piranha Skrevet 6. april 2014 #26 Skrevet 6. april 2014 Her er begge medlem av kirken, men ikke kristne. Her var det også enkelte i familien som forventet dåp, men slik ble det bare ikke. Våre barn er ikke døpt og vi har heller ikke hatt navnfest (da må vel kanskje en være human etiker?). Vi tenker at det er et valg de selv skal få lov til å ta når de er gamle nok til å ha en mening og bestemme selv Nei, det er ingen krav til livssyn for å delta på HEF sine seremoniar. Det er ein del av poenget med seremonien, å tilby alternative overgangsseremoniar for dei som ikkje ønskar å bekjenne seg til ein religion eller eit livssyn.Takk for oppklaringen, da vet jeg det til seinere
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #27 Skrevet 6. april 2014 Jeg ble døpt på 80 tallet og valgte borgerlig konfirmasjon pga at jeg ikke følte tilhørighet til kirken. Vi valgt å døpe gutten vår og når han skal stå konfirmant får han velge hva han vil. Anonymous poster hash: ef2d8...bd3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #28 Skrevet 6. april 2014 Jeg er døpt, men utmeldt. Mannen er døpt, konfirmert og står fortsatt i kirkeboka. Det ble navnefest her. En fin fest for å feire at vi hadde fått et barn :-) Med nummer to vet vi ikke helt hva vi skal gjøre... Blir enten navnefest eller en fest utenom. Anonymous poster hash: 20cdd...9bd
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #29 Skrevet 6. april 2014 Jeg ble døpt på 80 tallet og valgte borgerlig konfirmasjon pga at jeg ikke følte tilhørighet til kirken. Vi valgt å døpe gutten vår og når han skal stå konfirmant får han velge hva han vil. Anonymous poster hash: ef2d8...bd3 Man kan fremdeles velge det man vil når evt konfirmasjon nærmer seg, selv om man ikke er døpt... Anonymous poster hash: f051a...835
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #30 Skrevet 6. april 2014 HI: mannen din er IKKE medlem av statskirken all den tid det ikke lengre eksisterer noen statskirke... Anonymous poster hash: f051a...835
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #31 Skrevet 6. april 2014 Jeg ble døpt på 80 tallet og valgte borgerlig konfirmasjon pga at jeg ikke følte tilhørighet til kirken. Vi valgt å døpe gutten vår og når han skal stå konfirmant får han velge hva han vil. Anonymous poster hash: ef2d8...bd3 Man kan fremdeles velge det man vil når evt konfirmasjon nærmer seg, selv om man ikke er døpt... Anonymous poster hash: f051a...835 Jeg vet. Men føler det er lettere slik. Anonymous poster hash: ef2d8...bd3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #32 Skrevet 6. april 2014 Enig med deg HI. Her har vi valgt å holde en feiring som vi kaller navnefest, men uten at vi deltar på noe i regi av human etisk. For meg er det viktigst å samle venner og familie, velge faddere og ha en koselig feiring av barnet og navnet:)Hvorfor har du faddere når du ikke døper barnet? Hva forventer du av disse? Anonymous poster hash: 8864f...b4f Det lurer jeg også på, en fadders eneste oppgave er jo å hjelpe barnet å vokse opp i den kristne tro Anonymous poster hash: 43c18...438 Kan svare for vår del. Vi har valgt å ha fadderar til barna våre. Om vi fell frå når dei er små vil det uansett gå i orden med omsorg for dei, men vi ønskte at nokon forplikta seg til å stille opp for ungane viss dei misser oss i ung voksen alder, vere barnevakter og "besteforeldre" for barna deira, invitere dei til julefeiring osv. En fadder forplikter seg ikke til å ta vare på barna om foreldrene dør. Da kommer barnevernet inn i bildet. Fadderene har ingen ting å si, ungen ekstra forpliktelser eller fordeler. En fadder skal hjelpe barnet å vokse opp i den kristne tro. Kun det! Rart å ha fadder uten dåp. Anonymous poster hash: 8864f...b4f
☆☆☆ Skrevet 6. april 2014 #33 Skrevet 6. april 2014 (endret) Enig med deg HI. Her har vi valgt å holde en feiring som vi kaller navnefest, men uten at vi deltar på noe i regi av human etisk. For meg er det viktigst å samle venner og familie, velge faddere og ha en koselig feiring av barnet og navnet:)Hvorfor har du faddere når du ikke døper barnet? Hva forventer du av disse? Anonymous poster hash: 8864f...b4f Det lurer jeg også på, en fadders eneste oppgave er jo å hjelpe barnet å vokse opp i den kristne tro Anonymous poster hash: 43c18...438 Kan svare for vår del. Vi har valgt å ha fadderar til barna våre. Om vi fell frå når dei er små vil det uansett gå i orden med omsorg for dei, men vi ønskte at nokon forplikta seg til å stille opp for ungane viss dei misser oss i ung voksen alder, vere barnevakter og "besteforeldre" for barna deira, invitere dei til julefeiring osv.En fadder forplikter seg ikke til å ta vare på barna om foreldrene dør. Da kommer barnevernet inn i bildet. Fadderene har ingen ting å si, ungen ekstra forpliktelser eller fordeler. En fadder skal hjelpe barnet å vokse opp i den kristne tro. Kun det! Rart å ha fadder uten dåp. Anonymous poster hash: 8864f...b4f Det kan du få meine det du vil om. Dessutan, barnevernet bryr seg fint lite viss unge voksne misser foreldra sine. Endret 6. april 2014 av ★
Iiiiik Skrevet 6. april 2014 #34 Skrevet 6. april 2014 Jeg synes navnefest og borgerlig konfirmasjon er bare tull - som nevnt over her, det er bare for å få gaver. Og du som hadde navnefest og valgte faddere, hva i alle dager er disse faddernes oppgaver?? Vi er begge kristne, spesielt min samboer, og for oss var det helt naturlig å døpe. Hvis man ikke ønsker å døpe, gjør man ingenting. Og jeg synes dere skal lytte til deres egen magefølelse, ikke velge for å tilfredsstille andre. Anonymous poster hash: d10a6...45c Man skal følge sin egen magefølelse, men hvis magefølelsen tilsier at man ønsker en markering utenfor kirken, så er det bare for å få gaver? Det finnes bare to rettmessige magefølelser - enten kirken eller ingenting? Hos oss var det ikke så vanskelig. Ingen av oss er kristne, ingen av oss kunne altså love at vi ville oppdra barna i kristen tro. Vi ønsket allikevel en markering, å samle slekt og venner og hilse barna velkomne. Ikke for gavene (tro det eller ei - jeg er ikke mer grådig enn ekte kristne), men fordi jeg synes det er en fin tradisjon at familien samles rundt det nyankomne barnet. Nå skal datteren min konfirmeres. Jeg er glad hun velger det. Ser ikke bort fra at hun ønsker seg gaver, det gjorde jeg også da jeg valgte kristen konfirmasjon. Min begrunnelse for å oppmuntre henne til konfirmasjon var igjen ønsket om å ha en fest for henne, en samling der hun er i fokus og der familie på alle sider fokuserer på henne.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #35 Skrevet 6. april 2014 Vi hadde ingenting. Ser ikke poenget hvis man ikke tilhører en relgion. Noen argumenterer med tradisjon, men jeg døper ikke ungen min i guds navn bare fordi tidligere familiemedlemmer har valgt å gjøre det. Anonymous poster hash: 59f07...f90
Tieran Skrevet 6. april 2014 #36 Skrevet 6. april 2014 (endret) Jeg synes navnefest og borgerlig konfirmasjon er bare tull - som nevnt over her, det er bare for å få gaver. Og du som hadde navnefest og valgte faddere, hva i alle dager er disse faddernes oppgaver?? Vi er begge kristne, spesielt min samboer, og for oss var det helt naturlig å døpe. Hvis man ikke ønsker å døpe, gjør man ingenting. Og jeg synes dere skal lytte til deres egen magefølelse, ikke velge for å tilfredsstille andre.Anonymous poster hash: d10a6...45c Og eg synes dåp er tull for å få gåver.Ser du kor dum ein virkar når ein meinar å vite noko om andre sine motiv for valga dei tek utan å vite noko som helst om saka? "Man" gjer det som er naturlig for ein sjølv, ein tek ikkje valg basert på dine fordommar. Dersom dåpen for dere kristne virkelig kun var for å innlemme barnet inn i kirken og love at det skal få en kristen oppdragelse, hvorfor tar dere da i mot gaver? Er ikke da poenget kristendommen og ikke materiellt gods? Jeg synes argument som at borgerlig konf. og navnefest kun er for å få gaver blir for dumt. Hva hendte med den kristne tro og ikke dømme andre? Mine barn er ikke døpt da jeg ser det som et hån og blasfemi mot kristendommen ved å døpe barna når jeg ikke er kristen selv. For meg blir det like overfladisk som om jeg skulle døpt barna mine bare fordi dåpskjolen er søt.. Mine barn har hatt privat navnefest/velkommen-til-verden-fest, og tredjemann vil også få det samme Fordi vi ønsker å feire _barnet_ og ikke religionen! Endret 6. april 2014 av Tieran
Englenemine Skrevet 6. april 2014 #37 Skrevet 6. april 2014 Her hadde vi ikke noe. De fikk navn fra de ble født. Det ble forventet dåp og litt sure miner men familiemedlemmene det gjaldt måtte bare komme over det. Våre barn og våre valg.
BabyBoom-84 Skrevet 6. april 2014 #38 Skrevet 6. april 2014 Enig med deg HI. Her har vi valgt å holde en feiring som vi kaller navnefest, men uten at vi deltar på noe i regi av human etisk. For meg er det viktigst å samle venner og familie, velge faddere og ha en koselig feiring av barnet og navnet:) Hvorfor har du faddere når du ikke døper barnet? Hva forventer du av disse? Anonymous poster hash: 8864f...b4f Det lurer jeg også på, en fadders eneste oppgave er jo å hjelpe barnet å vokse opp i den kristne tro Anonymous poster hash: 43c18...438 Kanskje ikke fadder er ritkig ord da dette for mange forbindes med den kristne tro, men i mine øyne er en "fadder" en person som skal være der for barnet i oppveksten, en ekstra støttespiller/voksenperson som barnet kan ha gjennom livet (og også dersom det skulle skjedd noe med oss foreldre). Ser ikke hvorfor dette er så latterlig..! Selvfølgelig er det allerede mye familie og venner rundt barnet som kan ta på seg disse rollene, men vi synes det er en hyggelig tradisjon å utpeke noen spesielt til dette. Mye rart folk legger seg opp i…!!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #39 Skrevet 6. april 2014 Jeg synes navnefest og borgerlig konfirmasjon er bare tull - som nevnt over her, det er bare for å få gaver. Og du som hadde navnefest og valgte faddere, hva i alle dager er disse faddernes oppgaver?? Vi er begge kristne, spesielt min samboer, og for oss var det helt naturlig å døpe. Hvis man ikke ønsker å døpe, gjør man ingenting. Og jeg synes dere skal lytte til deres egen magefølelse, ikke velge for å tilfredsstille andre.Anonymous poster hash: d10a6...45c Og eg synes dåp er tull for å få gåver.Ser du kor dum ein virkar når ein meinar å vite noko om andre sine motiv for valga dei tek utan å vite noko som helst om saka? "Man" gjer det som er naturlig for ein sjølv, ein tek ikkje valg basert på dine fordommar. Dersom dåpen for dere kristne virkelig kun var for å innlemme barnet inn i kirken og love at det skal få en kristen oppdragelse, hvorfor tar dere da i mot gaver? Er ikke da poenget kristendommen og ikke materiellt gods? Jeg synes argument som at borgerlig konf. og navnefest kun er for å få gaver blir for dumt. Hva hendte med den kristne tro og ikke dømme andre? Mine barn er ikke døpt da jeg ser det som et hån og blasfemi mot kristendommen ved å døpe barna når jeg ikke er kristen selv. For meg blir det like overfladisk som om jeg skulle døpt barna mine bare fordi dåpskjolen er søt.. Mine barn har hatt privat navnefest/velkommen-til-verden-fest, og tredjemann vil også få det samme Fordi vi ønsker å feire _barnet_ og ikke religionen! Dåp er for å innlemme barnet i kirken, ikke for gaver. Så hvor kommer argumentet navnefest = egoisme og gaver inn? Samme med konfirmasjon, det er for å bekrefte sitt ståsted i den kristne tro, ikke for gaver. Om andre velger å ha faddere i ikke religiøse fester, har det virkelig noe å si? For dem jeg kjenner blir det som en utvidelse av familien, ekstra tanter/ onkler som kan delta i barnets oppvekst. Og hvor mange her kan med hånden på hjertet si at fadderene har bidratt til barnets kristne tro? For det var det presten sa til meg var fadderoppgave. Å støtte og lede barnet i den kristne tro. Anonymous poster hash: 87853...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå