Gå til innhold

Hun så på jeg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal vi begynne å stokke om på meg og jeg? Hører det er skikkelig poppis å si "hun" i stedet for "henne", og da snakker jeg ikke om bergensere som faktisk snakker slik.

Hvorfor skjønner ikke folk at det blir heeelt feil å si hun hvor det skal være henne? Det blir faktisk akkurat like dumt å si: "Han skal handle med jeg i dag".

Grøss!

Anonymous poster hash: dde30...cd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har jo gått bort fra ham, så da forsvinne kanskje henne også snart da :P

Skrevet

Bergenser bruker hun, men det skaper jo litt forvirring for nye landsmenn som kan høre hund. Men ville aldri sagt ho så på meg. Hvem sier slikt tull?

Anonymous poster hash: 06c9b...d93
Skrevet

Vær en bastion av korrekthet, er du heldig smitter det og unger kan du indoktrinere fra start. Ham er fortreffelig og henne er en selvfølge. Dessuten jeg så dem og ikke jeg så de.

Skrevet

Der jeg har vokst opp kan folk finne på å ringe på døra og spørre "ska e leike me du ista?".

Det betyr altså "skal jeg leke med deg etterpå?".

Skrevet

Enig. Høres helt hjernedødt ut.

Anonymous poster hash: 18e01...296
Skrevet

Du lygar! Eg belitar meg ikje! Vi siar hon!

Nå blir vel innlegget slettet pga dialekt. Kom an modde! Bring me the doom!

Eg sier ho, men så va det då ein dialekt her før dokker bergensere måtte ese dokker ut da! Live with it!

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Folk har jo gått bort fra ham, så da forsvinne kanskje henne også snart da :P

Jeg synes det er verre når folk sier "HENNE sa i går at..." enn "jeg skal dra og shoppe med HUN".

Skrevet

Jeg grøsser når jeg hører slikt, men jeg grøsser jo også når jeg ser særskriving (lamme lår), folk som ikke vet forskjell på og og å eller når jeg hører noen si "jeg har ikke gjort det enda". Men, nesten verst av alt er skjøtt og skylling. *grøss*

Jeg er selv oppvokst med en far som kunne lest avisen med rød penn i hånden og er nok nærmest perfeksjonist når det kommer til språk og gramatikk. 

Skrevet

Jeg grøsser når jeg hører slikt, men jeg grøsser jo også når jeg ser særskriving (lamme lår), folk som ikke vet forskjell på og og å eller når jeg hører noen si "jeg har ikke gjort det enda". Men, nesten verst av alt er skjøtt og skylling. *grøss*

Jeg er selv oppvokst med en far som kunne lest avisen med rød penn i hånden og er nok nærmest perfeksjonist når det kommer til språk og gramatikk.

Hva er galt med "jeg har ikke gjort det enda"? Det er nemlig en setning jeg bruker mye i hverdagen, og hører mye fra andre foreldre ;)

Skrevet

Jeg reagerer veldig på at språket er i ferd med å bli ødelagt! Blir de ikke korrigert på skolen? Snakker lærerne sånn?

Anonymous poster hash: 2543b...eae

Skrevet (endret)

Jeg sier som sug lut - vær nøye selv og rett på egne barn. Gjerne på husgjester også. Her er den eldste i havn og hun retter på brødrene sine også.

Til deg med spørsmål om enda. Det heter ennå når det er snakk om tid.

Til HI - med små barn holder det å gjenta utsagnet, men korrigere slik at det blir riktig. "Ja, hun ga den til deg. Jeg blir glad når du gir den til meg".

Endret av Iiiiik
Skrevet

Jeg sier som sug lut - vær nøye selv og rett på egne barn. Gjerne på husgjester også. Her er den eldste i havn og hun retter på brødrene sine også.

Til deg med spørsmål om enda. Det heter ennå når det er snakk om tid.

Til HI - med små barn holder det å gjenta utsagnet, men korrigere slik at det blir riktig. "Ja, hun ga den til deg. Jeg blir glad når du gir den til meg".

Mine små barn kan forskjell på hun/henne ;)

Det er voksne folk som ikke kan forskjellen jeg reagerer på ;)

HI

Anonymous poster hash: dde30...cd2

Skrevet

Oh yeah, vi bergensere eser oss så ut at vi snart tar over hele forumet.

Brooom

Trodde planen var å rive oss løs fra resten av nisselandet! 

Skrevet

Hva er galt med "jeg har ikke gjort det enda"? Det er nemlig en setning jeg bruker mye i hverdagen, og hører mye fra andre foreldre ;)

"Jeg har ikke gjort det ennå", heter det. :)

Skrevet (endret)

Andre her har allerede svart for meg. ;)

Moren min sier "jeg har ikke gjort det enda", og det driver meg nesten til vanvidd... Hihi. 

Redigering: Så det hadde sneket seg inn en ekstra n i vanvidd... 

Endret av Pusene
Skrevet

Jeg reagerer veldig på at språket er i ferd med å bli ødelagt! Blir de ikke korrigert på skolen? Snakker lærerne sånn?

Anonymous poster hash: 2543b...eae

Mange lærere vet dessverre ikke bedre. Jeg har opplevd lærere som har lært barna å skrive ö i stedet for ø, så får de problemer når de kommer på ungdomsskole/videregående og fortsatt skriver ö. 

Jeg har selv jobbet på videregående skole (ikke som lærer) og det var ikke sjelden jeg rettet på ting som var skrevet på informasjonstavla for de ansatte, f.eks. "god sommer ferie". *grøss*

Skrevet

Vær en bastion av korrekthet, er du heldig smitter det og unger kan du indoktrinere fra start. Ham er fortreffelig og henne er en selvfølge. Dessuten jeg så dem og ikke jeg så de.

Jeg har lært at 'dem' ikke egentlig er grammatisk korrekt å bruke, men har blitt et taleord. Det er faktisk korrekt å si 'jeg så de'. Man sier også at 'boka er deres' og ikke 'boka er demses'.

Skrevet

Jeg sier som sug lut - vær nøye selv og rett på egne barn. Gjerne på husgjester også. Her er den eldste i havn og hun retter på brødrene sine også.Til deg med spørsmål om enda. Det heter ennå når det er snakk om tid.Til HI - med små barn holder det å gjenta utsagnet, men korrigere slik at det blir riktig. "Ja, hun ga den til deg. Jeg blir glad når du gir den til meg".

Mine små barn kan forskjell på hun/henne ;)Det er voksne folk som ikke kan forskjellen jeg reagerer på ;) HI Anonymous poster hash: dde30...cd2

Å, trodde det var barn du snakket om. Voksne som ikke vet bedre er det neppe håp for...

Skrevet

Jeg har lært at 'dem' ikke egentlig er grammatisk korrekt å bruke, men har blitt et taleord. Det er faktisk korrekt å si 'jeg så de'. Man sier også at 'boka er deres' og ikke 'boka er demses'.

Du har helt rett i at man sier "boka er deres", men at "dem" ikke er grammatisk korrekt slår meg som underlig. 

Kan f.eks. lese på Språkrådets sider: "Det personlige pronomenet i tredje person flertall er slik: de – dem (genitiv deres). Hovedregelen er at de brukes når pronomenet er subjekt i setningen, dem når det er objekt eller står som styring til en preposisjon."

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/skriveregler_og_grammatikk/de_dem/

Men, du minte meg akkurat på en annen ting jeg grøsser av. Du gjorde det ikke selv, men når du nevnte "demses" ringte det ei bjelle. 

Jeg grøsser når folk bruker apostrof og s i norsk, f.eks. "Ola's bok" osv. 

Skrevet

Greit med trøndersk da, for vi ska bare shoppe m a :P

Anonymous poster hash: c8e06...be3
Skrevet

Du har helt rett i at man sier "boka er deres", men at "dem" ikke er grammatisk korrekt slår meg som underlig. 

Kan f.eks. lese på Språkrådets sider: "Det personlige pronomenet i tredje person flertall er slik: de – dem (genitiv deres). Hovedregelen er at de brukes når pronomenet er subjekt i setningen, dem når det er objekt eller står som styring til en preposisjon."

Men, du minte meg akkurat på en annen ting jeg grøsser av. Du gjorde det ikke selv, men når du nevnte "demses" ringte det ei bjelle. 

Åja, da kan det være at jeg hadde misforstått akkurat det der :) Men vil jo si at jeg var delvis riktig, fordi det er likevel mange som bruker det feil ^^

Skrevet

Åja, da kan det være at jeg hadde misforstått akkurat det der :) Men vil jo si at jeg var delvis riktig, fordi det er likevel mange som bruker det feil ^^

Det er det. I mange dialekter er det vanlig å si "demmers", men jeg tror ikke jeg har hørt "demses" mange ganger. 

Vet også at i f.eks. Kongsberg er det dialekt å si "våre" i stedet for "oss" og enkelte steder går man "mellom døra". 

Skrevet

Nei, dem er korrekt objektsform. Det er en fattigfornem overkorrigering å bruke de som objekt. Demses er selvsagt galt i enhver form, og har ingenting med saken å gjøre.

Skrevet

Andre her har allerede svart for meg. ;)

Moren min sier "jeg har ikke gjort det enda", og det driver meg nesten til vanvidd... Hihi. 

Redigering: Så det hadde sneket seg inn en ekstra n i vanvidd...

Takk takk, for se om jeg klarer å legge av meg denne feilen også ;) Jeg er nok en av de som kan drive norsklærere til vanvidd, med min sammensurium av en dialekt, for ikke å nevne talefeilene jeg ikke kan noe for ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...