som koster penger, spise halvfabrikata av billigste sort, bekymre på seg magesår, bli tungt deprimert, ikke få sove om natta, prøve å selge unna alt man mest sannsynlig ikke får bruk for igjen.

Søke jobber hver dag, håpe, håpe. Drømme, drømme. Sammenligne seg med andre og føle seg så utrolig liten og mislykket fordi man ikke klarer seg selv. Angst for å møte på noen man kjenner på nav. Man blir rett og slett syk av det spør du meg. Unner ikke noen å måtte havne der.

Anonymous poster hash: b8b5b...ac0
Skrevet

Som du skal vite så er sosialhjelp en MIDLERTIDIG hjelp, selv om det for noen blir langvarig. Og folk klarer å få det til å gå rundt, må man så må man. Når jeg jobbet i sosialtjenesten så var detben kunde som skrøt aav at han spiste biff hver dag. Han hentet kastet kjøtt bak butikken og heiv i frysern. Så man kan være litt kreativ og, ikke nødvendigvis gjøre som han, men droppe å kjøpe nye klær til seg selv hver mnd og kjøpe billige middager.

Anonymous poster hash: f9294...429

Skrevet

Feil ...

Min samboer får 5650

Jeg får 5650.

Pga et barn 2213

Barnetrygd 970.

Unnskyld meg, men hvorfor har dere så skyhøye mobilutgifter? Vi er fire personer og har ikke engang halvparten av det dere har tilsammen.

Anonymous poster hash: 31757...12f

Skrevet

Vi betaler kanskje 400 kr i måneden på mobil regning. Vi er avhengige av tlf siden vi har en veldig syk gutt.

Så syns du 400 kr i måneden er dyrt? Vi bruker den mest til å ringe fastlege og sykehus. Det som er dyrt. Ellers brukes nesten ikke tlf. Ikke har vi Internett eller TV.

Noe mer du lurte på?

Skrevet

Feil ...

Min samboer får 5650

Jeg får 5650.

Pga et barn 2213

Barnetrygd 970.

Unnskyld meg, men hvorfor har dere så skyhøye mobilutgifter? Vi er fire personer og har ikke engang halvparten av det dere har tilsammen.

Barnehageregningen kan dere sansynlig vis få redusert pga lav inntekt.

Anonymous poster hash: ab31d...1ad

Skrevet

Det heter "eksistensminimum" av en grunn. Det heter ikke "leveminimum". Man skal ikke leve på det. Bare eksistere.

Anonymous poster hash: ef51f...4f8
Skrevet

Feil ...

Min samboer får 5650

Jeg får 5650.

Pga et barn 2213

Barnetrygd 970.

Barnehageregningen kan dere sansynlig vis få redusert pga lav inntekt.

Anonymous poster hash: ab31d...1ad

Nei det kan vi ikke.

Skrevet

Jobbet selv i sosialtjenesten for mange år siden og det var faktisk enkelte av klientene som hadde det romsligere enn et par av saksbehandlerne.

Du ser at den påstanden faller på sin egen urimelighet?

En med 600 000 i inntekt i året kan sikkert også påstå at hun har mindre å rutte med etter at regninger er betalt enn en sosialklient og faktisk ha det, men da har hun eventuelt tatt et eget valg om å ha høyere utgifter, eventuelt lån på bil og bilutgifter i tillegg. Sosialklienter har ikke slike muligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...