FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 #1 Skrevet 19. april 2014 Hei! Noen som vil fortelle hvordan dere legger to små barn når du er alene hjemme med dem?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #2 Skrevet 19. april 2014 Gir dem kvelds, vasker dem, tar på pysj, pusser tenner, leser en bok og sier "god natt". Evt. må inn og minne om sovetid noen ganger. Nå har jeg fire barn da, ikke to, men er jo samme uansett, bortsett fra at de eldste klarer det meste selv nå Anonymous poster hash: 49b2a...b7b
Serepta Skrevet 19. april 2014 #3 Skrevet 19. april 2014 Hadde ukependlende mann i to år, så det kan jeg :-) Mine lå på samme rom, og ble lest for samtidig. Suss på kinnene og god natt.
FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2014 Gir dem kvelds, vasker dem, tar på pysj, pusser tenner, leser en bok og sier "god natt". Evt. må inn og minne om sovetid noen ganger. Nå har jeg fire barn da, ikke to, men er jo samme uansett, bortsett fra at de eldste klarer det meste selv nå Anonymous poster hash: 49b2a...b7b Hehe, takk for raskt svar! Jeg glemte vel å presisere at barna er 2 mnd og 2 år. Og de legger seg likt. Og 2-åringen er i trassalderen, og babyen ammes på rommet før han legges. Far jobber med 2-åringen og jeg jobber med babyen. Skjønner ikke hvordan vi skal klare å gjøre det på egenhånd, for av og til er det som en krigssone her når det er leggetid...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #5 Skrevet 19. april 2014 Hvordan jeg legger dem? Jeg tar de på badet, steller dem, får på pysj, pusser tennene og legger dem Hvor gamle er barna dine da, er det så vanskelig å legge dem? Jeg har fire barn, 7,5 år mellom eldste og yngste så ganske tette, men man finner rutiner som passer både en selv og barna også fikser man det til. Jeg er mye alene med dem om kvelden pga mannens arbeid, og legging har faktisk aldri vært noe stort problem. Senk skuldrene og prøv deg frem litt, ikke stress deg opp, også finner dere rutiner som passer dere. Anonymous poster hash: 4e38a...dfb
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #6 Skrevet 19. april 2014 Gir de kveldsmat, pusser tenner, legger de på hvert sitt rom, synger natta sang og sier god natt. Anonymous poster hash: c9538...77a
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #7 Skrevet 19. april 2014 Begge på badet, sitte i en seng med begge to - synge/lese.. god natt og sov godt! Hvis de ikke legger seg samtidig, venter den eldste foran tv (eller leker) mens du legger minste.. Anonymous poster hash: d8a9d...a4c
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #8 Skrevet 19. april 2014 Gir dem kvelds, vasker dem, tar på pysj, pusser tenner, leser en bok og sier "god natt". Evt. må inn og minne om sovetid noen ganger. Nå har jeg fire barn da, ikke to, men er jo samme uansett, bortsett fra at de eldste klarer det meste selv nå Anonymous poster hash: 49b2a...b7b Hehe, takk for raskt svar! Jeg glemte vel å presisere at barna er 2 mnd og 2 år. Og de legger seg likt. Og 2-åringen er i trassalderen, og babyen ammes på rommet før han legges. Far jobber med 2-åringen og jeg jobber med babyen. Skjønner ikke hvordan vi skal klare å gjøre det på egenhånd, for av og til er det som en krigssone her når det er leggetid... Da legger du en av dem først og lar den andre være litt lenger våken. Du må være løsningsorientert og ikke problemorientert Enten kan du la 2-åringen se litt tv eller bla i en bok/leke litt mens du legger babyen, eller så legger du 2-åringen først og legger babyen etterpå. Da kan babyen være på armen din/teppe på gulvet mens du steller og legger 2-åringen. Anonymous poster hash: 49b2a...b7b
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #9 Skrevet 19. april 2014 Hei! Noen som vil fortelle hvordan dere legger to små barn når du er alene hjemme med dem? Er nå det også ett problem? Jeg har en gutt på 4 og en jente på 9 mnd. Når jeg har satt vann på kok til kveldsgrøten til snuppa så lager jeg brødskive til eldste. Gir han vann/melk. Lager grøt til minste og vi setter oss sammen med gutten og jeg gir henne grøten imens han spiser selv Når de er ferdig går vi på badet. Eldste kler av seg og går i badekarret og skyller rumpe osv imens jeg skifter og vasker snuppa. Når jeg er ferdig legger jeg henne og da har som regel eldste tatt på seg ny bokser. Deretter tar vi en tanntråd-runde, pusser tenner og tar fluor. Når vi er ferdig med det går jeg å legger han og leser/synger litt før vi sier godnatt. Anonymous poster hash: 3bdf3...915
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #10 Skrevet 19. april 2014 Hadde putta minsten i bilstoler og vugga på den mens jeg la elste. Legge minste mens elste ser barnetv eller trykker på tlf. Rutine alt etter hvem som var trøttest og så endra det seg etterhvert som yngste ble eldre. Anonymous poster hash: a03a7...f9d
FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2014 Og forresten... 2-åringen har stor seng, og går dermed ut av rommet hvis hun ikke vil sove. Gjerne gråtende. Hvis jeg ammer da, er jeg litt stuck med babyen og får ikke leid 2-åringen inn i senga igjen.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #12 Skrevet 19. april 2014 21 mnd mellom de to yngste her, omtrent det samme som mellom deres to. Her gjorde jeg det sånn at de to eldste så på TV mens jeg la de to yngste. Stelte de samtidig og gikk så på rommet med 2-åringen. La henne mens babyen lå på et teppe på gulvet eller i armkroken, noen ganger la jeg babyen i sengen til 2-åringen mens jeg snakket litt med dem og koste litt. Så fikk 2-åringen beskjed om å "hvile seg litt" mens jeg ammet og la babyen så skulle jeg komme tilbake så fort babyen hadde fått melken sin. Ammet og la babyen mens 2-åringen ventet i sengen sin, og når jeg kom tilbake hadde hun gjerne sovnet Ropte 2-åringen fikk hun bestemt beskjed om at hun måtte vente litt mens babyen fikk mat men at jeg kom snart. Det gikk helt greit. Så gikk jeg ned og hentet 5 og 7 åringene og tok de på badet... Anonymous poster hash: 4e38a...dfb
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #13 Skrevet 19. april 2014 Og forresten... 2-åringen har stor seng, og går dermed ut av rommet hvis hun ikke vil sove. Gjerne gråtende. Hvis jeg ammer da, er jeg litt stuck med babyen og får ikke leid 2-åringen inn i senga igjen. Beklager, men nå framstår du som litt hjelpeløs! Legg babyen først da vel! Så er problemet løst Anonymous poster hash: 49b2a...b7b
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #14 Skrevet 19. april 2014 Jeg og samboeren min gjorde det samme som dere, og tok en hver, men det resulterte i at eldste var et lite monster når jeg skulle legge han og faren var vekk, så ville byttet unge nå og da.. Slik at eldste og er vant til deg igjen.. Her så prøvde jeg å samkjøre de ganske kjapt, slik at de spiste samtidig, men tok en og en på badet, da eldste ofte brukte lang tid på å spise. Badet de alltid før spising. la de samtidig, men eldste først, slik at minsten fikk sin tid alene han og. Brukte lesing i bok som en gulrot for eldste.. Hadde begge i senga hans mens jeg leste. Anonymous poster hash: 9b793...7fe
☆☆☆ Skrevet 19. april 2014 #15 Skrevet 19. april 2014 Eg steller toåringen først. Etter at ho er lagt får ho på 5 mnd pysj og pupp. Eller omvendt om babyen er svært trøtt.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #16 Skrevet 19. april 2014 Og når eldste gikk opp av senga, så fikk han bare styre for seg selv oppe, mens jeg matet minste nede.. Det le veldig fort veldig kjedelig for han, med null oppmerksomhet.. (Overså han uansett om han ropte, eller gjorde ting han ikke fikk lov til.. ) Anonymous poster hash: 9b793...7fe
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #17 Skrevet 19. april 2014 Jeg legger tre små alene. Den minste sist- siden han krever mer ro. Kl 18 får alle kveldsmat. De to eldste ser tv imens de spiser. Når minste har fått grøt, bader jeg han. Når han er badet pusser jeg tennene til de to eldste. så legger jeg dem, ammer minsten og så legger jeg han. Går så opp til de største som ofte diller og sier at nu er det natta. Da jeg hadde to små la jeg ofte minste først, men da satt eldst "klar" med natskjorte og nypussa tenner. Noen ganger la jeg eldste og sa hun kunne leke i sengen til jeg kom inn igjen etter baby var lagt. Anonymous poster hash: 77735...fd3
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #18 Skrevet 19. april 2014 De spiser kveldsmat sammen. Så blir begge med på badet og pusser tennenew og vasker seg. Så blir minste med på rommet til eldste. Setter på en film, minste får nattakos av minste og sier god natt, jeg kommer inn hit igjen når jeg harlagt minste. Minste er 2år. Går inn på rommet med hun, sier god natt og går ut. Så går jeg inn til eldste på snart 5år og sier god natt Anonymous poster hash: 43fab...a97
FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 Forfatter #19 Skrevet 19. april 2014 Gir dem kvelds, vasker dem, tar på pysj, pusser tenner, leser en bok og sier "god natt". Evt. må inn og minne om sovetid noen ganger. Nå har jeg fire barn da, ikke to, men er jo samme uansett, bortsett fra at de eldste klarer det meste selv nå Anonymous poster hash: 49b2a...b7b Hehe, takk for raskt svar! Jeg glemte vel å presisere at barna er 2 mnd og 2 år. Og de legger seg likt. Og 2-åringen er i trassalderen, og babyen ammes på rommet før han legges. Far jobber med 2-åringen og jeg jobber med babyen. Skjønner ikke hvordan vi skal klare å gjøre det på egenhånd, for av og til er det som en krigssone her når det er leggetid... Da legger du en av dem først og lar den andre være litt lenger våken. Du må være løsningsorientert og ikke problemorientert Enten kan du la 2-åringen se litt tv eller bla i en bok/leke litt mens du legger babyen, eller så legger du 2-åringen først og legger babyen etterpå. Da kan babyen være på armen din/teppe på gulvet mens du steller og legger 2-åringen. Anonymous poster hash: 49b2a...b7b Lett å bare se problemer i en hverdag som for tiden er fylt med trass, trass og atter trass. Sikkert derfor jeg gruer meg til jeg må legge dem alene også. Har allerede planlagt å la 2-åringen få sysle med sitt mens jeg legger babyen, ville bare høre her på forumet for å se om det kom noen andre tips. Er også redd for at 2-åringen vil komme inn til babyen og meg mens jeg ammer og legger han, og da blir det bare stressende og bråkete. Hun er supersjalu på babyen for tiden og "saboterer" enhver amming. Blir hyl og grin hver eneste gang jeg skal amme hvis hun er i nærheten. Uff. Nei, får se positivt på dette (hvis ikke blir jeg vel halshugget på forumet - noe jeg sikkert allerede har blitt mens jeg har skrevet dette siden jeg tør å stille spørsmålet jeg gjorde).
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #20 Skrevet 19. april 2014 Regner med at det ikke er så ofte at du legger de alene, så hva med å gjøre litt mer uta det for 2åringen... La hun få være oppe litt lengre, om du får amme i fred.. Legg babyen først, amm mens eldste ser tv eller er på ipad eller noe, så legger du babyen, og dere kan kose dere litt sammen når babyen er lagt, kanskej det hjelper litt på sjalusien og leggingen den dagen. Anonymous poster hash: 9b793...7fe
FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 Forfatter #21 Skrevet 19. april 2014 Hei! Noen som vil fortelle hvordan dere legger to små barn når du er alene hjemme med dem? Er nå det også ett problem? Jeg har en gutt på 4 og en jente på 9 mnd. Når jeg har satt vann på kok til kveldsgrøten til snuppa så lager jeg brødskive til eldste. Gir han vann/melk. Lager grøt til minste og vi setter oss sammen med gutten og jeg gir henne grøten imens han spiser selv Når de er ferdig går vi på badet. Eldste kler av seg og går i badekarret og skyller rumpe osv imens jeg skifter og vasker snuppa. Når jeg er ferdig legger jeg henne og da har som regel eldste tatt på seg ny bokser. Deretter tar vi en tanntråd-runde, pusser tenner og tar fluor. Når vi er ferdig med det går jeg å legger han og leser/synger litt før vi sier godnatt. Anonymous poster hash: 3bdf3...915 Dette høres ut som en herlig kveld! Sånn er det dessverre ikke her i huset. Men det blir sikkert lettere når trassen som herjer her gir seg
Fru vims Skrevet 19. april 2014 #22 Skrevet 19. april 2014 20 måneder mellom mine. Og jeg pleide å legge de alene omtrent hver kveld når de var på den alderen som dine er nå. Og jeg hadde i tilegg en baby som hang fast i meg Så kunne være litt krevende. Men sånn gjorde jeg det: Eldstemann fikk kveldsmat og så Stelte jeg han foran eller i senga vår. Mens yngste lå i den. Og så leste jeg bok for han mens babyen lå ved siden av eller ble ammet samtidig. Eldste ble lagt. Og så ammet jeg yngste og etterhvert fikk lagt henne.
FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 Forfatter #23 Skrevet 19. april 2014 21 mnd mellom de to yngste her, omtrent det samme som mellom deres to. Her gjorde jeg det sånn at de to eldste så på TV mens jeg la de to yngste. Stelte de samtidig og gikk så på rommet med 2-åringen. La henne mens babyen lå på et teppe på gulvet eller i armkroken, noen ganger la jeg babyen i sengen til 2-åringen mens jeg snakket litt med dem og koste litt. Så fikk 2-åringen beskjed om å "hvile seg litt" mens jeg ammet og la babyen så skulle jeg komme tilbake så fort babyen hadde fått melken sin. Ammet og la babyen mens 2-åringen ventet i sengen sin, og når jeg kom tilbake hadde hun gjerne sovnet Ropte 2-åringen fikk hun bestemt beskjed om at hun måtte vente litt mens babyen fikk mat men at jeg kom snart. Det gikk helt greit. Så gikk jeg ned og hentet 5 og 7 åringene og tok de på badet... Anonymous poster hash: 4e38a...dfb Åh, takk for at du delte din erfaring! Det der hørtes ut som planen jeg bør følge Tusen takk!
FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 Forfatter #24 Skrevet 19. april 2014 Regner med at det ikke er så ofte at du legger de alene, så hva med å gjøre litt mer uta det for 2åringen... La hun få være oppe litt lengre, om du får amme i fred.. Legg babyen først, amm mens eldste ser tv eller er på ipad eller noe, så legger du babyen, og dere kan kose dere litt sammen når babyen er lagt, kanskej det hjelper litt på sjalusien og leggingen den dagen. Anonymous poster hash: 9b793...7fe Takk for tips Vil ikke skje så ofte, nei
FirstAidKit Skrevet 19. april 2014 Forfatter #25 Skrevet 19. april 2014 20 måneder mellom mine. Og jeg pleide å legge de alene omtrent hver kveld når de var på den alderen som dine er nå. Og jeg hadde i tilegg en baby som hang fast i meg Så kunne være litt krevende. Men sånn gjorde jeg det: Eldstemann fikk kveldsmat og så Stelte jeg han foran eller i senga vår. Mens yngste lå i den. Og så leste jeg bok for han mens babyen lå ved siden av eller ble ammet samtidig. Eldste ble lagt. Og så ammet jeg yngste og etterhvert fikk lagt henne. Takk for svar. Ja, babyen henger fast i meg også. Hele ettermiddagen og frem til leggetid. Og med en trassende 2-åring blir jeg revet i to Alt ender i gråt og hysteri, og jeg sliter virkelig med bare å få skiftet bleie på 2-åringen mens babyen er våken. Men alt må gjøres først én gang, så vi finner vel en rutine på leggingen etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå