Gå til innhold

Kvinner og sykefravær

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/article7525270.ece#.Uz_HNJkazCQ

Flere som kjenner seg igjen?

Jeg har 3 barn og nesten full jobb. Jeg er så sliten at jeg snart ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. I følge mediadebatten er det usolidarisk å jobbe deltid, men kjenner for min egen del at hvis jeg fortsetter dette racet kommer jeg til å gå på en smell.

Så nå har jeg bestemt meg, skal søke om å gå ned til 60 % i ett år. Ikke for å bake cupcakes, men for å ha mer overskudd til barna

Anonymous poster hash: 8ff24...d3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tolket vel heller teksten slik at man ikke forstår helt hvorfor så mange kvinner blir sykemeldt. Det spekuleres i om at mange kvinner bruker så mye energi på private aktiviteter at det går på bekostning av arbeidsinnsatsen. Jeg mener at det blir feil å slite seg ut på cupcakes og trening, og da måtte sykemeldes. Jobb må prioriteres !

Har selv 100%jobb og 3 barn. Jeg prioriterer i denne rekkefølgen: barn,samboer,jobb, husarbeid ,venner,hobbyer/trening.

Skrevet

Hva fader er private aktiviteter? Er det å bake kaker for skolekorpset som barna er medlemmer i? Er det å lage middag til ungene? Er det å gjøre rent? Er det å ha ett minimum av trening så man ikke blir syk?

Fatter ikke hva folk mener.... Jeg har ihvertfall ikke en eneste privat aktivitet som angår meg. Som jeg synes er gøy for meg! Kjenner ingen som har det heller. Vi følger opp ungene våres og da må man delta på noe frivillig og vi trimmer litt for å holde oss i form. Egentlig ønsker vi sitte på kafé og skravle, ta en tur på byen og finne oss en sosial hobby, men ingen har tiden til det....

Anonymous poster hash: 2a559...6e6

Skrevet

Eg trur det generellt stillast høgare krav til kvinner på alle arenaer. At høgt utdanna kvinner blir sjuke trur eg har med at dei skal vere perfekte på heimebane og at dei må bevise at dei fortener jobben sin på ein annan måte enn menn.  

Anonymous poster hash: e3a1d...b66
Skrevet

Forstår ikke hvorfor noen synes det er rart at kvinner har mere sykefravær. De fleste har jo barn og det er vel i stor grad mor som er hjemme hvis barna er syke. Det er ihvertfall sånn hos oss. Har man to-tre unger som begynner i barnehagen så er det jo bare å belage seg på mye sykdom i noen år. Ble i tilegg mye syk selv grunnet barna i barnehageperioden.

Anonymous poster hash: b2801...837
Skrevet

Jeg får inntrykk av at kvinnen i denne artikkelen har fokusert på unødvendigheter og derfor blitt så stresset at sykemelding ble nødvendig. Hvorfor må maten alltid lages fra grunnen av? Hvem tenker på julekalender til fire barn gjennom hele året? Hvorfor må alle barna kjøres hit og dit? Dette blir oppkonstruerte problemer som helt klart fører til at mor blir sliten. Tror mange kvinner er for kompetitive og kontrollerende.

Anonymous poster hash: b19cd...c8f

Skrevet

Jeg tolker artikkelen dithen at kvinner skal oppnå alt, strøkent hus, oppfølging av barn, oppussing, flotte ferier, trening osv. Et sted går grensen og da er det jobben som må lide og folk blir sykemeldte.

For min egen del har jeg ikke mange private aktiviteter, men 3 barn, en krevende jobb, stort hus med vask og oppussing har blitt litt i overkant for min del.

Hi

Skrevet

Min prioritering er barn, jobb, samboer (Shane on me, han fortjener bedre), husarbeid, trening, venner....

Har også tre barn og et helsikes høyt tempo til tider. Men det går fordi jeg ukeshandler, har vaskehjelp, til dels fleksibel jobb og prøver å prioritere å sove. Helgene er ungene sin tid!

Mine venner ser jeg sjelden, trening foregår når barn sover og far er hjemme.

Anonymous poster hash: e135f...089

Skrevet

Hva fader er private aktiviteter? Er det å bake kaker for skolekorpset som barna er medlemmer i? Er det å lage middag til ungene? Er det å gjøre rent? Er det å ha ett minimum av trening så man ikke blir syk?

Fatter ikke hva folk mener.... Jeg har ihvertfall ikke en eneste privat aktivitet som angår meg. Som jeg synes er gøy for meg! Kjenner ingen som har det heller. Vi følger opp ungene våres og da må man delta på noe frivillig og vi trimmer litt for å holde oss i form. Egentlig ønsker vi sitte på kafé og skravle, ta en tur på byen og finne oss en sosial hobby, men ingen har tiden til det....

Anonymous poster hash: 2a559...6e6

Helt enig med deg!

Anonymous poster hash: 4a7fb...b30

Skrevet

Jeg tolket vel heller teksten slik at man ikke forstår helt hvorfor så mange kvinner blir sykemeldt. Det spekuleres i om at mange kvinner bruker så mye energi på private aktiviteter at det går på bekostning av arbeidsinnsatsen. Jeg mener at det blir feil å slite seg ut på cupcakes og trening, og da måtte sykemeldes. Jobb må prioriteres !

Har selv 100%jobb og 3 barn. Jeg prioriterer i denne rekkefølgen: barn,samboer,jobb, husarbeid ,venner,hobbyer/trening.

Enig.

Kanskje vi ikke skal være så perfekte mødre hele tida som alltid har en kake med til arrangementene, alltid husker alle mulige ting, slik at det er oss barnehagen tar dette med og ikke far, kanskje vi skal bli flinkere til å si nei.

Kanskje vi skal bli bedre til å la barna herje med far, og lese avisen mens det tårner seg opp av leker rundt oss.

Ser at når det ikke lenger strekker til med tid i heimen, så er det veldig ofte damene som går ned fordi det er for mye jobb. Er det da ikke for mye jobb for mannen? Hvorfor ikke?

Er det fordi fruen tar mer i heimen? Kanskje hun bør overlate mer til mannen da?

Og mtp å være mer med barna ville det vært mye mer fornuftig om begge gikk ned til 80%  slik at begge fikk mer overskudd til barna og fikk være mer med de om det var problemstillingen. Det ser man allikevel sjelden.

Jeg har 100% stilling, venter fjerde barnet og mannen min jobber ganske mye.

Allikevel får jeg i hverdagen tid til å trene og har et sosialt liv. Ikke fordi jeg er et supermenneske - fordi jeg prioriterer slik. Det betyr også at mannen min tar sin del i heimen, og at jeg aksepterer at det ikke ser akkurat strøkent ut. Badet blir kanskje ikke vasket hver fredag, noe noen synes er helt uakseptabelt. Jeg trener 0600 om morgenen, et tidspunkt mange bare ikke gidder.

Kanskje det er slik at livet er litt slitsomt til tider, kanskje vi ikke kan regne med å være konstant uthvilte og freshe. Det er faktisk greit å si at man ikke er i toppform og har superenergi, for slik har vi det alle, og det er intet nederlag!

Men man må kanskje ta seg litt sammen innimellom, og heller redusere andre ting som stjeler energi..... som tunge middager, som snop, som alt-vi-skulle-ha-gjort.

Altså, kanskje heller gå på jobben, men møte opp uten den der kaka - fordi du glemte det og ikke fikk tid akkurat i dag. Sånn ble det......

Anonymous poster hash: 7053d...1b0

Skrevet

Eg trur det generellt stillast høgare krav til kvinner på alle arenaer. At høgt utdanna kvinner blir sjuke trur eg har med at dei skal vere perfekte på heimebane og at dei må bevise at dei fortener jobben sin på ein annan måte enn menn.

Men er det ikke ille at i jakten på å oppfylle ett selvpålagt krav skal vi sykemeldes fra jobb? Burde ikke det være alt det andre som skal vike? Burde vi ikke heller sykemeldes fra å bake cupcakes og være frivillig i 13 organisasjoner ?

Hvorfor øker sykefraværet når kvinner aldri har vært mer likestilte og hatt mer hjelpemiddler enn i dag?

Skrevet

Men er det ikke ille at i jakten på å oppfylle ett selvpålagt krav skal vi sykemeldes fra jobb? Burde ikke det være alt det andre som skal vike? Burde vi ikke heller sykemeldes fra å bake cupcakes og være frivillig i 13 organisasjoner ?

Hvorfor øker sykefraværet når kvinner aldri har vært mer likestilte og hatt mer hjelpemiddler enn i dag?

Er det kanskje arbeidsmoralen det skorter på?

Skrevet

Enig i at sykemelding blir feil i disse tilfellene. De løser ingenting bare utsetter problemet. Vi må se på egen kapasitet og prioritere utifra det. Å få til alt er umulig, men perioden med barn varer tross alt ikke evig så vi kan kanskje senke kravene litt de mest hektiske årene

Skrevet

Eg trur det generellt stillast høgare krav til kvinner på alle arenaer. At høgt utdanna kvinner blir sjuke trur eg har med at dei skal vere perfekte på heimebane og at dei må bevise at dei fortener jobben sin på ein annan måte enn menn. Anonymous poster hash: e3a1d...b66

Det er vel ikke bare selvpålagte krav som gjør oss slitne. Mange som mener at alt i heimen er kvinnens ansvar selv om hun jobber 100%. Er det ikke støvfritt er det mor som har feila. Min svigermor er litt sånn.

Har du ikke lest hva folk skriver her inne; JEG greier å følge opp barn, bake brød lage mat fra bunn OG trene, i tillegg til full jobb. Og da må alle andre greie det også. Tror ikke at mange er sånne ressurspersoner, men det sier jo litt om hva slags forventninge som finnes der ute.....

Skrevet

Tro ikke kvinner sykemeldes fordi de bakr for mye cupcakes altså.

Men oppfølging av barna er i større grad kvinners arena, og dette kan ikke alltid velges bort.

Er forsåvidt enig i at man ikke trenger en overorganisert barndom, men med to, tre unger blir det fort endel å gjøre. Alle har jo heller ikke besteforeldre som kan stille opp.

Skrevet

Hehe, nå har jeg lest hele artikkelen. Flirte godt av eksemplet med hår på leggene. Men mener professoren har et godt poeng, nemlig at de tusen små kravene til perfeksjon lagt oppå hverandre kan bli tilet stort fjell....

Skrevet

Er alene med tre i alderen 4,4 og 8. Gikk ned til 90% stilling og det var godt, og jeg får tid til meg selv også.

Skjønner godt hva mange mener det er slitsomt med full jobb og barn og alt som skjer på skolen og fritidsaktiviteter.

Var redd jeg skulle gå på en smell selv...

Midt oppe i dette klarte jeg å forelske meg, og det rare er at nå føler jeg at jeg har tid til alt og overskudd...

Anonymous poster hash: c4a58...e04
Skrevet

Tro ikke kvinner sykemeldes fordi de bakr for mye cupcakes altså.

Men oppfølging av barna er i større grad kvinners arena, og dette kan ikke alltid velges bort.

Er forsåvidt enig i at man ikke trenger en overorganisert barndom, men med to, tre unger blir det fort endel å gjøre. Alle har jo heller ikke besteforeldre som kan stille opp.

Kvinner har jo aldri , historisk sett, vært mer likestilte og allikevel øker sykefraværet. Hva er grunnen til det da? Hvis det ikke handler om selvpålagte plikter?

Skrevet

Selvpålagte krav, ja absolutt.  Men det er ikke bare - bare å snu dette når 90 % av alle kvinner gjør det samme. Da har det gått over til å bli en norm. 

Vi må nok gå i oss selv og tenke  over hva vi forventer av en "vellykket kvinne".

Bottom line tenker jeg at vi må bli flinkere til å ikke sammenligne oss med andre og ikke være å opptatt av hva andre tenker om oss. 

Skrevet

Ja, jeg kjenner meg absolutt igjen. Er 100% alene med to små, har 100% jobb og har nettopp avsluttet en videreutdanning. Tidligere var jeg aldri syk, men nå i vinter begynte jeg å trene ganske intensivt. Etter noen uker fikk jeg feber, kroppen sa plutselig stopp og jeg klarte såvidt å bevege meg. Etter ca 1 uke var jeg på beina igjen, og begynte igjen på treningsopplegget mitt. Etter ca 2 uker med trening kom feberen og en heftig forkjølelse, og nå sitter jeg her som et slakt på fjerde dagen. Jeg vurderer å droppe treningen, er bedre å være litt tjukk og frisk enn å ha det slik som jeg har det nå.

Anonymous poster hash: 8a787...7d5

Skrevet

Ja, jeg kjenner meg absolutt igjen. Er 100% alene med to små, har 100% jobb og har nettopp avsluttet en videreutdanning. Tidligere var jeg aldri syk, men nå i vinter begynte jeg å trene ganske intensivt. Etter noen uker fikk jeg feber, kroppen sa plutselig stopp og jeg klarte såvidt å bevege meg. Etter ca 1 uke var jeg på beina igjen, og begynte igjen på treningsopplegget mitt. Etter ca 2 uker med trening kom feberen og en heftig forkjølelse, og nå sitter jeg her som et slakt på fjerde dagen. Jeg vurderer å droppe treningen, er bedre å være litt tjukk og frisk enn å ha det slik som jeg har det nå.

En annen ville kanskje vurdert å sykemelde seg fra jobben isteden for å kutte ned på treningen.

Skrevet

Jeg tror at en av grunnene til at kvinner er mer sykemeldte enn menn, er at mange jobber i yrker der de har lite innvirkning på egen arbeidsdag. Jeg har et vanvittig høyt arbeidstempo på jobb, men jeg organiserer min egen dag. Dersom jeg hadde blitt pålagt å holde dette tempoet, hadde jeg ikke klart det.

I hjemmesykepleien møter du opp, får listen og skal gjennomføre det som står på den. Du har ingen påvirkningskraft på hva dagen skal inneholde.

Dessuten er det noe med å ha kontrollen på alt hjemme: hvem kjøper julegaver, bursdagsgaver, organiserer barnebursdager, ser til at ungene har med seg riktige klær i barnehagen, på skolen, inviterer til familiesammenkomster, planlegger middager, lager middager?

Hos oss er det i tillegg jeg som er medlem i kommunestyret, leder i idrettslaget og et par andre verv. Jeg kjører og henter i barnehagen, kjører til fritidsaktiviteter ( ha bare en, fordi hverdagen ikke går opp med flere)

Grunnen til at jeg ikke har vært sykemeldt en dag i mitt liv, er at det ikke er noen som gjør jobben min hvis jeg er borte. Det er en meget god grunn til å gå på jobb...

Anonymous poster hash: 995f4...2ad
Skrevet

Jeg tror at en av grunnene til at kvinner er mer sykemeldte enn menn, er at mange jobber i yrker der de har lite innvirkning på egen arbeidsdag. Jeg har et vanvittig høyt arbeidstempo på jobb, men jeg organiserer min egen dag. Dersom jeg hadde blitt pålagt å holde dette tempoet, hadde jeg ikke klart det. I hjemmesykepleien møter du opp, får listen og skal gjennomføre det som står på den. Du har ingen påvirkningskraft på hva dagen skal inneholde. Dessuten er det noe med å ha kontrollen på alt hjemme: hvem kjøper julegaver, bursdagsgaver, organiserer barnebursdager, ser til at ungene har med seg riktige klær i barnehagen, på skolen, inviterer til familiesammenkomster, planlegger middager, lager middager? Hos oss er det i tillegg jeg som er medlem i kommunestyret, leder i idrettslaget og et par andre verv. Jeg kjører og henter i barnehagen, kjører til fritidsaktiviteter ( ha bare en, fordi hverdagen ikke går opp med flere) Grunnen til at jeg ikke har vært sykemeldt en dag i mitt liv, er at det ikke er noen som gjør jobben min hvis jeg er borte. Det er en meget god grunn til å gå på jobb... Anonymous poster hash: 995f4...2ad

Enig i det. Et annet poeng er at alle kvinnene i "trøste og bære "- yrkene ikke bare har høyt arbeidspress, men må hele tiden de er på jobb forholde seg til pasienter og klienter. Noen av disse er heller ikke de letteste å ha med å gjøre. I tillegg har du disses pårørende, foreldre i barnehagen osv. Blir en lavere erskel for å være borte fra jobb når man ikke bare kan stikke seg bort på et kontor eller verksted. Og så har du det med smittefare, bør vel ikke jobbe nært med fex gamle og syke når snøras renner, selv om man ellers fint greier å utføre arbeidsoppgavene..

Skrevet

Skjønner det med treningen jeg altså, men hvorfor ikke ta med ungene en lang dag i skog og mark i stedet. Du kan henge på deg div vekter rundt håndledd og ankler, putte inn noe kappløping og i tillegg få gleden av å slå to fluer i en smekk, med både tid med unger og trening. Bonusen er jo også masse frisk luft og det er ingenting som roer ned stress mer enn noen timer i skauen. Kunsten er som sagt å slå to fluer i en smekk.

Skrevet

Jeg synes det nesten blir patetisk at kvinner skal innta denne offerrollen. Stakkars kvinner som har krav til jobb, strøkent hus, sosialt liv osv.

Alle må jo ta ansvar for eget liv og bestemme sine egne prioriteringer. Blir du sliten så får du fire på noen krav, det er vel ikke slik at kvinner hjelpesløst og viljesløst blir blåst som et løv mellom ulike krav.

Selv har jeg valgt å ha 2 barn, full jobb, lage mat fra bunnen og å studere på fritiden dvs på kvelden etter barnas liggetid. Dette er mine prioriteringer. Det sier seg selv at det ikke blir tid til overs til interiør og å gå ut med venner om kvelden og at huset ikke er strøkent.

Anonymous poster hash: 17c32...7d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...