Gå til innhold

Blir ikke slank av amming


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg den eneste kvinnen i dette landet som IKKE går ned i vekt av amming? Det er så utrolig frustrende for jeg går virkelig ikke ned ett eneste gram! Og jeg går tur i 4-7 timer hver eneste dag, masse i oppoverbakker og blir ordentlig svett. I tillegg spiser jeg utrolig sunt og teller kalorier så jeg alltid ligger på rundt 1500-1800 om dagen. Jeg er 170 cm høy og veier 70 kg, veide 58 da jeg ble gravid. Jeg gikk opp 20 kg, så har jo gått ned litt, men det var kun den første uka etter fødselen. Det har ikke skjedd en dritt på 7 uker!!!

 

Er det bare slik at kroppen holder på fettet til jeg slutter å amme eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Gikk ikke ned et gram jeg heller, noen av gangene...

Skrevet

ja,nemlig,den holder på fettet til den ikke ammer mer. Sånn har det vært hos meg alle tre gangene.jeg gikk jo ned endel,men det var først da jeg sluttaå amme at alle resterende kiloene forsvant,for da hadde ikke kroppen grunn til å holde på fettet lenger.

 

Kos deg med amming,gå tur,spis sunt og så skal du se at kiloene forsvinner når amminga er over!



Anonymous poster hash: 70004...330
Skrevet

Gikk ikke ned et gram jeg heller, noen av gangene...

Ble du skuffet? Jeg er bare så ufatterlig skuffa, for alle damene i familien min har rast ned i vekt av ammingen. Det som er mest leit her er jo at jeg er så aktiv og spiser så sunt, skulle tror at jeg ble tynnere av det i seg selv, men så skal jo liksom ammingen ta noen kalorier i tillegg. Kunne godt levd med denne kroppen en stund til, men ingen av klærne mine passer så går bare i tights og store skjorter. Vet ikke om det er vits å bruke penger på nye, større klær, men om jeg ikke går ned i vekt uansett hva jeg gjør så får jeg neste ta en shoppingrunde. 

Skrevet

 

ja,nemlig,den holder på fettet til den ikke ammer mer. Sånn har det vært hos meg alle tre gangene.jeg gikk jo ned endel,men det var først da jeg sluttaå amme at alle resterende kiloene forsvant,for da hadde ikke kroppen grunn til å holde på fettet lenger.

 

Kos deg med amming,gå tur,spis sunt og så skal du se at kiloene forsvinner når amminga er over!

 

Anonymous poster hash: 70004...330

 

Så utrolig kjipt da, har jo lyst til å amme så lenge som mulig, og helst til han er 1 1/2 år, men jeg er såppas forfengelig at jeg blir ordentlig lei meg av å ikke trives i kroppen. 

Skrevet

Jeg gikk heller ikke ned i vekt før jeg sluttet å amme...



Anonymous poster hash: 31ebf...95f
Skrevet

Blir svolten og godtesjuk av amming. Dessutan, samanhengen mellom lite samahengande søvn og vektoppgang er godt dokumentert :(

Skrevet

Blir svolten og godtesjuk av amming. Dessutan, samanhengen mellom lite samahengande søvn og vektoppgang er godt dokumentert :(

Jeg blir ikke mer sulten, og har stålkontroll på kaloriene. I tillegg har jeg tidenes sovebaby så jeg sover vel 10 timer hver natt. Jeg bare skjønner det ikke, virker så rart at kroppen kan holde på 10-12 kg "overvekt" på tross av at jeg er aktiv og sunn. Virker heller ikke som jeg har noe vann i kroppen, dette fosvant rett etter fødselen og både ringer og sko sitter riktig på. 

Gjest Sekretøsa
Skrevet

 

Gikk ikke ned et gram jeg heller, noen av gangene...

Ble du skuffet? Jeg er bare så ufatterlig skuffa, for alle damene i familien min har rast ned i vekt av ammingen. Det som er mest leit her er jo at jeg er så aktiv og spiser så sunt, skulle tror at jeg ble tynnere av det i seg selv, men så skal jo liksom ammingen ta noen kalorier i tillegg. Kunne godt levd med denne kroppen en stund til, men ingen av klærne mine passer så går bare i tights og store skjorter. Vet ikke om det er vits å bruke penger på nye, større klær, men om jeg ikke går ned i vekt uansett hva jeg gjør så får jeg neste ta en shoppingrunde. 

 

 

Nå er jeg relativt feit i utgangspunktet, så det hadde jo ikke gjort noe om jeg gikk ned når jeg amma...men kiloene satt som klistret gitt :(

Skrevet

Jeg begynte ikke å gå ned før jeg sluttet å amme... Var så skuffet, fordi alle hadde fortalt meg om hvor fort jeg ville gå ned i vekt... Eneste jeg mistet under ammingen var hår :-(

 

Anonymous poster hash: e7761...d1a

Skrevet

 

 

Gikk ikke ned et gram jeg heller, noen av gangene...

Ble du skuffet? Jeg er bare så ufatterlig skuffa, for alle damene i familien min har rast ned i vekt av ammingen. Det som er mest leit her er jo at jeg er så aktiv og spiser så sunt, skulle tror at jeg ble tynnere av det i seg selv, men så skal jo liksom ammingen ta noen kalorier i tillegg. Kunne godt levd med denne kroppen en stund til, men ingen av klærne mine passer så går bare i tights og store skjorter. Vet ikke om det er vits å bruke penger på nye, større klær, men om jeg ikke går ned i vekt uansett hva jeg gjør så får jeg neste ta en shoppingrunde. 

 

 

Nå er jeg relativt feit i utgangspunktet, så det hadde jo ikke gjort noe om jeg gikk ned når jeg amma...men kiloene satt som klistret gitt :(

 

Buhu, det er så irriterende og "urettferdig". Det verste er alle menneskene som sier "åå nå kan du vel spise hva du vil siden ammingen brenner alt fettet". EH NEI!

Skrevet

Jeg begynte ikke å gå ned før jeg sluttet å amme... Var så skuffet, fordi alle hadde fortalt meg om hvor fort jeg ville gå ned i vekt... Eneste jeg mistet under ammingen var hår :-(

 

Anonymous poster hash: e7761...d1a

Og du passet på å spise sunt og i kaloriunderskudd? I tillegg var du aktiv? Jeg forstår bare ikke logikken ettersom jeg går i kaloriunderskudd og går såppas mye. 

Skrevet

Jeg blir ikke mer sulten, og har stålkontroll på kaloriene. I tillegg har jeg tidenes sovebaby så jeg sover vel 10 timer hver natt. Jeg bare skjønner det ikke, virker så rart at kroppen kan holde på 10-12 kg "overvekt" på tross av at jeg er aktiv og sunn. Virker heller ikke som jeg har noe vann i kroppen, dette fosvant rett etter fødselen og både ringer og sko sitter riktig på. 

 

 

Det kan være at det er stress som er med på å holde igjen fettet. Stress i alle former.

Fødsel er stress, omstilling til ny baby er et stress, nye rutiner er stress osv. osv.

Noen kan være litt ekstra ømfindtlige på stress, og da kan så mye aktivitet som du har faktisk virke mot sin virkning. Du sier at du går 4-7 timer hver dag. Se om du et par uker er i litt mindre aktivitet, for totalt sett kan så mye turer bli en ekstra stressfaktor på kroppen, og dermed skru litt av.

 

Normalt er det jo bare positivt å være så aktiv, men i noen situasjoner kan det faktisk være en ekstra belastning for kroppen som i en periode kan være uheldig. Kan hende kroppen din bare trenger litt mer hvile for å sette i gang.

 

Du kan jo også se positivt på det - det er positivt for babyen at du ikke går ned i vekt, for når du går ned i vekt frigis også giftstoffer som er lagret i fettvevet ditt, og noe av dette går over i morsmelken. Så for din lille så er det topp at du ikke går ned mer ;)

 

Anonymous poster hash: 12656...a0a

Skrevet

Nei, for meg har det vært stikk motsatt. Vektnedgangen har latt vente på seg til etter ammeslutt. Hver gang. 

 

Jeg har tenkt litt på dette og jeg har kommet fram til følgende teori; Det er ikke fra naturens side meningen at vi skal bli kjempetynne når vi ammer barna våre. Det mest gunstige er å spare på ressursene, altså sette NED forbrenningen. Derfor tror jeg faktisk at det er de som GÅR NED i vekt det er noe "galt" med! I et biologisk perspektiv er det jo ikke gunstig å bli megatynne. I dagens overflodssamfunn derimot - er det kanskje heller gunstig å gå ned i vekt. 

Skrevet

Ja det med giftstoffer er jo bra, men siden jeg gikk opp hele 20 kilo har jeg hørt at det ikke frigis så mye giftstoffer. 

 

Når det gjelder all gåingen min så er det fordi babyen sover best på dagtid når vi er i bevegelse. Jeg er virkelig den minst stressa personen jeg kjenner og alt med barnet har gått som en lek. Han sover, bæsjer og tisser, smiler og ler og er bare så utrolig fornøyd og sunn. Ammingen har gått veldig bra siden starten, og jeg fikk heller ingen skader av fødselen. 

 

Når jeg samler det opp slik ser jeg jo at jeg har vært veldig heldig og jeg er evig takknemlig for dette. Så håper ikke jeg provoserer noen med klagingen min over stor ræv, det er bare at jeg virkelig kunne ønske jeg gikk litt ned i vekt.  

Skrevet

Nei, for meg har det vært stikk motsatt. Vektnedgangen har latt vente på seg til etter ammeslutt. Hver gang. 

 

Jeg har tenkt litt på dette og jeg har kommet fram til følgende teori; Det er ikke fra naturens side meningen at vi skal bli kjempetynne når vi ammer barna våre. Det mest gunstige er å spare på ressursene, altså sette NED forbrenningen. Derfor tror jeg faktisk at det er de som GÅR NED i vekt det er noe "galt" med! I et biologisk perspektiv er det jo ikke gunstig å bli megatynne. I dagens overflodssamfunn derimot - er det kanskje heller gunstig å gå ned i vekt. 

Kanskje det bare er en myte at man blir tynn av ammingen? I så fall burde folk slutte å si til gravide at de kan glede seg til å bli tynn etter fødselen, for da "renner kiloene av"! Når jeg ser tilbake på graviditeten hadde det kanskje ikke vært helt nødvendig å spise dobbel middag :fnise:  Jeg var bare så syyyyykt sulten!!!

Skrevet

Gikk ikke ned noe mens jeg ammet, spiste sunt og trente, jeg heller... Begynte å gå ned i vekt da jeg sluttet å amme, men da mistet jeg MYE hår da! Har fortsatt 2 kg som jeg ikke har blitt kvitt etter graviditeten, det er snart 2 år siden jeg fødte. Ble gravid igjen da han var 5 mnd så da stoppet vektnedgangen igjen og selv om jeg mistet så nektet kroppen å slippe et eneste gram fra mai til julen igjen. Og så ble jeg gravid igjen... Tror disse hormonene "tuller" mye med kroppene våre! Jeg hadde også stålkontroll på kaloriene og jeg ble dritdeppa fordi det ikke skjedde noe som helst -alle sa jo at kiloene skulle renne av...

 

 

 

Anonymous poster hash: 1fd7d...d96

Skrevet

Ja det med giftstoffer er jo bra, men siden jeg gikk opp hele 20 kilo har jeg hørt at det ikke frigis så mye giftstoffer. 

 

Når det gjelder all gåingen min så er det fordi babyen sover best på dagtid når vi er i bevegelse. Jeg er virkelig den minst stressa personen jeg kjenner og alt med barnet har gått som en lek. Han sover, bæsjer og tisser, smiler og ler og er bare så utrolig fornøyd og sunn. Ammingen har gått veldig bra siden starten, og jeg fikk heller ingen skader av fødselen. 

 

Når jeg samler det opp slik ser jeg jo at jeg har vært veldig heldig og jeg er evig takknemlig for dette. Så håper ikke jeg provoserer noen med klagingen min over stor ræv, det er bare at jeg virkelig kunne ønske jeg gikk litt ned i vekt.  

 

Høres ut som om du har det bra ellers :)

 

Når jeg skrev stress så er det alle former, bare det å leve på kaloriunderskudd er et stress for kroppen, så for noen så kan det til og med hjelpe å spise normalt i steden for å spise for med underskudd. Det er jo stikk i strid med hva man ellers blir "opplært" til å tro, men noen har altså en slik respons.

 

Men nå skriver jo mange andre at de opplever det samme, så da er nok du også en av de som går ned etter ammingen, vil jeg tro.

 

Kos deg med den lille :)

 

Anonymous poster hash: 12656...a0a

Skrevet

 

Nei, for meg har det vært stikk motsatt. Vektnedgangen har latt vente på seg til etter ammeslutt. Hver gang. 

 

Jeg har tenkt litt på dette og jeg har kommet fram til følgende teori; Det er ikke fra naturens side meningen at vi skal bli kjempetynne når vi ammer barna våre. Det mest gunstige er å spare på ressursene, altså sette NED forbrenningen. Derfor tror jeg faktisk at det er de som GÅR NED i vekt det er noe "galt" med! I et biologisk perspektiv er det jo ikke gunstig å bli megatynne. I dagens overflodssamfunn derimot - er det kanskje heller gunstig å gå ned i vekt. 

Kanskje det bare er en myte at man blir tynn av ammingen? I så fall burde folk slutte å si til gravide at de kan glede seg til å bli tynn etter fødselen, for da "renner kiloene av"! Når jeg ser tilbake på graviditeten hadde det kanskje ikke vært helt nødvendig å spise dobbel middag :fnise:  Jeg var bare så syyyyykt sulten!!!

 

Ja, jeg begynner å lure på om det er en myte jeg også. Jeg synes nemlig at det er vanligere å høre at fettet satt som støpt, enn at vekta går nedover under ammingen. Eller kanskje er det bare vi som klager, slik at vi hører mer om det :P

Skrevet

Kanskje jeg bare skal slutte å telle kalorier da.. Hmm… 

Skrevet

Vel ja, jeg raste ned.. Måtte nesten slutte å amme pga at jeg gikk ned ti kg MER enn til startvekt, og til slutt var nede i 50 kg på mine 173 cm. Det var i minste laget og så ikke bra ut, men hva skal man gjøre?

 

Anonymous poster hash: 73eb8...c1e

Skrevet

Gikk opp hele 15 kg. Lucky me.. 

Tror kroppen min trodde jeg trengte alt, siden jeg var syk i svangerskapet.

Skrevet

Er jeg den eneste kvinnen i dette landet som IKKE går ned i vekt av amming? Det er så utrolig frustrende for jeg går virkelig ikke ned ett eneste gram! Og jeg går tur i 4-7 timer hver eneste dag, masse i oppoverbakker og blir ordentlig svett. I tillegg spiser jeg utrolig sunt og teller kalorier så jeg alltid ligger på rundt 1500-1800 om dagen. Jeg er 170 cm høy og veier 70 kg, veide 58 da jeg ble gravid. Jeg gikk opp 20 kg, så har jo gått ned litt, men det var kun den første uka etter fødselen. Det har ikke skjedd en dritt på 7 uker!!!

 

Er det bare slik at kroppen holder på fettet til jeg slutter å amme eller?

 

Sånn var det her. Bilringer og babyfett til ungen var et år sikkert og kroppen begynte å stabilisere seg..

 

Anonymous poster hash: 76c8b...11f

Skrevet

Er jeg den eneste kvinnen i dette landet som IKKE går ned i vekt av amming? Det er så utrolig frustrende for jeg går virkelig ikke ned ett eneste gram! Og jeg går tur i 4-7 timer hver eneste dag, masse i oppoverbakker og blir ordentlig svett. I tillegg spiser jeg utrolig sunt og teller kalorier så jeg alltid ligger på rundt 1500-1800 om dagen. Jeg er 170 cm høy og veier 70 kg, veide 58 da jeg ble gravid. Jeg gikk opp 20 kg, så har jo gått ned litt, men det var kun den første uka etter fødselen. Det har ikke skjedd en dritt på 7 uker!!!

 

Er det bare slik at kroppen holder på fettet til jeg slutter å amme eller?

Jeg har samme mål og vekt som deg, var også 58 før graviditeten, og jeg har heller ikke gått ned noe siden fødsel for 8 uker siden. Vi skal ha fest om en mnd og jeg ville gjerne komme inn i noen av klærne mine til da.. For en uke siden fant jeg ut at jeg skulle prøve å kutte ut alt sukker, det har funka litt, var 68,2 i dag tidlig.

 

Det er så utrolig kjipt når alle jeg kjenner sier at "kiloene bare renner av når du ammer!".. Det stemmer ikke på meg, ikke de to forrige graviditetene mine heller, det var beinhard jobbing som måtte til.. Urettferdig :-/

 

Anonymous poster hash: dfc52...544

Skrevet

Jeg gikk ikke ned et gram noen av gangene jeg ammet, jeg la tvert i mot på meg.

Men da ammingen var overstått så raste jeg ned til før gravid vekt.

 

Anonymous poster hash: 6e921...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...