Gå til innhold

Legge to små barn alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

18 mnd mellm nr 2 og nr 3 her, da de var i den alderen ammet jeg begge to. Så løsningen ble å sette seg med en unge på hver pupp, legge 2 åringen i senga si ved senga mi når hun ble døsig. Babyen sovnet først som regel og ble lagt i vugga hvis ikke jeg skulle legge meg. Innimellom sov de begge i senga sammen med meg.

Kveldsmat spiste jeg sammen med 2 åringen, med babyen på fanget eller i baggen ved siden av. Var lite sjalusi her. Mannen jobbet mye borte så jeg var vant til å multitaske og sjonglere to små. Bytta bleie på begge to etter tur.

Du får prøve deg fram.

Anonymous poster hash: 95620...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er jo som ei over her skrev, ting vil forandre seg ganske raskt etterhvert som den yngste vokser seg til. Men jeg skjønner "problemet" ditt. Har selv ei på 2 år og en på 6 mnd i tillegg til en på 5 år. 5 åringen ordner seg mye selv, så han er det ikke noe problem med sånn sett, men har selv tenkt som deg i forhold til de to yngste. Nå skal det sies at jeg ikke har vært alene om å legge de så mange kvelder ennå, men de gangene jeg har det har jeg tenkt litt som deg. Det beste her har vært å bare ta ting litt som de kommer også har det bare fått ta den tiden det tar. Har som regel prøvd å få minsten til å roe seg et annet sted, evt sove i sengen sin før jeg har lagt 2 åringen, slik at jeg har hatt tid til bare henne. Ikke alltid det har gått og noen ganger har vi endt opp i dobbeltsenga alle tre :P Men jeg må si at jeg synes det er mye lettere nå som minsten er blitt litt større og fått litt mer rutiner han og, selv om jeg fortsatt er glad vi er to til legging ;)

Anonymous poster hash: 416e8...059
Skrevet

Tre små her. Babyen ligger på babygym o.l eller er med på legging. De to eldste bader og spiser sammen, så pusser de tenner. Så avhenger det om de er på samme rom eller ei. Er de på samme rom synger/ leser jeg og god natt, ellers legges toåringen først og fireåringen etterpå. Går forresten fint an å amme gående også. Er endel alene på kveld ;)

Anonymous poster hash: 210ba...e7f

Skrevet

Der er jo som ei over her skrev, ting vil forandre seg ganske raskt etterhvert som den yngste vokser seg til. Men jeg skjønner "problemet" ditt. Har selv ei på 2 år og en på 6 mnd i tillegg til en på 5 år. 5 åringen ordner seg mye selv, så han er det ikke noe problem med sånn sett, men har selv tenkt som deg i forhold til de to yngste. Nå skal det sies at jeg ikke har vært alene om å legge de så mange kvelder ennå, men de gangene jeg har det har jeg tenkt litt som deg. Det beste her har vært å bare ta ting litt som de kommer også har det bare fått ta den tiden det tar. Har som regel prøvd å få minsten til å roe seg et annet sted, evt sove i sengen sin før jeg har lagt 2 åringen, slik at jeg har hatt tid til bare henne. Ikke alltid det har gått og noen ganger har vi endt opp i dobbeltsenga alle tre :P Men jeg må si at jeg synes det er mye lettere nå som minsten er blitt litt større og fått litt mer rutiner han og, selv om jeg fortsatt er glad vi er to til legging ;)Anonymous poster hash: 416e8...059

Takk for svar :) Fint å høre at det er flere av oss. Babyen er så liten enda, men har lagt seg kl 19 siden han var 1 mnd. Da har han survet i en halvtimes tid allerede og det skal ingenting til før han tipper over til å bli skikkelig sinna/overtrøtt. Så han kan jeg nok egentlig legge kl 18:30. Men det er jo midt i kveldsstellet til 2-åringen igjen... Åh, alt kræsjer :P Får liksom ikke ettermiddagen/kvelden til å gå opp, jeg! Det går altfor fort før det plutselig er kveldsmat, kveldsstellet og legging. Babyen henger i puppen og 2-åringen gråter og vil ha mamma. Føler vi blir "straffet" for å ha så (opprinnelig) gode rutiner. 2-åringen har alltid vært en drøm å legge, men trass+ baby er litt krevende for henne/oss akkurat nå, stakkar. Men vi ønsker så godt det lar seg gjøre å holde på leggerutinene til 2-åringen, for hun lar seg lett avspore og tillegger seg dårlige vaner. Akkurat nå er det å løpe ut av senga etter legging en slager. Litt vanskelig å være konsekvent og leie henne tilbake hvis jeg ligger og ammer babyen, hehe. Oi, ser nå at det ble litt rotete svar. Poenget mitt er at vi opprinnelig har gode rutiner som funker for oss, men som jeg er redd vil bli ødelagt den dagen jeg skal legge dem alene hvis det blir full kræsj da.

Skrevet

Men du må jo finne en plass til det nye familiemedlemmet også i de rutinene, da kan det hende du må endre litt på de eksisterende rutinene. Det trenger ikke bety at alt sklir ut, bare at det blir en ny rutine ;) Kan 2 åringen spise kveldsmat/ se på tv mens du legger minste kl 18:30? Eller kan du sette henne i badekaret? Her hender det jeg setter 2 åringen i badekaret om det er noe jeg trenger å gjøre i nærheten av badet ;) Så har du jo tid til henne etterpå? 

Skrevet

Men du må jo finne en plass til det nye familiemedlemmet også i de rutinene, da kan det hende du må endre litt på de eksisterende rutinene. Det trenger ikke bety at alt sklir ut, bare at det blir en ny rutine ;) Kan 2 åringen spise kveldsmat/ se på tv mens du legger minste kl 18:30? Eller kan du sette henne i badekaret? Her hender det jeg setter 2 åringen i badekaret om det er noe jeg trenger å gjøre i nærheten av badet ;) Så har du jo tid til henne etterpå?

Må nok finne nye rutiner, ja :) Tør ikke ha 2-åringen i badekaret uten tilsyn, både pga drukningsfaren, samt at hun for tiden spretter ut av det med både shampoo og såpe i håret og på kroppen uten noen betenkeligheter. Og så raser hun rundt og nekter å tørke seg ;) Artig liten pike, skjønner du! Hadde vi hatt stue og soverom i samme etasje så hadde jeg også vært mer komfortabel med å la henne spise mens jeg legger babyen, men hun er ei lita luring som rett som det er har skjøvet stolen inntil kjøkkenbenken og klatret opp for å utforske skapene (og vinduet!!!). Så jeg liker ikke å ha henne oppe uten tilsyn. Hun er liksom ikke av den rolige og bedagelige typen, hehe. Hun er nysgjerrig og utforskende, med en god dæsj ureddhet (hvis det nå er et ord). Oppskriften på en håndfull, kan du si ;)

Nei, tror jeg må ha med babyen på legging av storesøster. Tror det vil funke best for oss :)

Skrevet

Gir dem kvelds, vasker dem, tar på pysj, pusser tenner, leser en bok og sier "god natt". Evt. må inn og minne om sovetid noen ganger. Nå har jeg fire barn da, ikke to, men er jo samme uansett, bortsett fra at de eldste klarer det meste selv nå ;)Anonymous poster hash: 49b2a...b7b

Hehe, takk for raskt svar! Jeg glemte vel å presisere at barna er 2 mnd og 2 år. Og de legger seg likt. Og 2-åringen er i trassalderen, og babyen ammes på rommet før han legges. Far jobber med 2-åringen og jeg jobber med babyen. Skjønner ikke hvordan vi skal klare å gjøre det på egenhånd, for av og til er det som en krigssone her når det er leggetid...

Mine er 3 år og 4 mnd. Jeg er alltid alene med de. Minste ligger på stellematte på badet når jeg holder på med eldste. Mens hun bader, steller jeg minste for natten. Minste er på armen mens jeg synger 3 nattasanger for eldste. Så er det god natt for henne. Kanskje jeg må inn med vann, men stort sett er hun utrolig grei å legge. Når hun er lagt, går jeg og mini i stua og ammer. Så sovner hun når hun sovner. Varierer litt når. De skal sove på samme rom etterhvert. Da blir det synging for begge, så god natt.

Skrevet

Jeg ble alene i det siste svangerskapet og husket jeg var kjempestressa ang legging før minste ble født. Men det gikk over all forventning :)

Mine gutter var 2 og 4 da vesla ble født. De la seg kl 19. Jeg tok bare med meg babyen inn til de eldste og ammet henne mens jeg sang for de eldste. Innen de hadde sovnet hadde også babyen sovnet ved puppen ;)

Har lest hva du skriver om deres rutiner. Hvis jeg var deg ville jeg tatt med begge på badet kl 17.30 og så ville jeg plantet 2 åringen i pysjen foran barnetv med kveldsmaten mens jeg la babyen. Da er det bare tannpuss og legging av 2 åringen som gjenstår når barnetv er ferdig :)

Anonymous poster hash: 3f303...735

Skrevet

Forskyv leggetiden til begge med fem minutter hver vei?

Kan ikke skjønne at dette skulle være slik hodebry, uansett hvordan man velger å løse det.

Anonymous poster hash: fa653...af0

Skrevet

Kanskje eg skjønner deg litt bedre....

Har hatt et hekkan styr med å legge våre på 2 og 4 år. Me legger kvar sin unge og blir hos de til de sovner. Når eg var aleine med de kunne det fort gå 2-3 timer og ofte sovna eg før ungene.

No har eg endelig lært meg å legge de aleine.

Tar med begge to i dobbeltsenga. Leser og ligger der til begge har sovna. Seinere bærer vi de i seng. Er deilig time-out for meg å ligge imellom de og surfe på telefonen. .

Skrevet

Kanskje eg skjønner deg litt bedre....

Har hatt et hekkan styr med å legge våre på 2 og 4 år. Me legger kvar sin unge og blir hos de til de sovner. Når eg var aleine med de kunne det fort gå 2-3 timer og ofte sovna eg før ungene.

No har eg endelig lært meg å legge de aleine.

Tar med begge to i dobbeltsenga. Leser og ligger der til begge har sovna. Seinere bærer vi de i seng. Er deilig time-out for meg å ligge imellom de og surfe på telefonen. .

Skrevet

Er man så dum at man får ungene så tett så får man bare slite med det!

Anonymous poster hash: b7b47...870
Skrevet

Jeg husker godt blant annet denne bekymringen når jeg skulle bli tobarnsmor. Mye man skal gruble på om framtiden, og syns du får unødvendig pes fra disse erfarne mødrene som har vært igjennom det samme.

Men du har også fått gode råd hi. Rutinene må endres med to i hus.

Mitt beste råd er å bare ta det litt som det kommer. Det kommer av seg selv når du først må:)

Skrevet

Er man så dum at man får ungene så tett så får man bare slite med det! Anonymous poster hash: b7b47...870

Sånne som deg har jeg bare lyst til å filleriste.

Skrevet

Jeg husker godt blant annet denne bekymringen når jeg skulle bli tobarnsmor. Mye man skal gruble på om framtiden, og syns du får unødvendig pes fra disse erfarne mødrene som har vært igjennom det samme.

Men du har også fått gode råd hi. Rutinene må endres med to i hus.

Mitt beste råd er å bare ta det litt som det kommer. Det kommer av seg selv når du først må:)

Takk for sympati :) Ja, man tenker og problematiserer. Men stort sett går det jo alltid bra, uansett hva slags problemer man tenker ut på forhånd. Og når det kommer til "pes" fra andre mødre, så har vi vel alle sett at hvis man stiller spørsmål på et slikt forum, får man slengt etter seg den ene stygge kommentaren etter den andre. Med det i minnet smiler jeg mer av de stygge kommentarene enn jeg blir lei meg av dem. Noen mennesker eier bare ikke folkeskikk, sånn er det :)

Skrevet

Forstår bekymringene dine HI.

Jeg var livredd de første gangene med to små. Hvor begge hadde ulike behov.

Bare vent til du får tre... ;-)

Anonymous poster hash: aa4a0...30a

Skrevet

Skjønner hva du mener. Jeg har selv vært alene med en 4 åring og baby. Null problem. Men nå har jeg ny baby og trassig 2 åring som deg. Babyen hyler og skriker. 2 åringen blir urolig. Å når jeg tar 2 åringen skriker babyen ustoppelig. Dermed blir mor stressa.. ikke enkelt. Gleder meg til babyen blir litt eldre.

Skrevet

Følger med...blir 21 mnd mellom mine, lille ventes om 3 uker :) sånne senarioer og f eks barnehagehenting gruer jeg meg for :P Mannen reiser en del så må belage meg på et travelt år fremover...med forhåpentligvis mye kos også!!

Anonymous poster hash: b9c38...603

Skrevet

Når det gjelder sjalusi ved amming har vi god erfaring med å gjøre ammetid til høytlesingstid. Da følte eldste at ammingen var hyglig og at hun ikke ble skjøvet vekk av lillesøster.

Anonymous poster hash: ebc6b...bee

Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen jeg. Når to så små skal i seng samtidig på ulike rom og begge krever oppmerksomhet samtidig kan det bli litt kaos.

Da mine var så små la ikke minsten seg så tidlig, men hun var en ganske "krevende" baby. Heldigvis forguder eldste lillesøsteren sin, så hun har egentlig alltid godtatt det viss minsten må prioriteres. Det jeg gjorde var å amme/bysse på baby mens jeg sang og leste for storesøster.

Etter hvert som lillesøster lå seg tidligere tok jeg dem begge med på badet, storesøster ble med og sang for lillesøster før vi gikk inn og leste for henne.

I ditt tilfelle hi ville jeg ammet minsten inne hos eldste mens jeg leste. Begge barna mine har forresten gode stoler til lesing og slikt ved siden av sengene sine, gull verdt når det er legge/sovetrøbbel :)

Anonymous poster hash: df759...13e

Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Er erfaren firebarnsmor, bla til tvillinger. Legginga har vært vanskelig med alle. Så her legger de seg når de er trøtte, han på 10 mnd inkludert. De som sier at de gir kveldsmat, pusser tenner, har på pysj og at barna da sover på hvert sitt rom etter natta-sang.... Sier ikke at de ikke har det sånn men eneste stedet jeg har opplevd at det er så enkelt er i amerikanske tv-serier av typen seven heaven.

Men så er barn forskjellige også . Jeg er velsignet med fire B- barn :P

Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Er erfaren firebarnsmor, bla til tvillinger. Legginga har vært vanskelig med alle. Så her legger de seg når de er trøtte, han på 10 mnd inkludert. De som sier at de gir kveldsmat, pusser tenner, har på pysj og at barna da sover på hvert sitt rom etter natta-sang.... Sier ikke at de ikke har det sånn men eneste stedet jeg har opplevd at det er så enkelt er i amerikanske tv-serier av typen seven heaven.

Barn er forskjellig ja, og jeg har faktisk er så enkelt barn. aldri vært et problem å legge.. Er nå 2 år. Får hun beskjed om å legge seg ned og sove så gjør hun det, uansett om det er på morgenkvisten, midt på dagen eller til kvelden. Er ikke sikkert det fortsetter da.. ;)

Anonymous poster hash: 6d6cd...c4c

Skrevet

Så godt å høre at ikke alle har barn som bare legges! Mine på 2,5 år og 3 mnd gjør ikke det :P Om jeg legger alene tar det bare laaaang tid, eldste må bare vente, se i bok/Ipad osv når minste er urolig/ammes/hyler. Og eldste er utholdende, så til tross for mine håp om at han sovner under venting så gjør han ikke det.. Jeg pleier å invitere noen under leggingen, hehe! Så kan venninne/besteforeldre/kusine bysse minste mens jeg legger eldste.

Håper minste tar kvelden tidligere ettersom tiden går, og at jeg etterhvert kan legge henne før storebror :)

Skrevet

Du sier mannen legger eldste og du ammer minste på ett annet rom. Om de ikke sover på samme rom ville jeg tatt med begge på abdet og gjort unna kveldsstellet. Gått inn til eldste og sunget og gjort det som pleier å gjøres der for begge to. Gi eldste barnet en bok å titte i mens du ammer minste og legger det. Når du er ferdig der går du inn til eldste og sier go natt før lyset går av.

Anonymous poster hash: f0e60...73f

Skrevet

Forstår bekymringene dine HI.

Jeg var livredd de første gangene med to små. Hvor begge hadde ulike behov.

Bare vent til du får tre... ;-)Anonymous poster hash: aa4a0...30a

Hohoho! Ånei, du! Nok er nok her i huset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...