Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Min mann kan ikke ha permisjon fordi han driver sitt eget firma og kan ikke legge ned driften i 14 uker fordi han skal ha permisjon. Da ryker firmaet. Itillegg er det utrolig mye reising med firmaet så han er faktisk ikke hjemme mer en toppen 4 mnd fordelt på uker i løpet av året. (Ukene er heller ikke fastsatt slik at vi kan planlegge) Derfor synes vi at det er dumt at pappa perm ikke er et tilbud men tvang. Vi må si fra oss hans uker og jeg må ta ulønnet permisjon siden jeg ikke an overta hans uker. Dere ser jo det at med så lite hjemmetid er tidsbank heller ikke en mulighet for oss. Dessuten når han først kommer hjem så er jo han fremmed for babyen og kan ikke akkurat fortsette der jeg slapp. Det passer ikke alle med denne ordningen, derfor håper jeg at det kan bli en fellesperiode alt sammen. Slik at vi kan velge innad i hver enkelt familie hva som passer. Og lovpålagt at arbeidsgiver må godta foreldre permisjon uavhengig om det er mann eller kvinne som søker. Da snakker vi likestilling. Anonymous poster hash: 52334...998
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 Pappaperm er et tilbud som dere kan takke nei til om det ikke passer eller takke ja til dersom det passer. Ingen tvang. Anonymous poster hash: 14770...75b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Pappaperm er et tilbud som dere kan takke nei til om det ikke passer eller takke ja til dersom det passer. Ingen tvang. Anonymous poster hash: 14770...75b Nei, det er ingen tvang, men disse 14 ukene er låst og utilgjengelig for mor. Jeg antar du egentlig forstår hva HI prøver å formidle her. Anonymous poster hash: 3bd3b...f90
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Jeg er uenig med deg. Pappaperm er fleksibel over 3 år, tror ikke noe på at det er umulig å ta det ut ila den tiden. At pappaen er en fremmed for babyen forteller meg bare at her trengs virkelig pappapermen! Ja til pappaperm og involverte fedre! Anonymous poster hash: 1bb0e...416
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Pappaperm er et tilbud som dere kan takke nei til om det ikke passer eller takke ja til dersom det passer. Ingen tvang. Anonymous poster hash: 14770...75b Nei, det er ingen tvang, men disse 14 ukene er låst og utilgjengelig for mor. Jeg antar du egentlig forstår hva HI prøver å formidle her. Anonymous poster hash: 3bd3b...f90 Takk Jeg tror du forsto godt hva jeg mente selv om det gjerne var litt klønete formulert. Anonymous poster hash: 52334...998
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Jeg er sånn delvis enig og uenig faktisk, hele opplegget er jo en god tanke. 14 uker til far 14 uker til mor, resten kan fordeles som man vil - men det er jo som du sier situasjoner som kan gjøre det hele vanskelig, og det at man kan bruke de 14 ukene til far ved en seinere anledning er ikke ukomplisert det heller, for jo kortere permisjonen er i dette tilfellet for mor dess fortere må barnet få barnehageplass, eller evt. dagmamma. Det er ikke nødvendigvis en enkel sak når barnet er under et år gammelt. Her ser jeg at mor ofte må ta permisjon uten lønn. Barnet må jo tross alt ha noen til å passe seg.Samtidig er det for mange andre også individuelle situasjoner som gjør at far ikke kan være hjemme med barn aleine og her snakker vi ikke nødvendigvis om sykdom. Jeg har en mann som slettes ikke hadde lyst på barn. Han godtok at jeg ville ha det, men når permisjonspapirene kom på bordet blei dette en kjempe diskusjon og en veldig stygg opplevelse. Han er barnefar, men vil ikke være hjemme. Anonymous poster hash: e918c...ce4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Pappaperm er et tilbud som dere kan takke nei til om det ikke passer eller takke ja til dersom det passer. Ingen tvang. Anonymous poster hash: 14770...75b Nei, det er ingen tvang, men disse 14 ukene er låst og utilgjengelig for mor. Jeg antar du egentlig forstår hva HI prøver å formidle her. Anonymous poster hash: 3bd3b...f90 De fleste kvinner som driver eget firma klarer å ta ut permisjon. Kan ikke fatte at det skal være så vanskelig for menn å klare det samme. Anonymous poster hash: 14770...75b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Min mann kan ikke ha permisjon fordi han driver sitt eget firma og kan ikke legge ned driften i 14 uker fordi han skal ha permisjon. Da ryker firmaet. Itillegg er det utrolig mye reising med firmaet så han er faktisk ikke hjemme mer en toppen 4 mnd fordelt på uker i løpet av året. (Ukene er heller ikke fastsatt slik at vi kan planlegge) Derfor synes vi at det er dumt at pappa perm ikke er et tilbud men tvang. Vi må si fra oss hans uker og jeg må ta ulønnet permisjon siden jeg ikke an overta hans uker. Dere ser jo det at med så lite hjemmetid er tidsbank heller ikke en mulighet for oss. Dessuten når han først kommer hjem så er jo han fremmed for babyen og kan ikke akkurat fortsette der jeg slapp. Det passer ikke alle med denne ordningen, derfor håper jeg at det kan bli en fellesperiode alt sammen. Slik at vi kan velge innad i hver enkelt familie hva som passer. Og lovpålagt at arbeidsgiver må godta foreldre permisjon uavhengig om det er mann eller kvinne som søker. Da snakker vi likestilling. Anonymous poster hash: 52334...998 Du vet man kan ta gradert uttak til barnet er 3 år? Håper da virkelig ikke far er "en fremmed" når ungen er så stor... Anonymous poster hash: 1f385...e71
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 Vi benyttet oss av gradert uttak pga fars ryggproblemer, så han hadde pappaperm en dag i uka fra barnet var 2-3 år. Men det fikk jo den konsekvensen at min permisjon var ferdig da sønnen vår var 8 mndr, så da måtte jeg ta ulønnet permisjon i 6 mndr før poden fikk bhgplass. Er vel unødvendig å si at vi sleit litt økonomisk det halve året. Anonymous poster hash: 3bd3b...f90
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #10 Skrevet 4. april 2014 Jeg er uenig med deg. Pappaperm er fleksibel over 3 år, tror ikke noe på at det er umulig å ta det ut ila den tiden. At pappaen er en fremmed for babyen forteller meg bare at her trengs virkelig pappapermen! Ja til pappaperm og involverte fedre!Anonymous poster hash: 1bb0e...416 helt enig! Anonymous poster hash: 3553f...4aa
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #11 Skrevet 4. april 2014 Nei. Hos oss er det umulig. Rett å slett... Kanskje vanskelig å forstå for andre iom at min mann har en ganske spesiell jobb, men det lar seg ikke gjøre med mindre han slutter i jobben og legger ned firmaet. For vi kan ikke si at uke sånn og sånn er han hjemme og skal ha perm når vi ikke vet om han er hjemme eller på reise da. Men kvinner som har dette yrket og driver kan heller ikke ha permisjon. Derfor er dette et meget mansdominert yrke. Sykemelding er helt krise med mindre man er veldig godt etablert og har flere ansatte. Uansett: poenget mitt er at det passer ikke for alle å ha kvote til mor og far. Samme hvilken av de. Derfor er det dumt å ha kvote for det er våre barn det går ut over! De mister tid med mor eller far. Og hvorfor skal vi egentlig måtte forsvare hvorfor vi ikke kan bruke a4 løsningen? Alle er ikke like. Anonymous poster hash: 52334...998
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Nei. Hos oss er det umulig. Rett å slett... Kanskje vanskelig å forstå for andre iom at min mann har en ganske spesiell jobb, men det lar seg ikke gjøre med mindre han slutter i jobben og legger ned firmaet. For vi kan ikke si at uke sånn og sånn er han hjemme og skal ha perm når vi ikke vet om han er hjemme eller på reise da. Men kvinner som har dette yrket og driver kan heller ikke ha permisjon. Derfor er dette et meget mansdominert yrke. Sykemelding er helt krise med mindre man er veldig godt etablert og har flere ansatte. Uansett: poenget mitt er at det passer ikke for alle å ha kvote til mor og far. Samme hvilken av de. Derfor er det dumt å ha kvote for det er våre barn det går ut over! De mister tid med mor eller far. Og hvorfor skal vi egentlig måtte forsvare hvorfor vi ikke kan bruke a4 løsningen? Alle er ikke like.Anonymous poster hash: 52334...998 Veldig interessert i hvilket yrke dette er, hvor man ikke kan være borte 1 av 5 dager over en liten periode. Uten pappapermkvote vil andelen fedre som tar ut sin del av perm synke drastisk. Min mann jobber i en sektor der man ikke ser positivt på pappaperm (finans). Han er svært glad for kvoten fordi han ellers ville hatt vanskelig for å få gjennomført den. Arbeidsgiver godtar det når konsekvensen ellers blir at ukene forsvinner (selv om noen arbeidsgivere forsøker seg med å betale mannen fri fra perm!). Med mindre du forteller hva din mann driver med, velger jeg å tro at pappaperm er litt trøblete å få til, men ikke umulig. Og å fjerne pappakvoten for at en bitte bitte liten andel av befolkningen ikke får det til med resultat at fedre igjen dropper perm ikke på noen måte er ønskelig. Nei, si tusen takk for den generøse permisjonsordningen vi har her i landet og kutt ut sutringen over pappakvoten! Anonymous poster hash: 1bb0e...416
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Dere har ikke prøvd å søke om at du kan overta permen hans? Hvis dere dokumenterer at bedriften ikke vil klare seg hvis han skal ta den ut, så kanskje det løser seg? Jeg synes at i slike tilfeller skal det være valgfritt. Der er man sin egen arbeidsgiver og klarer å se selv hva som går og ikke går. Verre med de som ikke er sin egen arbeidsgiver. Det er jo flere steder arbeidsgiver hadde nektet pappaperm hvis det hadde vært valgfritt. Anonymous poster hash: 17c32...9f2
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Nei. Hos oss er det umulig. Rett å slett... Kanskje vanskelig å forstå for andre iom at min mann har en ganske spesiell jobb, men det lar seg ikke gjøre med mindre han slutter i jobben og legger ned firmaet. For vi kan ikke si at uke sånn og sånn er han hjemme og skal ha perm når vi ikke vet om han er hjemme eller på reise da. Men kvinner som har dette yrket og driver kan heller ikke ha permisjon. Derfor er dette et meget mansdominert yrke. Sykemelding er helt krise med mindre man er veldig godt etablert og har flere ansatte. Uansett: poenget mitt er at det passer ikke for alle å ha kvote til mor og far. Samme hvilken av de. Derfor er det dumt å ha kvote for det er våre barn det går ut over! De mister tid med mor eller far. Og hvorfor skal vi egentlig måtte forsvare hvorfor vi ikke kan bruke a4 løsningen? Alle er ikke like. Anonymous poster hash: 52334...998 Gud, hva slags yrke/bransje er dette? Hva tenkte dere om dette før du ble gravid? Anonymous poster hash: 1946b...6e9
Isola&Lille+julegave Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Pappaperm er et tilbud som dere kan takke nei til om det ikke passer eller takke ja til dersom det passer. Ingen tvang. Anonymous poster hash: 14770...75b Hvis det ikke passer, er det bare det at det går mest utover barnet!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Enig med HI. Alle familier er forskjellige, og vi trenger ikke at regjeringen skal bestemme hvordan vi skal leve. Ja til FULL valgfrihet!! Anonymous poster hash: d292f...008
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Enig med HI. Alle familier er forskjellige, og vi trenger ikke at regjeringen skal bestemme hvordan vi skal leve. Ja til FULL valgfrihet!! Anonymous poster hash: d292f...008 Da regner jeg med at du mener at ingen ytelser fra staten og fra NAV skal komme med føringer slik at alle som mottar ytelsene skal kunne bestemme selv Anonymous poster hash: 14770...75b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 Du vet at han til og med kan ha så lite som en halv dag permisjon i uken? 10 % gradert fedrekvote. Jeg tror ikke at dere ikke får til det altså. Går far aldri tidligere hjem fra jobb en gang i blant? Anonymous poster hash: c5312...7de
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #19 Skrevet 5. april 2014 Min mann kan ikke ha permisjon fordi han driver sitt eget firma og kan ikke legge ned driften i 14 uker fordi han skal ha permisjon. Da ryker firmaet. Itillegg er det utrolig mye reising med firmaet så han er faktisk ikke hjemme mer en toppen 4 mnd fordelt på uker i løpet av året. (Ukene er heller ikke fastsatt slik at vi kan planlegge) Derfor synes vi at det er dumt at pappa perm ikke er et tilbud men tvang. Vi må si fra oss hans uker og jeg må ta ulønnet permisjon siden jeg ikke an overta hans uker. Dere ser jo det at med så lite hjemmetid er tidsbank heller ikke en mulighet for oss. Dessuten når han først kommer hjem så er jo han fremmed for babyen og kan ikke akkurat fortsette der jeg slapp. Det passer ikke alle med denne ordningen, derfor håper jeg at det kan bli en fellesperiode alt sammen. Slik at vi kan velge innad i hver enkelt familie hva som passer. Og lovpålagt at arbeidsgiver må godta foreldre permisjon uavhengig om det er mann eller kvinne som søker. Da snakker vi likestilling. Anonymous poster hash: 52334...998 Mannen min driver også for seg selv. Løsningen for oss var at far hadde en dag i uken når barnet gikk i barnehage. Hver onsdag i over ett år hadde de far- sønn dag, og det var en super løsning for oss. Han måtte bruke noe av ettermiddagen på jobb likevel, men da var jeg hjemme. Er mulig å tilrettelegge med litt fantasi Anonymous poster hash: 499d5...259
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #20 Skrevet 5. april 2014 Dere har ikke prøvd å søke om at du kan overta permen hans? Hvis dere dokumenterer at bedriften ikke vil klare seg hvis han skal ta den ut, så kanskje det løser seg? Jeg synes at i slike tilfeller skal det være valgfritt. Der er man sin egen arbeidsgiver og klarer å se selv hva som går og ikke går. Verre med de som ikke er sin egen arbeidsgiver. Det er jo flere steder arbeidsgiver hadde nektet pappaperm hvis det hadde vært valgfritt. Anonymous poster hash: 17c32...9f2 Joda, det har vi søkt om og fått avslag med begge ungene. Jeg kan heller ikke få overført han syktbarn dager. De er kjempe streng på at det er far sine uker. Anonymous poster hash: 52334...998
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #21 Skrevet 5. april 2014 Men hvis mannen ofrer familieliv for jobben vil jeg tro at han tjener ganske godt? Da må det vel være mulig for deg å være lengre hjemme? Her tar jeg 80% dekning og med fem uker ferie mener jeg det kom opp på ca. 49 uker. Altså nesten ett helt år. Rart å planlegge å få barn om du har en mann som ikke kan hjelpe til noe og dere er fullstendig avhengig av 100% lønn for deg også, for så å klage på at dere ikke kan/vil benytte dere av et offentlig tilbud om pappapermisjon. Her er også mannen selvstendig og jobber MYE. Vi løser det med en dag i uken på han over lang tid. Anonymous poster hash: 41b82...0fb
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #22 Skrevet 5. april 2014 Nei. Hos oss er det umulig. Rett å slett... Kanskje vanskelig å forstå for andre iom at min mann har en ganske spesiell jobb, men det lar seg ikke gjøre med mindre han slutter i jobben og legger ned firmaet. For vi kan ikke si at uke sånn og sånn er han hjemme og skal ha perm når vi ikke vet om han er hjemme eller på reise da. Men kvinner som har dette yrket og driver kan heller ikke ha permisjon. Derfor er dette et meget mansdominert yrke. Sykemelding er helt krise med mindre man er veldig godt etablert og har flere ansatte. Uansett: poenget mitt er at det passer ikke for alle å ha kvote til mor og far. Samme hvilken av de. Derfor er det dumt å ha kvote for det er våre barn det går ut over! De mister tid med mor eller far. Og hvorfor skal vi egentlig måtte forsvare hvorfor vi ikke kan bruke a4 løsningen? Alle er ikke like. Anonymous poster hash: 52334...998 Gud, hva slags yrke/bransje er dette? Hva tenkte dere om dette før du ble gravid? Anonymous poster hash: 1946b...6e9 Vel, hvilken bransje og yrke dette er spiller liten rolle for poenget mitt. Vi ville begge ha barn og har løst det ved å spare opp penger i forkant til den perioden jeg må gå i ulønnet permisjon. Denne gangen ble det faktisk 8 mnd fordi vi venter på bhg plass, så de 14 ukene hans hadde jo kommet godt med iom at han tjener mye bedre enn meg. Her kunne vi strekt oss fra 100% utbetaling til 80%. Som vi gjorde med første barnet, men økonomisk så svarer det seg å ha 100% utbetaling. At jeg fødte for tidlig spiller også inn men det kan vi ikke gjøre noe med. Anonymous poster hash: 52334...998
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #23 Skrevet 5. april 2014 Men hvis mannen ofrer familieliv for jobben vil jeg tro at han tjener ganske godt? Da må det vel være mulig for deg å være lengre hjemme? Her tar jeg 80% dekning og med fem uker ferie mener jeg det kom opp på ca. 49 uker. Altså nesten ett helt år. Rart å planlegge å få barn om du har en mann som ikke kan hjelpe til noe og dere er fullstendig avhengig av 100% lønn for deg også, for så å klage på at dere ikke kan/vil benytte dere av et offentlig tilbud om pappapermisjon. Her er også mannen selvstendig og jobber MYE. Vi løser det med en dag i uken på han over lang tid. Anonymous poster hash: 41b82...0fb Du må nok lese innleggene mine en gang til. Jeg har ikke sagt ett ord om at vi er fullstendig avhengig av 100% inntekt fra min side. Det med tidsbank har jeg også fortalt hvorfor ikke kan fungere for oss. Siden din mann kan ha fri en gang i uken går jeg ut i fra at han ikke reiser og vet når han er hjemme og ikke? Anonymous poster hash: 52334...998
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #24 Skrevet 5. april 2014 Nei. Hos oss er det umulig. Rett å slett... Kanskje vanskelig å forstå for andre iom at min mann har en ganske spesiell jobb, men det lar seg ikke gjøre med mindre han slutter i jobben og legger ned firmaet. For vi kan ikke si at uke sånn og sånn er han hjemme og skal ha perm når vi ikke vet om han er hjemme eller på reise da. Men kvinner som har dette yrket og driver kan heller ikke ha permisjon. Derfor er dette et meget mansdominert yrke. Sykemelding er helt krise med mindre man er veldig godt etablert og har flere ansatte. Uansett: poenget mitt er at det passer ikke for alle å ha kvote til mor og far. Samme hvilken av de. Derfor er det dumt å ha kvote for det er våre barn det går ut over! De mister tid med mor eller far. Og hvorfor skal vi egentlig måtte forsvare hvorfor vi ikke kan bruke a4 løsningen? Alle er ikke like.Anonymous poster hash: 52334...998 Veldig interessert i hvilket yrke dette er, hvor man ikke kan være borte 1 av 5 dager over en liten periode. Uten pappapermkvote vil andelen fedre som tar ut sin del av perm synke drastisk. Min mann jobber i en sektor der man ikke ser positivt på pappaperm (finans). Han er svært glad for kvoten fordi han ellers ville hatt vanskelig for å få gjennomført den. Arbeidsgiver godtar det når konsekvensen ellers blir at ukene forsvinner (selv om noen arbeidsgivere forsøker seg med å betale mannen fri fra perm!).Med mindre du forteller hva din mann driver med, velger jeg å tro at pappaperm er litt trøblete å få til, men ikke umulig. Og å fjerne pappakvoten for at en bitte bitte liten andel av befolkningen ikke får det til med resultat at fedre igjen dropper perm ikke på noen måte er ønskelig. Nei, si tusen takk for den generøse permisjonsordningen vi har her i landet og kutt ut sutringen over pappakvoten! Anonymous poster hash: 1bb0e...416 Jaja, du får tro hva du vil.Men mener du at når vi kan dokumentere hvorfor det ikke passer for oss så skal vi miste de 14 ukene med barnet, i steden for at det kan brukes skjønn i vurderingen av vår søknad? Fordi flertallet kan ordne seg fri til permisjon? Hvis det var din familie, hva hadde du ment da? Det er lett å si slutt å sytnår man selv ikke har noe forhold til hva det sutres om. Anonymous poster hash: 52334...998
mammsien Skrevet 5. april 2014 #25 Skrevet 5. april 2014 Enig med HI. Alle familier er forskjellige, og vi trenger ikke at regjeringen skal bestemme hvordan vi skal leve. Ja til FULL valgfrihet!! Anonymous poster hash: d292f...008 Da regner jeg med at du mener at ingen ytelser fra staten og fra NAV skal komme med føringer slik at alle som mottar ytelsene skal kunne bestemme selv Anonymous poster hash: 14770...75b Hvorfor regner du me det da? Vi snakker om en bestemt ytelse her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå