Gå til innhold

Alle spør om barnet var planlagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med mitt andre barn, nærmer meg 40 og bor alene med mitt første barn på 2 år. Da jeg offentliggjorde at jeg var gravid igjen, oppdaget jeg at det er så mange som vil vite om barnet var et uhell eller planlagt. Noen har spurt mer diskret om jeg gleder meg.

Hva forventer folk egentlig at jeg skal svare..? At jeg fant en mann på nett, "desperat" etter å bli gravid igjen, men at jeg i ettertid har trukket meg bort fra han fordi jeg egentlig bare ville ha barn? Eller at barnet var et uhell i fylla? Prevensjonsvikt?

Jeg forteller jo om graviditeten med stor begeistring i stemmen. Hvorfor kan ikke folk bare glede seg med meg istedenfor å lete etter en "bås" å sette meg i?

Anonymous poster hash: 187b3...a86

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det hadde selvsagt vært greit om de holdt kjeft, men de hadde jo når du er i din situasjon uansett tenkt det samme, så er det ikke greit å kunne fortelle den historien du selv vil, i stedet for å vite at alle spekulerer?

Endret av sug lut
Skrevet

Du kan jo bare svare

Ingenting / stillhet

Jeg er utrolig heldig, og det er sønnen/dattera mi også som får søsken

Ja, selvfølgelig

Skrevet

Jeg bruker å si at jeg er ufattelig heldig :)

Skrevet

Er vel ikke så rart om folk lurer? Hva er det egentlig greit å spørre om?

Jeg ville sagt det som det var, i kortversjon.

Skrevet

Tror nesten det er av vane at enkelte spør om sånt jeg.. Vi har også fått spørsmål om graviditet nr 2. er planlagt. Barnet vårt blir snart 3 år, vi er i passe alder for å få barn.
Dog var det et uhell da, men hell i uhell ;)

Skrevet

Opplevde litt av det samme da jeg fortalte at jeg var gravid. Synes også det var ekkelt. Spesielt når flere lurte på om jeg ville beholde eller ikke. Var 33 og syntes jo det var fantastisk å være gravid selv om forholdet til faren ikke funket. Visste egentlig dette før jeg ble gravid. Bestemte meg etterhvert for bare å bestemme meg for hva jeg ønsket å si til dem som spurte og så ga jeg dem det svaret. Ble vel noe halvveis mellom sannhet og løgn.Gjorde ikke dette fordi jeg hadde så veldig lyst. Er egentlig veldig privat og syntes mange var utrolig "nosy" og uhøflige, men tenkte som Luten at de uansett kom til å spekulere og da var det like greit at jeg bare ga dem et svar slik at jeg kunne bestemme historien jeg ønsket å gi dem. På en måte var det greit å ha et ferdig svar også for da gikk det ikke like inn på meg det å skulle forklare. Når du har forklart samme historien fem ganger så er det liksom ikke så personlig lenger.

Drit i dem.Det føles nok sårt å være alene for andre gang nå, men samtidig får du oppleve det fantastiske med å bli mor for andre gang. 

Anonymous poster hash: 58213...386
Skrevet

Jeg er gravid med mitt andre barn, nærmer meg 40 og bor alene med mitt første barn på 2 år. Da jeg offentliggjorde at jeg var gravid igjen, oppdaget jeg at det er så mange som vil vite om barnet var et uhell eller planlagt. Noen har spurt mer diskret om jeg gleder meg.

Hva forventer folk egentlig at jeg skal svare..? At jeg fant en mann på nett, "desperat" etter å bli gravid igjen, men at jeg i ettertid har trukket meg bort fra han fordi jeg egentlig bare ville ha barn? Eller at barnet var et uhell i fylla? Prevensjonsvikt?

Jeg forteller jo om graviditeten med stor begeistring i stemmen. Hvorfor kan ikke folk bare glede seg med meg istedenfor å lete etter en "bås" å sette meg i?

Jeg sier det som det er: hun er et veldig planlagt donorbarn :)

Anonymous poster hash: bfcc6...c3a

Skrevet

Folk er veldig nysgjerrige og til dels ufine. Da jeg ble gravid med trillinger var det ikke måte på hvor mange som skulle vite om det var naturlig eller prøverør. Tilslutt ble meg nokså irritert og spurte dem tilbake om de ikke synes det var et i overkant personlig spørsmål. Da ble de fleste litt flaue.

Anonymous poster hash: 731a6...d95

Skrevet

Da moren min fikk en attpåklatt så spurte folk om akkurat det samme.

Moren min ble så lei at en fanden gikk i henne, så hun pleide å svare ting som:
"Nei, men ingen ville kjøpe den".

"Nei, men jeg kan vel ikke legge den ute til hundene heller"

"Nei, men om jeg vil leve så må jeg nesten fullføre bestillingen".

Drøyt ja, men da holdt iallefall folk kjeft.

Skrevet

Jeg fikk det spm mye da vårt første barn bare var 7 mnd når vi skulle ha nr 2. Jeg svarte: vi har planlagt å få nr 2 ja, men tidspunktet hadde vi ikke planlagt. Så barnet er like hjertelig velkomment :)

Hva folk får seg til å spørre om....

Hvor mye har du lagt på deg?

Du håper vel på det motsatte kjønn nå?

Åå, da fikk du ikke 1 av hver da?

Når kommer 3 da?

Du r kanskje gravid allerede?

Skal du beholde eller?

Det er mye personlige spm, folk forventer svar på ,så fort man venter barn. Ingenting overrasker meg lenger :)

Anonymous poster hash: 7f92e...a56

Skrevet

Jeg er gravid nå og får akkurat de samme spml.. Skjønner ikke helt hva som er så feil med de spml? 

Og du med trillinger, synes du det er så rart at folk spørr om det var naturlig eller prøverør? 

Det er utrolig skjeldent med trillinger så det er vel ikke rart at folk lurer på det! 

Skrevet

Jeg har mann og får det samme spørsmålet. Jeg gidder rett og slett ikke å svare på det.

Anonymous poster hash: 05c6e...667

Skrevet

Ble nysgjerrig selv nå jeg! 40 år, to barn, og tydeligvis ingen mann i bildet.. donorbarn? Uhell på byen? Hell på byen?

Anonymous poster hash: f87c7...21d

Skrevet

Jeg og har fått det spørsmålet. Pleier å svare at ja, hun er planlagt, men kommer 2 år senere enn tenkt. Folk som ikke kjenner meg tenker da automatisk at prøvingen tok lang tid og holder da kjeft:p folk som kjenner meg og historien min vet at jeg har vært alvorlig syk, og holder også kjeft etter at de har spurt:p

Et annet spørsmål som irriterer mer er om hvilket kjønn vi venter. Siden vi har en fantastisk gutt fra før flyr jo de fleste i taket når de får vite at det ligger ei jente i magen. Alle sammen mener jeg må være overlykkelig for at jeg får en av hver og at jeg slipper å prøve på nr 3!? Når jeg svarer at eneste grunnen til at jeg er glad for jente er at jeg og mannen slipper å krangle om navn, blir de fleste litt forlegen over sin egen jubel:p litt morro når fremmede ikke helt vet hva de skal si;)

Skrevet

Uansett om det er eller ikke, så si ja. Når folk kan spørre så tankeløst, kan du svare nøyaktig det du vil, uavhengig av sannhet. Fikk ofte det samme spørsmålet da jeg ventet yngste og jeg var over 40.

Skrevet

Rart hvordan folk glemmer folkeskikk da noen er gravide, eller tror di liker bli tatt på på magen. Utrolig

Anonymous poster hash: a02b9...8e0

Skrevet

Og gratulerer :)

Anonymous poster hash: a02b9...8e0

Skrevet

Jeg kan forstå spørsmålet. Men synes her det kommer an på om det er dine nærmeste som spør, eller om det er bekjente. For at de nærmeste spør er jo litt mer naturlig, men de vet kanskje svaret og. Men bekjente har ikke noe med det.

Jeg vet selv om en dame på 46 som er gravid nå, nylig blitt sammen med mannen, og har 3 barn fra før, hvor minste er 11 år. Men hun er bare en bekjent, så jeg spør ikke.

Anonymous poster hash: 89534...0ec
Skrevet

Jeg har mann og får det samme spørsmålet. Jeg gidder rett og slett ikke å svare på det.

De spør om han var planlagt?

Skrevet

Kniiiis. Om mannen var planlagt?

Han var ikke det. Men lille var det. :-D

Skrevet

Kniiiis. Om mannen var planlagt?

Han var ikke det. Men lille var det. :-D

;)

Skrevet

Merkelig hvordan det med graviditet/fødsel/barn er "allemannseie"....

Syntes det er ekkelt når folk driver å spør og graver om amminga også...

Anonymous poster hash: b4af7...aa5
Skrevet

Synes det er litt rart at man skal være så privat og "forknytt" jeg da, ikke rart vi har mange tabuer rundt kvinnekropp i dette samfunnet...

Anonym her i tråden som ventet trillinger, det er vel ikke så rart om folk lurer på om de er "hjemmelaget", det er jo ikke så ofte deg skjer og et trillingsvangerskap er jo uansett en snakkis. Er ikke det koselig at folk er interessert og nysgjerrig da, at de synes det er spennende?

Jeg fikk også mange spørsmål om det var planlagt da vi plutselig ventet barn nr fire et år etter at nr tre var født. Jeg lo bare av spørsmålet og sa som sant var, at dette barnet er skjebnebestemt og ikke foreldrebestemt, men her er hjerterom i massevis og vi gleder oss til å bli kjent med dette nye familiemedlemmet som meldte sin ankomst helt uten å spørre oss til råds først.

Må vel legge til at jeg aldri har stilt slike spørsmål til noen selv, jeg vet jo (bl.a ved å lese her inne) hvor kraftig folk kan reagere om de føler noen kommer innenfor intimsonen deres. Men jeg forstår det ikke, hvordan noen kan bli så såret av at andre viser interesse og er nysgjerrig på valgene man tar fordi de er annerledes enn ens egne..

Anonymous poster hash: 028f0...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...