Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 Vi har nylig oppdaget at jeg er gravid. Vi har en baby på 10 mnd fra før. Venter den neste i månedsskiftet november/desember, altså blir det drøye 17 måneder mellom dem. Jeg er umotivert, uinspirert og klarer rett og slett ikke å glede meg. Jeg føler at jeg akkurat har fått hodet over vannet etter nr 1, selv om jeg hadde en enkel fødsel var den etterfulgt av 3 måneder kolikk. Jeg fikk fødselsdepresjon, gikk opp nesten 30 kilo og nå har jeg endelig kommet i gang med livet og vektnedgangen. Så er jeg altså gravid igjen. Samboer er overlykkelig, jeg klarer ikke å føle noen glede. Tenker på den lille vi allerede har, og ser for meg en evig runddans av snørr, tårer, bleieskift og søvnmangel. Jeg trenger tid for meg selv, og er redd for å føle meg kvalt av to så små barn... Kan noen si noen oppmuntrende ord om det å ha to tette? Anonymous poster hash: 5c14a...b55
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #2 Skrevet 7. april 2014 Du blir ferdig med babytida tidligere om du kun skal ha to, da! Kanskje de får et tett og nært bånd og kan leke masse sammen? Vktig å fokusere på det positive (Har en 10 mnd baby selv, skjønner godt hva du mener... Jeg hadde hatt panikk, og ja.. Lykke til) Anonymous poster hash: 9222a...01e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Oppdahet at jeg var gravid da sønnen min var 11 måneder. Så skjønner hva du mener. Men husk på at det er mye som skjerden tiden frem til babyen kommer. Som legen min sa til meg barnet ditt blir mye større på de månedene. Og hun hadde rett. Hektisk er det til tider. Men de har masse glede av hverandre. Tror det er vanlig at det tar litt tid å ta det innover seg hvis man allerede har en baby og det ikke var plannlagt. Dette kommer til å gå bra Anonymous poster hash: 5dece...5f9
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Da blir du fortere ferdig også vet du Om noen år har du to stykk som er på mye samme "nivå" og det er lett å finne på ting med begge barna. Jeg skjønner hvordan du har det da, jeg likte ikke babytiden og synes det var stress med to tette, men mye er enklere med nr 2, og tiden går mye fortere da også! Anonymous poster hash: d8fff...aa2
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #5 Skrevet 7. april 2014 Mine er ikke fullt så tett, er 20 mnd mellom her. Andre barnet var en skikkelig sovebaby, og det har hun fortsatt å være. Har sovet godt fra hun var nyfødt og aldri vært noe nattevåk med henne. Ammet selvfølgelig, men hun ammet i 10 min og sovnet igjen, aldri noe skrik og bråk om natten. Nå er de 5 og 6 år gamle, og vi er så utrolig glad for at vi fikk de såpass tett. De har en utrolig glede av hverandre. Babytiden gikk over all forventning, men skal innrømme at perioden fra minste var ca 10 mnd til drøye 1,5 år var litt slitsom. Da hadde hun veldig sterke meninger om ting, men ingen måte å uttrykke dem på annet enn å skrike, slå, kaste leker i gulvet, klore, brøle og skrike litt til. Da var de plutselig litt sjalu på hverandre, og siden de ikke klarte kommunisere ble det til at de dro hverandre i håret Men heldigvis var lillesøster veldig tidlig med språket, da hun var 2 år snakket hun i hele setninger og leker var så fin mellom dem. Plutselig kunne de jo kommunisere og leke sammen. De har lekt siden altså, de er nesten aldri fra hverandre og vil sjelden gjøre ting uten hverandre. De leker veldig selvstendig og har gjort det hele tiden, krever veldig lite av oss foreldre for de har jo alltid hverandre å leke med. Eldste går nå i 1.klasse og lærer videre til lillesøster alt hun lærer på skolen. Så nå kan lillesøster som akkurat har fylt 5 år og ikke begynner på skolen før i 2015 (blir to skoleår mellom dem) både lese og regne Anonymous poster hash: 4b2a5...35b
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #6 Skrevet 7. april 2014 Det går da helt fint! Jeg fikk to tette (18 mnd mellom) og studerte bachelor i tillegg, semesteret startet en uke etter fødsel. Fikk også en kronisk sykdom og måtte gjennom operasjon to uker etter fødselen. Det gikk strålende! Anonymous poster hash: c69b8...18e
☆☆☆ Skrevet 7. april 2014 #7 Skrevet 7. april 2014 Må innrømme at eg kanskje hadde hatt større aldersforskjell om vi "fekk bestemme", det er 20 mnd mellom våre. Men etter dei første par mnd har det blitt meir enn levelig. No er dei 4.5 mnd og 2 år, og det er ikkje noko pes å vere aleinw med begge. I bunn og grunn er eg glad for mine to tette, at det kun blir eitt skuleår mellom dei gjer jo at dei er i samme fase i barndommen stort sett heile vegen. Det lettar planlegging av feriar og helgeaktivitetar veldig
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #8 Skrevet 7. april 2014 Det er den største gaven du kan gi til barnet ditt. Lyspunktet for deg, er at det er enklere med to barn enn ett, de har mye selskap i hverandre så du slipper å alltid måtte låne med andre sine barn på hytteturer osv., det minste barnet tar etter storesøster/bror og blir fort stor, 2 barn leker bedre enn ett så det blir mindre mas på deg. To graviditeter og fødsler er som oftest forskjellige. Samme med barnas personlighet. Lykke til Anonymous poster hash: 923d2...e17
Rediken Skrevet 7. april 2014 #9 Skrevet 7. april 2014 Vi har ei på to år og en på 7 mnd, og her går det overraskende bra. Førstemann hadde kolikk så jeg hadde innstilt meg på det en gang til. Heldigvis ble han en sovebaby Jeg merket også at ting ble så mye enklere med nummer 2 siden jeg og mannen hadde mer erfaringer. Selv om lillebror er liten enda har barna allerede stor glede av hverandre.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #10 Skrevet 7. april 2014 Vi har to tette og synes det har gått over all forventning. Vi ønsket tre tette, men valgte å droppe det siden jeg var mellom to jobber. Søskenvogn er ett must hvis du liker å gå turer. (Jeg hadde satset på to tette til hvis forholdet hadde vært bedre,..) Anonymous poster hash: f7a90...57a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #11 Skrevet 7. april 2014 Jeg har to tette selv fant ut jeg var gravid når førstemann var 3 mnd. Å de første 3 mnd tenkte jeg mye.. Nå er de snart 2 og 3 år å angrer ikke<3 Anonymous poster hash: f4d4b...15d
MrsMilla Skrevet 7. april 2014 #12 Skrevet 7. april 2014 Det er i det minste fint for barna å ha tette søsken som de kan knytte bånd til :-) Vi har tre, og de er veldig glade i hverandre, og familiedynamikken er helt topp med flere barn. I tillegg kan de gjerne arve klær etc. Det er også lettere å bli mor gjerne når man er flergangsfødende. Fødselen går stort sett raskere og greiere, man vet hva man går til, er gjerne mindre stresset og mye mer erfaren. Men det er tungt, spesielt for deg med tunge svangerskap. Så mitt beste tips må være å få pappan til å ta en stor støyt her. La ham ta over gulvvasken og tunge oppgaver, samt nattevåk med størstebarnet mens du er gravid, la ham stå opp og levere i barnehagen, og prøv heller å fokusere på å komme deg gjennom dette. Da står du bedre rustet til fødsel, og til å unngå tunge tanker. Du trenger hvile, søvn og sunn mat. Så får heller pappaen slite seg litt ut nå til beste for hele familien. Når barnet kommer er det viktig at dere er gode til å samarbeide og dele oppgaver, da blir du ikke så sliten, og alt vil føles mye lettere!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #13 Skrevet 7. april 2014 Har samme aldersforskjell mellom mine..nå er minste 2 år.. vi hadde to søvnløse år med første og jeg var meget nervøs for at det ikke skulle gå over og at andre også skulle holde på å skrike og vræle hele tida.. jeg synes det var tøft i starten. .men alt gikk bedre. . Jeg fikk ikke samme nedtur etter fødselen. .jeg følte meg overraskende bra. .andremann sov.. og nå.. helt herlig. .ig de har så mye glede av hverandre. .leker sammen og er bare herlige. . Bare å glede seg :-) Anonymous poster hash: 928ca...a48
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #14 Skrevet 7. april 2014 Jeg har 16 mnd mellom mine- og jeg grudde meg veldig. Og det hjelper ikke med alle ,bare vent' kommentarene. Men vet du, her har det gått såå bra. Over all forventing. Og de er så glad i hverandre og supre lekekamerater. Jeg er kjempe glad for mine 2 tette:D Anonymous poster hash: 0b4bd...e13
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #15 Skrevet 7. april 2014 Har 15mnd i mellom. Går kjempefint. Eldste er kjempestolt. Det er viktig å huske at eldste faktisk er liten. Jeg tror man bare må ta ting som de kommer og godta at huset flyter over:) Jeg slet meg litt ut på det i starten, men nå gjør jeg bare det jeg må/rekker og ellers nyter jeg tid med mine to små:-) Med en mann som er overlykkelig så har du kanskje god støtte? Anonymous poster hash: 4716a...3f1
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #16 Skrevet 9. april 2014 Tusen takk for svar alle sammen, dere er gode å ha! Jeg ser litt lysere på det nå, det er tydeligvis mange som får det til å fungere, og det er jo flott. Jeg har en støttende mann av de sjeldne, som trår til med både nattevåk, middagslaging, gulvvask og andre nødvendigheter. Han er i tillegg utrolig flink med den babyen vi allerede har, han leker, steller, koser og trøster. Så jeg skal prøve å holde en positiv innstilling! Anonymous poster hash: 5c14a...b55
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #17 Skrevet 9. april 2014 Har 14 mnd mellom mine to eldste. Og det gikk fint selv om xen ikke gadd å ta noe ansvar, tok alt alene selv om vi var gift. La meg til rutiner, de sov samtidig på dagen, var eldste våken så fikk vi tid sammen mens den andre sov. Og omvendt Anonymous poster hash: 00949...317
Ugl@ ruger... Skrevet 9. april 2014 #18 Skrevet 9. april 2014 Det er 18 mnd mellom nr 2 og 3 her. Her var det planlagt også, jeg skal innrømme at det var tøft i perioder. Å ha en baby og en smårolling som også er 100% avhengig av deg er krevende. Men, etterhvert som de har blitt større er det utrolig mange fordeler, de underholder hverandre. Synes det. Ar mer " mas" med enebarn i 7 år på et vis, særlig i høytider og på ferie hvis det ikke var barn i barn der.
❤lille stjerne❤ Skrevet 9. april 2014 #19 Skrevet 9. april 2014 Babytiden kan bli tøff når den første fortsatt er såpass liten, men det kan den jammen bli når den eldste er større også! Med to så tette er sjansen stor for at de får mye glede av hverandre og blir gode lekekamerater, dere vil lettere kunne finne på aktiviteter, leker, ferier, se filmer osv som passer begge barna, de vil kunne ha samme leggetider. Dere vil forhåpentligvis få dem i samme barnehage, få søskenmoderasjon og kunne hente og levere begge på likt i noen år. Dere trenger nesten ikke pakke bort klær og leker, minste kan arve direkte!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #20 Skrevet 9. april 2014 Det blir nok ganske tøft, men dere kommer dere gjennom det! Og helt ærlig er det veldig greit å bli ferdig med babytiden samtidig. Vi ønsker oss en til, men barnet vårt er 4 år nå og jeg kjenner jeg gruer meg til babytiden igjen. Alt har jo sin sjarm, men hverdagen er betydelig mye enklere med større barn. Så det er ihvertfall positivt å bli ferdig med babytiden så fort Dessuten får de nok veldig mye glede av hverandre! Anonymous poster hash: 8de07...45d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #21 Skrevet 9. april 2014 Fikk selv trillinger i fjor, og venter nå en ny i august, med 18 mnd mellomrom. Alt går, og om du blir sliten får du tenke på meg :-) Anonymous poster hash: 92a8c...419
Mrs. Kaizer Skrevet 9. april 2014 #22 Skrevet 9. april 2014 Jeg har to tette (18 mnd i mellom) Nå er de 3 og 41/2 år og de har veldig mye glede av hverandre. Leker og koser seg sammen og det er mye mer travelt for oss hvis bare en er hjemme enn begge to. Klart det var litt travelt når minste var baby, men det gikk på et vis. Jeg hadde ikke eldstemann i bhg da, men det vil jeg råde deg til. Alt går hvis du bare er innstilt på det:-) Det er ikke sikkert du får kolikk baby en gang til, kanskje du er like "heldig" som meg og får en skikkelig sovebaby:-) Ikke ta sorgene på forskudd!
Mrs. Kaizer Skrevet 9. april 2014 #23 Skrevet 9. april 2014 Fikk selv trillinger i fjor, og venter nå en ny i august, med 18 mnd mellomrom. Alt går, og om du blir sliten får du tenke på meg :-) Anonymous poster hash: 92a8c...419 Wow!! Respekt!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #24 Skrevet 9. april 2014 det er kun 10 mnd mellom meg og søstra mi! og vi har alltid hatt ett sterkt båndt mellom oss. også nå i dag! hun er min beste venn og jeg er veldig glade for at vi er så tette som vi er. Anonymous poster hash: 05734...aa3
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #25 Skrevet 9. april 2014 Da blir du fortere ferdig også vet du Om noen år har du to stykk som er på mye samme "nivå" og det er lett å finne på ting med begge barna. Jeg skjønner hvordan du har det da, jeg likte ikke babytiden og synes det var stress med to tette, men mye er enklere med nr 2, og tiden går mye fortere da også! Anonymous poster hash: d8fff...aa2 Fortere ferdig??med hva da?? Synes dette argumenter virkelig suger! ferdig med hva????? Anonymous poster hash: b0c26...946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå