Gå til innhold

Heks av en helsesøster


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 4 mnd kontroll med guttungen i dag. Det endte med at jeg gikk hjem og følte meg som verdens verste mamma, tårene bare silte. Først så prøvde jeg å ta del i samtalen (var en annen mamma der og) men det gikk ikke, de bare pratet og pratet og når jeg fikk spurt om ting jeg lurte på svarte hun med på en ekkel måte. Gutten min er født 5 uker og 2 dager for tidlig, han er litt senere med ting enn andre men er veldig sterk i kroppen og det kommer seg fort. Jeg fikk beskjed om at barn ikke skal sitte i vippestol? Ja, hvorfor selges de da? Min sitter litt i vippestol inni mellom, men ikke så ofte da han blir fort lei. Jeg fikk "kjeft" for å ha gitt han smaksprøver med grøt, hun sa at hvis han trenger tillegg må jeg gi mme. Jeg er klar over at tarmer og sånn kanskje trenger litt mer tid, men han tar ikke flaske og det var bare to t-skjer. Han er jo "bare" 5 uker for tidelig, det er ikke så gale. Jeg da også at guttungen helst ville sitte på fang og "stå" fordi han er så ivrig og vil følge med. Da fikk jeg "kjeft" igjen fordi han skulle jo ikke så!! Jeg alt han altså ikke stå med vekt og tyngde på ben og rygg, jeg støtter han sånn at beina så vondt er anig bakken..

Og når jeg først spør om råd angående mat og andre ting til Premature klarer hun ikke svare meg, hun virker helt lost.

 

Til slutt sa jeg bare at jeg måtte gå for jeg holdt på å begynne å grine. Vet ikke helt hva jeg vil med å skrive dette men følte jeg trengte å få det litt ut.. Har nå skiftet helsesøster men må på en siste kontroll det hun om en mnd..

 

Anonymous poster hash: 917b3...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry litt skrivefeil, skriver fra tlf

 

Anonymous poster hash: 917b3...2b6

Skrevet

Må bare spørre, er dette en helsesøster i Bergen?

Og utrolig bra at du bytter, det skal ikke være sånn å gå på kontroller, snarere tvert imot! Har vært i samme situasjon selv og alt ble bedre etter jeg fikk byttet.

 



Anonymous poster hash: 1e4fe...9eb
Skrevet

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke.



Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0
Skrevet

 

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

 

 

Går helt fint at barnet sitter *litt* i vippestol hver dag.

 

Anonymous poster hash: e0be3...b55

Skrevet

Så synd at man skal føle det slik etter å ha vært på helsestasjonen. Min erfaring er at man lærer hva som står i helsesøsters bøker, så jatter man med så godt man kan. Ikke finn på å si i mot generelle råd og retningslinjer, det har ingenting for seg. Når du får en flaske med tran f.eks så sier du at det går strålende når de spør neste gang hvordan det går. Si for all del at du ikke følger boka, selv om du ikke er enig i alt som står i den.

Skrevet

Lignar litt på 4 mnd kontrollen eg var på sist. Berre det å eige ein vippestol er visst grunn til bekymring.

 

Var til lege veka etter grunna veldig forkjøla baby, fekk beskjed om å la ho sove i bilstol/vippestol. Svarte at det måtte i så fall holdast hemmelig for helsesøster. Legen berre flira..

Skrevet

 

 

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

 

 

Går helt fint at barnet sitter *litt* i vippestol hver dag.

 

Anonymous poster hash: e0be3...b55

 

Nå er det jo slik at de fleste ligger i vippestol, og belastningen er minimal. Jeg vil heller si at å ligge i vippestol er utviklende for babyen og gir andre punkt på kroppen avlastning.

Skrevet

Det er for galt at man skal måtte lyve til hs. Egentlig.!

Jeg tror det har noe med at det endten er din første eller fordi du er ung. Det var hvertfall slik for meg, men nåde om jeg lar meg tråkke på tåa nå!

 

Hun skulle tatt seg en tur her. Her er tom paraplytrilla i sving. Den har tilnærmet flat rygg og er ypperlig når jeg skal ta fjøsstellet. Hehe

 

Anonymous poster hash: f79d1...6ab

Skrevet

 

 

 

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

 

 

Går helt fint at barnet sitter *litt* i vippestol hver dag.

 

Anonymous poster hash: e0be3...b55

 

Nå er det jo slik at de fleste ligger i vippestol, og belastningen er minimal. Jeg vil heller si at å ligge i vippestol er utviklende for babyen og gir andre punkt på kroppen avlastning.

 

 

En vippestol har jo ikke store vinkelen på ryggen, det er mer ligging enn sitting. Min eldste satt nok mer i vippestol enn anbefalt, for hun hatet å ligge på magen og lå bare med ansiktet rett ned i teppet og skrek. Hun fikk likevel skryt for styrken i nakken på første kontroll. Nummer to likte godt å ligge på magen, og satt lite i vippestol. De har utviklet seg ganske likt.

 

Anonymous poster hash: e0be3...b55

Skrevet

Dere hadde ikke helt kjemien, skjønner jeg. :) Og hva gjorde en annen mor der? Er det ikke vanlig å være på kontroll alene med så små? Og om din er født 5 uker for tidlig, så er han faktisk prematur, og du burde absolutt ikke vært på delt 4 mnd kontroll sammen med en som er født til termin, for du og din lille trenger ekstra litt oppfølging. Høres ut som en helt forferdelig nedverdigende opplevelse. Godt du har fått skiftet helsesøster. Krev at den siste oppfølgingen kun skal være for deg og den lille, og ikke flere folk samtidig.

 

Jeg er forøvrig enig i at det er for tidlig med smaksprøver til en prematur. Min ble født 6 uker for tidlig, og slik jeg forsto det på fagfolk rundt omkring, så var det best at hun var fylt 6 mnd fra fødselsdato, for tarmer og fordøyelse utvikler seg noe senere hos premature. Din lille vil på en 4 mnd kontroll fra fødselsdato være under 3 mnd i termindato, og da er det ikke bra med smaksprøver.

 

Og til vippestoler, det går da aldeles helt fint for de fleste små å ligge kortere perioder i en vippstol, så lenge de ligger på nederste hakket og ikke sitter oppreist. Og min sto også å trippet på fanget mitt fra hun var 4 mnd, og det er så vidt meg beskjent helt vanlig. Hun hørtes vrang ut denne dama. :) Og er svært enig i Synnøve Solbakkjen (Elsker livet? :) ), du bør lese deg opp på hva det er helsesøster er pålagt å si og anbefale, og dermed jatte med så godt som mulig. Det er et spill det der også, som så mye annet statlig pålagt her i samfunnet.



Anonymous poster hash: f8152...637
Skrevet

 

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

 

Åja, såpass?

Så du er  Orakelet vi alle kan spørre og du sitter med alle svarene? Fint det!

 

Nei HI,først av alt så skal du drite i helsesøstra som fikk deg til å føle deg som ei dum lita jente med ingen egen sunn fornuft!

 

Vippestoler i dag re jo så gode å ligge i at de blir faktisk ikke skadet om de ligger i den i ei lita time,det må da være måte på!de former seg jo etter babyen,det blir som å ligge i ei hengekøye,former seg etter kroppen.

Mine to gutter skulle bare stå i fanget mitt og hoppe da de var 3-4 mnd,de elska det!Og klart de fikk lov til det! Det var jo ikke snakk om timesvis! Og de ville se og få med seg ting,så klart de fikk sitte på fanget mitt! De satt jo ikke rett som en påle,men ble lent bakover i fanget mitt.

 

Vi begynte så smått med smaksprøver da barna (alle tre) var rundt 4,5 mnd,kun forsiktig smaking til de var 5 mnd.

 

Vet du hva,du skal puste dypt fem ganger, senk skuldrene og tenk at DU er ekspert på DITT barn. Du har en magefølelse og du vil det beste for ditt barn!Ikke la en heks av et kvinnflk få deg til å føle deg bittelita,fordi det fortjener du ikke!

 

Vi er ingen perfekte,det skal jeg jammen meg skrive under på!Men jeg er ganske sikker på at vi alle mødre vil det beste for barna våre,også du! 

Stå på og følg magefølelsen din, DU ER EN GOD MAMMA!!

 

Klem fra en trebarnsmor som også har kjent på slike ekle følelser :laugh:

 

Anonymous poster hash: 65812...39d

Skrevet

Huff, det er vondt å ha en slik følelse som deg. Alle kan ha en dårlig dag, selv helsesøstre, men nybakte mødre er ekstra hårsåre (i alle fall var jeg det), så de må kunne svare/kommunisere/informere oss på en hyggelig måte og ikke minst forklare slik at vi ikke føler oss komplett udugelige, dersom de mener vi burde gjøre ting annerledes. Din tillit til denne helsesøsteren er ødelagt. Du gjorde rett i å bytte. Og du er en god mor.

Skrevet

Jeg lar ikke barnet sitte eller stå som mennesker, jeg støtter godt og han ligger som oftes på meg! Jeg nekter å tro at han blir påvirket eller skadet på noe som helst måte av å sitte litt i vippestol innimellom, det er snakk om noen minutter noen dager i uken, når jeg skal lage mat eller dusje for eksempel. Ellers lar jeg han som oftest ligge på gulvet eller på meg om han vil slappe av.. Vet om mange som gir grøt tidelig, han er 3 mnd utifra termin datoen. Er ikke snakk om at jeg heller har gitt han masse, har gitt 1-2 skjeer i fire dager, bare for å se om han roet seg litt på kveldstid. Vil ikke si jeg gjør noe feil her, men om jeg gjør feil bør jo denne flotte helsesøsteren klare å informere meg bedre om Premature. Det jeg kan lærer jeg selv av Internett, for det menneske der har ikke peiling.

 

Ja er en helsesøster litt utenfor Bergen.

 

Anonymous poster hash: 917b3...2b6

Skrevet

 

 

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

 

Åja, såpass?

Så du er  Orakelet vi alle kan spørre og du sitter med alle svarene? Fint det!

 

Nei HI,først av alt så skal du drite i helsesøstra som fikk deg til å føle deg som ei dum lita jente med ingen egen sunn fornuft!

 

Vippestoler i dag re jo så gode å ligge i at de blir faktisk ikke skadet om de ligger i den i ei lita time,det må da være måte på!de former seg jo etter babyen,det blir som å ligge i ei hengekøye,former seg etter kroppen.

Mine to gutter skulle bare stå i fanget mitt og hoppe da de var 3-4 mnd,de elska det!Og klart de fikk lov til det! Det var jo ikke snakk om timesvis! Og de ville se og få med seg ting,så klart de fikk sitte på fanget mitt! De satt jo ikke rett som en påle,men ble lent bakover i fanget mitt.

 

Vi begynte så smått med smaksprøver da barna (alle tre) var rundt 4,5 mnd,kun forsiktig smaking til de var 5 mnd.

 

Vet du hva,du skal puste dypt fem ganger, senk skuldrene og tenk at DU er ekspert på DITT barn. Du har en magefølelse og du vil det beste for ditt barn!Ikke la en heks av et kvinnflk få deg til å føle deg bittelita,fordi det fortjener du ikke!

 

Vi er ingen perfekte,det skal jeg jammen meg skrive under på!Men jeg er ganske sikker på at vi alle mødre vil det beste for barna våre,også du! 

Stå på og følg magefølelsen din, DU ER EN GOD MAMMA!!

 

Klem fra en trebarnsmor som også har kjent på slike ekle følelser :laugh:

 

Anonymous poster hash: 65812...39d

 

Angstbitersk much? Orakel? At du er uvitende og mener magefølelse holder sier mest om deg. At du oppmuntrer mor til en prematur til å følge en magefølelse som har vist seg å få utslag som faktisk er til skade for barnet er derimot alvorlig.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

Skrevet

Tusen takk for gode ord

 

Anonymous poster hash: 917b3...2b6

Skrevet

Til skade for barnet? Kan du utdype det? Hva var D jeg skrev som får deg til å si at det jeg gjør skader barnet??

 

Anonymous poster hash: 917b3...2b6

Skrevet

Min sov i vippestolen både natt og dag, fra fødsel. Pga refluks var det eneste stedet han kunne slappe av. Helsesøsteren vår sa ikke noe på det, ikke fast legen eller sykehuset for vi var bekymret. Han har stått mye på fanget fra ung alder med støtte fra oss. Han begynte å gå da han var 10 måneder og løp uka etterpå ;)

 

Kiropraktoren han gikk til sa at denne gutten ikke tok skade av vippestolen, så lenge han fikk pauser fra den :)

 

Vår begynte med smaksprøver på grøt og fruktmos fra fire måneders alder også. Anbefalt fra helsesøster.

 

Godt du har byttet for sånn skal det ikke være.



Anonymous poster hash: a9919...914
Skrevet

Er det jeg også mener, å si at barnet mitt tar skade av å sitte i vippestol av og til, sitte litt på fanget eller stå litt med god støtte, da bør man kanskje gå litt inn i seg selv i stedet.

 

Anonymous poster hash: 917b3...2b6

Skrevet

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke. Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

Er det ikke ok med fast føde fra de er fire mnd? Premature kan som regel også starte tidligere enn dette pga modning av tarm. Det fikk iallefall vi vite av leger og fysioterapeuter på barneklinikken i Bergen. De kunne også sitte små perioder i vippestol. Mine startet med grøt ved 2-3 mnd korrigert alder.

 

Anonymous poster hash: 72fe0...564

Skrevet

Jeg lar ikke barnet sitte eller stå som mennesker, jeg støtter godt og han ligger som oftes på meg! Jeg nekter å tro at han blir påvirket eller skadet på noe som helst måte av å sitte litt i vippestol innimellom, det er snakk om noen minutter noen dager i uken, når jeg skal lage mat eller dusje for eksempel. Ellers lar jeg han som oftest ligge på gulvet eller på meg om han vil slappe av.. Vet om mange som gir grøt tidelig, han er 3 mnd utifra termin datoen. Er ikke snakk om at jeg heller har gitt han masse, har gitt 1-2 skjeer i fire dager, bare for å se om han roet seg litt på kveldstid. Vil ikke si jeg gjør noe feil her, men om jeg gjør feil bør jo denne flotte helsesøsteren klare å informere meg bedre om Premature. Det jeg kan lærer jeg selv av Internett, for det menneske der har ikke peiling.

 

Ja er en helsesøster litt utenfor Bergen.

 

Anonymous poster hash: 917b3...2b6

V? :) 

 

Anonymous poster hash: 42528...000

Skrevet

Dere hadde ikke helt kjemien, skjønner jeg. :) Og hva gjorde en annen mor der? Er det ikke vanlig å være på kontroll alene med så små? Og om din er født 5 uker for tidlig, så er han faktisk prematur, og du burde absolutt ikke vært på delt 4 mnd kontroll sammen med en som er født til termin, for du og din lille trenger ekstra litt oppfølging. Høres ut som en helt forferdelig nedverdigende opplevelse. Godt du har fått skiftet helsesøster. Krev at den siste oppfølgingen kun skal være for deg og den lille, og ikke flere folk samtidig. Jeg er forøvrig enig i at det er for tidlig med smaksprøver til en prematur. Min ble født 6 uker for tidlig, og slik jeg forsto det på fagfolk rundt omkring, så var det best at hun var fylt 6 mnd fra fødselsdato, for tarmer og fordøyelse utvikler seg noe senere hos premature. Din lille vil på en 4 mnd kontroll fra fødselsdato være under 3 mnd i termindato, og da er det ikke bra med smaksprøver. Og til vippestoler, det går da aldeles helt fint for de fleste små å ligge kortere perioder i en vippstol, så lenge de ligger på nederste hakket og ikke sitter oppreist. Og min sto også å trippet på fanget mitt fra hun var 4 mnd, og det er så vidt meg beskjent helt vanlig. Hun hørtes vrang ut denne dama. :) Og er svært enig i Synnøve Solbakkjen (Elsker livet? :) ), du bør lese deg opp på hva det er helsesøster er pålagt å si og anbefale, og dermed jatte med så godt som mulig. Det er et spill det der også, som så mye annet statlig pålagt her i samfunnet. Anonymous poster hash: f8152...637

Du tar feil angående premature og fast føde. Tvert imot så kan de starte tidligere enn terminfødte pga mer modnet og eksponert tarm. Fikk selv barn i uke 27 og begynte med fast føde allerede fra 2-3 mnd korrigert alder. Dette var anbefalt av legene ved nyfødt intensiv i Bergen.

 

Anonymous poster hash: 72fe0...564

Skrevet

 

 

 

Vel, han skal ikke spise fast føde så tidlig, han skal ikke sitte, og han skal ikke sitte i vippestol. (At stolen SELGES er da ikke noe argument.) At hun i tillegg er ubehagelig er en annen sak, men rene faktiske feil du gjør skal hun faktisk påpeke.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

 

Åja, såpass?

Så du er  Orakelet vi alle kan spørre og du sitter med alle svarene? Fint det!

 

Nei HI,først av alt så skal du drite i helsesøstra som fikk deg til å føle deg som ei dum lita jente med ingen egen sunn fornuft!

 

Vippestoler i dag re jo så gode å ligge i at de blir faktisk ikke skadet om de ligger i den i ei lita time,det må da være måte på!de former seg jo etter babyen,det blir som å ligge i ei hengekøye,former seg etter kroppen.

Mine to gutter skulle bare stå i fanget mitt og hoppe da de var 3-4 mnd,de elska det!Og klart de fikk lov til det! Det var jo ikke snakk om timesvis! Og de ville se og få med seg ting,så klart de fikk sitte på fanget mitt! De satt jo ikke rett som en påle,men ble lent bakover i fanget mitt.

 

Vi begynte så smått med smaksprøver da barna (alle tre) var rundt 4,5 mnd,kun forsiktig smaking til de var 5 mnd.

 

Vet du hva,du skal puste dypt fem ganger, senk skuldrene og tenk at DU er ekspert på DITT barn. Du har en magefølelse og du vil det beste for ditt barn!Ikke la en heks av et kvinnflk få deg til å føle deg bittelita,fordi det fortjener du ikke!

 

Vi er ingen perfekte,det skal jeg jammen meg skrive under på!Men jeg er ganske sikker på at vi alle mødre vil det beste for barna våre,også du! 

Stå på og følg magefølelsen din, DU ER EN GOD MAMMA!!

 

Klem fra en trebarnsmor som også har kjent på slike ekle følelser :laugh:

 

Anonymous poster hash: 65812...39d

 

Angstbitersk much? Orakel? At du er uvitende og mener magefølelse holder sier mest om deg. At du oppmuntrer mor til en prematur til å følge en magefølelse som har vist seg å få utslag som faktisk er til skade for barnet er derimot alvorlig.

 

Anonymous poster hash: 7d4e5...8f0

 

Hva er angstbitersk much?

Som sagt,noen tror man er et Orkel  mens de fleste av oss føler magefølelsen når det kommer til egne barn. 

HI har prematurt barn,ja,men det gjør ikke vippestol mer skadelig,eller det faktum at babyen vil hoppe i fanget,stå eller sitte mer skadelig fordi om det er født 5 uker for tidlig

 

Anonymous poster hash: 65812...39d

Skrevet

 

Dere hadde ikke helt kjemien, skjønner jeg. :) Og hva gjorde en annen mor der? Er det ikke vanlig å være på kontroll alene med så små? Og om din er født 5 uker for tidlig, så er han faktisk prematur, og du burde absolutt ikke vært på delt 4 mnd kontroll sammen med en som er født til termin, for du og din lille trenger ekstra litt oppfølging. Høres ut som en helt forferdelig nedverdigende opplevelse. Godt du har fått skiftet helsesøster. Krev at den siste oppfølgingen kun skal være for deg og den lille, og ikke flere folk samtidig. Jeg er forøvrig enig i at det er for tidlig med smaksprøver til en prematur. Min ble født 6 uker for tidlig, og slik jeg forsto det på fagfolk rundt omkring, så var det best at hun var fylt 6 mnd fra fødselsdato, for tarmer og fordøyelse utvikler seg noe senere hos premature. Din lille vil på en 4 mnd kontroll fra fødselsdato være under 3 mnd i termindato, og da er det ikke bra med smaksprøver. Og til vippestoler, det går da aldeles helt fint for de fleste små å ligge kortere perioder i en vippstol, så lenge de ligger på nederste hakket og ikke sitter oppreist. Og min sto også å trippet på fanget mitt fra hun var 4 mnd, og det er så vidt meg beskjent helt vanlig. Hun hørtes vrang ut denne dama. :) Og er svært enig i Synnøve Solbakkjen (Elsker livet? :) ), du bør lese deg opp på hva det er helsesøster er pålagt å si og anbefale, og dermed jatte med så godt som mulig. Det er et spill det der også, som så mye annet statlig pålagt her i samfunnet. Anonymous poster hash: f8152...637

Du tar feil angående premature og fast føde. Tvert imot så kan de starte tidligere enn terminfødte pga mer modnet og eksponert tarm. Fikk selv barn i uke 27 og begynte med fast føde allerede fra 2-3 mnd korrigert alder. Dette var anbefalt av legene ved nyfødt intensiv i Bergen.

 

Anonymous poster hash: 72fe0...564

 

Eg fekk same beskjed frå same stad, min var født i veke 31. Det er dog veldig mange superfullammande mødre som har kritisert meg for det. At rådet kom frå barnelege med premature som spesialtfelt veier ikkje spesiellt tungt der i gården..

 

Anonymous poster hash: a4b64...276

Skrevet

God klem til deg :) Det er litt merkelig stemning enkelte ganger i slike barselgrupper. Helsesøster skal være hyggelig og ikke kritisere, men samtidig så er de bare mennesker og hun ble nok veldig redd da du da at babyen hadde fått grøt. Bra du byttet så tar du den siste gangen og sier det som det er. Når du begynner med bhg så må du lærer deg til å høre mye :) Dette går fint :)



Anonymous poster hash: ba92f...f6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...