Gå til innhold

Er det mannen eller jeg som er på bærtur her??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her blinker alle mine varselslamper. Du klarer å spare, med en gang han hadde betalt ned lånet sitt, så brenner pengene i lommene på han. Finn ikke på å ha felles økonomi med denne mannen. Og si til ham at han uansett må betale tilbake de pengene han skylder deg. Del alt 50/50, ha samboerkontrakt, og EK du spytter inn i bolig må stå i særeie på deg! Når dere har gjort dette, kan han bruke "lommepengene" sine på leketøy ;).

 

Du risikerer å sitte igjen med en haug med gjeld og en mann som bruker opp alt dere har av penger, rett og slett fordi han har mulighet til det. Det kan godt være at han blir mer fornuftig med tiden, men slik han tenker nå utifra det du skrev, er det uforsvarlig å ha felles økonomi med ham.



Anonymous poster hash: d36d6...00d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Her blinker alle mine varselslamper. Du klarer å spare, med en gang han hadde betalt ned lånet sitt, så brenner pengene i lommene på han. Finn ikke på å ha felles økonomi med denne mannen. Og si til ham at han uansett må betale tilbake de pengene han skylder deg. Del alt 50/50, ha samboerkontrakt, og EK du spytter inn i bolig må stå i særeie på deg! Når dere har gjort dette, kan han bruke "lommepengene" sine på leketøy ;).

 

Du risikerer å sitte igjen med en haug med gjeld og en mann som bruker opp alt dere har av penger, rett og slett fordi han har mulighet til det. Det kan godt være at han blir mer fornuftig med tiden, men slik han tenker nå utifra det du skrev, er det uforsvarlig å ha felles økonomi med ham.

 

Anonymous poster hash: d36d6...00d

Men det er jo ikke bare de 20 000 heller, HI skriver jo at hun har betalt alt av reiser de har vært på, inkludert de to de skal på i år.

Så hun skal bruke pengene sine på felles opplevelser og felles bolig, mens han skal bruke penger på "leker" til seg selv?

Vitner om en veldig egoisme og umodenhet.

Ikke rart dere har det "fantastisk ellers" som du sier HI, hvem liker ikke å få spandert på seg, gir deg penger til å ordne opp i gjeld etc. Men du ser jo hvordan han reagerer når du krever noe tilbake, med sinne og økonomisk uansvarlighet.

Vil du være hans "sugarmum" for å nyte godt av hans sjarmerende reiseselskap, eller skal du kanskje se deg om etter en som du kan ha et mer likeverdig forhold til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skal han betale sin del av reisene og de 20 000 han har lånt av deg. Deretter bør dere avklare hva som trengs av egenkapital for å kjøpe bolig. (Antar at dere skal kjøpe.) Så er det bare for guttungen å begynne og spare. Når han har spart nok til nødvendig egenkapital pluss 55 000 for atv, kan han dra i lekebutikken.

Endret av Tjofsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jenter!

 

Mange gode svar her, og det er godt å se at noen forstår hva jeg mener. I mange av svarene tidligere ble jeg jo fremstilt som gal som i det hele tatt våget å reagere.

 

Jeg er enig i det dere skriver! Og ja, jeg vurderer hele situasjonen på nytt. Tro meg når jeg sier at han er en god mann i utgangspunktet ;) Men iblant blir det litt for dumt. 

 

 

Takk igjen for at dere tar dere tid :)

 

HI



Anonymous poster hash: 65dda...ecf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hardt mot hardt. Dersom han kjøper ATVn , blir det ingen reise.

 

Anonymous poster hash: ca55b...1ef

Og etter det sender du han på rommet sitt, og gir han husarrest i 14 dager. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han hadde blandet seg oppi om du skulle få kjøpe deg PC eller ei, så hadde jeg også hoppet i taket om han hadde kjøpt seg ATV.
Og om han skylder deg penger så bør du selvsagt kunne forvente at han betaler tilbake de pengene først.

Men er planen deres å kjøpe eller leie da? Hvis dere kjøper så kan du selvfølgelig ha de eventuelle 300.000kr du går inn med som "særeie". Men da forutsetter det jo så klart at dere deler utgifter og lån likt dere i mellom. Eventuelt om han kjøper ut halvparten av din særeie på et senere tidspunkt.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krev inn pengene han har lånt, og krev at han stiller med tilsvarende egenkapital eller skriv særeie på dem. Ellers kan du tape stort! Og slutt å gi han penger.

 

Anonymous poster hash: cff8a...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Synes det høres ut som du forventer at han skal forsørge deg nærmest. Dere skal reise mye, du skal studere, dere skal flytte sammen og trenger mye nytt. Du har 300 000 kr i EK, OK. Men eier ikke han sin leilighet/hus? Han har vel ek der da?

 

Han er en voksen mann og har lyst til å kjøpe seg en atv. Hvorfor skal du stå i veien for det? Dere har ikke flyttet sammen engang. Om han kjøper den atv`en så koster den ikke 6000 kr i mnd, som du sier han sparte ved å selge båt og kvitte seg med billån.

 

Og når dette er sagt, og dere er uenige om økonomi allerede før dere flytter sammen, så ta et hint og prat om dette før dere kjøper noe i lag. Hvis ikke kommer denne historien tilbake hit etterhvert, men da står dere i andre enden av forholdet.

 

Anonymous poster hash: 37279...3c5

 

 

 

Hehe, jeg forventer overhodet ikke at han forsørger meg, nei.

JEG har betalt reisene våre, JEG lånte ham 20 000 for å betale det siste på lånet til båten, JEG tar ham med ut for å spise osv osv.

 

Hvorfor jeg reagerer? Fordi han er den som har presset hardest på at det skal spares. Jeg har vært utrolig påpasselig med mine penger, fordi vi skal ha mest mulig til oss selv.

Jeg skulle spare og ordne på min front, han skulle selge båten og bli gjeldsfri. Det var avtalen vi laget sammen!

 

Og så skal han ta opp nytt lån i samme sekund han blir gjeldsfri, fordi han skal ha ATV til 55 000? Det gir jo ikke helt mening? Og jeg mener det er urettferdig å insistere på at JEG skal spare og spare, når han selv skal gjøre nøyaktig hva han vil.

 

 

HI

 

 

Anonymous poster hash: 65dda...ecf

 

Ser ikke noen grunn til at du skal være sinna på ham for dette. Dere har ulikt syn på økonomi, noe som egentlig går helt fint, men da kan dere jo ikke ha felles økonomi.....

 

Vi er gifte og har vært sammen i elleve år, og har fortsatt ikke felles økonomi. Grunnen til dette er nettopp slike ting som du beskriver - altså at man ikke er enige i hva man bruker pengene på. Veldig dumt med felles økonomi om jeg sparer og han bruker... da ender vi kanskje begge med å bare bruke så man får noe utav det - og vips har man heller skikkelig dårlig økonomi...

 

Så her bringer vi begge samme sum til felleskassa for det vi vet vi har av fellesutgifter (mat, strøm, barnehager, bilavgift etc etc. Det blir en stor sum.....) og det som er igjen etterpå sitter hver og en med for seg selv. Dermed kan ikke han jobbe mindre og bli forsørget av meg eller motsatt, noe som gjør at begge blir ansvarlig for sin egen økonomi - og gjør oss sterkere mtp om det skulle oppstå en ekstraordniær situasjon der vi trenger mer en periode, eller om en skulle miste jobben ( da blir det jo midlertidig unntakstilstand der man deler selvsagt, noe som er lettere når begge får inn penger).

 

Sånn sett kan han være blakk mens jeg kjøper meg skinnjakke uten at det blir noen diskusjon på dette, mens neste måned kan det være motsatt.

 

Og om en har lyst til å kjøpe noe stort, og den andre ikke, så kommer det jo an på om man har råd til det og fortsatt kan betale det vi har felles..... og fortsatt null diskusjon....

 

Men det betyr også at om en vil studere, så må den som ønsker nettopp dette finne ut hvordan dette skal finansieres, om det blir med lån og ekstrajobb eller oppsparte midler. Det blir ikke han som finansierer dette.

 

Dere må også ha like muligheter tidsmessig til å få jobb/studier/inntekt og dele likt på arbeidsoppgaver heime, ellers blir det raskt rot...

 

Kanskje han ikke har råd til restauranter og reiser som du liker, da må du enten velge å betale dette for ham som du har gjort, eller faktisk ikke gjøre det. Kanskje ikke like moro, men du kan ikke kreve at han prioriterer slik du vil fordi du har invitert ham på reiser og restaurant.

 

 

Altså: bli enige i hva dere skal ha som fellesutgifter, et bra budsjett, og bli enige om å sette inn dette på en felles konto der man ikke har kort, men der slike utgifter trekkes.

Resten velger dere selv.

Huslån tar dere hver for dere, han blir sikkert dyrere om du har mer egenkapital. Samtidig får kanskje du litt dårligere råd nå som student, så da går det vel opp i opp.

 

Felles økonomi for dere høres ikke bra ut, høres ut som noe som kan forårsake et brudd temmelig kjapt. Man må ha mer like prioriteringer om slikt skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommer du med liksom situasjoner anonyme? Hvor har du lest at han ikke har råd til feriene og restaurantbesøkene? Så da å skylde på Hi? Han skylder henne 20 000kr han kan ikke kjøpe seg noe før det er betalt.! Så respektløst!

 

Anonymous poster hash: de596...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns han ska få lov til å bruke sine penger på det han vil. Dåke har aldri budd sammen før og det å hive pengane sine i felles pott blir heilt feil. Lag dåke ein felles konto der dåke avtale ko mykje som ska skytast inn av kvar. Dei pengene e felles. Resten private. Då kan du sjå over tid kor ansvarlig han e, eller evt ikkje e. Uten at du dirigere forbruk og sparing. Viss du ska kommentera alle hans valg vil du kvela forholdet fort!

Ka om han sku kommentert kvar gong du ønska kjøpe deg noko?

 

Anonymous poster hash: 43f69...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...