Gå til innhold

Sønnen min er så urenslig! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg ikke minner han på det, kan han gå i ukesvis uten å dusje! Jeg har sagt dette til han, noe han nektet. Så jeg sa ingen ting i 2.5 uke... Han dusjet ikke én gang i denne perioden!

Samme med ansiktsvask på morgenen.

Håndvasken er litt til og fra, tannpuss er bra!

Men renslighet bortsett fra hånvask og tannpuss er så utrolig dårlig! Jeg minner han på det hele tiden!

Har dere noen gode tips til meg?? Han er 10 år!

Anonymous poster hash: be887...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke minner han på det, kan han gå i ukesvis uten å dusje! Jeg har sagt dette til han, noe han nektet. Så jeg sa ingen ting i 2.5 uke... Han dusjet ikke én gang i denne perioden!

Samme med ansiktsvask på morgenen. Og ørerens :(

Men renslighet bortsett fra hånvask og tannpuss er så utrolig dårlig! Jeg minner han på det hele tiden!

Skrevet

En 10 åring klarer ikke slikt på egenhånd. De må minnes på personlig hygiene fram til godt ut i puberteten. Spesielt kan gutter være sene til å forstå betydningen av personlig hygiene og trenger hjelp til tannpuss, dusj og håndvask, samt skifte av undertøy etc, lenger enn jenter vanligvis gjør.

Skrevet

Har det samme problemet med 11åringen her i huset.
Han dusjer ikke på eget initiativ og når han først gjør det tar det han tre min. Han lukter ikke særlig godt...han er dårlig med både håndvask og tannpuss. Han bommer på dosetet, tørker ikke etter seg. Glemmer av og til å trekke ned i do ja, lista er lang. Og jeg sier ifra om alt jeg ser HVER GANG med en gang jeg ser det, men han bedrer seg ikke. Lurer på om jeg rett og slett på ta en hygieneprat med han snart. Det er jo pubertetstid om ikke lenge.. Jeg er forresten den "nye stemoren" så jeg er litt varsom ;)

Anonymous poster hash: 4c169...132
Skrevet

Jeg synes faktisk det er litt tidlig å forvente at en 10 åring skal kunne klare å ta fullt ansvar for personlig hygiene. Dette er ting som de gjerne ser på som kjedelig ting og gjør kun fordi foreldrene minner om det. Først i tenårene kommer oppdagelsen av hvor viktig personlig hygiene faktisk er, men fram til da må du nok bare passe på ham.

Skrevet

Da jeg leste innlegget ditt regnet jeg med at dette gjaldt en på ca 16 år. Men en 10-åring?! Til din info er dette fortsatt et barn som må følges opp HVER dag! Det var det du signet opp på da du ble gravid for 11 å siden... Og det er MANGE år igjen der du må være mamma, veileder og på-minner for alle de tingene som en dag skal bli en vane han selv skal lære sine barn. 

En annen ting er at hadde jeg visst at en nabo/mor i klassen/venninne/ect hadde latt 10-åringen sin gå i 2,5 uker uten å vaske seg hadde jeg hatt BV på speed-dail rimelig kjapt..! På tide å innse at i det forholdet dere har er det én voksen med ansvaret, og det er deg, ikke han!

Anonymous poster hash: 75f4d...918
Skrevet

Da jeg leste innlegget ditt regnet jeg med at dette gjaldt en på ca 16 år. Men en 10-åring?! Til din info er dette fortsatt et barn som må følges opp HVER dag! Det var det du signet opp på da du ble gravid for 11 å siden... Og det er MANGE år igjen der du må være mamma, veileder og på-minner for alle de tingene som en dag skal bli en vane han selv skal lære sine barn. 

En annen ting er at hadde jeg visst at en nabo/mor i klassen/venninne/ect hadde latt 10-åringen sin gå i 2,5 uker uten å vaske seg hadde jeg hatt BV på speed-dail rimelig kjapt..! På tide å innse at i det forholdet dere har er det én voksen med ansvaret, og det er deg, ikke han!

Der blei barnevern kortet dratt ja. Herregud... Hva med å bare gi noen velmenende råd? Hun prøver jo her!!!!

Anonymous poster hash: 4c169...132

Skrevet

I den alderen der er de ikke spesielt opptatt av hygiene, sønnen din er ikke alene om det.

Har selv to gutter på 10 og 12 år og de vasker fjeset og skifter truse hver dag, men om jeg ikke minner de på å dusje kan det gå ganske lang tid uten at de gjør det her hjemme altså (men begge to dusjer jo etter gym og svømming på skolen tre dager i uken da).

Plutselig er de ungdommer som du omtrent ikke får ut av dusjen, ikke stress. Jeg sender mine i dusjen for grundig hår og kroppsvask (for det går jo gjerne litt fort i svingene på skolen) to-tre ganger i uken, det er ikke noe stort problem. Så lenge de blir vant til å dusje jevnlig på din kommando blir det etterhvert automatikk i dette, og når de begynner titte på jentene får de plutselig angst for å lukte svette og dusjer flere ganger om dagen ;)

Anonymous poster hash: 6b628...66d
Skrevet

Det gjelder også skift av undertøy.

Kjente det var godt høre at det ikke bare er her det er slik :)

Ja, får bare fortsette å mase da ;)

Hi

Skrevet

Nei men kjære deg, nå må du huske å puste litt :)

Ja, jeg viste da jeg fikk han at jeg skulle veilede og passe på. Men min sønn er litt av typen "learning by doing", og jeg trodde faktisk at han ville ønske å ta seg en dusj etter så lang tid! Men det gjorde han ikke... Så da var det tilbake til å minne han på det hver dag igjen.

Og ja, jeg forventer faktisk at en gutt på 10 år skal kunne gjøre basice hverdagting når det kommer til hygiene, da min datter på 4 år er super-nøye på det.

Og ja, ALLE er forskjellige.

Men ring gjerne bv, kan fint forklare dem hvor grusom jeg er som prøvde å lære han litt ansvar om hygiene...

Og over til alle dere andre, tusen takk for at dere forteller om deres gutter. Jenter er tydeligvis mer nøye på dette. Var/er bare litt redd for at dette skulle fortsette og at han kom til å bli en illeluktende ungdom om jeg ikke stor ved siden av han og vasket han i en alder av 16 ;)

Hi

Skrevet

Stesønnen min er sånn. Han er 17 år ! Når han kommer til oss stinker han helt grusomt, håret er fett og boxerne er brune i baken. Min man har snakket og snakket, kjeftet og smelt til ingen nytte. Her har han fått beskjed om å dusje og skifte klær hver dag. Han har ventet til faren blir fforbanna.Tilslutt spurte min mann om ikke jeg kunne si noe. Jeg var ikke nådig, ba gutten komme inn i stuen og spurte han når han hadde dusjet sist. Han påsto dagen før. Jeg sa det var løgn for jeg var hjemme hele tiden osv., og ikke lå det mer skittentøy nede. Så hentet jeg en boxer fra søpla, for jeg kaster de møkkete boxerne hans, og spurte om det var normalt å gå med bæsj i buksa for en 17 åring ! Heretter dusjer og skifter han vær dag. Forferdelig med urenslige, både barn og voksne !

Anonymous poster hash: ad713...230

Skrevet

Helt normalt i den alderen. Jeg forventer at min tiåring dusjer og vasker håret selv, samme med tannpuss og stelle håret. Men hvis jeg ikke sier noe, gjør hun det ikke. Har hørt at det er vanlig en periode i 10 - 12 årsalderen.

Anonymous poster hash: 8936a...d59

Skrevet

stesønnen min på 15 er helt lik. Er ikke dette en del av foreldreansvaret da? Å lære de ting? Du må bnok bare fortsette å veilede, mase og kreve helt til han gjør det selv. Det kan ta mange år ennå. 

Anonymous poster hash: bf006...074
Skrevet (endret)

stesønnen min på 15 er helt lik. Er ikke dette en del av foreldreansvaret da? Å lære de ting? Du må bnok bare fortsette å veilede, mase og kreve helt til han gjør det selv. Det kan ta mange år ennå. 

Anonymous poster hash: bf006...074

selvsagt er det en del av foreldrerollen, og jeg skal fortsette å lære han.... det er jo ikke akkurat slik at jeg hadde tenkt å gi opp. men jeg lurte på om det var flere som opplevde det samme :) og det er det (heldigvis) ;)

Endret av 2trollunger;)
Skrevet

Jeg syns de bør huske dette selv når de er så store. Men har erfart at det må mases her også.

Jenta er annerledes. Hun har passet på dette selv fra før hun var 10 år. Ser ut som det kan være en gutteting, men jeg syns det er rart at de ikke tenker på det selv. Mannen min er enig, og mener de bør huske dette selv. Er ikke enig i at dette er noe en ikke kan forvente av 11-12-13åringer.

Men vi har hatt noen prater med barna om dette her i huset også. Se sier ja, det skal vi. Og glemmer i neste øyeblikk.

Anonymous poster hash: d9cbc...6ff

Skrevet

Du må nok mase noen år til.

Gled deg til de kommer til styling og parfyme fasen du... Gud som han lukter innimellom. More is better...

Anonymous poster hash: 715db...4e1

Skrevet

Vi har liste på badet over vasken som han på 8 følger hver dag. Dusjen må vi minne på i line år til regner jeg med. Men om han sier han ikke gidder så sier jeg bare at da vil han lukte stykt i morgen på skolen. Da hopper han inn å blir umulig å få ut igjen ;)

Skrevet

Samme med ansiktsvask på morgenen.

Jeg har en sønn på 9 år. Han finner heller ikke på å dusje av seg selv, men jeg passer selvsagt på å sende han avgårde i dusjen for det. Jeg minner han også på tannpuss to ganger om dagen, noen ganger har han gjort det av seg selv, noen ganger ikke. Noen ganger pusser jeg over tennene hans for å være sikker på at han gjør det ordentlig. Han er flink å skifte undertøy av seg selv og vasker hender når han har vært på do, men ellers ganske svimete. Men han er bare 9 år og fortsatt et barn. Jeg er moren hans og han har også en far og det er vår oppgave å passe på at han har god hygiene. At du har latt 10-åringen din gå i 2.5 uker uten å dusje er helt sykt og sier mer om deg som mor enn det forteller om sønnen din.

Anonymous poster hash: fc18f...3db

Skrevet

Gode badevaner fra de er små er viktig. Min sønn på snart ti år har jeg måttet følge opp mye, for han har vært utrolig treg med hygienen han også, som jeg tror de fleste gutter trenger litt mer motivasjon til. Det hjelper at jeg finner frem klærne og ny boxer hver dag, da vet jeg at han får på seg rent tøy hver dag...Jeg har delt ansvar med faren og der har han sagt at han ikke trenger skifte truse hver dag, noe som gjør meg utrolig provosert, for hvis en gutt selv ikke vasker seg hver dag, blir det fort noen striper i trusen, så hos meg er det hver dag ingen unntak. Han ble motivert ved å få eget stasj, som å velge seg ut en deo, dusjsepe, fikk seg en kul hårklipp, egen i.d hårvoks osv....Nå fyller han ti om to uker og ber selv om å få dusje ihvertfall annenhver dag, fixer håret sitt og føler seg velstelt og fin, men han liker at jeg fortsatt finner frem tøyet til ham.

Spurte ham nettopp hva som gjorde at han selv hadde nå lyst å dusje å være ordentlig og han svarte meg akkurat det jeg tenkte...at han fikk eget stasj og jeg motiverte og sluttet å mase på ham:-)...

Skrevet

Jeg tror de rett og slett synes det er kjedelig og bortkastet tid å gå i dusjen, det er jo en million ting de heller vil gjøre enn å stå i den dusjen ;)

Men når de først kommer inn der synes de jo det er godt å få vasket seg litt, så det er bare å kommandere de inn der så de er vant til å være rene. Etterhvert kommer det av seg selv...

Anonymous poster hash: 6b628...66d
Skrevet

Det å kjøpe egen såpe, deo o. var en lur ide :) det skal jeg gjøre :)

som sagt, hadde ingen planer om å slutte å mase på han, lurte bare på om han var "alene" om dette, noe han tydelig ikke er ;)

Ellers er han ganske nøye på "stilen", klærne skal passe sammen, gjennomført stil osv...

men da skal jeg være dusje-politi med ro i magen noen år til :tommelopp:

Skrevet

Herregud! Du gadd ikke minne han på det så han dusjet ikke på 2,5 uke? Med mindre man er på er på sydpolen og går på ski uten tilgang på dusj er det faktisk omsorgssvikt! :( Gris du å :((

Anonymous poster hash: a005d...415

Skrevet

Håper dette er tull? Man lar ikke ungen sin gå 2 1/2 uke uten dusj eller annen vask! Som flere skriver, så trodde jeg dette dreide seg om en 17 åring eller noe, siden jeg selv har en i samme alder som ikke alltid finner veien til dusjen. Men gud som jeg sørger for at han havner der etter 2 dager.!!

Som MAMMA burde du virkelig sørge for at poden er nysdusjet og ren når han skal på skolen. Og hva med fritidsaktiviteter? Dusjer ikke etter det heller? Grøss :(

Skrevet

Herregud, ringe barnevernet fordi ungen ikke har dusja på drøyt to uker? Da begynner det å bli drøyt..

Skjønner godt at hun prøvde noe sånt, jeg. Det funket kanskje ikke, men å si at det er omsorgssvikt er så bak mål at jeg lurer på hva enkelte tror at ungene deres er. Porselensdukker? Ja, et par uker uten dusj er ekkelt, men man klarer seg da to uker på telttur, så det er vel ikke slik at den stakkars sønnen til HI nå er skadet for livet.

Hadde gutten tryglet og bedt om å få vaske seg, men blitt nektet av mor, ja da kan dere begynne å snakke om omsorgssvikt. For et hønsehus.

Anonymous poster hash: 655c4...4ec

Skrevet

Jeg håper dere tuller når dere skriver at dere må gi beskjed om at en 10 åring må dusje og skifte klær.

Her sluttet jeg å minne ungene på slike ting da de var rundt 8 år, og de dusjer annenhver dag, men vasker seg med klut den dagen de ikke dusjer.

Her er det en selvfølge å skifte undertøy hver dag, og hver fredag morgen tar de av sengetøyet og legger det til vask uten at jeg trenger å si noe.

Anonymous poster hash: 6ffe1...054

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...