geitemarken Skrevet 9. april 2014 #26 Skrevet 9. april 2014 Du får snakke med sjefen. Jeg ville tilbudt meg å ta noen "hundevakter" (vakter som nesten ingen vil ha, julaften etc) i bytte mot ferie når du trenger det. Om det virkelig ikke lar seg gjøre ville jeg ha hørt med noen av mine kolleger om å få bytte. Husk at dette er en tabbe man bare kan få goodwill for en eneste gang. Neste gang er det ikke en tabbe, men en kalkulert risiko.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #27 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3
Virginia. Skrevet 9. april 2014 #28 Skrevet 9. april 2014 På min jobb er også bare ferien ønsker - arbeidsgiver og jeg kan endre helt fram til 14 dager før. Trur jeg, eller om det var tre uker. Innen 1.mai skal arbeidstakere ha fått avklart når de får ferie. Det skal helt spesielle omstendigheter til for at en arbeidsgiver skal kunne endre på dette, og en ansatt kan etter loven ikke endre dette ensidig. Men fatt mot HI: De fleste får som oftest ønskene sine oppfylt, og dersom du ikke gjør det kan du høre med kolleger som kanskje bare har ført opp disse ukene tilfeldig om de kan være så snille å bytte med deg (f.eks. mot en tjeneste fra deg en annen gang.) Aaaaah, ja det stemmer! Takk Men ferier ellers i året - sånn utenom sammenhengende sommerferie kan endres var det to eller tre uker før? Det husker jeg faktisk ikke med sikkerhet, men jeg tror du har rett
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #29 Skrevet 9. april 2014 Her er det også bare ferieønsker. Glad jeg har permisjon denne sommeren Men som nattevakt får vi som regel ferie når vi vil (sykepleier). Ellers når jeg gikk dag og kveld måtte vi bytte på hvem som fikk tidlig og sen ferie. De fleste vil jo ha i juli/august. Men tipper sjefen din lar deg få ferie om du forklarer saken, siden du ikke hadde ferie i fjor. Anonymous poster hash: 99d2b...1eb
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #30 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Fint med arbeidsmoral ja.... Anonymous poster hash: c2ba0...fc8 Ja den er det ikke noe i veien med. Men barna og familien min går veldig langt foran jobben gitt. Anonymous poster hash: 3f938...21b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #31 Skrevet 9. april 2014 Du får snakke med sjefen. Jeg ville tilbudt meg å ta noen "hundevakter" (vakter som nesten ingen vil ha, julaften etc) i bytte mot ferie når du trenger det. Om det virkelig ikke lar seg gjøre ville jeg ha hørt med noen av mine kolleger om å få bytte. Husk at dette er en tabbe man bare kan få goodwill for en eneste gang. Neste gang er det ikke en tabbe, men en kalkulert risiko. Dette kan jeg garantere at jeg aldri skjer igjen. For den følelsen jeg sitter med nå er ikke god. Jeg burde ha sjekka opp i dette tidligere, men jeg var jo helt sikker på at jeg satte opp ukene jeg skulle ha ferie ikke ukene jeg ønska. Anonymous poster hash: 99b32...05c
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #32 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 Kan godt hende de skjønte det, men det har hvertfall ikke fått noen konsekvenser. Fikk dratt på ferie når vi ville, fikk ferien min senere på sommeren, og aldri hørt ett ord om det i etterkant. Dette er nå 4 år siden. Anonymous poster hash: 3f938...21b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #33 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Fint med arbeidsmoral ja.... Anonymous poster hash: c2ba0...fc8 Ja den er det ikke noe i veien med. Men barna og familien min går veldig langt foran jobben gitt. Anonymous poster hash: 3f938...21b Ehh...jo, det er jo noe i veien med arbeidsmoralen din da... Anonymous poster hash: aea82...e00
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #34 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 Kan godt hende de skjønte det, men det har hvertfall ikke fått noen konsekvenser. Fikk dratt på ferie når vi ville, fikk ferien min senere på sommeren, og aldri hørt ett ord om det i etterkant. Dette er nå 4 år siden. Anonymous poster hash: 3f938...21b Det er et navn på det du har gjort: Svindel. Stolt av det, eller? Anonymous poster hash: 8228c...7f0
Virginia. Skrevet 9. april 2014 #35 Skrevet 9. april 2014 (endret) Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 En slik holdning har ingenting hos en seriøs arbeidsgiver å gjøre. Man risikerer også å sverte og dømme gode arbeidstakere som faktisk er så uheldige å bli syke når det er ferieavvikling. Dersom det også er slik at en arbeidsgiver har kalkulert med for få ansatte i feriemånedene, slik at ansatte med helseplager fra før dermed blir mer syke av stress og dobbeltarbeid, så blir det dessuten også rimelig frekt å trekke slike konklusjoner.... Har til opplysning ingen personlige erfaringer her, har alltid fått ferie på ønsket tidspunkt og aldri vært syk så lenge under ferie at jeg hadde krav på ny. Men dere som i det hele tatt vurderer å "sykemelde dere" (kun lege kan sykemelde, men det vet dere nok..)- skjerp dere. Så egoistiske er dere bare ikke! Noen andre vil kanskje måtte gi avkall på sin drømmeferie fordi du setter din egen først. Og i tillegg er det helt klart svindel. Endret 9. april 2014 av Ibsenfrue
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #36 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Du tro ikke at det vil se litt dårlig ut og komme med sykemeldig hvis hun ikke får ferien som hun vil, er jo veldig gjennomskuelig. Tenker 6mnd prøvetid fort blir 6 mnd prøvetid da Anonymous poster hash: c07d2...1b0
Tipp topp Skrevet 9. april 2014 #37 Skrevet 9. april 2014 I tillegg til at man ikke har rett til sykemelding fordi du ikke får oppfylt ferieønskene, så har du ikke lov til å dra på ferie som sykemeldt.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #38 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 En slik holdning har ingenting hos en seriøs arbeidsgiver å gjøre. Man risikerer også å sverte og dømme gode arbeidstakere som faktisk er så uheldige å bli syke når det er ferieavvikling. Dersom det også er slik at en arbeidsgiver har kalkulert med for få ansatte i feriemånedene, slik at ansatte med helseplager fra før dermed blir mer syke av stress og dobbeltarbeid, så blir det dessuten også rimelig frekt å trekke slike konklusjoner.... Har til opplysning ingen personlige erfaringer her, har alltid fått ferie på ønsket tidspunkt og aldri vært syk så lenge under ferie at jeg hadde krav på ny. Men dere som i det hele tatt vurderer å "sykemelde dere" (kun lege kan sykemelde, men det vet dere nok..)- skjerp dere. Så egoistiske er dere bare ikke! Noen andre vil kanskje måtte gi avkall på sin drømmeferie fordi du setter din egen først. Og i tillegg er det helt klart svindel. En seriøs arbeidsgiver sørger for at bedriften har bemanning nok til å fungere selv i ferietider. Dersom alle bare kunne velge sine egne ferieuker, hva skjer dersom alle vil reise bort samtidig? Skal bedriften bare stenge for å gjøre sine ansatte fornøyd? Klart at man kan være uheldig å bli syk i ferien sin. I dette tilfellet vil arbeidsgiver vite på forhånd at HI ønsket ferie for å reise bort. Dersom hun kommer med en tre ukers sykemelding (det skal være en ganske alvorlig diagnose for å få tre uker i ett strekk btw) i akkurat dette tidsrommet vil det være en smal sak å sjekke feks hennes facebook-profil om hun legger ut feriebilder fra syden e.l. Det som legges ut på internett er offentlig informasjon og fullt lovlig å benytte seg av i en evt oppsigelsessak. Til deg som slapp unna med det: de vet det garantert, men har valgt å la vær å gjøre noe med det av ulike årsaker. Det er trist når voksne mennesker utnytter tilliten de får fra arbeidsgiver på den måten. Ikke nok med at du fikk "ferie" de ukene du i utgangspunktet ikke skulle ha, du fikk til og med ferieukene tilbake senere. Det er ingenting annet en SVINDEL!! Du er heldig som ikke fikk avskjed på dagen av din arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 98b45...3b3
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #39 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 En slik holdning har ingenting hos en seriøs arbeidsgiver å gjøre. Man risikerer også å sverte og dømme gode arbeidstakere som faktisk er så uheldige å bli syke når det er ferieavvikling. Dersom det også er slik at en arbeidsgiver har kalkulert med for få ansatte i feriemånedene, slik at ansatte med helseplager fra før dermed blir mer syke av stress og dobbeltarbeid, så blir det dessuten også rimelig frekt å trekke slike konklusjoner.... Har til opplysning ingen personlige erfaringer her, har alltid fått ferie på ønsket tidspunkt og aldri vært syk så lenge under ferie at jeg hadde krav på ny. Men dere som i det hele tatt vurderer å "sykemelde dere" (kun lege kan sykemelde, men det vet dere nok..)- skjerp dere. Så egoistiske er dere bare ikke! Noen andre vil kanskje måtte gi avkall på sin drømmeferie fordi du setter din egen først. Og i tillegg er det helt klart svindel. Btw; hvor står det at arbeidsgiver kalkulerer med underbemanning og dermed bør forvente slitne ansatte som blir sykemeldt? Anonymous poster hash: 98b45...3b3
Virginia. Skrevet 9. april 2014 #40 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 En slik holdning har ingenting hos en seriøs arbeidsgiver å gjøre. Man risikerer også å sverte og dømme gode arbeidstakere som faktisk er så uheldige å bli syke når det er ferieavvikling. Dersom det også er slik at en arbeidsgiver har kalkulert med for få ansatte i feriemånedene, slik at ansatte med helseplager fra før dermed blir mer syke av stress og dobbeltarbeid, så blir det dessuten også rimelig frekt å trekke slike konklusjoner.... Har til opplysning ingen personlige erfaringer her, har alltid fått ferie på ønsket tidspunkt og aldri vært syk så lenge under ferie at jeg hadde krav på ny. Men dere som i det hele tatt vurderer å "sykemelde dere" (kun lege kan sykemelde, men det vet dere nok..)- skjerp dere. Så egoistiske er dere bare ikke! Noen andre vil kanskje måtte gi avkall på sin drømmeferie fordi du setter din egen først. Og i tillegg er det helt klart svindel. En seriøs arbeidsgiver sørger for at bedriften har bemanning nok til å fungere selv i ferietider. Dersom alle bare kunne velge sine egne ferieuker, hva skjer dersom alle vil reise bort samtidig? Skal bedriften bare stenge for å gjøre sine ansatte fornøyd? Klart at man kan være uheldig å bli syk i ferien sin. I dette tilfellet vil arbeidsgiver vite på forhånd at HI ønsket ferie for å reise bort. Dersom hun kommer med en tre ukers sykemelding (det skal være en ganske alvorlig diagnose for å få tre uker i ett strekk btw) i akkurat dette tidsrommet vil det være en smal sak å sjekke feks hennes facebook-profil om hun legger ut feriebilder fra syden e.l. Det som legges ut på internett er offentlig informasjon og fullt lovlig å benytte seg av i en evt oppsigelsessak. Til deg som slapp unna med det: de vet det garantert, men har valgt å la vær å gjøre noe med det av ulike årsaker. Det er trist når voksne mennesker utnytter tilliten de får fra arbeidsgiver på den måten. Ikke nok med at du fikk "ferie" de ukene du i utgangspunktet ikke skulle ha, du fikk til og med ferieukene tilbake senere. Det er ingenting annet en SVINDEL!! Du er heldig som ikke fikk avskjed på dagen av din arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 98b45...3b3 I alle dager... 1. Det er naturligvis ikke så enkelt som å "sørge for forsvarlig bemanning". De færreste bedrifter har ekstra kapasitet i det daglige, og må støtte seg til at sommeren ofte er en roligere tid enn ellers på året. Enhver arbeidsgiver vil naturligvis dermed kunne havne i klem når det kommer til å gi sine ansatte den sammenhengende ferien om sommeren som de lovmessig har krav på og det å ha nok ansatte til stede til enhver tid. I blant vil det da kunne forekomme underbemanning noen uker, og de ansatte som nok vil kunne merke dette helsemessig er de som allerede har plager. 2. Folk blir fra tid til annen syke i ferier. Også folk som i utgangspunktet hadde søkt om ferie, men fått avslag og dermed belaget seg på å måtte jobbe, kan bli syke. 3. Har du overhodet facebook...?! Det som legges ut som 'Public' vil naturligvis både kunne sjekkes og brukes i en eventuell rettsak, men dersom den ansatte som folk flest benytter seg av normale innstillinger for privacy regnes det som publiseres for venners øyne juridisk ikke som offentlig tilgjengelig informasjon- og man vil heller ikke kunne se noe ved å søke opp den ansattes facebookprofil. Det er heller ingen automatikk i at ferie er uforenlig med en sykemeldingsdiagnose, men jeg skal si meg helt enig i at jeg hadde blitt særdeles skeptisk og nok undersøkt mer dersom jeg hadde fått kjennskap til at en ansatt som hadde blitt sykemeldt etter å ha fått avslag på ferie dro på ferie nettopp disse ukene... Hadde klart vurdert å bestride en slik sykemelding hvis jeg hadde dokumentasjon jeg hadde ervervet meg på lovlig måte (ergo ikke facebookbilder som ikke er offentlig publisert) og den ansatte verken hadde noen god forklaring eller godkjennelse fra NAV og lege i forkant.
Virginia. Skrevet 9. april 2014 #41 Skrevet 9. april 2014 Får du ikke ferie så går det ann å prøve å få en sykemelding. Det har jeg gjort en gang jeg ikke fikk ferie når jeg hadde bestilt. Gikk helt fint det. Anonymous poster hash: 3f938...21b Samme her Anonymous poster hash: 0b304...3db Håper dere ikke tror at arbeidsgiverne er så dumme at de ikke skjønner at sykemeldingen er fake? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 En slik holdning har ingenting hos en seriøs arbeidsgiver å gjøre. Man risikerer også å sverte og dømme gode arbeidstakere som faktisk er så uheldige å bli syke når det er ferieavvikling. Dersom det også er slik at en arbeidsgiver har kalkulert med for få ansatte i feriemånedene, slik at ansatte med helseplager fra før dermed blir mer syke av stress og dobbeltarbeid, så blir det dessuten også rimelig frekt å trekke slike konklusjoner.... Har til opplysning ingen personlige erfaringer her, har alltid fått ferie på ønsket tidspunkt og aldri vært syk så lenge under ferie at jeg hadde krav på ny. Men dere som i det hele tatt vurderer å "sykemelde dere" (kun lege kan sykemelde, men det vet dere nok..)- skjerp dere. Så egoistiske er dere bare ikke! Noen andre vil kanskje måtte gi avkall på sin drømmeferie fordi du setter din egen først. Og i tillegg er det helt klart svindel. Btw; hvor står det at arbeidsgiver kalkulerer med underbemanning og dermed bør forvente slitne ansatte som blir sykemeldt? Anonymous poster hash: 98b45...3b3 Les det jeg har skrevet lengre ned, før du bare gjetter vilt på at jeg skal frem til at "kalkulert med" betyr "nå skal vi spare penger og tyne de ansatte"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå