Gå til innhold

Arbeidsledige, stønadsmottakere, navere etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du ned på de som har mistet jobben, og har vansker med å få ny jobb?

Ser du ned på de som er blitt syke, og ikke kan gå på jobb?

Ser du ned på de som, har lav inntekt og må få påfyll av kommunen for å greie sine daglige utgifter?

Synes det er så mange negative holdninger ute å går, at det virker som så mange ser ned på folk, som er i en mindre gunstig livssituasjon. Liker ikke begrepet naving, og forakten dette blir brukt med.

Hvor er det blitt av stoltheten av å være norsk, der man ser på arbeidsledighet som et samfunnsproblem, og er glade for at vi har så gode støtte ordninger at man slipper å måtte gå fra hus og hjem, fordi hjørnesteinsbedrifta går konk.

At vi gleder oss over at det er hjelp å få om vi mister helsa.

At vi føler trygghet over at man vet at man i alle tilfeller har rett til mat på bordet, og tak over hodet, samme hva som skjer.

Det er litt farlig å gå inn på denne verdig trengende tankegangen, der man skreller bort lag for lag hvem som er verdig nok til å motta hjelp. Og aller helst skal ingen få hjelp for ingen "oppegående" mennesker kan komme i den situasjonen.

Synest det er en holdningsendring som ikke er til det gode ute i befolkningen.

Jeg jobber selv i NAV og ser disse holdningene bre om seg både i befolkningen og blandt de ansatte i organisasjonen.

Min mann jobber også, vi har det godt, riktig godt, men vi hadde trengt hjelp om noen skulle miste jobben av helsemessige eller konturmessige årsaker. Fordi om vi har økonomisk trygghet i form av lett tilgjengelig kreditt, og i form av overskudd på konto. Men på et eller annet tidspunkt hadde det blitt tomt, om vi hadde sluttet å tjene penger.

Er det bare meg som føler litt på disse holdningene som har fått så sterk grobunn i samfunnet? Eller er dette bare meg som føler på?

Anonymous poster hash: 7d9ad...a11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke ned på stønadsmottakere, jeg vet at ingen kjenner morgendagen. Men jeg ser at velferdssystemet vi har ikke er bærekraftig over tid, og jeg synes også at det skulle vært andre krav til en del av brukerne.

Jeg er en av de som bruker ordet naver med en viss forakt, men da på den måten det skal brukes. Du kjenner vel definisjonen, hvis du jobber i systemet?

Etter mitt syn er det disse som i stor grad bidrar til negative holdninger, og som ødelegger for syke, arbeidsledige o.l.

Skrevet

Vi er alle en "naver" i en eller annen form. Tenk bare på barnetrygd, konstantstøtte, foreldrepenger, gravferdstønad, sykepenger, sykt barn dager, pleiepenger for syke barn, dagpenger, sosial stønad osv osv. En eller annen gang i livet mottar vi alle en ytelse fra nav ;)

Anonymous poster hash: 553a8...8c0

Anonymous poster hash: 553a8...8c0

Skrevet

Nei :)

Anonymous poster hash: a6cc5...3ee

Skrevet

De som er syke og uforskyldt mistet jobben har ingen skyld i situasjonen de har havnet i, men de som må ha supplerende stønad fordi noen velger å være hjemme de ser jeg helt klart ned på. De er som kviser på samfunnets rumpe og burde bli fratatt alle muligheter til å få sosialstønad. Er man frisk og kan jobbe så må man det, og ikke forvente at samfunnet skal betale for dem.

Anonymous poster hash: c5681...dc6

Skrevet

En navet er de som ikke gidder å jobbe. De som bare går hjemme og utnytter systemet. De som egentlig er friske, men som har lurt på seg en sykdom. De ødelegger mye for de som faktisk er veldig syke og ikke kan jobbe, de som virkelig trenger aap og uføre.

Anonymous poster hash: 3240b...81d

Skrevet

Jeg merker det samme.. Jeg jobber også i NAV og ser mange av de samme holdningene rundt meg. Til og med blant mine egne kollegaer. "Verdig trengende" er et gufs fra fortiden som dessverre henger ved fortsatt.  

På den annen side ser jeg at mange har helt urealistiske forventninger til hva NAV kan bistå med. Jeg treffer mange mennesker som har sluppet ansvaret for eget liv og skylder på NAV når de roter til sine egne liv. "Noen må ordne opp" sier de, men er ikke villige til å ta dette ansvaret selv. .

Jeg tror at det å "havne på nav" har blitt et sosialt stigma. Mange knytter visse forestillinger om de som er i en slik situasjon og de føler seg berettiget til å fordømme disse menneskene som snyltere på samfunnet. Særlig populært er det å stille spørsmålstegn ved hvor syke de EGENTLIG er eller hvor mye innsats de legger i å finne en jobb.

Sannheten er at alle  mennesker kan komme i en situasjon hvor de bli avhengig av NAV, enten pga av sykdom eller arbeidsledighet.

Anonymous poster hash: d42d5...4bb
Skrevet

http://bodonu.no/jeg-kler-meg-gjerne-slutty-pa-byen-for-a-vise-meg-fram/

Lever av NAV pga utmattelsessyndrom, men vil gjerne delta i Paradise for å få jobb i klesbutikk.....

Kall meg gjerne fordomsfull....!

Anonymous poster hash: 1cddd...dc0

Hehe nei hun har ikke skjønt det.

Men du må jo også forstå at dette gjelder ikke flertallet av de som mottar stønad av nav;)

Skrevet

Joda, det vet jeg. Men om man fikk luket ut en del av disse, så ville nok livet bli enklere for de som virkelig trenger NAV. For det er kasuser som disse som gjør at vi blir fordomsfulle. Tror ikke at hverken de som mister jobben eller virkelig har blitt syke hadde trengt å bli sett ned på om systemet ikke hadde vært så slepphendte med sånne som hun her.

Skrevet

Lever av NAV pga utmattelsessyndrom, men vil gjerne delta i Paradise for å få jobb i klesbutikk.....

Og jeg som trodde det toppa seg med null hjerne når jeg leser Rannveig sin blogg :D 

Hvis hun helt alvorlig tror at hun lettere får jobb i klesbutikk av å ha vært på tv, ja det sier litt om hvor smart hun er. Men så er hun jo kjempemye smartere enn alle andre også da. 

:fnise:  :fnise:  :fnise:

Anonymous poster hash: a168c...dce

Skrevet

Joda, det vet jeg. Men om man fikk luket ut en del av disse, så ville nok livet bli enklere for de som virkelig trenger NAV. For det er kasuser som disse som gjør at vi blir fordomsfulle. Tror ikke at hverken de som mister jobben eller virkelig har blitt syke hadde trengt å bli sett ned på om systemet ikke hadde vært så slepphendte med sånne som hun her.

Helt enig :)

Det er folk som henne som "ødelegger" for andre.

En annen ting jeg ikke skjønner et, hun har et utmattelsessyndrom som gjør at hun ikke orker å jobbe, men hun orker å være med på paradise hotel?

For å få en jobb i klesbutikk? Jeg er ikke helt med på den logikken der;)

Skrevet

Og jeg som trodde det toppa seg med null hjerne når jeg leser Rannveig sin blogg :D

Hvis hun helt alvorlig tror at hun lettere får jobb i klesbutikk av å ha vært på tv, ja det sier litt om hvor smart hun er. Men så er hun jo kjempemye smartere enn alle andre også da. 

:fnise:  :fnise:  :fnise:

Hu her er vel kanskje ikke "den skarpeste skjea i kommodeskuffen" :P

Noen mennesker bør beskyttes fra seg selv.

Anonymous poster hash: d43e6...e21

Skrevet

Jeg ler fremdeles, stakkars jente. Hvordan kan foreldrene være fornøyde med å ha oppdratt noe sånt? 

Skrevet

Hahaha fantastisk dame  :fnise: Som hun har skrevet på bloggen sin under navnet: It's better to be absolutely ridiculous than totally boring.... Er nok ikke mye i bloggen hun er seriøs om ;)

Skrevet

Er den artikkelen du linker til seriøs?

Jeg måpte meg igjennom all teksten...

Syns nesten synd på henne...

Jeg ser ikke ned på de som virkelig trenger hjelp av Nav. Kun de som bevisst utnytter systemet.

Skrevet

Jeg har aldri k mitt liv vært så flau som de. Gangen jeg måte søke sosialhjelp. Det ble ikke bedre når hun je snakket med på NAV sa "tror du virkelig vi skam betale alle regningene dine for denne mnd?!" Jeg forklarte at mannen jeg da var gift med hadde stukket av og tatt med seg alle oppsparte midler på vår felleskonto. Jeg forklarte at jeg dessverre ikke klarte å dekke mer enn huslån, strøm, renovasjon og 1000,- av barnehageregningen med min lønn når bufferen var tømt. Om jeg ikke fikk betalt barnehageregningen, ville jeg miste plassen og måtte da søke om ny plass ved neste opptak og dermed ta ulønnet permisjon fra jobben og mulig få en inkassosak og dermed miste jobben. Dama fnis av meg og kalte meg snylter. Håper jeg ikke noe. Sinne må inn på det kontoret igjen! Er flau enda selv om dette er 6 år siden.

Anonymous poster hash: 3c437...593

Skrevet

Jeg ler fremdeles, stakkars jente. Hvordan kan foreldrene være fornøyde med å ha oppdratt noe sånt?    Anonymous poster hash: a168c...dce

Jeg mistenker at journalisten er enig med deg og meg :-)

Skrevet

Jeg har aldri sett ned på brukere av NAV som uforskyldt har behov for stønader, men de som har et ønske om å nave, de som ikke orker å jobbe egentlig og håper på en uførestønad, de står ikke særlig høyt i kurs hos meg.

Men når det er sagt, jeg er naver selv, men det er overhodet ikke ønskelig, men nødvendig.

Jeg mistet jobben pga nedbemanning akkurat da jeg hadde blitt gravid. Jeg sier derfor ikke nei takk til dagpenger for å ha en inntekt mens jeg leter etter ny jobb!

Jeg har jobbet i alle år siden jeg var 15 år, og jeg HATER å ikke ha jobb, jeg har også en Bachelorgrad som ikke er så veldig attraktiv på jobbmarkedet her jeg bor. Så jeg gleder meg vilt til jeg får min første lønn og kan klare meg selv igjen.

Siden jeg heller ikke har bhg plass til minstemann, mottar jeg også kontantstøtte. 

Anonymous poster hash: 54180...6e5
Skrevet

Jeg innrømmer gjerne at jeg til en viss grad ser ned på uføre og navere. Mye av grunnen til det er fordi det er så mange som lyver seg til det. Jeg er sikker på at det er mange som mangler viljen, og ikke muligheten til å jobbe.

Visste dere at nesten halve statsbudsjettet går til diverse trygdeytelser? At 10% av alle mennesker i arbeidsfør alder går på aap eller uføretrygd? Samtidig er det en sterk økning i antallet unge uføre.

Nordmenn sliter med dårlig arbeidsmoral og vilje mener jeg... (Og jeg vet selvfølgelig at dette ikke gjelder alle).

Anonymous poster hash: 37990...8e1

Skrevet

Når folk er så lite intelligente at de dømmer alle som lever av en form for stønad pga et fåtall som utnytter systemet, da er det menneskene med fordommene som har problemer.

Anonymous poster hash: b1567...817

Skrevet

Ser du ned på de som har mistet jobben, og har vansker med å få ny jobb?

Ser du ned på de som er blitt syke, og ikke kan gå på jobb?

Ser du ned på de som, har lav inntekt og må få påfyll av kommunen for å greie sine daglige utgifter?

Synes det er så mange negative holdninger ute å går, at det virker som så mange ser ned på folk, som er i en mindre gunstig livssituasjon. Liker ikke begrepet naving, og forakten dette blir brukt med.

Hvor er det blitt av stoltheten av å være norsk, der man ser på arbeidsledighet som et samfunnsproblem, og er glade for at vi har så gode støtte ordninger at man slipper å måtte gå fra hus og hjem, fordi hjørnesteinsbedrifta går konk.

At vi gleder oss over at det er hjelp å få om vi mister helsa.

At vi føler trygghet over at man vet at man i alle tilfeller har rett til mat på bordet, og tak over hodet, samme hva som skjer.

Det er litt farlig å gå inn på denne verdig trengende tankegangen, der man skreller bort lag for lag hvem som er verdig nok til å motta hjelp. Og aller helst skal ingen få hjelp for ingen "oppegående" mennesker kan komme i den situasjonen.

Synest det er en holdningsendring som ikke er til det gode ute i befolkningen.

Jeg jobber selv i NAV og ser disse holdningene bre om seg både i befolkningen og blandt de ansatte i organisasjonen.

Min mann jobber også, vi har det godt, riktig godt, men vi hadde trengt hjelp om noen skulle miste jobben av helsemessige eller konturmessige årsaker. Fordi om vi har økonomisk trygghet i form av lett tilgjengelig kreditt, og i form av overskudd på konto. Men på et eller annet tidspunkt hadde det blitt tomt, om vi hadde sluttet å tjene penger.

Er det bare meg som føler litt på disse holdningene som har fått så sterk grobunn i samfunnet? Eller er dette bare meg som føler på?

Anonymous poster hash: 7d9ad...a11

Veldig godt skrevet HI.

Jeg tror nettopp disse holdningene kom tydelig til syne i valgresultatet ved forrige valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...