Gå til innhold

Trenger boktips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem som leser for å bli underholdt, ikke for å bli dypere og mer opplyst. Nå har jeg riktignok lest mange klassiske bøker av kjente forfattere som blir regnet som fantastiske, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes de fleste bøkene er kjedelige og tunge ;) For meg er det å lese bøker en måte å koble helt ut på, og da vil jeg rett og slett bare ha underholdningsverdi.

Jeg leser mye bøker, normalt sett ca 40 bøker i året nå som jeg har barn og jobb. Tidligere leste jeg 1-2 i uken. Derfor har jeg nok også lest mye, men håper likevel det kommer tips til bøker jeg ikke har lest :) Hovedkategorien er krim, og jeg er spesielt glad i krimbøker med god framdrift og fengende personligheter. Mankell, Rankin, Theorin osv blir fort litt for tunge, trege og upersonlige/tragiske synes jeg. Derimot er jeg absolutt så kommersiell at jeg liker forfattere som Nesbø, Lackberg, Junker osv.

Utenom krim, er jeg veldig glad i psykologiske thrillere, bøker med humor (som "Hundreåringen" og serien om "Myron Boltar"), og en del bøker om livsskjebner (type "Øya", Samartin sine bøker, "Geisha" osv). Gjerne fra andre kulturer og århundrer. Jeg kan også lese noe fantasi, f.eks. har jeg lest alle bøkene i "A song of ice and fire"-bøkene som er kommet ut så langt. Jeg leser også gjerne bøker på engelsk.

Kort sagt må bøkene være relativt lettleste, gjerne med humor, fengende skjebner og et spennende plott. Noen som har lest noen gode bøker tilpasset dette som de kan anbefale? :)

Anonymous poster hash: b13b3...d5a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Damenes dettektivbyrå-serien

Frøken Smilas fornemmelse for sne

Anonymous poster hash: d6f72...5c3

Skrevet

Damenes dettektivbyrå-serien

Frøken Smilas fornemmelse for sne

Takk :) *noterer ned*

Kom gjerne med flere! Får noen dager med helt fri i påsken (mann og barn skal vekk), så får god tid til å lese :)

HI

Skrevet

Litt annen sjanger, men mysterie, handling og mye som skjer - boken fengslet meg veldig:

"Botticellis hemmelighet" av Marina Fiorati.

Den første jeg leste av henne var "Glassblåseren fra Murano" og slukte den.

Det er alltid spenning og et mysterie som skal oppklares, tidvis ganske detaljerte beskrivelser av heller makabre hendelser - og likevel så blir det gjort på en måte som fungerer til og med for meg som ikke er så begeistret for slike detaljer.

Begge disse bøkene har jeg tenkt "åh, nei, er boka ferdig allerede nå" når jeg har avsluttet den. Glassblåseren fra Murano er ikke veldig tykk, Botticellis Hemmelighet er tykk og likevel var det nesten abstinens da den var ferdiglest.

Anonymous poster hash: 145d6...159
Skrevet

Litt annen sjanger, men mysterie, handling og mye som skjer - boken fengslet meg veldig:

"Botticellis hemmelighet" av Marina Fiorati.

Den første jeg leste av henne var "Glassblåseren fra Murano" og slukte den.

Det er alltid spenning og et mysterie som skal oppklares, tidvis ganske detaljerte beskrivelser av heller makabre hendelser - og likevel så blir det gjort på en måte som fungerer til og med for meg som ikke er så begeistret for slike detaljer.

Begge disse bøkene har jeg tenkt "åh, nei, er boka ferdig allerede nå" når jeg har avsluttet den. Glassblåseren fra Murano er ikke veldig tykk, Botticellis Hemmelighet er tykk og likevel var det nesten abstinens da den var ferdiglest.

Anonymous poster hash: 145d6...159

Takker :) Tykke bøker er nesten best, for da varier de lenger!

HI

Skrevet

Av litt eldre bøker kan jeg anbefale Veien Hjem av Rosamunde Pilcher, mulig den bare er å få på engelsk nå, jeg leser den ca annethvert år. Amy Tan sine bøker er gode.

Anonymous poster hash: 58b90...bef
Skrevet

Av litt eldre bøker kan jeg anbefale Veien Hjem av Rosamunde Pilcher, mulig den bare er å få på engelsk nå, jeg leser den ca annethvert år. Amy Tan sine bøker er gode.

Anonymous poster hash: 58b90...bef

Engelsk gjør ikke noe, jeg er nesten like god i engelsk som norsk når det gjelder forståelse. Mange bøker foretrekker jeg å lese på engelsk også :) Takker for tips!

HI

Skrevet (endret)

Harold Frys utrolige pilgrimsferd - morsomt på omtrent samme nivå som 100-åringen http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelser/bokanmeldelse-rachel-joyce-harold-frys-utrolige-pilegrimsferd/a/10056933/

Et helt halvt år, lettlest, rørende og morsomt. http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelse-jojo-moyes-et-helt-halvt-aar/a/10144798/

Flink pike, krim på en litt ny måte http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelser/bokanmeldelse-gillian-flynn-flink-pike/a/10108206/

Fortsatt savnet, også krim http://bokelskerinne.blogspot.no/2011/03/bokanmeldelse-fortsatt-savnet-av-chevy.html

En mann ved navn Ove, også morsom og lettlest http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=8040948&rom=MP

Endret av Iiiiik
Skrevet

Vi har mye samme smak virker det som:-) Jeg leser ikke så mye for tiden med to småbarn hvorav et spedbarn, men har lest mange av bøkene du nevner tidligere. Her er noe av det jeg liker som du ikke har nevnt:

Liza Marklund sine krim-bøker om Annika Bengtson.

David Baldacci skriver bra, har lest hans bøker om King og Maxwell (spenning/agentbøker).

Regner med at du har lest Harry Potter også?

Hunger Game trilogien av Suzanne Collins.

Jan Guillou - Hamilton-serien. Har nylig lest trilogien om de tre norske brødrene, Brobyggerne er første bok, jeg likte den godt:-)

Kos deg masse med fri og lese-påske!!!

Anonymous poster hash: 785a8...93b

Skrevet

Den siste boken der "Fortsatt savnet" leste jeg ut i går faktisk ;) . Den var fantastisk! På en rå og brutal måte så klart, men likevel. Takk for linker :)

HI

Skrevet

Vi har mye samme smak virker det som:-) Jeg leser ikke så mye for tiden med to småbarn hvorav et spedbarn, men har lest mange av bøkene du nevner tidligere. Her er noe av det jeg liker som du ikke har nevnt:

David Baldacci skriver bra, har lest hans bøker om King og Maxwell (spenning/agentbøker).

Jan Guillou - Hamilton-serien. Har nylig lest trilogien om de tre norske brødrene, Brobyggerne er første bok, jeg likte den godt:-)

Haha! Ja, det er lik smak :) Jeg har lest nesten alle bøkene du ramser opp faktisk. Vi burde kanskje startet en klubb? ;) Har ikke lest bøkene om King og Maxwell, så de kan jeg sjekke ut.

HI

Skrevet

Kan anbefale bøkene til John grisham. Lettlest krim.

Det virkelige folket er også en bra bok om aboriginere.

Anonymous poster hash: 473cb...4f6

Skrevet

Haha! Ja, det er lik smak :) Jeg har lest nesten alle bøkene du ramser opp faktisk. Vi burde kanskje startet en klubb? ;) Har ikke lest bøkene om King og Maxwell, så de kan jeg sjekke ut.

HI

Haha, kanskje det ;-) Føler ofte jeg har en "dårlig" boksmak hvis du skjønner hva jeg mener... For jeg liker godt å bli underholdt som deg, men i min omgangskrets er det nok litt mer akseptert å lese såkalt tyngre bøker.

Gikk opp i bokhyllen nå for å sjekke om jeg kan komme med flere tips:

Dan Brown (men du har vel lest dem også)

Fifty shades bøkene?

Jeg har også lest Sophie Kinsella sine bøker (shopoholiker m.m, lett underholdning).

Har også lest et par krimbøker av den amerikanske forfatteren jeffery deaver.

Regner med at du har lest Jane Austen?

Skrevet

Kan anbefale bøkene til John grisham. Lettlest krim.

Det virkelige folket er også en bra bok om aboriginere.

Anonymous poster hash: 473cb...4f6

De har jeg lest faktisk, og jeg er helt enig i at det er gode bøker :)

HI

Skrevet

HI

Haha, kanskje det ;-) Føler ofte jeg har en "dårlig" boksmak hvis du skjønner hva jeg mener... For jeg liker godt å bli underholdt som deg, men i min omgangskrets er det nok litt mer akseptert å lese såkalt tyngre bøker.

Gikk opp i bokhyllen nå for å sjekke om jeg kan komme med flere tips:

Dan Brown (men du har vel lest dem også)

Fifty shades bøkene?

Jeg har også lest Sophie Kinsella sine bøker (shopoholiker m.m, lett underholdning).

Har også lest et par krimbøker av den amerikanske forfatteren jeffery deaver.

Regner med at du har lest Jane Austen?

Ja, jeg har lest Dan Brown (seff! ;) ), men kan anbefale Tom Egeland tilbake med Bjørn Beltø-bøkene dersom du ikke har lest dem? Litt i samme sjanger.

Har også lest Fifty shades (måtte jo det)

De andre har jeg faktisk ikke lest, så da er det bare å føye dem også til listen (som nå begynner å bli lang takket være snille dere her inne!) :)

HI

Skrevet

PS, til deg siste anonym. Skjønner hva du mener med "dårlig boksmak". Jeg har også mange som foretrekker mye tyngre bøker, og føler min smak er litt for kommersiell og lett i forhold til deres ;) Men jeg har lest mange av de tyngre bøkene også da (jeg bør det i mitt yrke), så jeg får med meg nok til å henge med på en del av det de snakker om.

HI

Skrevet

Jeg leste akkurat ut Ektemannens hemmelighet i dag, den anbefaler jeg altså. Veldig annerledes, men fengende og lettlest.

http://pantagruel.no/bok/ektemannens-hemmelighet

En annen helt fantastisk fengende bok er Før jeg sovner. Psykologisk triller, lettlest og utrolig spennende. Har gått på rundgang i hele vennegjengen min, og selv de venninnene mine som vanligvis ikke leser noe særlig klarte legge den vekk. Tror faktisk den kommer på kino snart..

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=7895584&rom=MP

Vil tippe du med din smak også vil like Bringebærpiken :)

Anonymous poster hash: 9af15...9d1
Skrevet

Jeg leste akkurat ut Ektemannens hemmelighet i dag, den anbefaler jeg altså. Veldig annerledes, men fengende og lettlest.

En annen helt fantastisk fengende bok er Før jeg sovner. Psykologisk triller, lettlest og utrolig spennende. Har gått på rundgang i hele vennegjengen min, og selv de venninnene mine som vanligvis ikke leser noe særlig klarte legge den vekk. Tror faktisk den kommer på kino snart..

Takker for gode tips! :)

Må logge av nå, men vil hente opp igjen tråden og lese eventuelle tips som kommer til senere. Listen er blitt lang, og det er jeg glad for. Da har jeg mye å glede meg til!

HI

Skrevet

Val mcdermid! Hennes bøker syns jeg er lettlest underholdning, noen med en psykologisk vri. Jeg liker spesielt bøkene om Tony Hill og Carol Jordan og kan virkelig anbefale den serien :)

Anonymous poster hash: 92fd0...b83
Skrevet

Gifttreet og Noen kjenner mitt navn.

Begge har for såvidt et alvorlig tema, men de er drivende gode og lette å lese.

Skrevet

Jeg har forresten lest bøkene til Jorun Thørring, veldig spennende, og nå er jo første boka blitt film! :)

Anonymous poster hash: 9cbc8...e7e
Skrevet

De klarte IKKE legge den vekk mente jeg selvfølgelig, om Før jeg sovner, alle like den....

Kan også anbefale krimbøkene til Karin Slaughter, om du liker dem har du mange gode timer med bøker foran deg. Jeg synes bøkene hennes er kjempebra, spennende samtidig som det ikke er tungt, det er både romantikk, familieproblemer o.l. i dem også (litt som Läckberg, selv om Läckberg nok er et lite hakk mer "kiosklitteratur")

Jeg digger også Jeffery Deaver, flere av bøkene hans er filmatisert med kjente skuespillere, som f.eks Knokkelsamleren.

Val McDermid er også veldig bra, men noen av bøkene hennes har du nok sett som påskekrim på TV.

Skrevet

Lee Child sine bøker. God krim:)

Forfattaren Val Mcdermid, som og vart nemd her er og bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...