Gå til innhold

Arbeidsledige, stønadsmottakere, navere etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi hi hi....synes nå nesten litt synd i hun bloggeren.

Ellers så er jeg redd at mange av de som enten kunne ha klart å gjøre en jobb men som egentlig ikke gidder eller de som ser på arbeidsledighet som et friår med lønn ødelegger veldig mye for de som virkelig trenger det.

F.eks. jeg gikk på et arbeidsøkerkurs en gang og blandt 30 stykk var vi vel kun 3-4 som klarte å skaffe oss praksisplass. Jeg klarte å skaffe 4 praksisplasser så noen andre måtte ta de som jeg ikke ville ha.....de var ikke helt fronøyd nei. Har også hørt de som er arbeidsledig si: "Nei vaskejobb skal jeg nå aldri ha, DET er under min standard". Eller de du vet er sykemeldt/arbeidsledig som stadig oppholder seg i utlandet.  Så lenge man ikke kan filtrere bort slike ting så er jeg redd holdningene blir verre. Er det så gale å måtte møte opp et sted hver dag når man er så heldig å få arbeidsledighetstrygd? Og som mange skriver det er nok en del av de unge uføre som helt sikkert kunne ha gjort en jobb.

Anonymous poster hash: 31f9e...f27
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns det høres ut som om veldig mange i denne tråden tenker nettopp på den måten som skremmer HI: at "mange" lurer og snylter og at det derfor bør innskjerpes en masse regler. (Og det kan de si høyt uten egentlig å vite hvilke regler de mener bær innskjerpes!)

Jeg tror faktisk at det er ganske vanskelig å bli varig uføretrygda. Særlig når det gjelder psykisk sykdom  - fordi regelveldet er så stort og komplisert, og fordrer en så pinlig nøyaktig ordenssans at man ikke kan ha gode og dårlige dager. Man må være på hugget hele tida.

Jeg syns også mange flagger holdninger som innebærer at det å være varig ufør eller på en eller annen stønad er noe "attraktivt", noe som man antar folk virkelig gjørs på å få til I STEDET for å jobbe, fordi det liksom er "lett" å nave, men "tungt" å jobbe. Sannsynligvis er det motsatt. Prøv å lese denne kronikken:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kronikk-hvorfor-vi-misunner-de-ufoere/a/10147317/

(Når det gjelder Paradise-damen som vil bli kjendis, så regner jeg med hun er arbeidsudyktig av helt, helt andre grunner enn kronisk utmattelsessyndrom... hun kan neppe håpe på å ha en jobb noen sinne, med sine... ehem, noe begrensede sjelsevner.)

Skrevet

Jeg syns det høres ut som om veldig mange i denne tråden tenker nettopp på den måten som skremmer HI: at "mange" lurer og snylter og at det derfor bør innskjerpes en masse regler. (Og det kan de si høyt uten egentlig å vite hvilke regler de mener bær innskjerpes!)

Jeg tror faktisk at det er ganske vanskelig å bli varig uføretrygda. Særlig når det gjelder psykisk sykdom - fordi regelveldet er så stort og komplisert, og fordrer en så pinlig nøyaktig ordenssans at man ikke kan ha gode og dårlige dager. Man må være på hugget hele tida.

Jeg syns også mange flagger holdninger som innebærer at det å være varig ufør eller på en eller annen stønad er noe "attraktivt", noe som man antar folk virkelig gjørs på å få til I STEDET for å jobbe, fordi det liksom er "lett" å nave, men "tungt" å jobbe. Sannsynligvis er det motsatt. Prøv å lese denne kronikken:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kronikk-hvorfor-vi-misunner-de-ufoere/a/10147317/

(Når det gjelder Paradise-damen som vil bli kjendis, så regner jeg med hun er arbeidsudyktig av helt, helt andre grunner enn kronisk utmattelsessyndrom... hun kan neppe håpe på å ha en jobb noen sinne, med sine... ehem, noe begrensede sjelsevner.)

Jeg vet godt hva jeg ønsker endret i regelverket, og jeg ser det heller ikke som skremmende at folk er kritiske.

Jeg var nylig på et tredagers kurs i regi av arbeidsmiljøsenteret. De påpekte at nordmenn var blandt verdens friskeste, men med verdens høyeste sykefravær. Samt skyhøy andel uføre. Det er et tankekors, og noe som må settes fokus på uansett hvor "fortjent" diagnosen, sykemeldingen og uføretrygden er.

Anonymous poster hash: 616bc...56a

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør med livene sine.

Anonymous poster hash: 16ac3...da9
Skrevet

Har to brødre som begge i lang tid fikk arbeidsledighetstrygd og var veldig fornøyd med det. Løftet ikke en gonger for å få seg jobb og det ble ikke stilt noen krav til dem. Hadde de blitt pålagt og møte opp på et kontor hver dag kl 8 tror jeg de lett hadde klart å skaffe seg en jobb. Kun viljen det sto på. Det er slike som kalles navere og som man ser ned på som snylterne. Ikke de som faktisk har behov for hjelp i perioder.

Skrevet

Ja, jeg innrømmer gjerne at jeg ser ned på NAV'ere - folk som ufortjent snylter på samfunnets ressurser, folk som ikke er villige til å lette på rumpa for å gjøre en egeninnsats, folk som mer enn gjerne driver dank og hover inn penger. nei, det er ikke fett å leve på nav. Men det er helt klar mer mer ganske godt timebetalt for å gjøre ingenting (for enkelte).

Det finens så klart ganske mange som har stort behov for både sykepenger, dagpenger, sosialstønad og uførestønad. og jeg er for at vi skal ha dette som et sikkerhetsnett. men det er jo nett6opp det det skal være - et siste sikkerhetsnett sår man ikke selv kan forsørge seg på andre måter eller når man er for sykt til å forsørge seg selv. Det skal ikke være slik at man får betalt fordi man ikke gidder, fordi de jobbene som er ledige er "for  lav standard", for kejdelige, for langt unna, for dårlig betalt osv.

Jeg ser absolutt ingen betenkeligheter med å kreve at arbeidssøkere og ordinære sosialhjelpsmottakere må møte opp kl 08:00 hver dag for å delta på tiltak, intervjuer, jobbsøkerkurs osv. Deltar du ikke er det trekk i stønaden.Jeg ser heller ingen grunn til å ikke kreve at de som er sykmeldte faktisk følger en konkret rehabiliterings/behandlingsplan lagt av legen. Hvis legen har sagt at du skal følge et visst opptreningsprogram så er det din jobb som sykmeldt på samfunnsets lønn å faktisk gjøre det slik at du komemr deg raskest mulig tilbake til jobb!

Jeg synes vi er altfor slepphendte og stiller for lite krav til de som mottar stønad. Hvorfor ble det i det hele tatt negativt å stille ltit krav til flk?

Anonymous poster hash: e99a9...946
Skrevet

Jeg ser på ingen måte ned på de som må ty til NAV fordi de er syke, eller som har mistet jobben grunnet nedskjæringer/konkurser.

Jeg ser derimot ned på de som bevisst utnytter systemet, som er "syke", og som ikke gidder å jobbe fordi det er enklere å gå på NAV. Det er selvsagt noe galt ned hele systemet når dette overhodet er mulig, men hvis folk hadde hatt moral nok til å ikke utnytte systemene, hadde det ikke vært noe problem.

Anonymous poster hash: 1b629...bee

Skrevet

Vet ikke hvorfor jeg ble anonym på den siste der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...