Gå til innhold

Er 'white thash' den nye 'harry'?

Anbefalte innlegg

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Eller har uttrykkene ulik mening for folk flest?

Takker for alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker nesten som at noen bruker det på den måten, anvendelsen er i så måte historieløs.

Anonymous poster hash: 25c4b...605
Gjest H to the Izzo
Skrevet

Det virker nesten som at noen bruker det på den måten, anvendelsen er i så måte historieløs. Anonymous poster hash: 25c4b...605

Ja, det later til at det er slik. Man skulle kanskje tro det egentlig bare appliserer til et segment av den Nordamerikanske befolkningen, men folk her til lands bruker det over en lav sko slik 'harry' ble brukt tidligere.

Takk skarruha uansett.

Skrevet

Jeg tenker at det er et veldig harry uttrykk.

Å kalle andre mennesker for søppel er det lite klasse over.

Skrevet

Et uttrykk jeg kun har hørt her inne, samt av vg1-elevene mine med innvandrerbakgrunn. Ingen voksne, normale folk bruker dette uttrykket.

Anonymous poster hash: 976af...a00

Skrevet

White trash er et gammelt uttrykk.. Bare tullingene her inne som blir opphisset av å bruke ord de nettopp har lært ;)

Anonymous poster hash: 836e7...2d9

Skrevet (endret)

Eller har uttrykkene ulik mening for folk flest?

Takker for alle innspill!

Uttrykkene har svært ulik betydning, mener jeg.

Harry er noe langt mildere enn white trash, og de aller fleste har ett eller annet område de er litt harry på. Bruker uttrykket harry selv, men ikke white trash.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Det er eitt av desse uttrykka som først og fremst karakteriserar dei som brukar det, og seier lite om dei det blir brukt om.

Skrevet

Harry er ganske så uskyldig, da, og kan brukes om mye og mangt, mens white trash er en ganske spesifikk beskrivelse. Som regel misvisende eller brukt direkte feil her til lands. 

http://en.wikipedia.org/wiki/White_trash

Anonymous poster hash: e2954...dd3
Gjest H to the Izzo
Skrevet

Takk for gode svare og innspill!

Skrevet

Det jeg legger merke til i slike tråder er at de som er harry ikke skjønner det selv.Det finnes jo en del objektive kriterier på harry.Eller så er den nye tråden på hva slags yrker en wt har et godt eksempel.

Man ler litt av det, for man oppfyller mange av kriteriene, men er jo aaabsolutt ikke i nærheten av å være det selv :-P Men de er nok mye nærmere harry en wt, det skal sies.

Anonymous poster hash: f47b5...8a5

Skrevet

Det jeg legger merke til i slike tråder er at de som er harry ikke skjønner det selv.Det finnes jo en del objektive kriterier på harry.Eller så er den nye tråden på hva slags yrker en wt har et godt eksempel.

Man ler litt av det, for man oppfyller mange av kriteriene, men er jo aaabsolutt ikke i nærheten av å være det selv :-P Men de er nok mye nærmere harry en wt, det skal sies.

Men korleis veit du at dei er harry basert på yrke, namn, familieforhold osv utan å kjenne dei? Namna karakteriserar jo ikkje den som heiter det, snarare foreldra deira. Og eg veit ikkje om eit einaste yrke der innehavarane er ei homogen masse.
Skrevet

Som sagt så er det en del objektive kriterier. Tanja på 22 fra blokka på Jessheim, som har to barn med to menn, jobber 50% som negldesigner og får resten av inntekten fra NAV,som drar på campingferie og chartertur - vil du ha flere eksempler? Hun ER harry ut ifra disse kriteriene. Hun kan være et fantastisk varmt og godt menneske, din beste venn og en herlig mor. Det kommer ikke i konflikt med harry. Det virker som om det er her det stokker seg for mange.

Skrevet

Det skal temmelig mye til før jeg tenker at noen er "white trash", mens harry er et begrep jeg ser på som mildere og ikke like stygt.

Det er ikke nok å være uten utdanning og mor til Anastsia, liksom. Er du i tillegg et komplett brødhue uten evner til å forstå hverken samfunnet rundt deg, barneoppdragelse, skikk og bruk og andre essensielle ting, da nærmer du deg. Jeg tror ikke jeg noengang har kalt folk "white trash" på et forum, eller i Norge generelt. Men jeg bor i utlandet, og ser ganske mye mer av en helt annen hverdag enn vi gjør hjemme i Norge. Folk flest er ressurssterke og oppegående i de skandinaviske landende. Jada, litt er det nok mange av oss som her, og det varierer jo i forhold til hvem, hva og hvor.

Oslofolk synes folk fra Jessheim er harry, og folk fra Jessheim synes folk fra Toten er harry..osv.

Anonymous poster hash: e8327...872

Skrevet

Jada, litt harry er det nok mange av oss som er, og det varierer jo i forhold til hvem, hva og hvor. Anonymous poster hash: e8327...872

Liten skrivefeil som måtte rettes opp.

Anonymous poster hash: e8327...872

Skrevet

Som sagt så er det en del objektive kriterier. Tanja på 22 fra blokka på Jessheim, som har to barn med to menn, jobber 50% som negldesigner og får resten av inntekten fra NAV,som drar på campingferie og chartertur - vil du ha flere eksempler? Hun ER harry ut ifra disse kriteriene. Hun kan være et fantastisk varmt og godt menneske, din beste venn og en herlig mor. Det kommer ikke i konflikt med harry. Det virker som om det er her det stokker seg for mange.

For meg går "harry" også på haldningar, fritidsinterresser, omgangskrets m.m. Eg trur faktisk ikkje omgrepet er definert med objektive kriterium slik du påstår.

Tanja på 22 år kan godt få sine 50% inntekt frå nav i form av aap/os medan ho studerar deltid, for alt du veit. Og det KAN faktisk vere studier i form av produksjon av studiepoeng, og ikkje å betale semesteravgift på nettstudium for å oppfylle krav utan å kome nokon veg. Og å få barn med to forskjellige menn, at første ikkje var den rette likevel er det vel ganske mange som har oppdaga. Synes ikkje det karakteriserar nokon. Og chartertur er det så store delar av befolkninga som reiser på at dei neppe har meir til felles enn nettopp charterferie.

Skrevet

For meg går "harry" også på haldningar, fritidsinterresser, omgangskrets m.m. Eg trur faktisk ikkje omgrepet er definert med objektive kriterium slik du påstår.

Tanja på 22 år kan godt få sine 50% inntekt frå nav i form av aap/os medan ho studerar deltid, for alt du veit. Og det KAN faktisk vere studier i form av produksjon av studiepoeng, og ikkje å betale semesteravgift på nettstudium for å oppfylle krav utan å kome nokon veg. Og å få barn med to forskjellige menn, at første ikkje var den rette likevel er det vel ganske mange som har oppdaga. Synes ikkje det karakteriserar nokon. Og chartertur er det så store delar av befolkninga som reiser på at dei neppe har meir til felles enn nettopp charterferie.

Isolert sett er jeg enig i at bare en av tingene jeg lister opp ikke nødvendigvis kvalifiserer til harry i seg selv. Men satt sammen er jeg ikke i tvil! Det du begynner med her er å forklare og unnskylde for Tanja- akkurat som jeg påpeker i mitt forrige innlegg.

Jada, hun kan både studere og gjort feil valg av mann. Kose seg på chartertur. Hun er absolutt ikke noe dårlig menneske av den grunn. Men harry er hun like fullt. Jeg føler du beviser det jeg prøver å formidle. Forøvrig ser det ut til at vi bare må enes om å være uenige.

Skrevet

Som sagt så er det en del objektive kriterier. Tanja på 22 fra blokka på Jessheim, som har to barn med to menn, jobber 50% som negldesigner og får resten av inntekten fra NAV,som drar på campingferie og chartertur - vil du ha flere eksempler? Hun ER harry ut ifra disse kriteriene. Hun kan være et fantastisk varmt og godt menneske, din beste venn og en herlig mor. Det kommer ikke i konflikt med harry. Det virker som om det er her det stokker seg for mange.Anonymous poster hash: f47b5...8a5

Tror det hun prøver å si er at når man har MANGE av disse kjennetegnene beveger man seg mot harrygrensen. Og til det som ble sagt tidligere om at det er foreldre som velger navn og at navnet derfor ikke reflekterer bærerens personlighet.. Vel, det er jo ofte slik at "harryhet" går i arv (i likhet med naving). De som kaller ungene sine anastasia har høyere odds for å fostre opp harry barn enn andre, rett og slett fordi barn tar etter sine foreldre. For øvrig er det en kjensgjerning at det er flere "tanjaer" enn "astrider" som stiller opp i vi menn..

Anonymous poster hash: 80ada...26d

Skrevet

Isolert sett er jeg enig i at bare en av tingene jeg lister opp ikke nødvendigvis kvalifiserer til harry i seg selv. Men satt sammen er jeg ikke i tvil! Det du begynner med her er å forklare og unnskylde for Tanja- akkurat som jeg påpeker i mitt forrige innlegg.

Jada, hun kan både studere og gjort feil valg av mann. Kose seg på chartertur. Hun er absolutt ikke noe dårlig menneske av den grunn. Men harry er hun like fullt. Jeg føler du beviser det jeg prøver å formidle. Forøvrig ser det ut til at vi bare må enes om å være uenige.

For all del, eg har sjølv djupe fordommar både mot namnet Tanja og Jessheim, såvel som 22-åringar (heldigvis ein forbigåande tilstand) og negledesignarar. Det eg protesterte på var å utan vidare kalle vedkommande harry utan forbehold. Sansynligheten talar nok for at du har rett, men når det gjeld ukjende folk der ein ikkje har fleire oppltsningar enn akkurat dei nemnte er det greit å vere mindre bombastisk.
Skrevet

Jeg tror det er mange ting en stor andel av befolkningen anser som harry, men det betyr ikke nødvendigvis at personen som gjør det som er harry per definisjon er harry selv. Negldesigner er et godt eksempel på et yrke i harry-kategorien, men ikke alle negldesignere er harry for det. Jeg har en venninne som er kunstner, belest, bereist og vel bevandret i hovedstadens kulturliv. Ganske langt unna harry-definisjonen mao. Hun har også hatt eget neglstudio for å spe på inntekten. Hun syns selv at det gikk rett i harrykategorien å sitte og montere alskens glitter og "pønt" på løsnegler dagen lang, men hun syns det var moro, og selv om hun selv syns jobben var harry så var hun ganske langt unna å være en harry person.

Anonymous poster hash: 6dbc5...423

Skrevet

White trash er et harry uttrykk å bruke.

Skrevet (endret)

White trash er et veldig stygt uttrykk å bruke, og er ikke det nye Harry. Hvis begrepet i det hele tatt skal tenkes brukt, må det være om folk helst uten jobb, penger, dårlig bosted og minimalt med ressurser på alle vis. Samt dårlig oppførsel/oppdragelse. For meg beskriver det folk som er på samfunnets absolutte bunn, dvs underklasse.

Harry er noe helt annet, tenker dansebandmusikk og tomme bokhyller bortsett fra vg og se og hør.

Historisk er wt brukt om lutfattige, hvite amerikanere, jfr hillbilly og rednecks. Dolly Parton har slik bakgrunn.

Endret av Hjertefru
Skrevet

Jeg tror det er mange ting en stor andel av befolkningen anser som harry, men det betyr ikke nødvendigvis at personen som gjør det som er harry per definisjon er harry selv. Negldesigner er et godt eksempel på et yrke i harry-kategorien, men ikke alle negldesignere er harry for det. Jeg har en venninne som er kunstner, belest, bereist og vel bevandret i hovedstadens kulturliv. Ganske langt unna harry-definisjonen mao. Hun har også hatt eget neglstudio for å spe på inntekten. Hun syns selv at det gikk rett i harrykategorien å sitte og montere alskens glitter og "pønt" på løsnegler dagen lang, men hun syns det var moro, og selv om hun selv syns jobben var harry så var hun ganske langt unna å være en harry person.

Anonymous poster hash: 6dbc5...423

Kjenner ingen som har drevet med negledesign som kan kalles spesielt beleste, men de to jeg kjenner som har drevet med dette har vært gode på estetikk og hatt lønnsomme kreative yrker ved siden av ellers. De færreste tjener nok på negledesign til å kunne leve av dette.

Anonymous poster hash: ef906...c1f

Gjest Antarctica
Skrevet

Det virker nesten som at noen bruker det på den måten, anvendelsen er i så måte historieløs. Anonymous poster hash: 25c4b...605

Ja, det later til at det er slik. Man skulle kanskje tro det egentlig bare appliserer til et segment av den Nordamerikanske befolkningen, men folk her til lands bruker det over en lav sko slik 'harry' ble brukt tidligere.

Takk skarruha uansett.

Her på forumet brukes også "harry" om alt som er umoderne (f eks skinnvester og lisseslips på menn, eller visse typer 1980-tallsmøbler. Men disse tingene var ikke "harry" da de var nye! Da var de jo mainstream...) og "white trash" om alt som er billig/vulgært og som signaliserer klassetilhørighet under middelklassen.

For meg blir det en veldig misforstått måte å bruke de ordene på.

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Jeg takker igjen for interessante refleksjoner rundt dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...