Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Er redd for at det skal gjøre vondt, og for at jeg må begynne å ha mensen igjen (slipper det med nuva ring). Hva er deres erfaringer når det gjelder disse to tingene? Anonymous poster hash: f7538...bed
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #2 Skrevet 2. april 2014 Jeg har hørt mange anbefaler det, og dro for å sette inn selv. Hun fikk det ikke til, og måtte gi seg for å ikke spjære livmoren som hun så fint sa. Dro ikke tilbake. Anonymous poster hash: 657ca...0e7
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #3 Skrevet 2. april 2014 Jeg tør heller ikke. Jeg er redd for alt som skal opp(og ut) av livmorhalsen. Liker heller ikke tanken på at en metalltråd skal stikke ut oppi skjeden. Hørte av en venninne at den tråden kan kjennes av mannen under samleie. *grøss* Anonymous poster hash: c1994...0bd
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #4 Skrevet 2. april 2014 For noen er det vondt å sette den inn(meg)andre ikke. Jeg mistet mensen og er strålende fornøyd. det tar bare under 5 min og det er verdt det selv om det er vondt.Mistet mensen etter to uker og har ikke hatt det siden, ingen bivirkninger. Anbefaller og få satt det inn hos en gynekolog framfor fastlege.da sjekker de med ul at den ligger på plass.Dette var hormonspiral:) Anonymous poster hash: 5a989...204
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #5 Skrevet 2. april 2014 P stav ! MYE bedre :-) Jeg turte heller ikke å få spiral Anonymous poster hash: 2eae0...34f
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #6 Skrevet 2. april 2014 Og må bare si at metalltrådene klippes og legger seg rundt livmorhalsen.sånn at man ikke skal.kjenne de:) Anonymous poster hash: 5a989...204
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #7 Skrevet 2. april 2014 Har også spiral ventende på apoteket, men tør rett og slett ikke få satt den inn! Spurte fastlegen om det gjør vondt og da svarte hun at noen kjenner ingenting mens enkelte besvimer! Jeg er sikkert en av de som svimer av.. Nå holder jeg på å mote meg opp til å bestille legetime for å få satt den inn..... Anonymous poster hash: b347d...08b
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #8 Skrevet 2. april 2014 Har også spiral ventende på apoteket, men tør rett og slett ikke få satt den inn! Spurte fastlegen om det gjør vondt og da svarte hun at noen kjenner ingenting mens enkelte besvimer! Jeg er sikkert en av de som svimer av.. Nå holder jeg på å mote meg opp til å bestille legetime for å få satt den inn..... Anonymous poster hash: b347d...08b Fastlegen min fikk det ikke til på meg, fordi jeg har ikke født normalt.. Så jeg måtte bli henvist til gynekolog.. Fikk panikk og gikk.. Anonymous poster hash: 2eae0...34f
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #9 Skrevet 2. april 2014 Jeg har fått satt inn spiral to ganger og det gikk helt fint. Tok smertestillende 30 min før det ble gjort. Men jeg var ikke fornøyd med selve spiralen - mannen min stakk seg på trådene til tross for at de ble klippet og fikset til. Ble også gravid med den første spiralen inne. Da jeg satte inn den andre, hadde jeg såpass mye ubehag og stikkende smerter under samleie at jeg tok den ut igjen etter ett år... Ikke for meg med andre ord :-( Anonymous poster hash: d7da0...24e
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #10 Skrevet 2. april 2014 Jeg fikk satt inn spiral og kjente ett skarpt stikk(nesten som knivstikk) i livmora i det han satte den, men gynekologen var kjempe fornøyd med seg selv etter innsettinga, sa att det var så enkelt å sette den på meg å den satt perfekt. En uke etter hadde jeg fortsatt smerter i magen og det stakk forskjellige steder i magen, ene øyeblikket i høyere lysk og en times tid etter under venstre ribbein. Kunne ikke røre meg uten att det gjorde vondt så jeg dro tilbake til han som hadde satt den å sa att den lå i magen å ikke i livmora. Da lo han av meg å sa att så feil kunne han ikke ha gjort, men han skulle ta en ultralyd får å vise meg att den lå på plass. Innvendig ul viste selvsakt en tom livmor å han nektet å ta utvendig ul der jeg da kjente at det stakk, var helt fast bestemt på att jeg hadde mista den å ikke merka att den hadde kommet ut.. Etter utallige turer på legevakt å til fastlegen som ingen trodde på meg betalte jeg tilslutt selv får røntgen av bukhulen å fikk bevist att det faktisk stemte, der lå spiralen å fløt rundt å stakk meg i indre organer hver gang jeg rørte på meg. Sykehuset hadde det vist ikke så travelt med å få den ut heller fordi alle legene skulle se å undersøke dette selv først, tydelighvis veldig fascinerende. Byttet etter dette fastlege å da jeg kom til min nye fastlege får å prate om prevensjon brukte han 5min på å lese sjornalen min og,10 min på å le før han greide å lire ut av seg att vi fikk finne noe annet alternativ enn spiral hvertfal.... Anonymous poster hash: 041ec...b35
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #11 Skrevet 2. april 2014 Hele morssiden av familien min er sånn at kroppen støter vekk alt av fremmedlegemer. Kan ikke har piercinger heller, for de vokser ut.... Mamma knakk noe i hånden en gang og fikk operert og skrudd fast en metallpinne for å støtte opp, men kroppen dyttet den vekk så den grov seg gjennom nerver o.l. på vei ut igjen. Samme med spiraler, de kommer bare ut igjen, kroppen støter de vekk. Søsteren min opplevde at spiralen satte seg fast i livmoren, ganske langt nede, kroppen vil ha det ut og dytter det inn i annet vev på veien ut. Så spiral er ikke noe for meg/oss heller, får bare håpe vi aldri trenger en transplantasjon... Anonymous poster hash: edfcb...6b6
Vaffelstrikk Skrevet 2. april 2014 #12 Skrevet 2. april 2014 Har hormonspiral, veldig fornøyd. Sluttet å blø, hvertfall på min skala.. Trenger bare truseinnlegg et par dager i mnd nå i motsetning til 7-8 dager med monstertamponger som måtte byttes oftere enn hver time tidligere. Det var litt ubehagelig å sette den inn, men ikke egentlig vondt. Ble litt kvalm, men det går over så fort de er ferdig. Jeg gjorde det hos fastlegen min, han var flink. Det var visst nok han som tok de "vanskelige innsettene" tidligere da han jobbet på sykehuset. Hadde litt problemer fordi livmora mi var bøyd feil vei, så vi kløna litt underveis. Ei som jobbet på legekontoret måtte legge press på magen for å rette den ut (??). Gikk fint, det mest irriterende for meg var at hun som lå over magen min absolutt skulle småprate om været mens jeg helst ville være i fred.. Men vær obs på at du kan komme til å blø uregelmessig lenge etter at den er satt inn, hos meg varte det i flere måneder. Det var også litt ubehag før livmora ble vant til spiralen. Men det var uansett bedre enn mensen for meg.. Jeg har snart hatt min i 5 år, og ikke merket noe til den de siste 4,5 åra.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #13 Skrevet 2. april 2014 Tør ikke jeg heller. Har bakovervendt livmor, og det ville nok også blitt problemer med å sette den inn. Liker heller ikke tanken på å ha en ståldings inne i meg. Anonymous poster hash: dfbd6...63b
Fandens Oldemor Skrevet 2. april 2014 #14 Skrevet 2. april 2014 Uff, dette er ikke noe for meg, hører jeg!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #15 Skrevet 2. april 2014 Jeg fikk satt inn spiral og kjente ett skarpt stikk(nesten som knivstikk) i livmora i det han satte den, men gynekologen var kjempe fornøyd med seg selv etter innsettinga, sa att det var så enkelt å sette den på meg å den satt perfekt. En uke etter hadde jeg fortsatt smerter i magen og det stakk forskjellige steder i magen, ene øyeblikket i høyere lysk og en times tid etter under venstre ribbein. Kunne ikke røre meg uten att det gjorde vondt så jeg dro tilbake til han som hadde satt den å sa att den lå i magen å ikke i livmora. Da lo han av meg å sa att så feil kunne han ikke ha gjort, men han skulle ta en ultralyd får å vise meg att den lå på plass. Innvendig ul viste selvsakt en tom livmor å han nektet å ta utvendig ul der jeg da kjente at det stakk, var helt fast bestemt på att jeg hadde mista den å ikke merka att den hadde kommet ut.. Etter utallige turer på legevakt å til fastlegen som ingen trodde på meg betalte jeg tilslutt selv får røntgen av bukhulen å fikk bevist att det faktisk stemte, der lå spiralen å fløt rundt å stakk meg i indre organer hver gang jeg rørte på meg. Sykehuset hadde det vist ikke så travelt med å få den ut heller fordi alle legene skulle se å undersøke dette selv først, tydelighvis veldig fascinerende. Byttet etter dette fastlege å da jeg kom til min nye fastlege får å prate om prevensjon brukte han 5min på å lese sjornalen min og,10 min på å le før han greide å lire ut av seg att vi fikk finne noe annet alternativ enn spiral hvertfal.... Anonymous poster hash: 041ec...b35 HJELPE meg... Stakkars deg :-( Klem Anonymous poster hash: 2eae0...34f
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #16 Skrevet 2. april 2014 Jeg fikk satt inn spiral og kjente ett skarpt stikk(nesten som knivstikk) i livmora i det han satte den, men gynekologen var kjempe fornøyd med seg selv etter innsettinga, sa att det var så enkelt å sette den på meg å den satt perfekt. En uke etter hadde jeg fortsatt smerter i magen og det stakk forskjellige steder i magen, ene øyeblikket i høyere lysk og en times tid etter under venstre ribbein. Kunne ikke røre meg uten att det gjorde vondt så jeg dro tilbake til han som hadde satt den å sa att den lå i magen å ikke i livmora. Da lo han av meg å sa att så feil kunne han ikke ha gjort, men han skulle ta en ultralyd får å vise meg att den lå på plass. Innvendig ul viste selvsakt en tom livmor å han nektet å ta utvendig ul der jeg da kjente at det stakk, var helt fast bestemt på att jeg hadde mista den å ikke merka att den hadde kommet ut.. Etter utallige turer på legevakt å til fastlegen som ingen trodde på meg betalte jeg tilslutt selv får røntgen av bukhulen å fikk bevist att det faktisk stemte, der lå spiralen å fløt rundt å stakk meg i indre organer hver gang jeg rørte på meg. Sykehuset hadde det vist ikke så travelt med å få den ut heller fordi alle legene skulle se å undersøke dette selv først, tydelighvis veldig fascinerende. Byttet etter dette fastlege å da jeg kom til min nye fastlege får å prate om prevensjon brukte han 5min på å lese sjornalen min og,10 min på å le før han greide å lire ut av seg att vi fikk finne noe annet alternativ enn spiral hvertfal.... Anonymous poster hash: 041ec...b35 Kjenner jeg ikke helt kjøper den historien. Indre organer har få eller ingen smertereseptorer. Anonymous poster hash: 608c2...b3b
Musemora Skrevet 2. april 2014 #17 Skrevet 2. april 2014 Jeg har hormonspiral. Digger den. Ubehagelig å sette inn men tar kort tid. Ingen mens på 5 år. Ingen tråder i veien. Bare velstand. Tok paracet og ibux før insetting.
MammantilNurket Skrevet 2. april 2014 #18 Skrevet 2. april 2014 Jeg fikk spiral seksukerskontrollen etter KS. Tok celleprøve samtidig. Det var ikke skummelt eller vondt (Når jeg har tatt celleprøve hos min fastlege tidligere har det vært VONDT!) Fikk beskjed om at jeg kunne ta smertestillende på forhånd, men det glemte jeg. Grudde meg litt. Jordmor som satte den inn var kjempeflink og jeg kan love deg at jeg ikke kjente noen ting. Jeg blødde litt i starten, men det gav seg. Nå har jeg en meget beskjeden og regelmessig "mens". Mange mister den helt. Dersom du bor i Oslo eller omegn kan jeg på det varmeste anbefale Oslo Jordmor- og Kvinnesenter
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #19 Skrevet 2. april 2014 Jeg tørr heller ikke å sette inn spiral,aldri i verden! Den ene dama jeg snakka med vet ikke hvor spiralen ble av,om den forsvant inn i henne eller datt ut... Og ei venninne av meg måtte på sykehuset og få to gynekologer til å skjære utspiralen fordi den bel satt inn feil og grodde seg fast... Aldri kommer jeg til å ha noe sånt inni meg,mye heller kondom!(tåler ikke hormoner) Anonymous poster hash: baaa0...d32
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #20 Skrevet 2. april 2014 Jeg fikk satt inn spiral og kjente ett skarpt stikk(nesten som knivstikk) i livmora i det han satte den, men gynekologen var kjempe fornøyd med seg selv etter innsettinga, sa att det var så enkelt å sette den på meg å den satt perfekt. En uke etter hadde jeg fortsatt smerter i magen og det stakk forskjellige steder i magen, ene øyeblikket i høyere lysk og en times tid etter under venstre ribbein. Kunne ikke røre meg uten att det gjorde vondt så jeg dro tilbake til han som hadde satt den å sa att den lå i magen å ikke i livmora. Da lo han av meg å sa att så feil kunne han ikke ha gjort, men han skulle ta en ultralyd får å vise meg att den lå på plass. Innvendig ul viste selvsakt en tom livmor å han nektet å ta utvendig ul der jeg da kjente at det stakk, var helt fast bestemt på att jeg hadde mista den å ikke merka att den hadde kommet ut.. Etter utallige turer på legevakt å til fastlegen som ingen trodde på meg betalte jeg tilslutt selv får røntgen av bukhulen å fikk bevist att det faktisk stemte, der lå spiralen å fløt rundt å stakk meg i indre organer hver gang jeg rørte på meg. Sykehuset hadde det vist ikke så travelt med å få den ut heller fordi alle legene skulle se å undersøke dette selv først, tydelighvis veldig fascinerende. Byttet etter dette fastlege å da jeg kom til min nye fastlege får å prate om prevensjon brukte han 5min på å lese sjornalen min og,10 min på å le før han greide å lire ut av seg att vi fikk finne noe annet alternativ enn spiral hvertfal....Anonymous poster hash: 041ec...b35 Kjenner jeg ikke helt kjøper den historien. Indre organer har få eller ingen smertereseptorer. Anonymous poster hash: 608c2...b3b Ja var jo akkurat derfor det var så vanskelig å få bevis fordi ingen leger trodde jeg kunne kjenne det, å ikke skjer er sjansen så stor får att det skal skje så stor heller. men skal låve deg att det var sykt ubehagelig å jeg sliter fortsatt med sammenvåksninger etter smårift ol spiralen lagde mens den fløt rundt. Anonymous poster hash: 041ec...b35
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #21 Skrevet 2. april 2014 Jeg fikk satt inn spiral og kjente ett skarpt stikk(nesten som knivstikk) i livmora i det han satte den, men gynekologen var kjempe fornøyd med seg selv etter innsettinga, sa att det var så enkelt å sette den på meg å den satt perfekt. En uke etter hadde jeg fortsatt smerter i magen og det stakk forskjellige steder i magen, ene øyeblikket i høyere lysk og en times tid etter under venstre ribbein. Kunne ikke røre meg uten att det gjorde vondt så jeg dro tilbake til han som hadde satt den å sa att den lå i magen å ikke i livmora. Da lo han av meg å sa att så feil kunne han ikke ha gjort, men han skulle ta en ultralyd får å vise meg att den lå på plass. Innvendig ul viste selvsakt en tom livmor å han nektet å ta utvendig ul der jeg da kjente at det stakk, var helt fast bestemt på att jeg hadde mista den å ikke merka att den hadde kommet ut.. Etter utallige turer på legevakt å til fastlegen som ingen trodde på meg betalte jeg tilslutt selv får røntgen av bukhulen å fikk bevist att det faktisk stemte, der lå spiralen å fløt rundt å stakk meg i indre organer hver gang jeg rørte på meg. Sykehuset hadde det vist ikke så travelt med å få den ut heller fordi alle legene skulle se å undersøke dette selv først, tydelighvis veldig fascinerende. Byttet etter dette fastlege å da jeg kom til min nye fastlege får å prate om prevensjon brukte han 5min på å lese sjornalen min og,10 min på å le før han greide å lire ut av seg att vi fikk finne noe annet alternativ enn spiral hvertfal.... Anonymous poster hash: 041ec...b35 Kjenner jeg ikke helt kjøper den historien. Indre organer har få eller ingen smertereseptorer. Anonymous poster hash: 608c2...b3b Man kjenner da visselig om noe spisst er inni seg!Har du ikke hørt om sakser ol gjenstander gjenglemt etter operasjoner har påført pasientene store smerter i etterkant? Den kommentarer din var litt i dummeste laget vil jeg påstå. Anonymous poster hash: baaa0...d32
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #22 Skrevet 2. april 2014 Jeg fikk satt inn spiral og kjente ett skarpt stikk(nesten som knivstikk) i livmora i det han satte den, men gynekologen var kjempe fornøyd med seg selv etter innsettinga, sa att det var så enkelt å sette den på meg å den satt perfekt. En uke etter hadde jeg fortsatt smerter i magen og det stakk forskjellige steder i magen, ene øyeblikket i høyere lysk og en times tid etter under venstre ribbein. Kunne ikke røre meg uten att det gjorde vondt så jeg dro tilbake til han som hadde satt den å sa att den lå i magen å ikke i livmora. Da lo han av meg å sa att så feil kunne han ikke ha gjort, men han skulle ta en ultralyd får å vise meg att den lå på plass. Innvendig ul viste selvsakt en tom livmor å han nektet å ta utvendig ul der jeg da kjente at det stakk, var helt fast bestemt på att jeg hadde mista den å ikke merka att den hadde kommet ut.. Etter utallige turer på legevakt å til fastlegen som ingen trodde på meg betalte jeg tilslutt selv får røntgen av bukhulen å fikk bevist att det faktisk stemte, der lå spiralen å fløt rundt å stakk meg i indre organer hver gang jeg rørte på meg. Sykehuset hadde det vist ikke så travelt med å få den ut heller fordi alle legene skulle se å undersøke dette selv først, tydelighvis veldig fascinerende. Byttet etter dette fastlege å da jeg kom til min nye fastlege får å prate om prevensjon brukte han 5min på å lese sjornalen min og,10 min på å le før han greide å lire ut av seg att vi fikk finne noe annet alternativ enn spiral hvertfal....Anonymous poster hash: 041ec...b35 Kjenner jeg ikke helt kjøper den historien. Indre organer har få eller ingen smertereseptorer. Anonymous poster hash: 608c2...b3b Ja var jo akkurat derfor det var så vanskelig å få bevis fordi ingen leger trodde jeg kunne kjenne det, å ikke skjer er sjansen så stor får att det skal skje så stor heller. men skal låve deg att det var sykt ubehagelig å jeg sliter fortsatt med sammenvåksninger etter smårift ol spiralen lagde mens den fløt rundt.Anonymous poster hash: 041ec...b35 Herregud det der ble jo bare rot, må virkelig slutte å skrive med ipadden... Anonymous poster hash: 041ec...b35
Verpus Skrevet 2. april 2014 #23 Skrevet 2. april 2014 Gjorde kjempevondt da jeg satte den inn. Begynte å svette og skrike og det som var. Rene fødselen Legen sa at han aldri skulle sette spiral på noen som ikke har født igjen. Var svimmel rett etterpå, og hadde ubehag nedentil i to dager etterpå. Ble også litt nervøs for å bevege meg feil, så den ble dyttet ned, men det var bare i hodet mitt. Hadde mensen i fem mnd etterpå og fikk basselusker nedentil pga overflødig bruk av bind og tamponger over lengre tid. Ca. halvannet år etter innsetting fikk jeg bivirkninger (nedsatt sexlyst), og tok den derfor ut. Gruet meg, men da gikk det heldigvis kjempefint. Gjorde ikke vondt i det hele tatt. Var som en vanlig undersøkelse. Nå skal jeg begynne med p-ring, men skal vente litt på at kroppen roer seg ned etter så lenge med hormontexas. Hadde jeg skulle valgt igjen, hadde jeg nok tatt p-stav, men nå kan jeg jo ikke bruke den pga det er samme virkemiddel. Det er tross alt veldig positive ting ved spiral også. Var utrolig deilig å slippe å tenke på mensen og prevensjon. Og for å slippe alt det, er det egentlig verdt det. Billigere er det også. Jeg var litt uheldig med alt sammen, men mange som ikke har trøbbel med det i det hele tatt.
Monica Skrevet 2. april 2014 #24 Skrevet 2. april 2014 Jeg tok kobberspiral. Var ikke vondt å sette den inn, jeg gikk til en dyktig gynekolog. Men i flere timer etterpå hadde jeg store smerter. Og jeg ble veldig plaget med kraftig menstruasjon. Så måtte ta den ut tilslutt. Men ellers hadde jeg ingen problemer med den. Så jeg vurderer hormon spiral nå.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #25 Skrevet 2. april 2014 P STAV !! Anonymous poster hash: 2eae0...34f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå